آفتاب

مهم ترین تجهیزات اعلام و اطفاء حریق کدامند؟ / ایمن اکسین



شرکت ایمن اکسین در حوزه فروش و نصب انواع اعلام حریق و اطفا حریق فعالیت میکند.

تجهیزات آتش نشانی یکی از مهمترین وسیله های ایمنی در برابر حادثه های غیرمنتظره مثل آتش سوزی میباشد. تجهیزات آتش نشانی شامل موارد زیادی میباشد که متناسب با محیط و نوع کاربری آن محیط انتخاب میشوند. از انواع این تجهیزات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم اطفاء حریق
سیستم اعلام حریق
سیستم ضدانفجار و کابل نسوز
امروزه مجهز شدن ساختمان ها به سیستم های اعلام و اطفاء ضروری و واجب اعلام شده است که هر یک از این ساختمان ها باتوجه به اینکه در چه اندازه در معرض خطر هستند، متراژ و نوع کاربری آنها تجهیزات مورد نیاز آنها انتخاب میشود. 
انتخاب این تجهیزات توسط نیروهای مجرب و متخصص همراه با نظارت سازمان آتش نشانی صورت میپذیرد. از معمول ترین تجهیزاتی که در ساختمان ها بکار میرود میتوان به انواع سیستم اطفاء و اعلام حریق، کپسول ها می باشند.

 

سیستم اطفاء و اعلام حریق


امروزه این سیستم ها جزء پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی هستند که در هر ساختمان تجاری و اداری، مسکونی، کارخانجات و انواع صنایع از آنها استفاده میکنند.
این سیستم ها میتوانند تا حد قابل توجهی از رسیدن خسارات و آسیب دیدگی ها جلوگیری کنند. این سیستم ها که اصطلاحا به آنان دتکتور گفته میشود توسط افراد مجرب و کاربلد بر روی سقف ها نصب و اجرا میشوند که انواع مختلفی دارند.
دتکتورها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها فقط وظیفه اعلام حریق و برخی دیگر وظیفه اطفاء حریق دارند و تعدادی از آنها به صورت ترکیبی کار میکنند. 
انواع دکتورها که خود شامل چند بخش میشوند مثل:
دتکتور دود
دتکتور شعله
دتکتور حرارتی                                                                                                                                                                                                   
دتکتور ترکیبی
بیم دتکتورها
دتکتورهای متعارف و آدرس پذیر
این دتکتورها از حساسیت بالایی برخوردار هستند و با حس کردن کوچکترین دود یا حرارت یا شعله شروع به آلارم دادن و اطفاء حریق کردن میپردازند. از مهم ترین و برجسته ترین برند دتکتورها میتوان به دتکتور آپولو اشاره کرد.


علاوه بر دتکتورها که کاربرد فراوانی در هر محیطی دارند و باتوجه به متراژ آن محیط تعداد و نوع انان انتخاب میشوند دیگر تجهیزاتی نیز وجود دارند که آنها نیز میتوانند در اطفاء حریق و کم کردن میزان خسارات به ما کمک بزرگی کنند. در ادامه این مطلب به معرفی این تجهیزات میپردازیم.
انواع دیگر تجهیزات آتش نشانی 
ضد انفجارها
کپسول ها
اسپیلنکرها
کابلهای ضد حریق
گوی ضد انفجار
برخی از این سیستم ها بطور اتوماتیک کار میکنند مثل اسپیلنکرها و ضد انفجارها به این معنا که در هنگام نیاز و لحظه حریق هیچ نیازی به راه اندازی توسط افراد را ندارند و به صورت اتوماتیک و لحظه شروع به فعالیت میکنند و هنگام نصب توسط پنل های کنترلی خود برای مواقع اجرا تنظیم میشوند. این دو سیستم نیز از حساسیت بالایی برخوردار هستند و با بالا رفتن حرارت یا دما شروع به پاشش میکنند تا عمل اطفاء صورت گیرد کاربرد این سیستم بیشتر در جایگاه های سوخت، صنایع پتروشیمی و در کل محلهایی که خطر انفجار یا آتش سوزی گستردهای دارند، است.


کابل ضد حریق


این محصول به منظور اطفاء حریق در لوازم برقی و صنعتی و یا سیم کشی ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. این کابل ها با روکش های سیلیکونی پوشانده میشوند و با بالا رفتن انعطاف کابل ها باعث میشود نسبت به حرارت و دما مقاوم شوند. برای چند برابر شدن مقاومت این کابل ها در مکان هایی که دما و حرارت بالاتری وجود دارد از یک شیلد مخصوص استفاده میکنند.


گوی ضد حریق


یکی دیگر از تجهیزات اتش نشانی که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده است گوی های ضد حریق هستند که استفاده از آنها بسیار راحت است. این گوی ها به شکل گرد و توپ مانندی هستند که برای حریق های بزرگ که نمیتوان به انها نزدیک شد کاربرد دارد که با پرت کردن آن به داخل حریق باعث میشود بعد از چند ثانیه مواد درونی آن که نسبت به حرارت حساس هستند از داخل گوی خارج شده و اطفاء حریق صورت گیرد. این گوی ها وزن حدودی 2 تا 2.5 کیلوگرم دارند که به راحتی میتوان انان را حمل کرد.


دیگر تجهیزات آتش نشانی

 


برخی ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که به ما در اطفاء حریق کمک بسزایی میکنند مثل کپسول های آتش نشانی و یا شلنگ های آتش نشانی که میتوان به مخازن آب اتش نشانی در خیابان ها وصل نمود. چند نمونه دیگر نیز وجود دارد که در مقالات بعدی با انها آشنا میشویم.
در مجموع باید گفت که استفاده و داشتن هریک از این تجهیزات برای زندگی و ساختمان های ما واجب و ضروری است. برای تهیه این تجهیزات حتما باید از یک شرکت و فرد مطمئن اقدام کنیم.
شرکت ایمن اکسین یکی از بزرگ ترین فروشندگان این تجهیزات آتش نشانی میباشد که نمایندگی بسیاری از شرکتهای خارجی مانند آپولو، سیتک، جنت و دیگر شرکتهای موفق و معروف در حوزه طراحی و تولید لوازم اتش نشانی هستند. 
ایمن اکسین تمامی محصولات و تجهیزات آتش نشانی خود را با بالاترین کیفیت و ضمانت 6 ماه به مشتریان خود ارائه میکند.
شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خود با شرکت ایمن اکسین تماس حاصل فرمایید.

گالری تصاویر


وبگردی