آفتاب

معرفی جوجه گوشتی با تورنگ طلایی



جوجه گوشتی آرین توسط کشور ما ایران اصلاح نژاد شده است و ایران جزء معدود کشورانی است که دارای گله لاین (جمعیت خالص از حیوانات خاص) به نام آرین می باشد.

جوجه یک روزه گوشتی نژاد آرین

جوجه گوشتی نژاد آرین، یک نامی آشنا در بین مرغداران کشور ما است. تا قبل از دهه 70، بالغ بر هفتاد درصد از پرورش دهندگان جوجه مرغ تخمگذار از جوجه یک روزه گوشتی آرین به عنوان تولید اصلی مرغ کشور استفاده می کردند. در چند دهه  اخیر از این نژاد استقبال چندانی نشد تا اینکه در یک الی دو سال اخیر دوباره نام جوجه گوشتی 1 روزه نژاد آرین بر دهان بسیاری از مرغداران گوشتی کشورمان برگشته است.

جوجه گوشتی آرین توسط کشور ما ایران اصلاح نژاد شده است و ایران جزء معدود کشورانی است که دارای گله لاین (جمعیت خالص از حیوانات خاص) به نام آرین می باشد. در جهان حدودا 8 کشور صاحب علم و فناوری گله لاین می باشند که خوشبختانه کشور ما ایران نیز جزء این کشور ها بوده و توانایی فنی و علمی لازم جهت تولید و حفظ تکثیر این استراتژیک را دارد.

تاریخچه جوجه گوشتی یک روزه آرین در ایران به سال 1356 بر میگردد که ایران یک گله مرغ لاین نژاد آربراکروز را از کشور آمریکا به ایران وارد کرده و در مرغداری کدخدا واقع در بوئین زهرا مستقر شد و در ادامه  برای حفظ این نژاد اصیل در سال 1362 طرح احداث مجتمع پرورش و تولید مرغ لاین در بابل کنار برای ایجاد مرغ لاین آرین حاصل شد.

جوجه گوشتی آرین در مقایسه با سایر نژاد های جوجه گوشتی در ایران توان رقابت چندانی از خود نشان نداد به علت اینکه در درجه اول میزان ضریب تبدیل آن کمی بالاتر از سایر نژاد های جوجه گوشتی از قبیل جوجه گوشتی نژاد راس، جوجه گوشتی نژاد کاب یا جوجه گوشتی پلاس است؛ اما از مزایای اصلی این نژاد از جوجه گوشتی یعنی نژاد گوشتی آرین میتوان به قیمت نسبتا پایین این نژاد از جوجه گوشتی اشاره کرد و به علاوه اینکه جوجه گوشتی یک روزه آرین میزان مقاومت نسبتا بالاتری نسبت به سایر نژاد های جوجه گوشتی از قبیل نژاد کاب و یا جوجه گوشتی یک روزه راس و پلاس دارد.

وزن گیری مرغ تخمگذار بومی مخلی گلپایگان آرین در مدت زمان 42 روز حدود 200/2 گرم می باشد که نسبت به سایر جوجه های گوشتی وزن گیری نچندان خوبی را دارد اما با توجه به قیمت این نژاد از جوجه گوشتی. همچنین حمایت های بسیار دولت از پرورش دهندگان جوجه گوشتی نژاد آرین محبوبیت خاصی را در چندسال اخیر در بین پرورش دهندگان مرغ گوشتی دوباره پیدا کرده است.


 چرا باید جوجه گوشتی نژاد آرین بخریم؟

در اینجا لازم است صحبت‌های آقای سیفعلی ورمقانی معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ایلام در گفتگو با ایرنا را بیان کنیم:

تولید و مصرف مرغ آرین به علت کم بودن دوره پرورش و کیفیت بالا در تامین امنیت غذایی کشور نقش مهمی دارد. وی افزود؛ از مهمترین فواید مصرف گوشت مرغ از نژاد آرین عبارتند از:

