آفتاب

تسمه نقاله چیست و چه کاربردی دارد؟



سیستم تسمه، متشکل از دو یا چند قرقره با یک حلقه‌ متصل حمل وسایل است که در اطراف آن می‌چرخد و برای کالاهایی که حمل می‌کند، کشش ایجاد کرده و جابه‌جا می‌کند.

تسمه نقاله درواقع یک وسیله مکانیکی برای انتقال نیرو بین محورهاست. تسمه‌های نقاله به شما این امکان را می‌دهند تا به‌راحتی، تعداد بالایی از کالاها یا وسایل مختلف را که حجم بالایی هم دارند و با نیروی انسانی قابل حرکت و تکان دادن نیستند، بدون زحمت و صرف انرژی زیاد، با این اهرم جابه‌جا کنید. ازجمله مواردی که می‌توان از نوار نقاله استفاده کرد، می‌توان به تحویل کانتینرهای باحجم بسیار بالا به کارخانه اشاره کرد که قطعا نیروی انسانی، از پس جابه‌جا کردن آن‌ها برنمی‌آیند. سیستم تسمه، متشکل از دو یا چند قرقره با یک حلقه‌ متصل حمل وسایل است که در اطراف آن می‌چرخد و برای کالاهایی که حمل می‌کند، کشش ایجاد کرده و جابه‌جا می‌کند. عملکرد به این صورت است که یک یا چند قرقره، شروع به‌کار کرده و باعث افزایش قدرت حمل می‌شوند؛ این روند باعث حرکت تسمه نقاله و وسایل روی آن، به سمت جلو می‌شود.


بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ نوار نقاله 

به‌طورکلی سیستمِ‌های نوار نقاله‌ها از چند جزء تشکیل شده است که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

تسمه – نوار 

این قسمت همان تسمه‌ اصلی است که قطعات و مواد روی آن قرار گرفته و انتقال داده می‌شوند که متشکل از یک یا چند لایه است؛ البته ساختار آن معمولا سه لایه است که به لایه فوقانی، مرکزی (منجید) و تحتانی تقسیم می‌شوند. ممکن است متناسب با شرایط محیطی هر صنعت، به تعداد لایه‌ها اضافه شود.

فریم – قاب 

در اطراف کانوایر، یک قاب وجود دارد که تسمه میان آن قرار گرفته و به‌عنوان محافظ تسمه عمل می‌کند.

موتور محرک 

این موتور وظیفه‌ ایجاد نیروی لازم جهت حرکت کانوایر، هدایت و نحوه‌ عملکرد آن را برعهده دارد.

غلتک – رولر 

گفتنی است که رولرها در تسمه نقاله، استوانه‌ای‌شکل هستند و نوار به دور آن‌ها می‌چرخد.

اتصالات 

این اتصالات، نیروی لازم برای حرکت که از موتور به غلتک‌ها می‌رسد را برعهده دارند.

تنظیم‌کننده سرعت – گیربکس 

بااستفاده از این جعبه‌دنده، می‌توان سرعت موتور را به میزان مدنظر تنظیم کرده تا به‌وسیله اتصالات به سیستم کلی منتقل شود. براساس این سرعت، موتور محرک، غلتک‌ها را به حرکت درآورده و جابه‌جایی انجام می‌شود.

سفت‌کننده نوار 

این بخش که غالبا به‌صورت مکانیکی است، میزان سفتی تسمه را تنظیم می‌کند.

تسمه فیوزینگ چیست؟

لازم‌به‌ذکر است که این قطعه، در دستگاه‌هایی مانند چاپ، تولید کاغذ، بسته‌بندی و صنایعی که انتقال مواد آن‌ها باید در دمای بالا صورت گیرد، استفاده می‌شود. این ابزار درواقع نوعی تسمه نقاله نسوز است که متشکل از دولایه است؛ یک لایه داخلی از الیاف مقاوم در برابر حرارت و نیروهای کششی و خَمشی، یک لایه خارجی از تفلون که مقاوم در برابر حرارت و سایش است. ناگفته نماند که تسمه فیوزینگ ، برای صنایع دیگر ازجمله صنعت نساجی، تولید پلاستیک و شیشه، صنایع دارویی و ... نیز کاربرد دارد.

