آفتاب

مقایسه سماور ایرانی و ترک



امروزه سماور‌ها جزو یکی از وسایل‌های لازم و ضروری هر منزل می‌باشد. اما برای کسانی آن را برای کسب و کاری می خواهند سماور ایرانی جوابگوی آن‌ها نمی‌باشد. سماور ترک دارای امکانات زیادی بوده و قابل مقایسه با سماور‌های ایرانی نمی باشد.

مقایسه سماور ایرانی و ترک

امروزه سماور‌ها جزو یکی از وسایل‌های لازم و ضروری هر منزل می‌باشد. اما برای کسانی آن را برای کسب و کاری می خواهند سماور ایرانی جوابگوی آن‌ها نمی‌باشد. سماور ترک دارای امکانات زیادی بوده و قابل مقایسه با سماور‌های ایرانی نمی باشد.

سماور در گذشته یکی از وسایل خانگی ثابت در آشپزخانه ایرانیان بود. اما با گذشت زمان سماور برقی جایگزین سماور‌های قدیمی و سنتی شد. چیزی که باعث محبوبیت سماور برقی در خانه های ایرانی شده، سرعت این دستگاه در آب جوش است. سماور‌های ایرانی تا حدی این گنجایش را دارند که بتوانیم به مدت طولانی از آن استفاده نماییم. ممکن است بعد از مدتی المنت‌های آن خراب شود و از کار بیافتد. به همین دلیل در این مطالب مقایسه سماور ایرانی و خارجی یا مقایسه سماور ایرانی و ترک را بطور جامع شرح خواهیم داد.



سماور برقی یا گازی؟

اول از همه بررسی کنیم که آیا سماور برقی بهتر هستند یا سماور گازی؟ همچنین محل قرار گیری سماور شما به گاز یا برق می‌توان وصل کرد؟ این اولین و مهمترین معیار برای انتخاب یک سماور مناسب برای شماست. با این حال، سماورهای برقی محبوب ترین مدل های سماور هستند. به این دلیل که:

  • سریع‌تر عمل می‌کنند: سماورهای برقی آب را سریعتر از سماورهای گازی می جوشانند.

  • آنها به طور خودکار خاموش می شوند: اگر شما از کسانی هستید که آن را فراموش می کنید، تنها راه نجات شما استفاده از سماور برقی است! این سماور از سوختن آن جلوگیری می کند زیرا می تواند به طور خودکار خاموش شود. و پس از چند ساعت ثابت نگه داشتن دما، به طور خودکار خاموش می شود.

  • بدون آلودگی: سماور گازی در حین کار دی اکسید کربن تولید می کند، در حالی که سماور برقی تقریباً هیچ آلودگی منتشر نمی کند.

سماور برقی چیست؟

سماور برقی امروزه یکی از پرطرفدارترین وسایل کاربردی در خانه های ایرانی و حتی برای کسب‌ و کارهای بیرون از منزل می‌باشد. امروزه مدل ها و طرح های مختلفی از سماور برقی و بویلر برقی وجود دارد اما ظاهر سماور کاملا متفاوت هستند.

از آنجایی که همه ما نمونه خاصی از سماور‌های ایرانی در ذهن ما خطور می‌کند. اما آیا همه مدل های سماورهای خارجی هم به همین شکل هستند؟ تنها سماوری که به ذهن شما می‌رسد، سماور‌های چند لیتری و با داشتن ظرفیت یک قوری روی آن می‌باشد. ولی سماورهای خارجی از جمله سماور‌های ترک که به بویلر ترک نیز معروف هستند، به شکل مکعب مانند قرار گرفته‌اند.طوری که این نوع سماور‌های ترکی امکانات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. مهم‌ترین امکاناتی که دارند داشتن ظرفیت چند قوری هست. برخلاف سماور‌های ایرانی که ظرفیت یک قوری دارند.

مشخصات سماور‌های ایرانی

همه سماور‌های ایرانی معمولا از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. اما بین سماور‌های گازی و برقی تفاوت‌هایی هستند. در کل امروزه بیشتر افراد سماور‌های برقی را ترجیح می‌دهند. و مهمترین دلیل آن زود جوش بودن آب سماور‌ می‌باشد.