  • افزایش تعداد دفعات جوجه ریزی در سال
  • افزایش راندمان غذایی بیشتر نسبت به سایر گونه ها
  • بازدهی بیشتر از نظر اقتصادی
  • افزایش ماندگاری لاشه مرغ  افزایش کیفیت گوشت این نژاد
  • افزایش تراکم در هر واحد سطح
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی و ناهنجاری‌های متابولیکی
  • بهبود سطح سلامت و کاهش ریسک ابتلا به امراض قلبی عروقی مصرف‌کنندگان
  • کاهش چربی در نژاد مرغ آرین

 

انواع مرغ تخمگذار

  •  مرغ تخمگذار صنعتی

  •  مرغ تخمگذار محلی و بومی

همانطور که در بالا ذکر شد دو نوع مرغ تخمگذار به جهت پرورش و تولید وجود دارد که عبارت است از مرغ تخمگذار بومی یا محلی و مرغ تخمگذار صنعتی که هریک از انواع این مرغ ها خود دارای انواع متفاومت می باشد.

تفاوت عمده بین مرغ تخم گذار محلی و مرغ تخمگذار صنعتی در نوع تخم مرغ و میزان و راندمان تولید و همچنین تعداد و نوع دان مصرفی و حتی قیمت تخم مرغ های آن می باشد.

 

خرید نیمچه بهتر است یا جوجه مرغ تخمگذار؟

اصولا در پرورش مرغ تخمگذار چندین مسئله از جمله: دان مصرفی، برنامه نوردهی، شرایط نگهداری و واکسیناسیون از جمله فاکتورهای بسیار مهم است.


 سوددهی مرغ تخمگذار بیشتر است یا مرغ گوشتی؟

بطور کلی می‌توان گفت که سوددهی مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار بستگی به عوامل مختلفی از جمله تقاضای موجود در بازار، منابع مالی و زمانی شما و تجربه و تخصص شما در زمینه پرورش نوع مرغ انتخابی دارد. برای انتخاب بین پرورش مرغ گوشتی و پرورش مرغ تخم گذار، نیاز است تا عوامل ذکر شده در بالا را بررسی کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

 

میزان دان مصرفی مرغ تخم گذار

مقدار مصرف دان در پرورش مرغ تخم گذار همچون سایر طیور نباید بی رویه و بدون محدودیت باشند. این روش بسیار غلط و اشتباه است؛ چرا که با مصرف میزان دان بیشتر و بی رویه مرغ‌های شما چاق شده و در نتیجه چربی گرفته و غلافی از چربی دور تا دور تخمدان و اویداکت مرغ را در بر می‌گیرند و مانع از رها شده تخمک و تخمگذاری مرتب مرغ‌های شما می‌شوند. همین اتفاق و عدم توجه به میزان مصرف دان مرغ تخم گذار سبب توقف تخمگذاری مرغ‌ها می‌شود.

هنگامی که مرغ‌ها شروع به تخم گذاری می‌کنند، مهم است که جیره آنها باید به غذای مخصوص مرغ تخمگذار تبدیل شود. خوراک مرغ تخم گذار، برای مرغ‌هایی که تخمگذار هستند، فرموله می‌شود. رژیم‌های غذایی در اساس برای آنها یکسان هستند، اما رژیم‌هایی که برای مرغ گوشتی استفاده می‌شود، معمولاً پروتئین بالاتری دارند و با ویتامین‌های مختلف برای رشد مناسب وزنی مرغ‌ها، غنی می‌گردد؛ اما مرغ‌های تخمگذار برای پوسته تخم مرغ به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارند.

 

مرغ تخمگذار از چه سنی به تخم می آید؟

 مرغ تخمگذار از سن 5 الی 6 ماهگی به سن بلوغ به جهت تخمگذاری می رسد. اصولا خرید مرغ بالغ به جهت تامین گله تخمگذار کاری بسیار اشتباه است؛ چرا که مرغ قبل از زمان تخمگذاری نیازمند برنامه نوری مناسب است.

