آفتاب

اصول انتخاب کانکتورهای برق DC



انتخاب کانکتور برق DC جنبه ای است که اغلب نادیده گرفته می شود. اگرچه کانکتورهای برق DC یک جزء نسبتاً ساده و سرراست هستند، اما هنوز برای اطمینان از انتخاب کانکتور مناسب، به درک اولیه نیاز دارند.

اصول انتخاب کانکتورهای برق DC

انتخاب کانکتور برق DC جنبه ای است که اغلب نادیده گرفته می شود. اگرچه کانکتورهای برق DC یک جزء نسبتاً ساده و سرراست هستند، اما هنوز برای اطمینان از انتخاب کانکتور مناسب، به درک اولیه نیاز دارند.



نقش اتصال دهنده های برق DC

کانکتورهای برق DC که به عنوان کانکتورهای بشکه نیز شناخته می شوند، دارای رتبه بندی جریان و ولتاژی هستند که توسط سازنده برای اطمینان از قابلیت اطمینان در برنامه های تحویل برق مشخص شده است. جک و دوشاخه کانکتور برق DC استاندارد معمولاً دارای دو هادی است. یک هادی در معرض دید و هادی دوم فرورفته است که به جلوگیری از اتصال تصادفی بین دو هادی کمک می کند. از آنجایی که کانکتورهای بشکه تقریباً همیشه برای تأمین برق یک برنامه نهایی استفاده می شوند، عملاً هیچ خطری برای آسیب رساندن به سایر قطعات با وصل کردن کانکتور برق DC به یک پورت نادرست وجود ندارد.

نامگذاری رایج اتصال دهنده برق DC

در صنعت الکترونیک، سه پیکربندی پذیرفته شده برای اتصالات برق DC وجود دارد: جک، دوشاخه و پریز. یک جک برق DC وظیفه دریافت برق را بر عهده دارد و معمولاً روی PCB یا شاسی یک دستگاه الکترونیکی نصب می شود. پریزهای برق DC نیز برای دریافت برق در نظر گرفته شده اند اما در عوض در انتهای سیم برق یافت می شوند. در نهایت، دوشاخه های برق DC با اتصال به یک جک یا پریز برق DC مناسب، برق را از منبع تغذیه تامین می کنند.

بیشتر بخوانید :  ترمینال 10 پین Mini PTR

هادی اتصال دهنده برق DC

یک جک یا دوشاخه برق DC استاندارد دارای دو هادی است که پین مرکزی آن معمولاً برای برق و آستین بیرونی معمولاً برای زمین است. با این حال، معکوس کردن این پیکربندی هادی قابل قبول است. هادی سومی که یک سوئیچ با هادی آستین بیرونی تشکیل می دهد نیز در مدل های جک برق خاص موجود است. این سوئیچ را می توان برای تشخیص یا نشان دادن درج دوشاخه یا انتخاب بین منابع برق بر اساس زمانی که دوشاخه وارد شده است یا وارد نشده است استفاده کرد.

گزینه های نصب

مانند بسیاری از قطعات، چندین گزینه برای نصب جک برق DC به یک برنامه نهایی وجود دارد.

جک‌های برق DC مانت پانل، نصب آسان در هر نقطه از شاسی محصول را با جایگزینی سیم‌های مورد نیاز برای اتصال به مدارهای الکترونیکی ارائه می‌کنند. هنگامی که صحبت از جک های برق DC نصب شده به PCB می شود، نصب روی سطح (SMT) و سوراخ در جهت افقی یا عمودی رایج ترین هستند.

تعدادی از جک‌های برق DC با اتصالات سیگنال SMT همچنین پین‌ها یا زبانه‌های سوراخ‌دار را برای ایمن‌تر کردن جک روی PCB ارائه می‌کنند. این زبانه ها ممکن است به صورت الکتریکی متصل باشند یا نباشند، اما از طریق سوراخ به PCB لحیم می شوند.



اتصالات صوتی مورد استفاده برای تحویل برق

حتی با وجود قابلیت انتقال جریان و ولتاژ، کانکتورهای صوتی استاندارد برای تغذیه یک برنامه الکترونیکی توصیه نمی شود. این به این دلیل است که همه سازندگان یک کانکتور صوتی برای قابلیت های ولتاژ و جریان لازم را مشخص نمی کنند. ثانیاً، اگر یک دوشاخه صوتی به منبع تغذیه وصل شود، هادی های در معرض آن به راحتی می توانند باعث اتصال تصادفی بین دو یا چند هادی شوند. در نهایت، اگر یک دوشاخه صوتی برق را تامین می‌کرد، به راحتی می‌توان آن را به سایر جک‌های صوتی که برای دریافت برق در نظر گرفته نشده‌اند وصل کرد و امکان آسیب رساندن به قطعات داخلی وجود دارد.

بیشتر بخوانید :  ترمینال 3 پین Mini PTR صاف

اتصالات USB مورد استفاده برای تحویل برق

بر خلاف کانکتورهای صوتی، کانکتورهای USB به طور گسترده به دلیل قابلیت انتقال برق و انتقال داده شناخته شده اند. با این حال، حداکثر توان آنها تا زمان اختراع استاندارد USB Type-C محدودتر بود.



کانکتور USB Type-C با چهار کنتاکت برق و چهار کنتاکت زمین دارای درجه جریان تا 5 A، حداکثر ولتاژ 20 ولت و توان تا 100 وات است. این قابلیت انتقال برق آن را به یک راه حل جذاب برای برق تبدیل کرده است. تنها برنامه های کاربردی به دلیل پذیرش گسترده USB Type-C و یکپارچه سازی طراحی ساده شده است. با این حال، در برنامه‌هایی که تنها کارکرد شارژ یا برق است، پین‌های انتقال داده با سرعت بالا می‌توانند هزینه‌های غیرضروری را اضافه کنند. در نتیجه، کانکتورهای USB Type-C فقط برق و بدون پین انتقال داده به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر برای طراحی‌های فقط برق ظاهر شده‌اند.

انتخاب کانکتورهای برق DC

با داشتن اطلاعات مناسب، انتخاب کانکتور برق DC باید کمی مشکل ایجاد کند. دقت کنید که پین داخلی و قطر آستین بیرونی و همچنین عمق درج را برای اطمینان از اتصالات جفت مناسب بین جک ها و شاخه ها در نظر بگیرید. دستگاه‌های CUI طیفی از جک‌ها، دوشاخه‌ها و پریزهای برق DC را با سبک‌های نصب متعدد و پیکربندی‌های دیگر ارائه می‌کنند، در حالی که راهنمای جفت‌گیری آن‌ها در هر صفحه محصول، فرآیند یافتن جک‌ها و دوشاخه‌های سازگار را ساده‌تر می‌کند.

گالری تصاویر


وبگردی