آفتاب

چک صیادی چیست و چگونه می‌توان از خدمات سامانه صیاد استفاده کرد؟



چک‌های صیادی، نوع جدیدی از اوراق مالی هستند که در سامانه صیاد و تحت ‌نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می‌شوند. آن‌ها نسبت به برگه‌های قدیمی از امنیت و ضمانت اجرای بیشتری برخوردار هستند.

چک صیادی چیست و چگونه می‌توان از خدمات سامانه صیاد استفاده کرد؟


چک صیادی، یکی از مسائل مطرح در قوانین حقوقی ایران است که هدف از ایجاد آن، کاهش چک‌های برگشتی و جرایم حاصل از بدحسابی افراد است. شما در مورد این برگه‌های مالی چقدر اطلاعات دارید؟ می‌دانید چگونه باید برای دریافت آن اقدام کرد؟

چک‌های صیادی، نوع جدیدی از اوراق مالی هستند که در سامانه صیاد و تحت ‌نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می‌شوند. آن‌ها نسبت به برگه‌های قدیمی از امنیت و ضمانت اجرای بیشتری برخوردار هستند. امروز، بانک‌ها مکلف‌اند که برای ارائه این برگه‌ها از سامانه صدور یکپارچه صیادی اقدام کنند.

جزئیاتی از ماهیت چک‌ های صیادی

در مورد کلیت چک‌های صیادی در مقدمه مقاله خواندید و حالا قرار است با جزئیاتی از این برگه مالی آشنا شوید. به ‌نظر شما چرا و چگونه چک صیادی وارد سیستم بانکی شد و جای اوراق قدیمی را گرفت؟

در مبادلات تجاری کلان، افراد به‌جای پول نقد از اسنادی مانند چک، سفته و برات استفاده می‌کنند. البته چک‌ها به‌دلیل امکان تعقیب کیفری صادرکننده، طرفداران بیشتری میان تجار و افراد عادی دارد و به‌عنوان پرکاربردترین سند مالی شناخته می‌شوند.

قبل‌ترها، صدور چک توسط شعب بانکی انجام می‌شد. بر همین اساس، افراد زیادی حتی آن‌هایی که از اطلاعات و سواد مالی کافی نسبت به مقررات این برگه‌ها برخوردار نبودند، نسبت به دریافت آن اقدام می‌کردند. در این راستا، چک‌های زیادی برگشت می‌خورد و پرونده‌های زیادی در سیستم قضایی تشکیل می‌شد.

این دلایل باعث شد که بانک مرکزی در سال 1396 به فکر راه‌اندازی سامانه‌ای بیفتد که با نام صیاد شناخته می‌شود. بعداز این اتفاق، صدور چک‌ها از اختیار بانک‌ها خارج شد تا متقاضیان بتوانند به‌واسطه همین سامانه‌ای که تحت‌نظر بانک مرکزی است، اقدام به دریافت چک کنند.

چرا ثبت، انتقال و استعلام چک صیادی در سامانه صیاد انجام می‌‌شود؟

دانستید که سامانه صیاد، یک سامانه اینترنتی تحت ‌نظارت بانک مرکزی است که با ابلاغ قانون جدید صدور چک راه‌اندازی شد. این سایت، بستری را فراهم کرد تا شما با ثبت اطلاعات هویتی صادرکننده و فرایند استعلام‌گیری، از وضعیت عملکرد مالی یا تعداد چک‌های برگشتی صاحب برگه باخبر شوید.

راه‌اندازی این سامانه از سوی بانک مرکزی، باعث شد که بعداز اعتبارسنجی درخواست‌کننده و تایید صلاحیت او، دسته‌چک به او تعلق بگیرد. بدین‌ترتیب، احتمال صدور چک‌های بی‌اعتبار که احتمال برگشت‌خوردن‌شان هم بالاست، به‌شدت کاهش یافت.

از مزایای صدور چک صیادی بخوانید


دسته‌چک‌های صیادی تمام بانک‌ها کاملا به یک‌شکل و یک‌رنگ صادر می‌شوند. هدف از این موضوع، یکپارچه‌سازی، استانداردسازی و یافتن هویت اوراق بهادار است. براین‌اساس، افراد با استفاده از سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی می‌‌شوند و صدور دسته‌چک برای آن‌ها منوط به صلاحیت‌شان، انجام خواهد شد. در ادامه، بخشی از مزایای چک‌های صیادی را مطرح کرده‌ایم:

  • اختصاص شناسه صیاد 16 رقمی به هر برگه چک که حاوی اطلاعات اعتبار صاحب حساب است.

  • ویژگی‌های ظاهری یکسان

  • حذف نقش شعب بانکی در صدور دسته‌چک

  • امکان استعلام اعتبار حساب صادرکننده چک

  • امنیت بالای چک صیادی (نوع کاغذ و آرم‌های برجسته چک‌ها قابلیت جعل‌شدن ندارند.)