سماورهای برقی ساخت ایران به دلیل سابقه ایرانیان در تولید یکی از محصولات نمونه برتر در دنیا شناخته شده است. این نوع سماورهای برقی در بیشتر اماکن‌های عمومی و شلوغ استفاده می‌شوند. سماور های برقی ایرانی از جنس استیل 304 ساخته شده‌اند . و از المنت‌های با کیفیتی هم برخوردار می‌باشند.ظرفیت سماور‌های برقی ایرانی متفاوت است. مهم ترین خصوصیاتی که سماور‌های برقی ایرانی دارند،داشتن استیل 304 است که از تغییر رنگ و طعم چای جلوگیری می کند.

معرفی سماور‌های ترک

سماورهای ترک از کیفیت و قدرت بسیار زیادی برخوردار هستند.علاوه بر قدرت المنت و دیگر قطعات آن دارای امکانات زیادی نیز هستند. این سماور‌های که در اکثر کافه ها استفاده می‌شود، آن را به اسم بویلر می‌شناسند. دلیل اینکه بیشترین تقاضا را که در کافه ها و رستوران دارد این است که بصورت همه کار از آن بهره می‌برند. صرفا بخاطر دم کردن چای نمی‌باشد. از این محصول برای دم کردن بسیاری از نوشیدنی‌ها از جمله: دم کردن چای‌ هل ، چای ماسالا با شیر یا درست کردن انواع قهوه و سایر نوشیدنی‌های که بسیار در جامعه طرفدار دارند.

مقایسه سماور‌های برقی ایرانی با سماور ترکی

همانطور که می دانید سماور‌های ایرانی بیشتر برای منزل و کسب و کار‌های می باشد که فقط می‌خواهند چای دم کنند. اگرچه برای سایر نوشیدنی‌های گرم قابل استفاده هستند، اما امکاناتی که سماور‌های ترک ارائه می‌دهند، بسیار متفاوت می‌باشد. هر دو این سماور‌ها دارای المنت هستند. ولی المنت بکار رفته که باعث به جوش آورن سماور‌ می‌شود، متمایز می‌باشد.

قدرت المنت سماور‌های ترک بسیار زیاد است. ممکن 1500 وات تا 3000 وات داشته باشند.اما المنت سماور‌های ایرانی از چنین قدرتی برخوردار نمی‌باشد. همچنین جنس شیر سماور های ترک از نوع باکالات است. اما سماور‌های ایرانی معمولا از نوع برنج می‌باشد. تفاوت آن ها در گرم بودن شیر و چکه شدن آن می‌باشد. شیر سماور‌های ترک از مقاومت بیشتر برخوردار است. با افزایش حرارت سماور، کوچک‌ترین آسیبی به شیر آن وارد نمی‌شود. سماور های ایرانی بعد مدتی کار کردن با آن شیر آن بر اثر حرارات زیاد چکه می‌کند. و باید آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

دیگر خصوصیات سماور های ترک داشتن نمایشگر پیشرفته ی دیجیتالی است. نمایشگر در سماور برقی نشان دهنده تنظیمات سماور است، مثل سماور های ایرانی نیست که با یک دکمه سماور را روشن کنید بعد نیم ساعت به جوش بیاد. شما می‌توانید با سماور ترک با استفاده از تنظیم کننده دما مقدار حرارت آن را تنظیم نمایید. اگرچه با افزایش دادن حرارت دستگاه آسیبی نمی‌بیند،ولی در کسری از دقیقه آب را به جوش می‌آورد.

خصوصیات ترموستات سماور‌های ترک

ترموستات یا درجه کنترل دما در سماور‌های ترک یکی از با کیفیت ترین ترموستات های موجود در بازار ملی می باشد. ترموستات‌های ایرانی از چنین کیفیت‌هایی بی بهره هستند. ترموستات سماور ترک بر خلاف نمونه های گران قیمت خارجی تا دمای 300 درجه سانتیگراد مقاوم است. توجه داشته باشید که این ترموستات در دمای بالا بدون هیچ مشکلی به خوبی کار می کند. درجه بندی این ترموستات 30 تا 110 درجه سانتیگراد است که به کمک آن می توانید دمای دستگاه را به دمای دلخواه خود تنظیم نمایید.

