آفتاب

مواد پلیمری و فایبرگلاس صنعت سنگ و ساختمان



مواد پلیمری و فایبرگلاس صنعت سنگ و ساختمان به قدیم پیشرفت زیادی کرده است. در این صنعت سنگ‌ها از معادن استخراج و سپس از طریق فرآیندهای مختلفی به منظور تولید محصولات متنوع، از جمله سنگ‌های ساختمانی، سنگ‌های تزئینی، سنگ‌های مصنوعی، مصالح ساختمانی و محصولات دیگر فرآوری می‌شوند و این موارد تا ساخت ساختمان ها و پل و بقیه سازه های عمرانی نیز ادامه دارد.

مواد پلیمری و فایبرگلاس صنعت سنگ و ساختمان به قدیم پیشرفت زیادی کرده است. در این صنعت سنگ‌ها از معادن استخراج و سپس از طریق فرآیندهای مختلفی به منظور تولید محصولات متنوع، از جمله سنگ‌های ساختمانی، سنگ‌های تزئینی، سنگ‌های مصنوعی، مصالح ساختمانی و محصولات دیگر فرآوری می‌شوند و این موارد تا ساخت ساختمان ها و پل و بقیه سازه های عمرانی نیز ادامه دارد.

موادهای پلیمری مورد استفاده در صنعت سنگ و ساختمان و صنایع دیگر مثل شناورسازی (استخر و قایق و قطعات فایبرگلاسی...) جایگاه ویژه ای را از نگاه صرفه جویی و بهینه بودن موادهای قبل و قدیمی شده اند و همچنین از لحاظ وزن و ایستادگی جایگزین مناسبی بوده اند.


مواد پلیمری و فایبرگلاس در صنعت سنگ وساختمان، به دلیل خواص خاص خود از جمله سبکی، مقاومت به خوردگی، عایق بودن، انعطاف‌پذیری، و قابلیت بازیافت، به طور گسترده در انواع فعالیت‌ها در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از کاربردهای بسیار مهم مواد پلیمری و فایبرگلاس در ساختمان و صنعت سنگ، در زمینهٔ محافظت و بهسازی سطوح ساختمانی است. پوشش‌های پلیمری مانند رنگ‌ها و رزین‌ها، به عنوان لایه‌های محافظ بر روی سطوح بتنی یا سنگی استفاده می‌شوند. این پوشش‌ها می‌توانند از عوامل مختلفی مانند تغییرات آب و هوا، اشعه UV، خوردگی و آلودگی‌های محیطی حفاظت کرده و عمر مفید ساختمان را افزایش دهند.

همچنین، مصارف پلیمرها در ساختمان‌ها به ویژه در سیستم‌های عایق‌سازی حائل می‌شود. عایق‌های پلیمری مثل پنجره‌ها و درب‌ها، به دلیل ویژگی‌های عایق حرارتی و صوتی بالا، به بهبود کارایی انرژی و افزایش راحتی ساکنان کمک می‌کنند. از جمله موارد دیگر استفاده از مواد پلیمری در ساختمان‌ها، تولید لوله‌ها و قطعات سیستم‌های لوله‌کشی می‌باشد که به دلیل سبک بودن و مقاومت به خوردگی، جایگزین مناسبی برای لوله‌ها و اتصالات فلزی ارائه می‌دهند.

در ادامه با چهار مواد پلیمری با ارزش و پر استفاده در این صنعت آشنا خواهید شد.


 

توری فایبرگلاس (مش فایبرگلاس)

توری یا مش فایبرگلاس از الیاف شیشه و رزین در مشبک های مختلف و سایز های گوناگون تولید می شود. توری فایبرگلاس از مهم ترین مواد پلیمری در صنعت سنگ و ساختمان می باشد که عرضه آن به صورت رولی و بطور (وزن هر متر مربع) در بازار صنعتی جهان به فروش می رسد.

استفاده از توری فایبرگلاس در فرآیند سنگبری تا اتمام یک ساختمان به عنوان یک تقویت‌کننده، باعث افزایش استحکام، مقاومت سنگ‌ها، دیوار و دیگر سازه ها در برابر فشار و خوردگی می‌شود.

به همین علت در شهرک های صنعتی ایران که قطب سنگ و ساختمان محسوب می شوند کاربرد عمده ای دارد و صنعتگران این خطه از توری فایبرگلاس هایمکس استفاده می کنند.

نکته قابل اهمیت مجموعه توری فایبرگلاس هایمکس این است که از نوع ضد قلیایی یا به اصطلاح AR می باشند تا در مقابل قارچ، باکتری و محیط قلیایی... مقاوم و عمر طولانی را داشته باشند.

توری فایبرگلاس صنعت سنگ و ساختمان و صنایع وابسته با نام های زیر نیز شناخته می شود :

  • تور فایبرگلاس / توری فایبرگلاس
  • مش فایبرگلاس / فایبرگلاس مش
  • توری اپوکسی / مش اپوکسی
  • مش پشت سنگ / تور پشت سنگ
  • توری پلیمری / توری هایمکس
  • توری عایق کاری / مش آب بندی
  • توری وال مش / توری گچ کاری و کناف
  • تور رزین / مش فایبرگلاس رزین

از کاربردهای مهم توری فایبرگلاس در صنعت ساختمان و صنایع وابسته، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای وال مش (جایگزین وال پست)
  • کف پوش ساختمان و محوطه بیرونی
  • عایق کاری و آب بندی ساختمان، استخر و حوض
  • فایبر سمنت برد
  • مجسمه سازی، گلدان های بزرگ و سازه های مرتبط
  • بازسازی و ترمیم آثار باستانی و قدیمی
  • بتن ریزی، سیمان کاری، گچ کاری و کناف کاری
  • پتینه کاری یا نقاشی های هنری برجسته

رزین پلی استر

رزین پلی استر یک نوع مواد پلیمری است که از اشباع ایزومرها تولید می‌شود. رزین به دلیل خواصی مانند مقاومت شیمیایی، مقاومت به حرارت و قابلیت تقویت و چسبندگی بالا استفاده می‌شود.

