آفتاب

جدیدترین روش های اقامت دائم کانادا



دولت کانادا پس از ثبت رکورد بی‌سابقه‌ی اقامت دائم در سال‌های 2021 و 2022، قصد دارد که امسال هم رکوردار باشد! اگر قصد مهاجرت دارید، امسال بهترین زمان است.

کانادا برنامه‌های بلندپروازنه‌ای برای استقبال از 465000 مهاجر جدید را در سال 2023 دارد و در نظر دارد که از نیروهای کار ماهر برای مهار موانع بازار کار استفاده کند. دولت کانادا پس از ثبت رکورد بی‌سابقه‌ی اقامت دائم در سال‌های 2021 و 2022، قصد دارد که امسال هم رکوردار باشد! اگر قصد مهاجرت دارید، امسال بهترین زمان است. در ادامه می‌خواهیم جدیدترین روش های اقامت دائم کانادا را معرفی کنیم.

مهاجرت به کانادا با روش های متنوع

کانادا از پهناورترین کشورهای دنیا با تراکم جمعیت اندک است. از سال‌های دور، کانادا برای تأمین نیروی کار پذیرای مهاجران از سراسر دنیا بوده است. کانادا برای پذیرش مهاجران بیش از 100 برنامه مهاجرتی دارد، بنابراین برای انتخاب روش مهاجرتی قطعا به یک مشاور نیاز است. برای راهنمایی بیشتر در این مورد می‌توانید روی مجموعه یزدان زرین رستاک متخصص کاریابی بین المللی با مدیریت سام قاضی مراد حساب کنید.

  • جدیدترین روش های اقامت دائم به کانادا: 1. سیستم اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری (Express Entry) همچنان پرچم‌دار روش‌های مهاجرت دائم به کانادا است. طبق آخرین طرح سطوح مهاجرت، کانادا در سال 2023 پذیرای حدود 83000 مهاجر بود و امسال قصد دارد که با 109000 مهاجر و در سال 2025 با 114000 هزار مهاجر نیروی کار خود را تأمین کند.

پس از راه‌اندازی طبقه‌بندی ملی مشاغل جدید (NOC) در حال حاضر پذیرای سریع 16 مشاغل واجد شرایط است. از راننده کامیون گرفته تا پرستار و دستیاران آموزش! امسال هم شاهد برنامه قرعه کشی مخصوص مشاغل واجد شرایط از طریق اکسپرس اینتری خواهیم بود. کانادا سال گذشته تغیییراتی در قانون مهاجرت ایجاد کرد تا به راحتی نیروی کار متخصص را هدف قرار دهد.

  • بررسی روشهای اقامت دائم کانادا: 2. برنامه نامزد استانی

تنها جریان اقتصادی بزرگتر از اکسپرس اینتری در سال 2023، برنامه‌های نامزد استانی کانادا (PNP) است. دولت کانادا قصد دارد از طریق 9 برنامه مهاجرتی استانی (و دو منطقه‌ای) از بیش از 105000 متقاضی استقبال کند. از بریتیش کلمبیا در غرب گرفته تا استان‌های نزدیک به اقیانوس اطلس نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و جزیره پرسن ادوارد و خیلی از نقاط دیگر که منتظر مهاجران هستند. هر یک از برنامه‌های استانی PNP که در اکسپرس اینتری ذکر می‌شود، نیازهای اقتصادی خاص خود را دارند. متقاضیان باید از فهرست‌ها و جریان‌های مشاغل هدف مشورت بگیرند، زیرا اولویت‌های استانی و فدرال متفاوت است.

  • اخذ اقامت دائم به کانادا: 3. برنامه‌ مهاجرتی استان کبک

کبک مثل همیشه در دسته بندی خاصی قرار می‌گیرد، زیرا کنترل کاملی بر پذیرش اقتصادی مهاجران تنظیم کرده است. فرانسوا لگو، رهبر ائتلاف استان کبک، پذیرای مهاجران را بر مبنای زبان فرانسوی به دلیل حفظ فرهنگ استان کبک مرکزی، محدود کرده است. ، پذیرش مهاجران به این استان ، حدود 50 هزار نفر است که 33000 نفر آن‌ها از طریق برنامه‌های اقتصادی انتخاب می‌شوند.

