آفتاب

معرفی 5 راه قطعی به منظور تشخیص UV عینک آفتابی



عینک آفتابی علاوه بر ظاهری زیبا و راحت بودن باید دارای قابلیت UV نیز باشد تا از چشمان شما محافظت کند. در این مقاله به بررسی تشخیص UV عینک آفتابی خواهیم پرداخت.

وقتی صحبت از انتخاب عینک آفتابی به میان می‌آید، بیشتر مردم فقط یک جفت راحت و شیک را انتخاب می‌کنند، اما یک عامل دیگر وجود دارد که همیشه باید در نظر گرفته شود: این که چقدر از چشمان شما محافظت می‌کنند.

عینک آفتابی موثرترین دفاع در برابر اشعه ماوراء بنفش (فرابنفش) است و با این حال، بسیاری از مردم حتی مطمئن نیستند که عینک آفتابی مورد علاقه آن ها از محافظت کافی در برابر اشعه های خورشید برخوردار است یا خیر. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت محافظت نشده در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند عواقب فوق العاده شدیدی برای چشمان شما ایجاد کند، بنابراین تست تشخیص UV عینک آفتابی شما در هیچ زمان ایده بدی نیست.

معمولاً هنگام خرید عینک آفتابی خود با بررسی برچسب آن می‌توانید تشخیص دهید که آیا عینک آفتابی مسدودکننده اشعه ماوراء بنفش است یا خیر، اما راه‌هایی نیز برای آزمایش آن در خانه وجود دارد. همچنین می‌توانید از یک چراغ قوه UV برای تعیین میزان انعکاس پرتوهای نور استفاده کنید یا به اپتومتریست خود مراجعه کنید تا بتواند لنزها را برای شما بررسی کند! برندهای زیادی از عینک های آفتابی برای انتخاب وجود دارد، اما اگر می خواهید آن ها محافظ UV باشند، چگونه تشخیص می دهید. در ادامه 5 راه برای تشخیص UV عینک آفتابی شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می شود آورده شده است.

استفاده از عینک آفتابی بدون محافظ UV

قبل از اینکه به درباره راه های تشخیص UV عینک بپردازیم ابتدا به معایب استفاده از عینک آفتابی بدون محافظ UV پرداخته ایم. باور کنید یا نه، استفاده از عینک آفتابی بدون محافظ UV بدتر از استفاده نکردن از عینک آفتابی است. هنگامی که از عینک آفتابی استفاده می کنید، رنگ تیره به طور طبیعی باعث گشاد شدن چشمان شما می شود که باعث می شود نور قابل مشاهده بیشتری وارد چشم شود. اگر عینک آفتابی شما فاقد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد، چشمان شما گشاد شده و اجازه می دهد تا نور UV بیشتری وارد شود.

در واقع، عینک های معمولی با لنز شفاف با 100% محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بیشتر از عینک های آفتابی بدون محافظ UV در این مورد از شما محافظت می کنند. توصیه می شود که از عینک آفتابی استفاده نکنید که محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) نداشته باشند. به همین دلیل تشخیص UV عینک مهم است. چرا که این شعاع‌ها برای چشم‌ها مخرب هستند و می‌توانند باعث آسیب دیدگی به ناحیه‌های مختلف چشم از جمله سطح چشم و شبکیه شوند. بنابراین، عینک‌های آفتابی با محافظت کامل در برابر این اشعه‌ها (که به آن ها UV 400 هم گفته می‌شود) برای حفاظت از چشم‌ها بسیار حیاتی هستند.

انواع نور UV

برای تشخیص UV عینک نیاز است که بدانید نور UV انواع مختلفی دارد. نور ماوراء بنفش از پرتوهای خورشید تولید می شود و در سه تغییر مختلف وارد جو ما می شود. هر کدام خطرات خود را دارند و می توانند به طور متفاوتی بر چشم یا بدن شما تأثیر بگذارند. خطرات شامل آفتاب سوختگی خفیف، سرطان و حتی نابینایی در موارد شدید است.

