آفتاب

هزینه های مشاعات یک مجتمع آپارتمانی



در این مطلب از شرکت ساختمان سازی بتیس قصد داریم شما را با شیوه تقسیم‌بندی هزینه‌های یک آپارتمان مسکونی آشنا کنیم. اینکه هزینه‌های ثابت و متغیر چه هستند و نحوه محاسبه هزینه مشاعات ساختمان به چه صورت است.

لیست مهم ترین هزینه های یک آپارتمان مسکونی

 لیست مهم ترین هزینه های یک آپارتمان مسکونی

با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، تعداد خانه‌های آپارتمانی روز به روز در شهرها بیشتر شد. اما این نوع زندگی، فرهنگ و آدابی دارد و نیازمند رعایت یکسری قوانین و مقررات است. به عنوان مثال، برای حفظ و نگهداری بهتر ساختمان، ساکنین موظف به پرداخت برخی هزینه‌های ثابت و متغیر هستند. وضع چنین قوانینی و پایبندی به آن‌ها، جزء اصول ابتدایی برای داشتن یک زندگی راحت و صلح‌آمیز در کنار دیگر همسایگان است.

در این مطلب از شرکت ساختمان سازی بتیس قصد داریم شما را با شیوه تقسیم‌بندی هزینه‌های یک آپارتمان مسکونی آشنا کنیم. اینکه هزینه‌های ثابت و متغیر چه هستند و نحوه محاسبه هزینه مشاعات ساختمان به چه صورت است. با ما همراه باشید.

انواع هزینه‌های ساختمان شامل چه مواردی می‌شوند؟

ساختمان‌های مسکونی بسته به امکاناتی که در آن‌ها وجود دارد، هزینه‌های متفاوتی دارند و باید از روش‌های مختلفی برای محاسبه هزینه آن‌ها استفاده شود. این تفاوت در هزینه‌ها به عوامل متعددی نظیر مساحت آپارتمان، موقعیت جغرافیایی، طراحی و نقشه ساختمان، متریال استفاده‌شده در ساخت بنا، تجهیزات و امکانات و ... وابسته است.

در فرهنگ آپارتمان‌نشینی، هر واحد باید طبق قانون تملک آپارتمان‌ها عمل کند و هزینه‌های مشترک را پرداخت نماید. این هزینه‌ها معمولا توسط مدیر ساختمان محاسبه و مشخص می‌شوند. مدیر که توسط مجمع عمومی ساختمان انتخاب شده است، هزینه مربوط به آب، برق و گاز مشترک و همچنین انشعاب فاضلاب را برای هر واحد معین می‌کند. خوشبختانه در بیشتر ساختمان‌های جدید، کنتور جداگانه برای هر واحد تعبیه شده است که از این نظر مشکلی برای محاسبه وجود ندارد؛ اما اگر کنتور برای تمام ساختمان مشترک باشد، باید بر اساس تعداد نفرات ساکن در یک واحد، این هزینه را محاسبه کرد.

قسمت‌های اشتراکی ساختمان و حقوق مشترکات

مشترکات یک آپارتمان شامل پارکینگ، آسانسور، درب‌های ورودی و خروجی، فضای سبز مانند روف گاردن، راهروها، پشت بام، تاسیسات اشتراکی آپارتمان، انشعابات مشترک در حیاط، لابی و ... می‌شوند. ساکنین هنگام استفاده از مشترکات آپارتمان،  باید قوانین و مقررات مربوطه را رعایت نمایند. مثلا پس از استفاده از آسانسور، درب آن را بسته و برای حمل بارهای سنگین از آسانسور استفاده نکنند. همچنین هنگام استفاده از فضای سبز، به حقوق افراد احترام گذاشته و رفتار آن‌ها به گونه‌ای باشد که باعث آزار و ناراحتی سایرین نشود.

مشترکات ساختمان به تمام ساکنین تعلق دارد؛ بنابراین هیچ کدام از مالکان حق تصرف مشاعات ساختمان یا واگذار کردن آن به دیگران را ندارند. البته در این زمینه با موافقت کلیه ساکنین، می‌توان برخی مشترکات را اجاره داد یا به فروش رساند. همچنین اگر بعضی از مالکین بخواهند تغییری در نقشه و نمای آپارتمان انجام دهند، این کار باید با موافقت اهالی ساکن در آپارتمان انجام شود.