  • جدیدترین روشهای اقامت دائم کانادا: 4. برنامه های آموزشی کارفرما محور

یکی از روش‌های جدید برای اقامت دائم ، استفاده از برنامه‌های آزمایشی کارفرما محور (AINP) است که در مناطق خاص که با کمبود زیاد نیروی کار مواجه هستند، صورت می‌گیرد. به عنوان نمونه، برنامه مهاجرت آتلانتیک یا مهاجرت اقیانوس اطلس است. برنامه آموزشی کارفرما با پوشش چهار منطقه نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند، لابرادور و جزیره پرنس ادوارد آماده پذیرش 8500 از کارگران ماهر و فارغ التحصیلان بین المللی در سال 2023 است.

در برنامه‌های کارفرما محور، نمی‌توان به‌طور صددرصدی آمار دقیق را گفت. چون یک کارفرما نیازی را شناسایی کرده و برای برآوردن آن، به دنبال یک مهاجر واجد شرایط است. بنابراین برنامه جدید کارفرما محور همچنان درحال تغییرات است. 

  • جدیدترین روشهای اقامت دائم کانادا: 5. ویزای استارت آپ

ویزای استارت آپ کانادا (Startup visa) یک مسیر مهم برای افرادی است که ایده‌ای نوین در سر دارند. واجدین شرایط باید از حمایت گروه سرمایه‌گذار فرشته، صندوق سرمایه‌گذار خطر‌پذیر یا مرکز رشد کسب و کار برخوردار شوند. البته کسی که درخواست ویزای استارت آپ می‌دهد باید بودجه‌ی لازم باری توسعه‌ی اولیه‌ی کار و همینطور مهارت زبان برخوردار باشد.

متقاضیان ویزای استارت آپ بهتر است که قبل از درخواست اقامت دائم برای کسب و کار، با ویزای کار به کانادا مهاجرت کنند. برای اخذ ویزای استارت آپ متقاضیان باید به طور فعال در کانادا در حوزه‌ی شغلی خود مشارکت داشته باشند. دولت کانادا در سال 2023 از 3500 متقاضی در حوزه برنامه‌های تجاری استقبال کرد و قرار است تا سال 2025 این تعداد را به 6000 نفر برساند. تعداد قابل توجهی از این تعداد از طریق ویزای استارت آپ مجوز خواهند گرفت.

  • جدیدترین روشهای اقامت دائم کانادا: 6. برنامه‌های کسب و کار استانی

خیلی از استان‌های کانادا در صدد اجرای برنامه‌های کارآفرینی خود هستند؛ که تحت عنوان برنامه‌های استانی مربوطه قرار می‌گیرد. برنامه‌های کارآفرینی استانی یکسری الزامات مربوط به خود را دارد که مطابق با نیازهای آن استان یا منطقه لیست شده‌اند.

  • جدیدترین روشهای اقامت دائم کانادا: 7. برنامه‌های خود اشتغالی

جالب است بدانید که هم دولت فدرال و هم کبک، برنامه‌های خود اشتغالی را اجرا می‌کنند. کلاس خوداشتغالی فدرال برای متقاضیانی طراحی شده است که تجربه خوداشتغالی مرتبط و همینطور قصد و توانایی ایجاد شغل را دارند. مخصوصا افرادیکه تجربه و سابقه خوبی در زمینه ورزش، فرهنگ و هنر دارند. در استان کبک، متقاضیان خوداشتغالی در درجه اول کارگران ماهر و شاغلین واجد شرایط هستند. زیرا آن‌ها توانایی انجام یک حرفه یا شغل را همراه با فعالیت تجاری دارند. البته دولت کانادا شرایطی هم برای گرفتن ویزای خود اشتغالی (Self Employed Visa) ارائه می‌دهد. 

پیشنهاد ویژه : ثبت شعبه در کانادا

  • اقامت دائم کانادا: 8. ویزای همراه

کانادا به منظور رفاه حال مهاجران، آماده‌ی استقبال از همسر و فرزندان آن‌ها است. در طرح سطوح مهاجرتی با هدف استقبال از 78000 نفر مهاجر، آماده‌ی جذب 106000 نفر برای تشکیل جمع خانواده است. همسران و فرزندان (بالای 22 سال) می‌توانند در زمانی که منتظر رسیدگی به درخواست‌هایشان هستند، برای گرفتن مجوز کار هم اقدام کنند.

  • جدیدترین روش های اقامت دائم کانادا: 9. والدین و پدر بزرگ و مادر بزرگ

برنامه والدین و پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها کانادا بر اساس یک سیستم قرعه کشی عمل می‌کند که به‌صورت تصادفی توسط حامیان مالی اجرا می‌شود. والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که در این قرعه‌کشی انتخاب نشدند، می‌توانند از طریق سوپر ویزا اقدام کنند.



وبگردی