آفتاب

مهم: اجرای آپدیت Dencun در شبکه اصلی اتریوم



آپدیت Dencun در شبکه اصلی اتریوم پیاده‌سازی شد. این آپدیت که ترکیبی از دو نام Deneb و Cancun است فصل جدیدی از امکانات حیاتی برای بلاکچین اتریوم را به ارمغان می‌آورد.

مهم: اجرای آپدیت Dencun در شبکه اصلی اتریوم

 Dencun Update ETH آپدیت اتریوم

چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه هاردفورک مورد انتظار اتریوم به نام آپدیت Dencun در شبکه اصلی اتریوم انجام شد.

به گزارش والکس، آپدیت Dencun در شبکه اصلی اتریوم پیاده‌سازی شد. این آپدیت که ترکیبی از دو نام Deneb و Cancun است فصل جدیدی از امکانات حیاتی برای بلاکچین اتریوم را به ارمغان می‌آورد.

این تغییرات شامل فعال سازی یک ویژگی کلیدی به نام پروتو دنک شاردینگ یا EIP-4844 است که ظرفیت اتریوم برای پشتیبانی از اطلاعات شبکه‌های لایه دوم را بهبود می‌بخشد.

شایان ذکر است صرافی والکس از آپدیت‌های شبکه‌های لایه دوم آپتیمیزم و آربیتروم که در روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه به انجام می‌شوند پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب براساس اطلاعیه والکس واریز و برداشت تمامی توکن‌های OP و ARB به ترتیب از ساعت ۲:۳۰ بامداد و ۱۱:۳۰ بامداد روز پنجشنبه متوقف می‌شود و پس از پایداری شبکه‌ها این فرآیندها از سر گرفته می‌شوند.

ماهیت و هدف آپدیت Dencun

اتریوم از دو سال گذشته در مسیر توسعه است. مهم‌ترین تغییر این بلاکچین در سال‌های اخیر، تبدیل‌ مکانیسم اجماع آن از اثبات کار به اثبات سهام بوده است. مکانیسمی بسیار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر که تجربه‌ی کاربری این بلاکچین را نیز بهبود می‌بخشد. اما این شبکه، به‌ویژه در مقایسه با رقبایش هنوز با چالش‌هایی مواجه است. سرعت آن همچنان بسیار کمتر از زنجیره‌هایی مانند سولانا، نیر و پالیگان بوده و کارمزد تراکنش‌هایش نیز همچنان قابل‌توجه است.

حالا به‌منظور رفع هرچه بیشتر این نقایص، قرار است آپدیت Dencun اجرا شود. این هاردفورک شامل دو ارتقاء اساسی در هر دو لایه‌ی اجرا و اجماع اتریوم خواهد بود. ارتقاء لایه‌ی Execution یا اجرا، Cancun و ارتقاء لایه‌ی Consensus یا اجماع، Deneb نام دارند. Cancun‌ نام شهری در مکزیک و Deneb‌ نیز نام درخشان‌ترین ستاره‌ی صورت فلکی ماکیان است. از ترکیب نام این دو، کلمه‌ی Dencun به وجود آمده است.

آپگرید Cencun بر بهبود مقیاس‌پذیری و Deneb بر بهبود فرآیند اجماع و امنیت بلاکچین اتریوم متمرکز است. تاریخ دقیقی برای اجرای این فورک درنظر گرفته نشده است؛ اما انتظار می‌رود در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۳، شاهد وقوع آن باشیم.

منابع:

https://wallex.ir/blog/ethereum-dencun-upgrade/

https://wallex.ir/blog/news-dencun-hardfork-goes-live-on-ethereun/

گالری تصاویر


وبگردی