آفتاب

آشنایی با ارز دیجیتال و تفاوت های آن با ارزهای فیات



در واقع، یکی از ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال، خاصیت غیرمتمرکز بودن آن‌ها است. غیرمتمرکز بودن به این معناست که آن‌ها توسط دولت‌ها یا نهادهای مالی خاصی تولید یا توزیع نمی‌شوند و نهادهای مالی دولتی نظارتی بر فرایند تولید و توزیع آن‌ها ندارند. طبق تعریف غیرمتمرکز بودن تا به حال، امکان دستکاری و دخالت در تولید این نوع دارایی‌های دیجیتالی برای دولت‌ها نیز وجود نداشته است.

آشنایی با ارز دیجیتال و تفاوت های آن با ارزهای فیات

ارز دیجیتال چیست؟ و چه تفاوت هایی با ارزهای فیات دارد؟

ارزهای دیجیتال به دارایی‌های مجازی اطلاق می‌شود که از طریق رمزگذاری‌های خاص ایجاد شده‌اند. این نوع رمزگذاری باعث می‌شود که تقلب و تولید غیرقانونی آن‌ها تقریباً غیرممکن باشد. ارزهای دیجیتال معمولاً بر اساس یک دفتر رکوردهای دیجیتالی، به نام شبکه بلاکچین، فعالیت می‌کنند. اولین سوالی که پس از آشنایی با ارزهای دیجیتالی برای هر کسی پیش می‌آید، دقیقاً این است که بلاکچین چیست؟ و چگونه داده‌های مربوط به معاملات ما در این شبکه ذخیره می‌شوند؟

به طور ساده، بلاکچین یک دفتر رکورد آنلاین است که از بلاک‌های به هم متصل تشکیل شده است. داده‌های مربوط به شبکه در بلاک‌های مختلف ذخیره می‌شوند. با توجه به رابطه‌ی زنجیره‌ای داده در بلاک‌های مختلف، امکان تغییر داده وجود ندارد زیرا تاریخچه‌ی داده هر بلاک در بلاک‌های دیگر نیز ذخیره شده است. به عبارت دیگر، برای هک بلاکچین، یک فرد باید به تمام بلاک‌ها و تمام دستگاه‌های ماینر به طور همزمان دسترسی داشته باشد که به دلیل طبیعت غیرمتمرکز سیستم بلاکچین تقریباً غیرممکن است.

در واقع، یکی از ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال، خاصیت غیرمتمرکز بودن آن‌ها است. غیرمتمرکز بودن به این معناست که آن‌ها توسط دولت‌ها یا نهادهای مالی خاصی تولید یا توزیع نمی‌شوند و نهادهای مالی دولتی نظارتی بر فرایند تولید و توزیع آن‌ها ندارند. طبق تعریف غیرمتمرکز بودن تا به حال، امکان دستکاری و دخالت در تولید این نوع دارایی‌های دیجیتالی برای دولت‌ها نیز وجود نداشته است. با توجه به اینکه مالکیت دستگاه‌های ماینر به صورت انحصاری در اختیار هیچ نهاد یا شخصی نیست و مالکین ارزهای دیجیتال با حساب‌های رسمی شناسایی نمی‌شوند، عملاً امکان دستکاری در بازار و اتخاذ قیمت‌گذاری‌های دستوری در بازار وجود ندارد. در ادامه، به مسیری که بشر طی کرده است تا به استفاده از این دارایی‌های دیجیتال برسد، بیشتر اشاره خواهیم کرد.

در این رابطه بخوانید‌ : 11 سایت ضروری برای فعالیت در بازار کریپتوکارنسی

آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در واقع دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر اساس سیستم رمزگذاری دارایی‌های کریپتوگرافی تعریف شده‌اند. این ارزها بدون دخالت هیچ نهاد رسمی در حوزه مالی، امکان یک پرداخت آنلاین بسیار ایمن را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. مفهوم "کریپتو" به واقع به الگوریتم‌ها و تکنیک‌های متنوع رمزگذاری اشاره دارد که امنیت تراکنش‌های این شبکه‌ی دیجیتال را تضمین می‌کنند.

همچنین، بلاکچین که عملکرد اصلی و هسته‌ی اصلی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر است، بر پایه‌ی فناوری بلاکچین طراحی شده است. بلاکچین به مجموعه‌ای از بلاک‌های متصل به هم که اطلاعات را به صورت آنلاین در یک دفتر توزیع ذخیره می‌کنند، گفته می‌شود. هر بلاک اطلاعات مربوط به تراکنش‌هایی را شامل می‌شود که هر کدام به صورت مستقل توسط اعتبارسنج‌های موجود در شبکه تایید شده‌اند.

