آفتاب

لوازم لازم برای سفر به کویر



کویرنوردی یکی از رشته‌های طبیعت گردی است که علاقمندان زیادی دارد. این ورزش، یکی از لذت‌بخش‌ترین و عجیب‌ترین ورزش‌هاست. از دیگر تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز کمپ‌ کویر می‌توان به پیاده‌روی، شن‌سواری، پاراگلایدر، شتر‌سواری، موتور چهار چرخ، آفرود و رصد آسمان اشاره کرد.

شاید شما هم مانند اکثریت مردم، اولین مقصدی که برای سفر به ذهنتان می‌رسد، رفتن به شمال و استفاده از جنگل‌های آن، رفتن به دریا یا نهایتا کوهنوردی باشد؛ اما در این میان افرادی هستند که عاشق ماجراجویی و مکان‌های بکری هستند که شاید کمتر کسی آن‌ها را برای سفر انتخاب کند. یکی از آن مکان‌ها کویر و استقرار کمپ کویر است. باید بگوییم که کویرنوردی یکی از رشته‌های طبیعت گردی است که علاقمندان زیادی دارد. این ورزش، یکی از لذت‌بخش‌ترین و عجیب‌ترین ورزش‌هاست. از دیگر تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز کمپ‌ کویر می‌توان به پیاده‌روی، شن‌سواری، پاراگلایدر، شتر‌سواری، موتور چهار چرخ، آفرود و رصد آسمان اشاره کرد. معمولا افرادی که ذائقه‌ متنوع و البته متفاوتی دارند، جذب کویرهایی از جمله لوت که بهترین کویر یزد است، می‌شوند.

کمپ کویر یزد

بدون امکانات سفر نکنید 

توجه داشته باشید که سفر کردن به هر جا و هر قسمتی که باشد، خواه جنگل باشد یا کوه، دریا یا هر جای دیگر، زمانی برای شما لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد شد که امکانات لازم را همراه خود داشته باشید که البته کویرنوردی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین سعی کنید قبل از سفر، لیستی از وسایل لازم و ضروری را تهیه کرده و آن‌ها را کم‌کم و از چند ساعت یا حتی یک روز قبل در کوله پشتی مخصوص بچینید تا هنگام رفتن به کمپ‌ کویر دچار دردسر نشوید. در ادامه به ذکر وسایل ضروری که باید همراتان باشند، می‌پردازیم.

  • کوله‌پشتی مناسب

  • سایه‌بانی پایه‌دار

  • جعبه کمک‌های اولیه

  • چادر مناسب کویر

  • کلمن و بطری آب

  • وسایل شخصی و بهداشتی

  • زیر انداز و پتوی مسافرتی

  • کرم ضدآفتاب

  • اپلیکیشن‌های موقعیت‌یابی

  • عینک آفتابی مناسب

  • لباس مناسب

کمپ زدن در کویر

راهنمای کمپ زدن در کویر 

اگر می‌خواهید لذت‌های بی‌نظیری چون راه رفتن روی رمل‌های داغ شنی، تماشای طلوع و غروب زیبای خورشید، خوابیدن زیر سقف آسمان صاف و پرستاره و ریلکس کردن در سکوتی مطلق نصیبتان شود، پیشنهاد می‌کنیم که کمپ زدن در کویر را امتحان کنید و مطمئن باشید که این سفر تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های سفر شما خواهد شد. لازم به ذکر است که اغلب کویر‌های ایران، پتانسیل زیادی برای سفری پر از هیجان دارند. شما می‌توانید به تور کویر یزد سندباد بپیوندید تا از این به بعد کمپ کویر را به سفرهای مداوم خود اضافه کنید.

از نکات لازم برای این سفر این است که وسایل ضروری و وسایل شخصی خود، از جمله چاقوی جیبی، چراغ قوه، کیسه خواب، پتو و بالشت و .. را به هیچ عنوان نباید فراموش کنید؛ زیرا معمولا در چنین مکان‌هایی، دسترسی به هر نوع وسیله‌ای سخت بوده و برگشت به شهر و تهیه‌ ضروریات هم وقت و انرژی زیادی را از شما می‌گیرد. دومین نکته‌ مهم، تجهیز ماشین است، ضمن اینکه نوع ماشین شما هم مهم است، مناسب‌ترین ماشین، خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل هستند. مواد غذایی، تنقلات و میان وعده، وسایل لازم جهت آشپزی، تجهیزات پزشکی، نقشه‌ آپدیت شده، جی‌پی‌اس یا همراه ماهواره‌ای، دیگر مواردی هستند که لازم است در کمپ کویر، مد نظر گرفته و در اولویت بگذارید.

