آفتاب

مجموعه کتاب های متدسه هندسه بازیگری، اولین کتاب جامع بازیگری کشور



گفتگویی در خصوص مجموعه کتاب های متدسه هندسه بازیگری، تالیف داریوش موحد اولین کتاب جامع بازیگری در کشور

مجموعه کتاب های متدسه هندسه بازیگری، اولین کتاب جامع بازیگری کشور

گفتگویی در خصوص مجموعه کتاب های متدسه هندسه بازیگری، تالیف داریوش موحد اولین کتاب جامع بازیگری در کشور

همانطور که میدانید در تیرماه امسال کتاب متد هندسه بازیگری تالیف استاد داریوش موحد مدرس بازیگری آموزشگاه بازیگری و فیلمسازی هنر و سینما با حضور اساتید و چهره های هنری و سینمایی کشور رونمایی شد. این کتاب اولین کتاب جامع بازیگری کشور با رویکرد کاملا داخلی و بدور از ترجمه منابع خارجی است.

کتاب های متدسه هندسه بازیگری

مقدمه و انگیزه نوشت

به نام خالق هنر

هنر روح زندگیست و هویت هنرمند. اهل قلم مینویسن تا بتونم داشته ها و احساسات درونشون رو مطرح و به دیگران هدیه کنن. آدمهایی مثل من حتی اون چیزهایی که به خودشون میگن رو روی کاغذ میارن.

بعد از سالها مطالعه، تدریس، برنامه سازی و مشاوره با علاقمندان رشته بازیگری، احساس کردم باید بنویسم. این شد که متد هندسه بازیگری رو نوشتم. کتابی که به روز و دقیق بتونه خواننده سخت پسند نسل حاضر رو راضی کنه. شروع کردم به نوشتن و در ادامه برای درک بهتر خواننده با جداسازی فصل ها کتاب رو چهار جلدی کردم.

متد هندسه بازیگری روشیست که با نگاه دقیق به اولویت های آموزشی، طراحی دیاگرام های مناسب، پرهیز از کلی گویی همراه با ارائه راه چاره و آزمون های جذاب و تمرین های مناسب، بازیگری را به زبان ساده ، به روز شده و اصولی برای علاقمندان به این رشته ترسیم میکند.

جلد اول شناخت دنیای بازیگری:

با شناخت شروع کردم. این کتاب با هدف آگاهی رسانی، نوشته شده تا دوستان بخوانند وحتی بسیاریشون ورود نکنند!

من فکر می کنم هر کسی در هر رشته ای برای هر فعالیتی بخواد ورود کنه، اول باید شناخت داشته باشه و بدون شناخت احتمالا انتخاب درستی نداره و با شکست مواجه می شه.

شناخت دنیای بازیگری، برای خواننده این امکان رو فراهم می کنه که با ترسیمی از ارزیابی خود و هدف و مقایسه این دو با هم، تصمیم بگیره ورود کنه یا نه؟ شرایطش را داره یا نه؟ عناصر ورود به این عرصه پر تلاطم و عجیب و غریب رو داره یا نداره؟ برای اینکه تصمیمشون از روی عقل باشه و نه احساس. اما واقعیت اینکه بازیگر اگر نتونه معادله ی کلی نقش آفرینی رو ساده و سپس حل کنه، انجام این کار قطع به یقین دچار خطاهای بسیاری خواهد شد.

جلد دوم متد هندسه بازیگری:

متد هندسه بازیگری جایی برای خطای بازیگری در نقش آفرینی باقی نمی گذاره. عنوان با مصمایی که خواننده رو به فکر فرو می بره. اینکه رابطه بین هندسه و بازیگری در چیه؟ خود این عنوان معکوس و منحرف کننده در نگاه اول شاید کنجکاوی خواننده را بیشتر برانگیزه. از نظر من دنیای بازیگری رو میشه توی ظرف هندسه تعریف و حل کرد. اینکه تقابل بین غرایز و احساسات و ذهنیات با جهان پیرامون ، هویت فرد رو میسازه . در این میان ابعاد تنانگی و بدنش باعث چگونه دیده شدنش می شه و ابعاد شنیداری و صدا و تکلم و ادبیات گفتاریش باعث شنیده شدنش میشه.

این عنوان بازیگر رو دعوت می کنه به مهندسی نقش، خطکشی که امکان طراحی نقش رو به بازیگر می ده تا قله نقش رو فتح کنه و به درونیاتش پی ببره، مهندسی و ارزیابیش کنه و صرفا حمال نقش نباشه. عنوان مهندسی، بازیگران رو به چالش دعوت می کنه ، به عمیق شدن، محاسبه کردن . در جایی از کتاب، من بازیگر رو به منظور پرهیز از انجام کارهای کلی، تشبیه کردم به نقاش مینیاتوریست و نه به نقاش ساختمان.