قبل از تایید، هر بلاک جدید باید فرایند اعتبارسنجی را طی کند. این فرایند باعث می‌شود تا عملاً امکان تقلب در یک تراکنش یا تغییر در سوابق اطلاعاتی موجود در بلاک‌ها غیرممکن باشد. اطلاعات و داده‌های دفتر کل آنلاین بلاکچین باید توسط گره‌های مستقل و کامپیوترهایی که این داده‌ها را نگهداری می‌کنند، مورد بررسی مشترک قرار بگیرد. به عبارت دیگر، هر دو عامل اصلی در شبکه باید در مورد صحت این داده‌ها توافق کنند. کارشناسان و متخصصان حوزه مالی بر این باورند که فناوری بلاکچین قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف دیگر مانند سیستم‌های نوبت‌دهی یا فرایندهای انتخاباتی را دارد. به عنوان مثال، شرکت JP Morgan در حال حاضر از این فناوری برای کاهش هزینه‌های تراکنش مالی و ساده‌تر کردن فرآیندهای پرداخت استفاده می‌کند.

ویژگی های متفاوت ارزهای دیجیتال

هر ارز دیجیتال با هدف خاصی طراحی و توسعه داده شده است، که از فناوری بلاکچین بهره می‌برد و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال، اتریوم (ETH) با هدف اعتبارسنجی پرداخت‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید طراحی شده است. با معرفی مکانیزم اثبات سهام در سپتامبر 2022، اتریوم همچنین وظیفه سهامداری در بلاکچین را برعهده گرفته است.

ریپل (XRP) نیز یک نمونه دیگر از استفاده از فناوری بلاکچین با اهداف و ویژگی‌های خاص است. ریپل XRP وظیفه تسهیل فرآیند انتقال وجوه بین بانک‌ها در مناطق مختلف جغرافیایی را برعهده دارد.

امروزه، با استفاده از فناوری بلاکچین و طراحی‌های نو، جامعه ارزهای دیجیتال در حال رشد قابل توجهی است. تنوع در این بازار به شدت افزایش یافته است و این امر باعث می‌شود که انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاران بسیار چالش برانگیز باشد.

ارز دیجیتال چیست؟

 

با توجه به این تنوع و به ویژگی‌های خاص هر یک از ارزهای دیجیتال، پیش از هرگونه خرید، ضروری است که اطلاعات مورد نیاز درباره سرمایه‌گذاری خود را کسب کنید. باید با پروژه‌های تعریف شده، ریسک سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه، و همچنین پشتوانه‌های هر ارز، آشنا شوید و بر این اساس تصمیم به خرید بگیرید.

در ادامه، قصد داریم تا شما را با کاربرد و انواع مختلف ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا کنیم.

توکن‌های کاربردی: ریپل و اتریوم نمونه‌های برجسته این نوع توکن‌ها هستند. این توکن‌ها بر بستر بلاکچین‌های مرتبط خود، اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و خدمات تعریف شده‌ای را به کاربران ارائه می‌دهند.

توکن‌های تراکنشی: این نوع توکن‌ها برای توسعه روش‌های پرداخت طراحی شده‌اند، که بیت‌کوین به عنوان نمونه اصلی آن‌ها است.

توکن‌های حاکمیتی: به توکن‌هایی اشاره دارد که کاربران در ساختار آن‌ها برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های شرکت حق رای دارند. توکن یونی سواپ (UNI SWAP) یکی از نمونه‌های مهم این نوع توکن‌ها است.

توکن‌های پلتفرمی: این نوع توکن‌ها از برنامه‌های کاربردی که برای استفاده از بلاکچین طراحی شده‌اند پشتیبانی می‌کنند. سولانا یکی از نمونه‌های شاخص این توکن‌ها است.

توکن‌های امنیتی: این توکن‌ها در واقع مالکیت یک دارایی را نشان می‌دهند و به عنوان نمونه‌ی آن‌ها می‌توان به سهام‌هایی که به توکن تبدیل شده‌اند اشاره کرد. توکن MS یک نمونه از توکن‌های امنیتی است.

در صورتی که ارز دیجیتالی را می‌شناسید که در هیچ یک از دسته‌های فوق قرار نمی‌گیرد، قبل از سرمایه‌گذاری باید قانونی بودن و اعتبار آن را بررسی کنید.

آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند ؟

ارزهای فیات، یا همان ارزهای رسمی دولت‌ها، قدرت و اعتبار خود را از نهادهای دولتی می‌گیرند و توسط این نهادها پشتیبانی می‌شوند. به عنوان مثال، هر دلار آمریکا به طور مستقیم تحت حمایت دولت آمریکا قرار دارد.

اما ارزهای دیجیتال فقط توسط جامعه کاربران و اشخاص حقیقی حمایت می‌شوند. به همین دلیل، تعریف یک قانون برای آن‌ها تا حدودی دشوار است. زیرا وقتی که زیرساخت‌های مورد استفاده در ساختار ارزهای دیجیتال با آنچه به طور سنتی در بازارهای مالی رواج داشته، متفاوت است، تعریف یک قانون برای آن‌ها در دنیا یک چالش محسوب می‌شود.

چگونه ارزهای دیجیتال را خریداری کنیم؟

به منظور خرید ارز دیجیتال از یک صرافی معتبر می‌توانید به صرافی آنلاین نیپوتو مراجعه کنید. این صرافی امکان خرید و فروش لحظه‌ای ارزهای دیجیتال مختلف را برای شما فراهم کرده است. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم صرافی نیپوتو، دریافت کارمزد بسیار پایین برای معاملات دارایی‌های دیجیتال است.