کمپ‌های کویری یزد 

لازم است بدانید که دلایلی چون نزدیک بودن به کویر خشک و بزرگ نمک، همچنین کم باران بودن، همراه با تبخیر بالا، دور بودن از دریا و ... باعث شده‌اند تا یزد به کویری‌ترین استان تبدیل و معرف به عروس کویر شود. اگر بخواهیم بهترین کویر یزد را برای شما نام ببریم، شاید کمی سخت باشد؛ زیرا دارای کویرهای بزرگ و جذابی چون لوت، دشت‌ کویر، کویر نمک هرات، مروست و باتلاق گاوخونی است که هر کدام از آن‌ها زیبایی و جاذبه‌های خود را دارد. شما می‌توانید برای سفر به هر یک از کویر‌های گفته‌شده، به تور کویر یزد پیوسته و سفری با کیفیت و پر از آرامش و کمپ کویر مجهزی را تجربه کنید.

نکات مهم و حیاتی کمپینگ در کویر 

  • از لحاظ سلامتی جسمانی، آمادگی درجه بالای حرارت در روز و افت شدید دما در شب را داشته باشید.

  • قبل از تاریک شدن هوا، مکان کمپ خود را انتخاب کرده و در آن مستقر شوید.

  • فراموش نکنید که بسیاری از وسایل در میان کویر از کار می‌افتند؛ بنابراین به GPS یا گوشی اکتفا نکنید و حتما نقشه‌های به‌روزِ مقصد سفر را همراه داشته باشید.

  • توجه داشته باشید که در کمپ‌های کویری، مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مایحتاج شما آب است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تمام نیاز‌های خود به آب را پیش‌بینی کرده و بیشتر از مقدار لازم با خود ببرید. البته اگر همسفر تورها مانند تور کویر یزد بودید که از امکانات لازم برخوردار هستند.

  • کمپ کویر شما باید مجهز به منابع سوخت باشد؛ یعنی منابع شما پُر باشند تا دچار مشکل نشوید. این سوخت شامل باک بنزین ماشین و کپسول گاز مسافرتی است.

  • یکی دیگر از مواردی که در سفر به بهترین کویر یزد، یا هر کویر دیگری نیازمند دقت زیاد است، انتخاب چادر مسافرتی مناسب است. شاید فکر کنید که چادر‌های رنگ روشن بهتر باشند؛ اما دقت کنید که این نوع چادرها، نور خورشید و گرما را به راحتی از خود عبور داده و فضای داخل آن بسیار گرم می‌شود. سعی کنید جنس و رنگ چادر شما، طوری باشد که گرمای زیادی را به داخل هدایت نکند.

کمپینگ در کویر

تجربه‌ای بی‌نظیر با سفر به کویر 

همانطور که گفتیم کشور ایران، دارای کویر‌های بکر و زیبای زیادی است. افراد زیادی نیز به کمپ کویر و کویر گردی علاقه‌مند بوده و گذراندن یک شبانه‌روز در آن فضا و استفاده از حال و هوایی که دارد، برای آن‌ها بسیار جذاب است. فقط توجه داشته باشید که سفر به کویر اصول و شرایط خاصی دارد و هیچ کس بدون شناخت و به تنهایی نباید این سفر رویایی و در عین حال پرخطر را امتحان کند.

شما برای رفتن به هر کدام از کویرهای زیبای کشور نیازمند رعایت اصولی هستید که از جمله می‌توان به سفر در زمان مناسب، تنها نرفتن، مراقبت از خود در برابر حشرات و حیوانات خطرناک، بردن لباس، کیف و کفش مناسب، همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه، آشنایی با مسیر و محل اقامت، بردن آب و سوخت کافی، جدا نشدن از گروه و کمپ کویر و ... اشاره کرد. فراموش نکنید که رعایت نکردن هر کدام از اصول سفر ممکن است تجربه‌ای تلخ برایتان باقی بگذارد.

گالری تصاویر


وبگردی