آفتاب

مقایسه بلوک سیمانی با یونولیت



یکی از متداول ترین سقف‌ها در ایران، سقف تیرچه و بلوک است. در گذشته از بلوک سیمانی و سفال برای ساخت این قف استفاده می‌شد. فوم سقفی یا یونولیت، محصولی است که مزایای فراوان دارد و جایگزین مناسبی برای بلوک سیمانی و سفال برای ساخت سقف تیرچه و بلوک است.

یکی از متداول ترین سقف‌ها در ایران، سقف تیرچه و بلوک است. در گذشته از بلوک سیمانی و سفال برای ساخت این قف استفاده می‌شد. فوم سقفی یا یونولیت، محصولی است که مزایای فراوان دارد و جایگزین مناسبی برای بلوک سیمانی و سفال برای ساخت سقف تیرچه و بلوک است.

به تحقیق و جستجو و مقالات منتشر شده در سایت شرکت خانه بلوک که تولید کننده و فروشنده انواع بلوک سبک، لیکا و... است عنوان شده که بلوک سیمانی را می‌توان پرکاربردترین نوع بلوک در صنعت ساخت و ساز دانست. یکی از کاربردهای این بلوک ساخت سقف تیرچه و بلوک است. بلوک سیمانی معایبی نیز دارد. برخی معایب این بلوک مانند وزن بالای آن، موجب می‌شود تا جایگزینی همچون یونولیت برای آن قرار داده شود. البته باید توجه داشت که علیرغم وجود طرفداران بسیار برای یونولیت، این محصول معایبی نیز دارد. این موضوع سبب می‌شود تا به طور قطعی این محصول توسط مشتریان به عنوان جایگزینی برای بلوک سیمانی انتخاب نشود. برای این که بهتر بتوانیم این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم، ویژگی سقف‌های ساخته شده با هر یک از این دو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


  • مقاومت سقف

سقف تیرچه و بلوک که به وسیله فوم سقفی یا یونولیت ساخته می‌شود، دارای تیرچه‌های موازی است که در بالای آنها دال سقفی قرار داده می‌شود. بر روی دال سقفی آرماتور بندی و بتن ریزی انجام می‌شود. به همین دلیل سقف تیرچه و بلوک ساخته شده به وسیله فوم سقفی یا همان یونولیت، مقاومت بیشتری نسبت به سقف ساخته شده به وسیله بلوک سیمانی دارد.

  • دهانه سقف

سقف تیرچه  بلوکی که به وسیله بلوک سیمانی ساخته می‌شود، سقف یک طرفه بوده و برای دهانه‌های کوتاه مناسب است. در صورتی که بخواهیم سقف مورد نظر، سقفی دو طرفه باشد، باید از یونولیت استفاده کنیم. در صورتی که برای ساخت این سقف از یونولیت یا فوم سقفی استفاده شود، می‌توانیم ستون‌های اضافی را از آن حذف کنیم.

  • ارتعاش سقف

در صورتی که در ساخت سقف تیرچه و بلوک از بلوک سیمانی یا سفالی استفاده شود، هنگامی که ساکنین طبقات بالا راه بروند، سقف دچار لرزش و ارتعاش می‌شود. اما همانگونه که بالاتر اشاره شد، استفاده از یونولیت در این سقف صلبیت سقف را بالا می‌برد. بالا بودن صلبیت سقف موجب می‌شود تا این ارتعاشات هنگام راه رفتن، از بین بروند.

  • انتقال صوت

یکی از مهمترین مسائلی که هنگام احداث یک ساختمان باید مورد توجه قرار داد، ایجاد مانع برای انتقال صوت بین دو طرف دیوار یا سقف است. چنانچه سقف تیرچه و بلوک را با استفاده از یونولیت بسازیم، سقف به عنوان یک عایق صوتی عمل خواهد کرد. دلیل این امر این است که یونولیت محصولی با حفره‌های فراوان درون بافت آن است که این حفره‌ها موجب جلوگیری از انتقال صوت می‌شوند. یونولیت به عنوان یک عایق صوتی، عملکرد ویژه‌ای دارد.

  • میزان مصرف تیرچه‌های پیش ساخته

در صورت ساخت سقف با استفاده از یونولیت، نیازی به استفاده از تیرچه‌های پیش ساخته نیست و می‌توان از آرماتورهای درجا استفاده کرد. به تبع کاهش مصرف تیرچه‌های پیش ساخته، هزینه‌های نهایی پروژه نیز کاهش می‌یابد.

  • بار مرده ساختمان

یونولیت وزن کمتری نسبت به بلوک سیمانی و یا بلوک سفالی دارد. در صورت استفاده از این محصول، وزن سقف نیز کاهش یافته و در نتیجه کاهش وزن سقف، وزن کلی سازه و بار مرده ساختمان نیز کاهش می‌یابد. در اثر کاهش بار مرده ساختمان، سازه در برابر حوادثی چون زلزله، عملکرد بهتری خواهد داشت و مقاومت آن افزایش می‌یابد. در نتیجه سقف به راحتی و به سرعت دچار تخریب نمی‌شود. پس می‌توان گفت یکی از برتری‌های یونولیت نسبت به بلوک سیمانی، تاثیر آن در میزان خسارات وارد شده به ساختمان است.

  • سرعت و سهولت در اجرا

ابعاد یونولیت نسبت به بلوک سیمانی بیشتر است، همچنین وزن آن کمتر از بلوک سیمانی است. وزن پایین و ابعاد بزرگ این محصول موجب می‌شود تا جابجایی و اجرای آن توسط کارگران راحت‌تر و سریعتر صورت گیرد.

  • مقاومت در برابر آتش

یکی از مهمترین مسئلی که هنگام ساخت یک سازه باید مورد توجه قرار گیرد، اشتعال پذیری مصالحی است که در هنگام ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. یونولیت محصولی اشتعال پذیر است، در نتیجه حتما باید عدم اشتعال پذیری آن تایید شود. مطابق با بخشنامه صادره توسط معاونت شهرسازی و معماری تهران، کارفرمایان تنها باید از یونولیت‌هایی استفاده کنند که عدم اشتعال پذیری آنها تایید شده باشد. یونولیت‌هایی که مجاز هستند، حتما باید کندسوز خود خاموش شونده باشند. یونولیت‌های خود خاموش شونده به هنگام آتش سوزی شعله ور نشده و آتش را در خود خفه می‌کنندو در نتیجه از گسترش آتش جلوگیری شده و آتش خاموش می‌شود. یونولیت‌های مجاز، در آزمایش SBI مورد تایید قرار می‌گیرند.


بلوک سیمانی بهتر است یا یونولیت؟

حال باید به این نتیجه گیری برسیم که برای ساخت سقف تیرچه و بلوک استفاده از بلوک سیمانی بهتر است یا یونولیت؟ با توجه به مطالب ذکر شده، می‌توان گفت که یونولیت مزایای بسیاری نسبت به بلوک سیمانی دارد و یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای ساخت سقف تیرچه و بلوک است. همانگونه که گفته شد، یونولیتی که برای ساخت سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. در صورتی که از فوم و یونولیت نامرغوب برای این کار استفاده کنیم، خسارات جبران ناپذیر و حوادثی جدی به وجود خواهد آمد. این که یونولیت از بلوک سیمانی بهتر است، بدین معنا نیست که بلوک سیمانی برای استفاده در سقف تیرچه و بلوک مناسب نیست. در این مقاله به برسی تفاوت‌های بلوک سیمانی با یونولیت پرداخته شد. در صورت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در تماس باشید.

گالری تصاویر


وبگردی