همچنین مرغ بالغ تخمگذار با توجه به اینکه خوشه تخمدان در بدن آن کامل تشکیل شده است در حین حمل و نقل مرغ بالغ، این خوشه تخمدان در اثر استرس و ضربات حمل و نقل پاره شده و مرغ مدت زمان طولانی آسیب دیده و از تخم می رود و تا دوباره بخواهد به حالت قبل باز گردد و آسیب دیدگی تخمدان آن برطرف شود مدت زمان طولانی باید سپری گردد.

پرورش جوجه یک روزه گوشتی تخمگذار هم دردسرهای خاص خود را دارد و متاسفانه بیشترین میزان تلفات نیز در سنین جوجگی بخصوص در دو هفته اول تولد جوجه می باشد اما با خرید جوجه یک روزه میتوان برنامه دقیق تری برای واکسیناسیون و تحریک نوری و همچنین تغذیه جوجه ها در نظر گرفت.

خرید نیمچه مرغ تخمگذار (پولت مرغ تخمگذار) تا حد زیادی به سود پرورش دهندگان مرغ تخمگذار است چرا که در شرایطی که مرغ کاملا واکسیناسیون شده باشد پرورش ساده تر بوده و مقرون به صرفه تر می باشد. همچنین بازدهی آن زودتر است البته به شرطی که نیمچه مرغ تخم گذار را از شرکت معتبری همچون شرکت نغمه تورنگ طلایی تهیه کنیم که کلیه واکسیناسیون و برنامه نوری را به درستی رعایت کرده باشد.

مرغ‌های تخمگذار صنعتی در یک سال راندمان 94 الی 98 درصدی دارند. یعنی در طول 365 روز سال بین 320 الی 330 عدد تخم می‌گذارند درحالبکه مرغ‌های تخمگذار محلی راندمان 50 الی 75 درصدی دارند یعنی در یک سال بین 160 تا 270 عدد (باتوجه به توان ژنتیکی و نژادهای مختلف این مقدار متغیر است) می‌گذارند.

 

قیمت مرغ تخمگذار و نحوه خرید مرغ تخمگذار

شرکت نغمه تورنگ طلایی تولید کننده و عرضه کننده کلیه نژاد های مرغ تخمگذار بومی و مرغ تخمگذار صنعتی می باشد. این شرکت با دارا بودن کادری مجرب و متخصص در امر دامپروری و کارشناسان پرورش طیور و دامپزشکان خود شما را در طول دوران پرورش به صورت آنلاین مشاوره و راهنمایی می نمایند.

تاریخچه کوتاه درباره جوجه گوشتی یک روزه پلاس

نژاد آربراکروز یا همان جوجه گوشتی پلاس در سال 1998 توسط شرکت آویاژن اصلاح نژاد گردیده شد. در آن زمان فقط این شرکت سه شعبه در آمریکای شمالی و جنوبی و اروپا داشته است که در سال 2004 تعداد شعبات آن به 7 پایگاه ارتقاع پیدا کرده است. با دست آوردهای بالا حاصل از تولید مرغ گوشتی حاصل از جوجه یکروزه گوشتی نژاد پلاس امروزه در تمامی نقاط جهان از جمله آسیا و خاورمیانه دارای شعبات بسیاری است. در کشور ما ایران بسیاری از پرورش دهندگان جوجه گوشتی به سمت جوجه گوشتی پلاس یکروزه برای پرورش و سود آوری سوق پیدا کرده اند.

 

نحوه خرید و قیمت جوجه 1 روزه گوشتی نژاد پلاس

شرکت نغمه تورنگ طلایی عرضه کننده مستقیم جوجه گوشتی پلاس (آربراکروز یک روزه) به اقصی نقاط کشور در کوتاه ترین زمان ممکن به قیمت مستقیم کارخانه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و قیمت روز جوجه گوشتی 1روزه پلاس با همکاران مجرب و تیم تحقیقاتی شرکت نغمه تورنگ طلایی تماس حاصل فرمایید. همچنین برای خرید جوجه گوشتی پلاس به صورت عمده و استفاده از مزایای ویژه، می‌توانید با بخش فروش ما صحبت کنید.

شماره های تماس جهت سفارش خرید جوجه گوشتی 1 روزه نژاد پلاس:

09126070959

09128890800

گالری تصاویر


وبگردی