سوپر اسکرو یا بلت کوپلینگ 

لازم است بدانید که کوپلینگ، نوعی اتصال رابر منعطف، با پیچ‌های مخصوص و منحصربه‌فرد است که بدون آسیب‌زدن و سوراخ منجید، باعث به‌وجود آمدن اتصالی محکم می‌شود. این قطعه برای وصل کردن دو سر تسمه‌ نقاله کاربرد دارد و باتوجه‌به نوع عملیات و شرایط مصرف، از انواع مختلف رابر، برای شرایط دمایی متفاوت و مصارف گوناگون، طراحی شده و به تولید رسیده است؛ به‌همین‌دلیل است که کوپلینگ از 200 نیوتن بر میلی‌متر تا 2000 نیوتن بر میلی‌متر قابل استفاده است.


انواع دستگاه نوار نقاله 

لازم‌به‌‌ذکر است که نوار نقاله‌ها، تنوع زیادی دارند؛ اما به‌طورکلی انواع اصلی آن‌ها چند مورد است که در ادامه ذکر می‌کنیم.

بارگیری 

این مدل معمول‌ترین نوع نوار نقاله است که در بخش بارگیری برای انتقال و جابه‌جایی محصولاتِ بین انبار، همچنین ماشین‌های حمل بار، در انواع کارخانه‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناودانی 

کاربرد آن در انتقال قطعات و مواد، در مسافت‌کم است که از وزن جسم برای حرکت آن استفاده می‍‌شود. این تسمه نقاله می‌تواند به‌صورت افقی، شیب‌دار یا در یک سطح مارپیچی تولید شود.

چرخشی 

این مدل برای حمل مواد پودری و فله مانند آرد، سیمان، گندم و ... کاربرد دارد و از یک میله‌ پیچ مانند، درون یک محفظه تشکیل شده است. عملکرد آن به این صورت است که با چرخش این میله، مواد به سمت جلو رانده می‌شود. از نوار نقاله چرخشی در مسیرهای افقی یا در شیب زیاد استفاده می‌شود.

غلتکی 

این مدل نوار، برای انتقال محصولات با حجم و وزن بالا در مسافت‌های کوتاه کاربرد دارد. همانطور که از اسم نوار نقاله غلتکی مشخص است، از یکسری غلتک که بین دو ریل موازی قرار دارد، تشکیل شده است.

زنجیری 

این مدل در صنایع مختلف مانند تولیدی، راه و ساختمان، معدن و انبارداری‌ها کاربرد دارد. جنس تسمه نقاله در این کانوایرها فلزی بوده و برای مسیرهای طولانی به‌صورت ثابت قرار می‌گیرد.

دستچین 

این نوار نقاله در خطوط تولید و تفکیکِ صنایع غذایی، شن و سنگ کاربرد دارد. نقاله دستچین، دارای یک مخزن ویبره‌دار است که مواد روی آن قرار گرفته و پاکسازی یا تفکیک شده، سپس به بخش بسته‌بندی منتقل می‌شوند.


نوار نقاله دستگاهی کارامد در صنعت 

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، امروزه برای آسان‌تر شدن کسب‌و‌کارهای مختلف، از ابزارآلات پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که نوار نقاله نیز یکی از همین ابزار است که در صنایع مختلف به کمک بشر آمده و پیشبرد کارها را آسان کرده است. تولید این دستگاه در ابعاد، وزن و گونه‌های مختلف است و در حوزه‌های گوناگون باتوجه‌به نوع نیاز، نهایت استفاده را از آن می‌کنند. بدین‌ترتیب کارگران کمتری در صنایع و کارخانجات مختلف، کار یدی کرده و بیشترین کار روی دوش تسمه نقاله است. کانوایر ازجمله تسمه‌های صنعتی پرکاربرد است که جهت حمل‌ونقل مواد بهداشتی و غیربهداشتی، قطعات سبک و سنگین صنعتی استفاده می‌شود. کارخانه‌ها از این ابزار در جهت تولید، مونتاژ، بسته‌بندی، فرآوری و پرداخت مواد و قطعات مختلف استفاده کرده و کار را برای کارکنان این ادارات به‌مراتب تسریع و تسهیل بخشیده است.

گالری تصاویر


وبگردی