جلد سوم متد هندسه بازیگری:

جلد اول و دوم مقدمه ایست برای ورود به جلد مهندسی نقش. به منظور یادگیری بهتر و طراحی نقشه هایی که به راحتی قابل حمل و دسترس بازیگران باشه، دیاگرام هایی طراحی شده تا جایی که در جلد سوم مهندسی نقش، سیصد و شانزده صفحه، تفسیر یک دیاگرام یک صفحه ایه که این خود از ویژگی های کتاب متد هندسه بازیگریه.

جلد چهارم ( رهنمون ها ):

هنر بازتاب اندیشه های هنرمند خلاق است. تکامل زاییده ی هنر است و هنر بستر تکامل. گزیده گویی از نظر متخصصین روابط عمومی، روانشناسان و صاحب نظران و فرهیختگان ادب فارسی تا بوده یکی از مهم ترین اصول مهارت های رفتاری و شروط تاثیرگذاری کلام هست. کتاب رهنمون های بازیگری مجموعه ای از جملات کوتاه و تاثیرگذاریست که برای علاقمندان و پویندگان مسیر همیشه سبز هنر های نمایشی میتواند گشاینده باشد. جملات زیبایی که گاهی شاید نیاز به تفسیر های طولانی داشته باشند و مخاطبش را به فکر فرو ببرد . در این جلد از تصویر های قابل تعمقی نیز استفاده شده و دائما باید با مخاطب همراه باشد.

کتاب های متدسه هندسه بازیگری

طرح روی جلد مجموعه کتاب های متدسه هندسه بازیگری تالیف استاد داریوش موحد

تصویر روی جلد از سه شکل هندسی استفاده شده. نماد بازیگر رو مثلث گذاشتم برگرفته از ذهن، بدن و بیان گفتاری.

برای احساسات و غرایز، دایره رو انتخاب کردم که در میان این مثلث قرار داره و ساق های ذهن و بدن و بیان گفتاری را به هم وصل می کنه. برای بخش قواعد، تصویر مربع رو انتخاب کردم که مثلث بازیگر و احساساتش رو در چهارچوب بایدها و نبایدها قرار دادم . من برای تک تک انتخاب هام در این کتاب، دلیل دارم. جلد کتب من مشکی هستند، چون پلاتوها بلک باکس ها و لباس بازیگر رنگ مشکی داره به دلیل اینکه قرص صورت و دستان بازیگر مانند نگین انگشتر بهتر دیده بشن . چون مهمترین عنصر نمایشی بازیگره.

ویژگیهای کتاب:

یکی از مهمترین ویژگی های مجموعه کتاب های متد هندسه بازیگری پرداختن به اولویت هاست، دسته بندی درست زیرشاخه ها.

۱- مطالعه این کتاب ترسیم کننده چشم اندازی مناسب، همراه با تصمیمی آگاهانه برای ورود به دنیای بازیگری است.

۲- دسته بندی دقیق بر اساس اولویت موضوع، که خواننده را در درک بهتر بسیاری از موارد زیر شاخه، یاری میسازد.

۳- ارائه راه چاره در پاسخ به بسیاری از سوالات رایج دانشجویان.

۴- طراحی دیاگرام و نمودارهای آموزشی، استفاده از عکسهای مرتبط و مناسب با موضوعات مطرح شده و معرفی نمونه فیلمهایی برای درک بهتر مطالب ارائه شده.

۵- طراحی فصلی مجزا، تحت عنوان آزمونکه خواننده پس از مطالعهکتاب، تسلط و درک خود را مورد سنجش قرار دهد.

۶- از آنجایی که خلاقیت، مهمترین عنصر هنر است، به منظور زیبایی، دسته بندی و درک بهتر مطالب، فهرست کتاب به صورتی خلاقانه طراحی شده که هنر هفتم سینما) را به عنوان آخرین هنر، در پنج خط حامل موسیقی به عنوان اولین هنر ) جای داده است.

۷- تمامی مراحل بازیگری به صورت هفت مرحله یا ضریب هفت آمده است. هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم...!

هفت عددی پر رمزوراز است و گویی کلیدیست در عالم خلقت. در بسیاری از موارد با جایگاه اعجاز گونه عدد هفت رو برو شدهایم. مثل: هفت هنر، عجایب هفت گانه، هفت شهر عشق و سلوک مولوی و عطار، هفت خان رستم، هفت سین، هفت مرحله طواف کعبه، هفت روز هفته و بسیاری موارد دیگر!

داریوش موحد

حرف آخر از استاد موحد

در آخر به طراحی دیاگرامی کامل، آسان و کاربردی از تحویل متن تا اجرای نقش، همراه با ارائه فرم مهندسی، برای اولین بار در دنیای بازیگری به منظور تسهیل رمزگشایی نقش اشاره می کنم که از طریق اطلاعات استخراج شده از دل متن امکان پذیر میباشد و برای تمامی نقشها کاربردیست و با پرکردن شناسنامه ای با محتوای ویژگیهای مهم نقش، شما را به نقش میرساند.

امید است این کتاب مجموعه کتاب رهنمونی باشد برای کسانی که می خواهند بازیگری را ساده، اما اصولی و علمی بیاموزند.

داریوش موحد




وبگردی