آفتاب

قبل از انتخاب وکیل این نکات را بدانید!



از آنجایی که مسائل حقوقی دارای پیچیدگی‌های بسیار زیادی هستند و درک و فهم موارد مرتبط با آن از عهده افراد عادی برنمی‌آید، انتخاب یک وکیل مناسب می‌تواند به شما در پرونده‌های حقوقی کمک بسیار زیادی کند تا بتوانید عدالت را به معنای واقعی تجربه کنید.

شکایات و دعاوی حقوقی، از جمله مسائلی است که احتمال رخ دادن آن برای هرکس وجود دارد و همین موضوع می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها، شما را پیگیر پرونده‌های حقوقی کند. از آنجایی که مسائل حقوقی دارای پیچیدگی‌های بسیار زیادی هستند و درک و فهم موارد مرتبط با آن از عهده افراد عادی برنمی‌آید، انتخاب یک وکیل مناسب می‌تواند به شما در پرونده‌های حقوقی کمک بسیار زیادی کند تا بتوانید عدالت را به معنای واقعی تجربه کنید. در این مطلب قصد داریم در مورد چگونگی انتخاب یک وکیل خوب به شما نکات مهمی را بازگو کنیم. پس تا پایان مطلب با همراه شوید.

یک وکیل حرفه‌ای و مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

وقتی صحبت از یک وکیل می‌شود، اغلب افراد دقیقا نمی‌دانند که یک وکیل حرفه‌ای چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد. به‌طور کلی وکیل حرفه‌ای، وکیلی است که ضمن داشتن اطلاعات کامل و کافی پیرامون قوانین و مسائل حقوقی، تسلط زیادی نیز در پیشبرد دعاوی دارد و می‌تواند در بدترین حالت، شرایط بهتری برای موکل خود فراهم کند. مهم‌ترین ویژگی‌های یک وکیل به شرح زیر است.

بهره‌مندی از دانش حقوقی کافی

یک وکیل خوب می‌بایست دانش حقوقی بالایی در بررسی و رسیدگی به پرونده موکل خود داشته باشد. وی باید به‌صورت کامل و دقیق، از قوانین و مقررات مختلف، اطلاعات کاملی داشته و همچنین تغییرات سالانه قانون‌ها را نیز به‌صورت دقیق بررسی کرده باشد. داشتن دانش حقوقی بالا می‌تواند به وکیل کمک کند تا با استناد به قوانین و مقررات، قاضی را جهت صدور رای نهایی به نفع موکل خود قانع کند.

در بسیاری از پرونده‌ها، شرایط گاها برابر و بی‌نتیجه می‌ماند؛ اینجاست که دانش حقوقی وکیل می‌تواند برگ برنده شما باشد. شاید این سوال را مطرح کنید که چگونه باید دانش حقوقی وکیل مورد نظر را بسنجیم. برای شروع می‌توانید از وی پیرامون قوانین سوال کنید یا تجربه و سوابق وی را مورد ارزیابی قرار دهید. به‌طور کلی، وکلای حرفه‌ای و با سابقه، مشهور هستند و نام و شهرت آن‌ها در بین مردم زیاد است. به عنوان مثال اگر به دنبال وکیل در کاشان هستید، میتوانید با پرسش از ساکنان این شهر به اسامی وکلای معروف دست پیدا کنید.


داشتن مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه‌های برتر

یک وکیل خوب و حرفه‌ای، بی‌شک تحصیلات دانشگاهی خود را در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایران یا جهان گذرانده است. اغلب وکلا برای ایجاد فضای اعتماد و آشنایی بیشتر، مدرک خود را روی میز یا دیوار قرار می‌دهند که می‌توانید با یک نگاه ساده، متوجه سطح اعتبار آن مدرک تحصیلی شوید.

البته این نکته مهم را نیز در نظر بگیرید که تحصیلات یک وکیل، نباید تنها معیار شما باشد؛ سطح و اعتبار تحصیلات وکیل مورد نظر شما تنها یکی از عوامل و معیارهای انتخاب یک وکیل خوب است و اگر وکیل شما در دانشگاه معتبری درس خوانده باشد و مدرک تحصیلی معتبری نیز داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که وی تحت تعلیم اساتید حرفه‌ای بوده و امکان اعتماد به وی تا حدی فراهم خواهد شد.

امانت‌دار بودن، رازداری و پاکدستی

از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های مربوط به یک وکیل خوب، باید به رازداری و همچنین امانت‌دار بودن وی اشاره کرد. گاهی در برخی پرونده‌ها لازم است اطلاعات، اسناد یا مدارکی به‌صورت شفاهی یا کتبی تحویل وکیل داده شود. وکیل باید نسبت به امانت‌داری و رازداری در این خصوص، به موکل خود تعهد دهد و سوگند یاد کند.

