آفتاب

روانشناس کیست و روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟



اینکه بدانیم روانشناس کیست و یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد، کمک می کند که به بهترین شکل از خدمات علم روانشناسی استفاده کنیم.

دیدگاه مردم به روانشناسان نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است و این موضوع را می توانیم در افزایش سطح دانش و آگاهی مردم در خصوص اهمیت سلامت روح و روان بدانیم. اکثر مردم برای حل مشکلات تحصیلی، عاطفی و شغلی خود با روانشناسان صحبت می کنند تا بتوانند راحت تر از عهده مشکلات خود برآیند. بنابراین جایگاه یک روانشناس خوب در ذهن مردم، بسیار ویژه است و به خوبی می دانند که یک روانشناس با علم و مجرب می تواند به آنها برای حرکت در مسیر صحیح زندگی کمک کند. اینکه بدانیم روانشناس کیست و یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد، کمک می کند که به بهترین شکل از خدمات علم روانشناسی استفاده کنیم. ما این مطلب را آماده کرده ایم تا ابتدا به سوال شما پاسخ دهیم که روانشناس کیست و شاخه روانشناسی چند نوع دارد، سپس در ادامه به ویژگی های بهترین روانشناس اشاره خواهیم کرد. لطفا همراه ما باشید.


روانشناس کیست؟

وقتی می خواهیم مشکلات جسمی خود را درمان کنیم، می دانیم که باید نزد یک دکتر متخصص مراجعه کنیم اما برای بهبود احساسات درونی یا روابط خود باید چه کنیم؟ درمان مشکلات روحی با روانشناس است. روانشناس با مشاهده، تفسیر و بررسی ارتباط افراد با یکدیگر، فرایندهای ذهنی و رفتار انسان ها را مورد مطالعه قرار می دهد و به دنبال بهترین درمان ها برای اختلالات فکری و روحی می باشد. پیدا کردن یک روانشناس خوب می تواند بسیار سخت باشد چرا که هر روانشناسی که صرفا فقط در این رشته تحصیل کرده است، نمی تواند درمانگر ذهن و روح شما باشد.

وظایف روانشناس

روانشناسان در پی درک افکار، هیجانات، عواطف و رفتار افراد هستند و با توجه به حوزه تخصصی خود، خدمات لازم را به مراجعه کنندگان ارائه می کنند. از وظایف اصلی روانشناس می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • انجام مطالعات علمی بر روی رفتار و عملکرد مغز
  • جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهدات، نظر سنجی ها، آزمون ها، مصاحبه و دیگر روش ها
  • یافتن الگوهایی برای درک و پیش بینی رفتارها
  • ایجاد برنامه هایی برای بهبود مسائل روانشناختی در مدارس و محیط های کاری
  • کمک به زوج ها و خانواده ها برای ایجاد تغییرات دلخواه در رفتارشان
  • تشخیص اختلالات روانی، رفتاری و هیجانی افراد
  • تدوین و اجرای برنامه های درمانی
  • همکاری با مددکاران اجتماعی و پزشکان برای درمان بیماران
  • و...

یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های یک روانشناس خوب چیست و شما چگونه می توانید یک روانشناس خوب و بد را تشخیص دهید؟ در این بخش می خواهیم به مهم ترین ویژگی های روانشناس خوب بپردازیم :

روانشناس خوب بیمار را قضاوت نمی کند

یک روانشناس با بیماران مختلفی روبرو است که وضعیت های متفاوتی دارند. روانشناس باید امین بیمار خود باشند و بدون اینکه او را قضاوت کنند، در تلاش برای بهبود سلامت روان بیماران خود باشند. روانشناسی که به اندازه کافی متخصص و آموزش دیده است، بیمار خود را نه قضاوت می کند و نه انتقاد و به خوبی از شرایط حساس بیمار خود آگاهی دارد.

آسان بودن دسترسی به روانشناس

روانشناس خوب باید در دسترس باشد و بیمار بتواند در شرایط پریشانی عاطفی و روانی، به روانشناس خود دسترسی داشته باشد، با او صحبت کند و از آن موقعیت پر استرس و پریشانی رهایی یابد.

گوش دادن فعال

روانشناس متخصص و با علم می داند که فقط نباید صحبت کننده باشد بلکه باید به تمام آنچه که بیمار خود می گوید، گوش فرا دهد و به صورت فعالانه هم گوش دهد. درمانگر مراقب تمام حواس پنج گانه بیمار خود است تا بتواند ارتباط موثر و مثبتی با او داشته باشد و جلسات ارتباط معنی داری با بیمار برقرار کند.