  • حذف صدور چک در وجه حامل و خنثی‌شدن خطراتی مانند به‌سرقت‌رفتن

  • قابلیت نقدینگی در تمامی بانک‌های کشور

  • حذف چک‌های سفیدامضا و خطراتی که برای صادرکننده دارد.

  • تعیین سقف مبلغ چک توسط سامانه صیاد و جلوگیری از صدور چک با مبالغی بیش از توان مالی

روش‌های دریافت چک صیادی

برای دریافت دسته‌چک‌های صیادی، باید ابتدا به یکی از شعب بانک مورد نظر بروید و بعد از ارائه مدارک لازم، برای صدور دسته‌چک درخواست دهید. بانک، درخواست شما را در سامانه صیاد ثبت می‌کند و اگر اعتبار و صلاحیت شما توسط بانک مرکزی تایید شد، این اوراق مالی برایتان صادر خواهد شد.

به‌طور کلی، مراحل دریافت ‌چک‌های صیادی برای افراد حقیقی و حقوقی کاملا یکسان است. همه آن‌ها باید یک حساب قرض‌الحسنه جاری داشته باشند که حداقل 2 سال از زمان بازشدن آن گذشته باشد.

همچنین متقاضیان نباید سابقه چک برگشتی یا بدهی غیرجاری داشته باشند. این موارد، برای کلیه افراد صادق است. بااین‌حال، گروه‌های حقیقی و حقوقی، ملزم به داشتن شرایط خاص دیگر و ارائه مدارک متفاوت‌تری هم هستند که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم:

شرایط دریافت دسته‌چک برای افراد حقیقی

شرایط دریافت دسته‌چک برای افراد حقوقی

داشتن یک شغل دائمی

حداقل 10 سال از ابتدای فعالیت کاری او گذشته باشد.

در طی سال گذشته، چک صادره مشتری را پرداخت کرده باشد.

حداقل یک سال از افتتاح حساب جاری او گذشته باشد.

دارای ملک باشد.

در طی 10 سال، بیشتر از 2 بار محل زندگی خود را تغییر ندهد.

حداقل 2 سال از افتتاح حساب جاری او گذشته باشد.

داشتن یک ملک دائمی

حساب سپرده بلندمدت دارای مبلغ 50میلیون ریال داشته باشد و 6 ماه هم از زمان افتتاح این حساب گذشته باشد.

سپرده بلندمدت با اعتبار 500میلیون ریال داشته باشد و حداقل 6 ماه از افتتاح این حساب جاری گذشته باشد.

سوپر اپلیکیشن تاپ، بهترین و سریع ترین راه برای دسترسی به سامانه چک صیادی

اپلیکیشن تاپ را که می‌شناسید؟ حتما در مورد سرویس‌ها و کاربری‌های گسترده این نرم‌افزار بانکی، چیزهای زیادی شنیده‌اید. سامانه صیاد هم یکی دیگر از خدمات ارزنده تاپ محسوب می‌شود که به‌صورت سیستم یکپارچه شبکه بانکی در دسترس کاربران قرار دارد.

شما به‌واسطه اپلیکیشن تاپ و واردکردن اطلاعات خواسته‌شده از جمله شماره صیاد، مشخصات کارت بانکی صادرکننده و دریافت‌کننده می‌توانید استعلام چک را به‌صورت دیجیتالی انجام دهید.

قابل توجه شما مخاطبان باید بگوییم که تمامی خدمات آنلاین ارائه‌شده در این همراه بانک، سهولت، امنیت و سرعت بالایی را برای کاربران رقم می‌زنند. شما با دسترسی آسان به سامانه صیاد به‌واسطه سوپری اپلیکیشن تاپ، قادر به انجام فرایندهایی همچون ثبت چک، استعلام صادرکننده، استعلام اطلاعات دارنده و انتقال چک هستید.

جمع‌بندی

چک صیادی، یکی از انواع اوراق مالی است که براساس جدیدترین قانون چک، ایجاد و معرفی شد. این برگه‌ها تحت‌نظر بانک مرکزی و به‌واسطه سامانه صیاد صادر می‌شوند. یکی از مشخصه‌های اصلی این اوراق، رنگ بنفش آن‌هاست.

قانون راه‌اندازی چک‌های صیادی، در پی افزایش پرونده‌های شکایتی مربوط به چک، کلاهبرداری‌های مالی و جلوگیری از ارائه چک بی‌محل، اجرا شد. اکنون، ثبت تمامی مراحل از صدور تا وصول این برگه‌ها در سامانه صیاد انجام می‌شود تا هر شخص بدحسابی، به چنین اوراقی دسترسی پیدا نکند.

گالری تصاویر


وبگردی