ترمومتر سماور‌های ترک

ترمومتر یا به عبارتی نمایشگر دما یکی از بهترین ترمومتر های ساخت ترکیه می باشد. در این نمایشگر به کمک سنسور بسیار دقیق و حساس، دمای مواد را از طریق نمایشگر آنالوگ به اپراتور نشان می دهد. یکی از مزیت های اصلی این نمایشگر اتصال مسی است، این اتصالات مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و با آب و غذا واکنشی ندارند. استفاده از این دماسنج باعث سهولت استفاده از دستگاه می شود، زیرا می توانید دمای دستگاه را متناسب با آن تنظیم نمایید. ترمومتر دارای سیستم ایمنی نیز می باشد، میکروسوئیچ یا سیستم ایمنی به کار رفته در این دستگاه با رسیدن دما به 80 درجه دستگاه را خاموش و با رسیدن دما به 79 درجه مجددا روشن می کند.

شیر سماو‌رهای ترک

همانطور که ذکر کردیم شیر سماور های ترک کیفیت زیادی در مقایسه با شیر سماور‌های ایرانی را دارد. شیر مخصوص و خاص سماور ترکی از باکلیت (پلی کربنات صنعتی) تهیه می شود. به دلیل کیفیتی که بر خلاف پلاستیک معمولی دارد، می تواند تا دمای 300 درجه سانتی گراد را تحمل کند. شما می توانید مطمئن باشید که این شیر در دماهای بالا با عمر طولانی کار می کند. دلیل استفاده نکردن از شیر استیل در این سماور این است که استیل یک هیت سینک است و حرارت را به دست شما منتقل می کند و استفاده از آن را سخت می کند.

جنس بدنه سماور ترک

از آنجایی که بدنه دستگاه سماور ترک جزء مهم و ظریفی می باشد.. جنس بدنه آن‌ها از استیل 304 یا استیل آلمانی نیز مشهور است. جنس این نوع استیل در برابر ضربه، ساییدگی و ... بسیار مقاوم است یکی از دلایلی که سماورهای مکعبی را حرفه ای می کند، قطر دستگاه است. وقتی صحبت از سماور مکعبی (طرح ترکیه) می شود، اکثر برندهای موجود در بازار قطر دستگاه خود را بین 0.5 تا 0.8 برای کاهش هزینه ها در نظر می گیرند.

المنت سماور ترک

المنت مانند نمایشگر دما یکی از بهترین محصولات ساخت کشور ترکیه است. این محصول دارای سیستم ضد رسوب بوده و از ریزش آن جلوگیری می کند. از نظر قدرت، در صورت پر بودن مخزن دستگاه، این اجزا در کمتر از چند دقیقه کل مخزن را به نقطه جوش می رساند. با افزودن روکش کرومی نیز به آن باعث افزایش مقاومت المنت شده است.

ویژگی‌های سماور طرح ترک 33 لیتری

امکانات استفاده شده

ظرفیت

33 لیتر

جنس بدنه

استیل 304

ضخامت مخزن

ورق 1 میلی متر

جنس شیر

باکالات

ولتاژ

220 ولت

قابلیت تنظیم دما

دارد

ترموستات

دارد

انتخاب سماور مناسب برای ایجاد کسب و کار

همانطور که می دانید امروزه سماور علاوه بر اینکه جزو وسایل ضروری هر خانه‌ای می‌باشد، در همه رستوران‌ها،کافی شاپ‌ها ،کافه‌های سنتی، قهوه خانه‌ها ، ادارات و دیگر مکان‌های عمومی به عنوان وسیله لازم و ضروری استفاده می‌شود. به این دلیل که مصرف چای و سایر دم نوش‌ها در کشور ما بسیار زیاد است.