در صنعت سنگ از رزین 500 هایمکس برای چسباندن توری فایبرگلاس به پشت سنگ و تولید ژل و عمل آتل سنگ، لقمه های ساینده ، ساخت استخر و شناورسازی استفاده می شود.استفاده از رزین نه تنها به بهبود ویژگی‌های فنی سنگ‌ها کمک می‌کند بلکه به طراحان این امکان را می‌دهد تا آثار خلقی خود را با ظاهری منحصر به فرد ارائه دهند.

از رزین 300 هایمکس برای ماستیک سازی، پر کردن حفره ها و ترک های سنگ و دیوارهای سنگی، نماهای ساختمانی استفاده می شود.

این رویکرد نوآورانه نه تنها در جهت بهبود کیفیت محصولات بلکه در جلب توجه مشتریان نیز اثرگذار است. به نظر می‌رسد که استفاده از رزین در صنعت سنگ وساختمان، به عنوان یکی از راهکارهای پیشرفته، در آینده به عنوان یک استاندارد جدید در این حوزه شناخته شود.

 

اروزیل (فومد سیلیکا)

اروزیل (Aerosil) یا فومد سیلیکا، یک ماده پرکننده و تقویت‌کننده در مواد مختلف به کار می‌رود. در صنعت سنگ و ساختمان و صنایع وابسته به عنوان یک ماده پرکننده و تقویت‌کننده در چسب‌ها و رزین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزودن اروزیل به مواد چسبی (رزین) که در چسباندن سنگ‌ها به هم یا به سطوح دیگر استفاده می‌شود، می‌تواند خواص مکانیکی و چسبندگی را بهبود بخشد.

در صنعت سنگ از اروزیل 200 هایمکس برای فراوری سنگ ها استفاده می کنند و در صنعت ساختمان برای روان کننده بتن و ساخت کامپوزیت های فایبرگلاسی نقش ویژه ای دارد. از عمده خاصیت اروزیل 200 می توان به ضد شرره بودن برای تولید رنگ و چسب و حجم دهندگی برای چسب های متفاوت کاربردی در شناورسازی و ساختمان، ساخت گنبد و مجسمه ها اشاره کرد.

 

پودر تصفیه آب (پلی اکریل آمید)

پودر تصفیه آب صنعتی (آنیونی)، با نام های علمی پلی اکریل آمید و فلوکولانت شناخته می شود. فلوکولانت از بیست میلیون مولکول تشکیل شده است و یک ماده ی خالص،سفیدرنگ، جامد، بلوری و بدون بو می باشد. پودر تصفیه آب، یکی از ماده های پرکاربرد کارخانه های صنعتی است که بصورت محلول در آب بکار می رود.

استفاده از پودر تصفیه آب با کیفیت برای فیلترپرس یا حوض، در فرآیند سنگبری به کاهش مصرف آب این صنعت کمک شایانی می کند. پودر تصفیه آب صنعتی از نوع آنیونی می باشد و برای آب آشامیدنی نمی باشد.

این پودر که پلیمری در صنعت سنگ وساختمان محسوب می شود را با نام های دیگری همچون: پودر تصفیه آب شور، پودر تصفیه اب هایمکس و پودر آب صاف کن نیز می شناسند. از دیگر کاربردهای پودر تصفیه اب صنعتی می توان به تثبیت کننده خاک برای ساخت تونل ها، چاه ها، فاضلاب ها نام برد. همچنین این پودر در کارخانجات شن و ماسه، نمک، سرامیک، رنگ رزی کاربردهای به خصوصی دارد.

تزریق پودر تصفیه اب و استفاده از آن ملزم به مشاوره گرفتن از عرضه کننده تخصصی آن است، زیرا تزریق کم یا بیش از حد باعث نتیجه عکس می شود.

 

پلی آلومینیوم کلراید / PAC

پلی آلومینیوم کلراید (Polyaluminum chloride یا به اختصار PAC) یک ترکیب شیمیایی است که از آلومینیوم و کلر به همراه هیدروکسید‌های آن تشکیل شده است. این ترکیب به دلیل خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خود در صنایع مختلف، از جمله صنعت سنگ و ساختمان وصنایع وابسته به کار می‌رود.

نقش پلی آلومینیوم کلراید در این صنایع به شرح زیر است:

تصفیه آب : PAC به عنوان یک مادهٔ تصفیه‌کننده آب استفاده می‌شود. این ترکیب قابلیت افزایش ترکیبات جامد معلق در آب را داراست و مواد آلی و آلاینده‌های دیگر را از آب حذف می‌کند.

کاهش الکترودهی : در سیستم‌های گرمایش ساختمانی، PAC می‌تواند به عنوان یک ترکیب کاهندهٔ الکترودهی مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی باعث کاهش تشکیل رسوبات و آسیب به تجهیزات مربوط به سیستم‌های گرمایش و تبرید می‌شود.

تثبیت خاک : PAC ممکن است در ساخت و ساز به عنوان یک مادهٔ تثبیت‌کننده خاک برای افزایش استحکام خاک مصرف شود. این امر بهبود مشخصات مکانیکی و پایداری خاک را فراهم می‌کند.

به طور کلی، استفاده از پلی آلومینیوم کلراید در صنایع مختلف نقش مهمی در بهبود کیفیت آب، کنترل آلودگی‌ها، و افزایش عملکرد سیستم‌ها دارد.


گالری تصاویر


وبگردی