آیا ارزهای دیجیتال گزینه ی مناسبی برای سرمایه گذاری هستند؟

بازار ارزهای دیجیتال، علیرغم تعریف‌های زیادی که از بلاکچین و مزایای امنیتی آن شنیده می‌شود، با سوءاستفاده‌های مختلف نیز همراه بوده است. اخبار مربوط به کلاهبرداری‌های مختلف، هک شدن شبکه‌ها، باگ‌های نرم‌افزاری و نوسانات شدید قیمتی، باعث شده تا کاربران فعال در این حوزه، معمولاً سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را به عنوان سرمایه‌گذاری پرریسک تلقی کنند. البته نباید فراموش کرد که از سال 2009، یعنی همزمان با تولد بیت‌کوین تا به امروز که ارزهای دیجیتال بسیار زیادی در حوزه بازار کریپتو فعالیت می‌کنند، کاربران بسیار زیادی نیز وجود دارند که با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه، سودهای بسیار بزرگی را کسب کرده‌اند.

با وجود ریسک‌های موجود در بازار و خطرات ناشی از فعالیت‌های سفته‌بازی در جریان معاملات دارایی‌های دیجیتال، با آگاهی درباره‌ی ریسک‌های متفاوتی که در ادامه خواهیم گفت، می‌توانید معاملات خوبی را تجربه کنید.

 

ارز دیجیتال چه تفاوتی با فیات دارد؟

 

ریسک‌های مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند به شرح زیر باشد:

ریسک کاربران: حدود یک پنجم بیت‌کوین‌های موجود در حال حاضر غیرقابل دسترسی هستند، اغلب به دلیل از دست دادن کلیدهای دسترسی یا آدرس‌های نادرست برای تراکنش‌های دیجیتالی.

ریسک‌های نظارتی: وضعیت نظارتی بسیاری از دولت‌ها و نهادهای مالی درباره‌ی ارزهای دیجیتال نامشخص است که ممکن است منجر به ورود شوک‌های اقتصادی به بازار شود.

ریسک شخص ثالث: بسیاری از سرمایه‌گذاران برای نگهداری دارایی‌های خود به صرافی‌ها و کیف‌پول‌های نرم‌افزاری وابسته‌اند که این موضوع ممکن است باعث مواجهه آن‌ها با خطرات کلاهبرداری شود.

ریسک‌های مدیریتی: نبود نظارت رسمی بر بسیاری از موسسات فعال در این زمینه، می‌تواند باعث ورود موسسات بدون تجربه و ناامن به بازار شود.

ریسک‌های نرم‌افزاری: باگ‌های نرم‌افزاری می‌توانند باعث اختلال یا از دست رفتن دارایی‌های کاربران شوند.

دستکاری بازار: مشکل دستکاری بازار کریپتوکارنسی همیشه یک موضوع بحرانی بوده است که می‌تواند بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

با این وجود، وجود این ریسک‌ها نباید شما را از ورود به این بازار منصرف کند. توجه به این مسائل و آگاهی از ریسک‌های مختلف، به شما کمک می‌کند تا به صورت مسئولانه‌تر و با برنامه‌ریزی مناسب در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید. ارزش بازار کریپتو به حدود 1.2 تریلیون دلار رسیده است، که نشان از رشد و توسعه این بازار است.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال با هدف ایجاد تحول در بازارهای مالی جهان طراحی شدند، اما همانطور که در هر انقلابی دیگری اتفاق می‌افتد، معایبی نیز به همراه داشتند. در حال حاضر، علی‌رغم فعالیت گسترده ارزهای دیجیتال در صنایع مالی مختلف، تفاوت‌های زیادی بین نظریه‌های ارائه شده برای آن‌ها در زمینه غیرمتمرکز بودن با وضعیت عملیاتی فعلی، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید بایننس کوین از نیپوتو

آموزش خرید بایننس کوین از نیپوتو

مزیت های ارزهای دیجیتال

انتقال آسان بین افراد: انتقال دارایی‌ها بین افراد به‌طور بسیار آسان امکان‌پذیر است.

حذف واسطه‌ها: فرآیند خرید، فروش، و انتقال دارایی‌ها بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند واسطه‌های دولتی انجام می‌شود.

بازده‌های مالی بالا: این دارایی‌ها در سال‌های گذشته بازدهی مالی بسیار خوبی داشته‌اند.

معایب ارزهای دیجیتال

گاهی تراکنش‌ها بر پایهٔ اسامی مستعار و غیر واقعی انجام می‌شوند، که این می‌تواند زمینهٔ فعالیت‌های تقلبی و کلاهبرداری را فراهم کند. نوسانات شدید در قیمت‌ها نیز یکی از چالش‌های این بازار است. همچنین، وجود خطرات امنیتی خارج از شبکه نیز می‌تواند برای کاربران این ارزها مشکل‌ساز باشد.




وبگردی