آفتاب

راهنمای نصب و جانمایی دیزل ژنراتور



دیزل ژنراتور دستگاهی است مکانیکی الکتریکی که از دو بخش اصلی موتور دیزل و ژنراتور تشکیل شده است. موتور دیزل انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل (گازوئیل) را به انرژی حرکتی تبدیل کرده و پس از آن به ژنراتور تحویل می دهد.

در این محتوا به بررسی راهکارها و ویژگی های نصب و جانمایی اصولی دیزل ژنراتورها می پردازیم. با ما همراه باشید.
پیش از بررسی اینکه چگونه به صورت اصولی و بهینه دیزل ژنراتور خریداری شده را جانمایی یا به اصلاح فرآیند نصب را انجام دهیم بهتر است اندکی با دیزل ژنراتور و اجزای آن آشنا شویم.
دیزل ژنراتور دستگاهی است مکانیکی الکتریکی که از دو بخش اصلی موتور دیزل و ژنراتور تشکیل شده است. موتور دیزل انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل (گازوئیل) را به انرژی حرکتی تبدیل کرده و پس از آن به ژنراتور تحویل می دهد. واحد ژنراتور انرژی حرکتی دریافت شده را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و برق مورد نیاز مجموعه را تامین می کند.
اجزای اصلی موتور دیزل شامل رادیاتور – دینام AC – قاب پایه – کنترل پنل و قطع کننده مدار است. همچنین هر ژنراتور از اجزای شفت – روتور – استاتور – بدنه ژنراتور و اتصالات و مدارهای داخلی تشکیل شده است.
دیزل ژنراتور بر اساس رنج توان خروجی معمولا دسته بندی می شوند. این رنج معمولا بین 5 تا 3000 کاوا بوده و هر چه میزان توان خروجی بیشتر، ابعاد و هزینه آن بیشتر خواهد بود. همچنین دیزل ژنراتور ها بر اساس نوع کاربرد به 3 دسته دیزل ژنراتور اضطراری، دائم کار و پیوسته تقسیم بندی می شوند.
برندهای متعددی در حوزه دیزل ژنراتور مورد خرید و فروش قرار میگیرند که از مهمترین آنها می توان به دیزل ژنراتور ولوو ، پرکینز و کامینز در دسته اروپایی و دیزل ژنراتور بادوین و تلک در دسته چینی اشاره کرد.
پس از بررسی اجمالی دیزل ژنراتور ها و انواع آن نوبت به بررسی نکات مهم نصب و جانمایی ژنراتور های دیزلی می پردازیم.


 

نصب و جانمایی دیزل ژنراتورها:

در این بخش به بررسی این موضوع که چه عواملی در نصب دیزل ژنراتور ها اهمیت داشته و باید در جانمایی دستگاه در نظر گرفته شود پرداخته می شود.

عوامل تاثیر گذار در نصب دیزل ژنراتورها :

- در نظر گرفتن شرایط محیطی مانند میزان حرارت – گرد و خاک و تهویه مناسب محیط :
پیش از نصب دستگاه بایستی مکان مناسبی از بابت میزان حرارت محیط،  وجود گرد و خاک و بودن یا نبودن تهویه مناسب مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است دیزل ژنراتور تا حد امکان در مکانی نزدیک به تهویه مناسب و دور از گرد و خاک نگهداری شود.
- در نظر گرفتن شرایط فنی و تکنیکی ساختمان یا کارخانه:
هر پروژه ای چه ساختمانی و چه صنعتی نیازمندی های فنی و تکنیکی خاص خود را دارد. پیش از نصب دیزل ژنراتور بایستی بهترین مکان جهت رفع نیاز های مجموعه انتخاب و پس از آن فرآیند نصب صورت گیرد.
- در نظر گرفتن میزان سرو صدا و سیستم اگزوز کشی جهت خروج دود:
همانطور که می دانیم دیزل ژنراتور ها به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی و همچنین استفاده از سیستم موتور دیزل آلاینده های زیستی و صوتی نسبتا زیادی تولید می کنند. پیشنهاد می شود دستگاه در محیطی دور تر از محیط کار یا سکونت نصب شده و آن مکان، مناسب سیستم اگزوز کشی و خروج دود باشد. همچنین در صورت نیاز می توانید از کانوپی سوپر سایلنت جهت کاهش صدا تا 10db اقدام نمایید.
- میزان توان خروجی، برند ، ابعاد و وزن دستگاه و لوازم و متعلقات دیزل ژنراتور:
با توجه به توان خروجی دستگاه خریداری شده و همچنین لوازم و قطعات جانبی نظیر گرم کن و .... ممکن است ابعاد دستگاه متغییر باشد. همواره سعی کنید مکانی بزرگتر از ابعاد دیزل ژنراتور خریداری شده جهت نصب در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که برند دستگاه به طور مثال دیزل ژنراتور ولوو 100 کاوا تقریبا ابعادی برابر با دیزل ژنراتور بادوین 100 کاوا دارد.
همچنین در نظر داشته باشید که در هنگام نصب دیزل ژنراتور از هر طرف دستگاه یک الی یک و نیم متر فاصله وجود داشته باشد.


 
چند نکته پایانی:
در انتها پس از در نظر گرفتن ملاحضات گفته شده در بخش بالا پیشنهاد می شود پیش از نصب دیزل ژنراتور به طول و اندازه اگزوز، میزان دمای تولید شده توسط اگزوز و محل خروج دود اگزوز توجه کرد چرا که اگر سیستم اگزوز کشی به صورت اصولی انجام نشود خطراتی در پی خواهد داشت.
در نهایت در نظر داشته باشید که کف اتاقک یا مکانی که دیزل ژنراتور بر روی آن نصب می شود بتون ریزی شده و به صورت کاملا تراز شده باشد.
خلاصه مطلب:
در این محتوا به بررسی ملاحظات و نکات مهم نصب و جانمایی دیزل ژنراتور ها پرداخته و دانستیم که چه نکاتی را باید پیش و هنگام نصب و جانمایی دیزل ژنراتور رعایت کنیم.
شرکت بینش ابتکار خاورمیانه با بیش از یک دهه فعالیت مستمر در حوزه واردات و فروش انواع دیزل ژنراتور، یکی از نام های شناخته شده در این حوزه به حساب می آید. در صورت تمایل به استعلام قیمت و خرید دیزل ژنراتور پیشنهاد می شود با کارشناسان فنی و فروش شرکت بینش ابتکار خاورمیانه تماس حاصل فرمایید.
آدرس وب سایت : https://bineshebtekar.com/
شماره تماس : 02188288374 – 02188261760


گالری تصاویر


وبگردی