 هزینه های عمومی آپارتمان

هزینه‌های ثابت ساختمان کدامند؟

هزینه‌های ثابت ساختمان هزینه‌هایی هستند که به صورت منظم و ماهانه برای نگهداری و تعمیرات مشترک ساختمان توسط ساکنین پرداخت می‌شوند. هزینه‌های ثابت ارتباطی به اسکلت اصلی ساختمان و بخش‌های گوناگون آن ندارند و معمولا در طول سال ثابت می‌مانند. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های نگهبانی، سرایداری، باغبانی، حق شارژ و ... اشاره کرد.

تقسیم‌بندی هزینه‌های ثابت آپارتمان ربطی به مساحت واحدها ندارد و برای تمام واحدها یکسان خواهد بود.  در مورد پرداخت حق شارژ که یکی از هزینه‌های ثابت آپارتمان است، حتی واحدهای خالی نیز باید شارژ ماهانه را پرداخت نمایند. چنین هزینه‌هایی جزء هزینه‌های مشاع بوده و استفاده از واحد یا خالی نگه داشتن آن، ارتباطی به پرداخت هزینه ندارد.

در اکثر ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها، نحوه محاسبه شارژ ساختمان یا پرداخت حق سرایداری، باغبانی و نگهبانی با تصمیم‌گیری مالکین ساختمان مشخص می‌شود. ساکنین در جلسات عمومی ساختمان دور هم جمع می‌شوند و تمام این هزینه‌ها را معین می‌کنند. در صورتی که مجمع عمومی نتواند به یک اتفاق نظر در خصوص پرداخت هزینه‌ها و چگونگی نحوه پرداخت برسد، می‌توان به قوانینی که در این حوزه وجود دارند مراجعه کرد.

امروزه نرم‌افزارهایی نیز برای محاسبه هر چه دقیق‌تر و راحت‌تر هزینه شارژ ماهانه ساختمان طراحی شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید و سهم هر واحد را محاسبه کنید. نرم‌افزار" مدیریت ساختمان" از کامل‌ترین نرم‌افزارها در خصوص محاسبه حق شارژ ماهانه است که برای تمام ساختمان‌های کمتر از هشت واحد رایگان است. در مورد ساختمان‌های بزرگ نیز مدیر می‌تواند هزینه اشتراک استفاده از نرم‌افزار را به طور مساوی بین واحدها تقسیم کند.

 لیست هزینه های آپارتمان مسکونی

هزینه‌های متغیر یک ساختمان مسکونی چیست؟

هزینه‌های متغیر به هزینه‌هایی گفته می‌شود که برای تعمیر و نگهداری بخش‌های مشاع (مشترک) ساختمان در نظر گرفته شده است. این هزینه‌ها بسته به شرایط و عوامل مختلف مانند تعداد ساکنین و نیاز ساختمان به تعمیرات یا تجهیزات جدید و ... متغیر هستند.

هزینه‌ تعمیر آسانسور و هزینه‌های مربوط به آب، برق، گاز، انشعابات فاضلاب، ایزوگام و دیگر هزینه‌های مشاع ساختمان از این دسته به حساب می‌آیند. تقسیم‌بندی هزینه‌های متغیر در یک ساختمان مسکونی، بر اساس معیارهایی مانند متراژ واحد، تعداد نفرات و گاهی اوقات به طور کاملا مساوی بین تمام واحدها تقسیم می‌شود.

برخی از این هزینه‌ها ارتباطی به استفاده یا عدم استفاده افراد از این بخش ساختمان ندارد و همه به طور مساوی باید هزینه‌های مربوط به خود را پرداخت نمایند. به عنوان مثال، اگر ساکنین طبقه اول از آسانسور استفاده نمی‌کنند، نباید از پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور امتناع ورزند.

لازم است بدانید هزینه تعمیرات آپارتمان در میان مالک و مستاجر، در صورت عمده بودن بر عهده مالک و در صورت جزئی بودن بر عهده مستاجر است. اگر هزینه‌های مزبور جزء موارد کلی که موجر موظف به پرداخت آن است باشد و او از پرداخت هزینه خودداری کند، مستاجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف محل، موجر را ملزم به انجام تعمیرات یا پرداخت هزینه‌های آن نماید یا اینکه با نظارت اجرای شورا، تعمیرات لازم را در آپارتمان انجام داده و هزینه تعمیرات را از مبلغ اجاره‌بها کم کند.