  1. UVA: اشعه‌های UVA رایج‌ترین شکل نور ماوراء بنفش را نشان می‌دهند و ۹۵ درصد از تمام اشعه‌های UV را تشکیل می‌دهند که به چشم ما می‌رسند. مسلماً آن ها خطرناک ترین شکل نور ماوراء بنفش هستند و می توانند عمیقاً به پوست یا چشم های محافظت نشده شما نفوذ کنند و آسیب قابل توجهی به بینایی شما وارد کنند. قرار گرفتن در معرض بیش از حد می تواند منجر به سرطان پوست و پیری پوست (چروک) و همچنین آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و فوتوکراتیت (برف کوری) شود.
  2. اشعه UVB: پرتوهای UVB دومین پرتوهای رایجی است که به چشم ما می رسد و 5 درصد از کل نور خورشید را تشکیل می دهد. بسیاری از ما با این نوع اشعه ماوراء بنفش آشنا هستیم، زیرا آن ها مقصر آفتاب سوختگی سطحی هستند. پوست اطراف چشم شما فوق العاده ظریف است و عینک آفتابی فاقد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به آفتاب سوختگی و لکه های خورشید شود، حتی با عینک آفتابی.
  3. UVC: علی‌رغم ادعاهای دپارتمان بازاریابی عینک آفتابی معروف در جهان، اشعه‌های UVC به چشمان ما نمی‌رسند. به دلیل اینکه این اشعه‌ها به‌طور کامل در هنگام ورود به جو زمین سوخته و از بین می‌روند، بنابراین تقریباً هیچ خطری برای چشمان شما ایجاد نمی‌کنند. اشعه‌های UVC بسیار خطرناک هستند، به طور معمول از طریق جو زمین نمی‌رسند، اما ممکن است در موارد خاص مانند فعالیت‌های جوشکاری اشعه‌های UVC ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که همه جوشکاران از کلاه و عینک جوشکاری بسیار تیره استفاده می کنند.
  4. نور آبی: پرتوهای نور آبی در انتهای طیف مرئی، درست قبل از اشعه UV نامرئی یافت می شوند. دانشمندان هنوز در حال بررسی اثرات طولانی مدت نور آبی هستند، اما شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد حداقل باعث خستگی و فشار چشم می شود.

رایج ترین شکل نور آبی مرتبط با سلامت چشم از صفحه نمایش تلفن و رایانه شما می آید، اما نور آبی را می توان به طور طبیعی نیز یافت. مانند بسیاری از مسائل زندگی، نور آبی در حد اعتدال مناسب است. در واقع، اکثر دانشمندان موافق هستند که قرار گرفتن در معرض مقداری نور آبی می تواند باعث افزایش آگاهی و شناخت و همچنین افزایش خلق و خوی شما شود.

چگونه می دانید که لنزهای شما دارای محافظ UV400 هستند؟

  1. برچسب را بررسی کنید

هنگام خرید عینک آفتابی ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که راه تشخیص UV عینک چیست؟ آیا عینک آفتابی منتخب چشمان شما را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند؟ اولین راه برای تشخیص یو وی عینک این است که برچسب محصول را پیدا کنید. این برچسب اولین جایی است که شما باید به آن نگاه کنید، و نشان می دهد که چه مقدار از هر نوع محافظتی را ارائه می دهند. به دنبال uv400 روی لنزها باشید. اگر آن‌ها این را داشته باشند، سطحی از محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB دارند، اگر هیچ برچسب uv400 در جایی روی آن‌ها وجود نداشته باشد، به این معنی است که اصلاً محافظت نمی‌شوند.

  1. بررسی کنید که چقدر تیره به نظر می رسند

یکی دیگر از راه های تشخیص UV عینک این است که آن‌ها را در جلوی صورت خود بگیرید، از یک زاویه به آن‌ها نگاه کنید و سپس آزمایش کنید که چقدر تاریک به نظر می‌رسند. اگر همه چیز پشت آن‌ها را به طور روشن مشاهده کنید، به این معنی است که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارند. راه دیگر این است که از اپتومتریست خود بپرسید که آیا تمام اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند یا خیر.

  1. بررسی کنید که آیا آن ها پرتوهای UV را فیلتر می کنند

اشعه ماوراء بنفش به چشمان شما آسیب می رساند و بسیاری از عینک های آفتابی آن ها را فیلتر نمی کنند. برخی از عینک‌های آفتابی که ادعا می‌کنند در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که با نور خورشید واکنش نشان داده و در واقع چشمان شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس‌تر می‌کنند. برای آزمایش اینکه آیا عینک آفتابی محافظت واقعی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد یا خیر، آن ها را بدون قرار دادن در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. همچنین می‌توانید نمادهای ANSI روی لنزها را بررسی کنید، زیرا نشان می‌دهند که نور فرابنفش فیلتر شده است.

  1. آن ها را زیر نور سیاه قرار دهید

این روش در بین تست تشخیص UV عینک سریع و ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید یکی از آن لامپ های شفاف بدون نور است که می توانید در فروشگاه های سخت افزاری پیدا کنید. اگر عینک آفتابی شما در زیر نور سیاه نورانی شود، جلوی اشعه UVA را نمی گیرد و هیچ کاری برای محافظت از چشمان شما در برابر آسیب خورشید انجام نمی دهد.