کسانی که قصد ایجاد کسب و کار خیابانی (کافی شاپ خیابانی) دارد، باید علاوه بر آبمیوه گیری، بلندر و سایر محصولات کافی شاپ به دستگاهی نیاز دارند که بتواند نوشیدنی‌های گرم را در سریع ترین زمان دم کند. تا بتوانند خدمات خوبی را ارائه کنند. با داشتن سماور برقی ترک یا به قول برخی کافی شاپ‌ها بویلر آب جوش می‌توانند بسیاری از نوشیدنی‌ها گرم و خوشمزه تهیه نمایند.

سماور‌های طرح ترک برخلاف دیگر سماور‌های ایرانی نوعی سماور مدرن بوده و همچنین می‌توانند خدمات بیشتر به مشتریان ارائه دهند. خصوصیاتی که سماور‌های ترک از آن برخوردار هستند، داشتن هیتر در بغل سماور می‌باشد. کاربرد این المنت گرد، دم کردن قهوه ترک می‌باشد. قهوه ترک یکی از محبوب‌ترین قهوه‌های جهان است و بیشتر افراد دنبال کافی شاپ‌هایی هستند که انواع قهوه‌های شناخته شده را داشته باشند.

ظرفیت مناسب جهت انتخاب سماور

ظرفیت یک سماور صنعتی بسته به نیاز شخصی شما می تواند متفاوت باشد. نوع کسب و کار شما می تواند بر انتخاب ظرفیت سماور صنعتی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک رستوران بزرگ با تعداد مشتریان زیاد به سماوری با ظرفیت بیشتر از یک کافه کوچک نیاز دارد. برای انتخاب سماور صنعتی باید نیازهای خود را در نظر بگیرید. بر اساس این اطلاعات، ظرفیتی را انتخاب نمایید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. تعیین کنید چه مقدار آبجوش باید در سماور ذخیره شود. بر اساس تعداد مشتریانی که می خواهید در سماور آب ذخیره بماند. ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. برای انتخاب ظرفیت سماور صنعتی مناسب، مهم است که نیازهای واقعی کسب و کار خود را مرور کرده و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

سخن پایانی

سماورهای ایرانی در مقایسه با سماور‌های ترک را بطور کامل بررسی کردیم. سماور‌های ایرانی به دلیل کمبود برخی از محدود‌ها ممکن است که جوابگوی کسب و کار‌های شما نباشد. وقتی که شما قصد دارید برای یکبار کسب و کاری راه‌اندازی‌کنید بهتر است که به شغل خود آسیب نزنید. بزرگ‌ترین مشکلات سماور‌های ایرانی محدودیت در دم کردن آن و دیر دم شدن آبجوش می‌باشد. و همچنین بعد از مدتی فعالیت نیاز به تعمیر دارند. اما سماور‌های ترک به دلیل امکانات بیشتری که دارند، با نمونه های خارجی مشابه در رقابت هستند.

سوالات متداول

1 - مهم‌ترین تفاوت سماور‌گازی با برقی چیست؟

سماور‌های برقی و گازی هر دو از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. اما سماور‌های برقی زودتر از سماور‌های گازی آب را به جوش می‌آورند.

2 - چه ویژگی باعث شده است که سماور‌های برقی ایرانی با سماور‌های ترک تفاوت داشته باشند؟

امکانات سماور‌های ترک در مقایسه با سماور ایرانی بیشتر هستند. مهم‌ترین مقایسه آن‌ها داشتن نمایشگر دما و المنت با کیفیت در سماور ترک می‌باشد.

3 - چرا سماور‌های ترک را به شکل مکعبی ساخته اند؟

مکعبی شکل بودن سماور دلایلی زیادی را دارد. یکی از این دلایل برخلاف سماور‌های ایرانی که بزرگ هستند، این سماورها به شکل افقی درست شده‌اند که بتوانید چند تا قوری را در آن جای دهید. و همچنین فضای کمتری را در جایی که قرار می‌دهیم بگیرد.

4 - بهترین جنسی که باید در شیره سماور‌ها قرار بگیرد را ذکر کنید؟

جنس باکالات یکی از بهترین جنس شناخته شده می‌باشد که در شیر سماور های ترک قرار گرفته است. باعث می شود بدنه شیر را به حرارت ‌های زیاد گرم نکند.



وبگردی