در پی آموزش مستمر

روانشناسان خوب برای آنکه درک بیشتری از بیماران خود داشته باشند و بهترین خدمات درمانی را ارائه کنند، دائما در حال آموزش هستند. درمانگران باید مدام اطلاعات خود را به روز کنند تا بتوانند به سطح تخصصی برسند و بیمار هم از تخصص بالای روانشناس خود اطمینان حاصل کند.

صبوری و خوش اخلاقی

یک روانشناس خوب به صبر بالا و خوش اخلاقی شناخته می شود و باید علاوه بر تکیه به دانش، تخصص و مهارت خود برای درمان تخصصی بیمار، اخلاق خوب خود را هم حفظ کند و به اصول اخلاقی پایبند باشد. یک درمانگر باید به بیمار احترام گذاشته و مدافع حقوق او باشد همچنین باید رازدار هم باشد تا بیمار بتواند به او اعتماد کند.

همدل بودن روانشناس

روانشناس خوب نه تنها صبور است بلکه باید همدل هم باشد یعنی خود را در جای بیمار قرار دهد تا احساسات او را درک کند و بداند که بیمار چگونه فکر می کند. بدین ترتیب می تواند مشکل خاص بیمار را تشخیص داده و به او کمک کند.

ارجاع دادن در صورت لزوم

روانشناسان خوب هر چقدر که تحصیلات و تخصص بالایی داشته باشند، می دانند که شاید نتوانند به همه بیماران کمک کنند بنابراین در صورت لزوم، بیمار خود را به روانشناس متخصص دیگری در آن بیماری خاص، ارجاع می دهند. روانشناس باید از کمک های یک متخصص دیگر هم استفاده کند تا بیمار در مسیر بهبودی قرار بگیرد.

دارای پروانه اشتغال روانشناسی

روانشناس بدون پروانه اشتغال، فعالیت غیرقانونی دارد و مورد تایید سازمان نظام روانشناسی نیست. بنابراین برای پیدا کردن یک روانشناس خوب، به داشتن مجوز و پروانه اشتغال او توجه داشته باشید و مطمئن شوید که مورد تایید سازمان نظام روانشناسی می باشد.

انواع روانشناسی

روانشناسی شاخه های مختلفی دارد و افراد باید با توجه به هدفی که دارند، به دنبال روانشناس در شاخه مربوطه باشند. انواع شاخه روانشناسی به شرح زیر هستند :

روانشناسی بالینی

تمرکز روانشناس بالینی بر مشکلات فکری، عاطفی، بیولوژیکی، روانشناختی، اجتماعی و رفتاری انسان ها می باشد و می تواند با درک، پیش بینی و کاهش مشکلات مختلف روانی و روحی، به بهزیستی و توسعه شخصی افراد کمک کند. مراجعه کنندگان به روانشناس بالینی، بیمارانی هستند که مشکلات روحی و روانی دارند مثل اختلالات اضطرابی، اختلالات روانپریشی، اختلالات شبه جسمی، اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر و ...

روانشناسی شناختی

روانشناسی شناختی به بررسی نحوه ادراک، پردازش و ذخیره اطلاعات در افراد می پردازد و کاربردهای عملی این شاخه از روانشناسی شامل بهبود حافظه، افزایش دقت تصمیم گیری، نحوه تنظیم برنامه های آموزشی برای تقویت رشد و ... می باشد. افراد با مشکلات یادگیری و حافظه باید برای درمان خود نزد روانشناس شناختی مراجعه کنند.

روانشناسی رشد

روانشناسی رشد در ارتباط با تغییرات روانشناختی سیستماتیکی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می کنند مثل مهارت ‌های حرکتی، حل مسئله، درک اخلاقی، فراگیری زبان، احساسات، شخصیت، خودپنداره و شکل گیری هویت.

علاوه بر موارد فوق، سایر شاخه های روانشناسی نیز به شرح زیر می باشند :

  • روانشناسی تکاملی
  • روانشناسی قضایی
  • روانشناسی سلامت
  • روانشناسی اعصاب
  • روانشناسی کار یا شغلی
  • روانشناسی اجتماعی


بهره مندی از مشاوره روانشناسی دکتر گپ

شما عزیزان می توانید برای بهره مندی از خدمات مشاوره روانشناسی، از خدمات مشاوره دکتر گپ استفاده کنید. خدمات روانشناسی تخصصی همچون مشاوره فردی، مشاوره تحصیلی، مشاوره طلاق، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره جنسی، مشاوره روانشناسی خانواده، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره ترک اعتیاد و... توسط دکتر گپ ارائه می شوند. هلدینگ مشاوره دکتر گپ، تشکیل شده از بیش از 100 متخصص در زمینه های مختلف است و خدمات خود را برای مراجعه کنندگان حضوری و غیرحضوری، در نظر گرفته است.


گالری تصاویر


وبگردی