  1. خودتان آن ها را تست کنید

تست تشخیص UV عینک در خانه به شرح زیر است:

1) با یک چراغ قوه UV، می توانید پرتو نور را به پول کاغذی یا کارت اعتباری بتابانید تا عناصر امنیتی داخلی را آشکار کنید. این عناصر امنیتی زمانی که در معرض نور UV واقعی قرار می گیرند، روشن می شوند.

 تشخیص UV عینک

2.) نور UV را به لنزهای خود بتابانید: پس از اینکه تأیید کردید که عناصر امنیتی به نور UV واکنش نشان داده اند، اسکناس را در مقابل عینک خود قرار داده و اکنون نور UV را به آن بتابانید.

 عینک آفتابی آرمانی ویژن

3.) نتایج خود را تعیین کنید:

اگر بخش های درخشان داخل اسکناس قابل مشاهده نیستند، عینک آفتابی شما 100% محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد.

اگر عناصر امنیتی هنوز قابل مشاهده هستند، عینک آفتابی شما از محافظت کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش برخوردار نیستند. اگر در تست تشخیص UV عینک آفتابی خود با شکست مواجه شدید بهتر است از آن استفاده نکنید. این می تواند منجر به آسیب جدی به چشم شود.

خرید عینک آفتابی

تشخیص‌ UV عینک آفتابی اصل با استفاده از عینک فتوکرومیک

عینک های فتوکرومیک در هنگام قرارگیری در برابر نور آفتاب، تیره می‌شوند. در چنین شرایطی، امکان استفاده از این عینک‌ها جهت تشخیص تناسب عینک آفتابی با جذب اشعه نور خورشید وجود دارد. مراحل لازم به شرح زیر است که آن‌ها را به‌صورت دقیق ارائه خواهیم داد.

  • در ابتدا، عینک آفتابی را روی عینک فتوکرومیک قرار دهید.
  • سپس آن را به‌صورت دقیق در مقابل نور خورشید قرار دهید.

اگر عینک فتوکرومیک دچار تغییر رنگ نشود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که یک عینک فوق‌العاده مناسب برای جذب اشعه UV است. اما اگر این موضوع به‌صورت برعکس اتفاق افتاد و عینک فتوکرومیک تیره شد، به این نتیجه می‌رسیم که فاقد استانداردهای لازم جهت جذب اشعه ماورا بنفش است.

چگونه مواد لنز بر محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش تأثیر می گذارد؟

برخی از مواد لنز مانند پلی کربنات و Trivex دارای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که برای ایجاد محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش نیازی به پوشش اضافی ندارد. مواد دیگر، مانند پلاستیک CR-39 و شیشه نوری، ذاتاً شامل محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش نیستند. آنها به سادگی از طریق پوشش های محافظ اعمال شده بر روی سطح خارجی لنز به آن دست می یابند.

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش توانایی یک لنز عینک آفتابی برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش است. بیشتر لنزهای عینک آفتابی، یا از شیشه یا از پلاستیک ساخته می‌شوند برخی از مواد خاص (مانند یک نوع پوشش یا ماده خاص) می‌توانند در جلوگیری از اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش موثرتر باشند نسبت به سایر مواد.

برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، دو نوع روش وجود دارد

  1. 100% محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش تمام انواع های اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند.
  2. 50% محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، انواع کوتاه‌تر و خطرناک‌تر اشعه ماوراء بنفش را مسدود می‌کند در حالی که به نسخه‌های طولانی‌تر و کمتر مضر اجازه عبور می‌دهد.

راهنمای خرید برای عینک آفتابی اصل

در فرآیند خرید، علاوه بر تشخیص عینک‌های آفتابی اصل از تقلبی، مهم است که موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

  1. حواستان به اندازه فریم عینک باشد که باید به گونه‌ای بزرگ باشد که تمام کره چشم را بپوشاند.
  2. دسته‌های عینک باید به اندازه‌ای پهن و گسترده باشند که بتوانند از ورود اشعه‌های UV به چشم جلوگیری کنند. بهترین رنگ برای عینک‌های آفتابی، خاکستری و پس از آن، رنگ عدسی قهوه‌ای است. عدسی خاکستری، عینک‌های آفتابی در معرض اشعه‌ها، تغییر رنگ نمی‌دهد و حتی می‌تواند به افراد کمک کند تا بهتر در فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند.

آرمانی ویژن ارائه دهنده انواع عینک های آفتابی و طبی اورجینال همراه با ارائه کارت ضمانت است. شما می توانید برای خرید و انتخاب عینک آفتابی با برند مد نظر خود به سایت آرمانی ویژن مراجعه کنید. با کمک ابزار هوش مصنوعی ابتدا نوع فرم صورت خود را پیدا کنید و سپس سفارش خود را ثبت و در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید.


گالری تصاویر


وبگردی