همچنین یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های وکلای خوب و با اخلاق، پاکدستی و سلامت کار آن‌هاست. اگر وکیلی به شما گفت که می‌خواهد با بهره‌گیری از روش‌های فریب‌کارانه و غیر اخلاقی، شما را پیروز پرونده کند، بهتر است از دادن وکالت پرونده خود به وی خودداری کنید. وکلایی که پاکدست و اخلاق‌مدار نیستند، ممکن است در طی روال پرونده، حتی به شما نیز ضربه وارد کنند.

داشتن فن‌ بیان و بهره‌مندی از دایره لغات متنوع

یک وکیل خوب و توانمند، یک متخصص خوب در صحبت‌کردن نیز هست و فن‌ بیان را باید مهم‌ترین ابزار یک وکیل دانست. فن‌ بیان مناسب باعث می‌شود وکیل فضای دادگاه و جلسه پیگیری و رسیدگی به پرونده را به نفع شما عوض کند و همین موضوع ممکن است بر نظر نهایی قاضی تاثیرگذار باشد.

فن‌ بیان همچنین مهم‌ترین مشخصه و معیار در تشخیص یک وکیل حرفه‌ای است؛ زیرا وکیلی که تجربه کافی نداشته باشد، فن بیان ضعیفی نیز دارد و در رساندن خواسته و مقصود شما به قاضی ناتوان عمل می‌کند؛ اما یک وکیل حرفه‌ای با فن‌ بیان عالی حتی می‌تواند مسیر رسیدگی پرونده را به نفع شما تغییر دهد.


داشتن رفتار و گفتار حرفه‌ای

وکلای حرفه‌ای پس از گذراندن سال‌های زیادی از عمر خود بر سر پرونده‌های حقوقی، متوجه یک نکته اساسی می‌شوند. اینکه موکلین آن‌ها افراد متخصص نیستند و باید تمام مسائل را به زبان ساده و عامیانه‌تر به آن‌ها توضیح دهند. اگر وکیل مورد نظر شما چنین خصوصیتی داشت و همواره در تلاش بود تا موضوعات و نکات مختلف را به شکلی ساده توضیح دهد، می‌توان به حرفه‌ای بودن وی اعتماد داشت.

همچنین یک وکیل خوب و حرفه‌ای دارای رفتار، گفتار و کردار مناسبی است و همیشه به شما احترام و محبت خاصی دارد. این موضوع می‌تواند برای مواردی که شاکی یا متشاکی دچار استرس و نگرانی است، همانند یک دلگرمی عمل کند و آمادگی وی را برای حضور بهتر در جلسات دادگاه بالا ببرد. برای ارزیابی اخلاقی وکیل خود کافیست یک قرار ملاقات حضوری با وی تنظیم کنید. وکلای حرفه‌ای رفتاری به‌دور از غرور و تکبر دارند و با شما مثل خواهر یا برادر خود رفتار می‌کنند.

داشتن دقت و توجه کافی بر پرونده

شاید دیده باشید که برخی از وکلا به‌دلیل پیگیری همزمان چندین و چند پرونده، اصلا از تمرکز و دقت خوبی در پرونده شما برخوردار نیستند و خواسته‌های شما را به خاطر نمی‌سپارند. یک وکیل حرفه‌ای، وکیلی است که هنگام بررسی هر پرونده، نهایت دقت و تمرکز خود را بر آن گذاشته تا خواسته‌های شما را از هر جهت برآورده کند.

همچنین یک وکیل توانمند و متخصص، به‌دقت حرف‌های شما را گوش می‌دهد و در صورت نیاز، گفته‌های شما را یادداشت می‌کند. شما می‌توانید خیلی راحت و با دقت در رفتار وکیل مورد نظر خود، سطح نظم و انضباط وی را بررسی و ارزیابی کنید. وکلا اکثرا افرادی منضبط و منظم هستند و پرونده‌های مختلف را به خوبی تنظیم و بررسی می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های مهمی که هر وکیل باید داشته باشد، این است که هنگام صدور ابلاغیه‌ها یا رای‌های مختلف، بلافاصله موکل خود را در جریان قرار دهد و وی را نسبت به وضعیت فعلی آگاه سازد. این موضوع باعث درک بهتر شرایط، توسط موکل شده و امکان اتخاذ استراتژی‌های جدید توسط وکیل که از اطلاعات جدید موکل به‌دست آمده است را محیا می‌کند.

سخن نهایی

انتخاب یک وکیل خوب می‌تواند روند رسیدگی به پرونده شما را به‌طور کامل تغییر داده و آن را به نفع شما تمام کند؛ بنابراین به‌جز موارد ذکرشده، دنبال یک وکیل متخصص و حرفه‌ای نیز باشید.

گالری تصاویر


وبگردی