نحوه محاسبه هزینه مشاعات آپارتمان به چه صورت است؟

مشاعات ساختمان به قسمت‌هایی از ساختمان گفته می‌شود که تمام ساکنین در آن سهم دارند. تمام واحدهای یک ساختمان در پرداخت هزینه‌های مربوط به مشاعات و استفاده از این بخش‌ها سهیم هستند و نمی‌توان سهم هیچ کدام از ساکنین را به طور مجزا تعیین کرد. مثلا راهرو جزء مشاعات ساختمان به حساب می‌آید. این جمله بدان معناست که مالکین طبقه اول به اندازه افراد ساکن در طبقه آخر می‌توانند در فضای راهرو رفت و آمد کنند و اگر این قسمت از ساختمان نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد، موظف به پرداخت سهم خود از هزینه‌های در نظر گرفته شده خواهند بود. به طور کلی، هیچ کدام از ساکنین ادعای حق مالکیت نسبت به مشاعات ساختمان را ندارند. این بخش‌ها به کل افراد تعلق دارد و در صورت نیاز به تعمیرات، همه ساکنین در پرداخت هزینه‌ها سهیم هستند.

تشخیص فضاهای مشاع ساختمان کار زیاد سختی نیست. بدین صورت که اگر این بخش‌ها در سند قطعی مالک نیامده باشد، جزء مشاعات ساختمان مسکونی به حساب می‌آید. مثل واحد سرایداری، باغچه، حیاط، روف گاردن، راهرو، پشت بام و ... . معمولا مدیریت ساختمان هزینه‌های بخش مشاع را با توجه به مقدار صرف‌شده در طول یک ماه تعیین می‌کند و سهم هر واحد را معین می‌نماید. تمام ساکنین نیز موظف به پرداخت این هزینه‌ها هستند. هزینه مشاعاتی نظیر پارکینگ، حیاط، راهروها، پشت بام و ... در شارژ ساختمان محاسبه می‌شود.

در فرآیند محاسبه هزینه مشاعات ساختمان، یک مجمع عمومی با حضور تمامی مالکان و اعضای هیئت مدیره برقرار می‌شود و تصمیم‌گیری‌های لازم در مورد چگونگی محاسبه هزینه‌های مشترگ اتخاذ می‌گردد. مستاجران نیز در پرداخت هزینه‌های مربوط به مشاعات سهیم هستند. البته نحوه پرداخت این هزینه به توافقات صورت گرفته بین مالک و مستاجر بستگی دارد. در صورتی که در قرارداد اجاره، پرداخت حق شارژو هزینه مشاعات بر عهده مالک باشد و از پرداخت سهم خود خودداری کند، مستاجر می‌تواند سهم او را از محل اجاره خانه پرداخت نماید.

بیشتر بخوانید: نکات خرید برج مسکونی

قوانین هزینه آسیب به قسمت‌های مشاع ساختمان

اگر بر اثر کوتاهی یکی از ساکنین ساختمان مسکونی، آسیب یا خسارتی به یکی از قسمت‌های مشاع ساختمان وارد گردد، نیازی به تقسیم هزینه بین تمام واحدها نیست و فقط فردی که مسبب این خسارت است باید هزینه‌های جبران آسیب را بپردازد. در صورتی که فرد خطاکار از پرداخت هزینه امتناع ورزید، مسئولین ساختمان می‌توانند از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری نمایند. طی این روند، ابلاغیه‌ای برای فرد ارسال می‌شود تا در مدت ده روز، نسبت به پرداخت مبلغ خسارت اقدامات لازم را انجام دهد.

در برخی مواقع این احتمال وجود دارد که فرد حتی با دریافت ابلاغیه هم راضی به پرداخت مبلغ خسارت نمی‌شود. در این شرایط، اعضای هیئت مدیره اجازه دارند که او را از خدمات مشترک ساختمان محروم سازند. اگر این روند نیز به نتیجه نرسد و کارساز نباشد، می‌توان از طریق دادگاه موضوع را پیگیری کرد. وقتی کار به چنین مرحله‌ای کشیده شود، فرد خاطی علاوه بر پرداخت هزینه خسارت، باید مبلغی را نیز به عنوان جریمه بپردازد.

گالری تصاویر


وبگردی