آفتاب

تجهیزات هتلینگ بیمارستانی کدامند؟



تجهیزات هتلینگ از تنوع گسترده ای برخوردارند که با هدف تامین رفاه و آسایش بیماران طراحی شده اند. بدون وجود این ابزار و تجهیزات جابجایی بیماران با مشکلات زیادی روبرو می شود.

تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ ها در تلاش اند تا از بهترین تجهیزات و لوازم برای بهبود و رفاه بیماران خود استفاده کنند . این مسئله در میان بیمارستان ‌ها و مراکز خصوصی بیشتر از مراکز دولتی است. بسیاری از افراد علاوه بر توجه به پزشکان و پرسنل بیمارستان، به تجهیزات هتلینگ بیمارستانی هم توجه زیادی می‌ کنند . در این مقاله به تجهیزات هتلینگ بیمارستان و مسائل پیرامون آن می پردازیم با ما همراه باشید.

آشنایی با تجهیزات هتلینگ بیمارستانی

تجهیزات هتلینگ از تنوع گسترده ای برخوردارند که با هدف تامین رفاه و آسایش بیماران طراحی شده اند. بدون وجود این ابزار و تجهیزات جابجایی بیماران با مشکلات زیادی روبرو می شود. بی تردید بیماران در بیمارستان در شرایطی نیستند که امکان به راحتی راه رفتن برای آن ها وجود داشته باشد . لذا هتلینگ ( تخت و لوازم جانبی ) در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است .

تخت سه شکن برقی در انواع و اقسام گوناگونی تولید می شوند که کاربرد و کارایی مختص به خود را دارند . همچنین لوازم جانبی موجود در اتاق بیمار باید به گونه ای باشد که رفاه و آسایش بیماران را تامین کند . پس تجهیزاتی همچون : صندلی کنار تخت یا تابوره ، ویلچر ، واکر ، عصا ، میز چرخدار به منظور صرف غذا بیمار ، دستگاه ها و لوازم مرطوب کننده و تهویه هوا ، زیر گردنی ، زیر صورتی ، کمد مخصوص بیمار ، ترالی ، تک پله کنار تخت ، پاراوان یا پرده های تفکیک کننده فضا ، محل قرارگیری چارت پزشکی و .... از ضروری ترین لوازم پزشکی در هتلینگ به شمار می روند .


انواع تجهیزات هتلینگ بیمارستان و ویژگی آن ها

همانطور که پیش از این به آن اشاره شد این لوازم و تجهیزات باید در اتاق بیمار قرار داشته باشند تا جابجایی و حمل بیماران به منظور انجام آزمایش و سایر اقدامات پزشکی راحت تر صورت گیرد. در ادامه به تعدادی از این لوازم و تجهیزات و ویژگی های آن ها می پردازیم .

  • انواع تخت بیمارستان

تخت یک شکن ساده

تخت سه شکن ساده

تخت مکانیکی سه شکن با پلاستیک فشرده

تخت معاینه تاشو

تخت پایه ثابت

تخت ژنیکولوژی و رادیولوژی

تخت مخصوص جراحی اتاق عمل

تخت مخصوص زنان و زایمان

تخت معاینه برقی

تخت یوروداینامیک

در ادامه ی مطالب به برخی از پر استفاده ترین انواع تخت های بیمارستانی اشاره می کنیم.

  • تخت یک شکن ساده

تخت های یک شکن ساده امکان حرکت بیمار را از قسمت زیر سر ایجاد می کنند . تخت های یک شکن ساده بسیار سبک هستند و به وسیله ی 4 چرخی که در زیر پایه های آن قرار داده شده می توانند حرکت کنند . سطح این تخت های تک شکن ساده را فلز مشبک پوشانده است .

  • تخت مکانیکی سه شکن

در تخت مکانیکی سه شکن امکان تنظیم تخت از 3 قسمت وجود دارد و این تنظیمات به وسیله چند دکمه قابل انجام است . جنس تخت مکانیکی سه شکن از پلاستیک فشرده است و به همین علت وزن زیادی ندارند .

  • تخت ژنیکولوژی و رادیولوژی

تخت ژنیکولوژی و رادیولوژی کاملا اتوماتیک است و یک کنترل الکترونیکی دارد . علاوه بر سطح تخت ، ارتفاع آن هم می توان تنظیم کرد . روی چرخ های تخت ژنیکولوژی و رادیولوژی هم ترمزهایی قرار گرفته شده که فرایند جابجایی را راحت تر می کند .

  • تخت مخصوص جراحی اتاق عمل

این تخت ها با پیچیدگی های بیشتری طراحی و تولید می شوند . تخت مخصوص جراحی اتاق عمل باید شرایطی داشته باشند که هم بیمار به راحتی روی آن قرار گیرد و هم تیم جراحی بتوانند با تسلط کامل کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند . بعضی از ویژگی های مهم تخت های مخصوص جراحی اتاق عمل عبارتنداز :

اندازه مناسب

امکان برگرداندن به یک سمت

قابلیت تنظیم ارتفاع

دارای سیستم مکانیکی چند شکن در قسمت های مختلف

قابلیت نصب کردن تجهیزات جانبی اتاق عمل روی تخت

دارای پدال های ثابت نگهدارنده

مجهز به تشک اسفنجی و قابل شستشو

دارا بودن تکیه گاه مخصوص پاها

مجهز به اسکرین بیهوشی

مجهز به محل قرار گرفتن جای سر

تعبیه مکانی برای جای دست در طول جراحی

مجهز به کمربند و تسمه های نگهدارنده بیماران

  • برانکارد

برانکاردها دارای ۲ نوع تاشو و اورژانسی هستند . برانکارد های تاشو به منظور جابجایی بیمار در فضای بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد . تجهیزاتی به منظور ثابت نگه داشتن بیمار در این برانکاردها قرار داده شده است . برانکارد اورژانسی نیز برای انتقال بیماران به داخل آمبولانس ها و پس از آن انتقال به بیمارستان است . برانکارد اورژانسی هم به صورت پشت متحرک تولید می شود .



  • انواع ترالی

یکی از کاربردی ترین تجهیزات هتلینگ بیمارستانی ترالی ها است . به منظور حمل و نقل تجهیزات پرستاری و داروها ترالی مورد استفاده قرار می گیرد . معمولا ترالی به صورت چند طبقه ساخته می شود . برخی از مدل های ترالی اورژانس مخصوص حمل وسایل احیا و تجهیزات پزشکی پیچیده تری هستند . از مهمترین مزایای استفاده از این وسیله کاربردی در محیط های بیمارستانی می توان به جلوگیری از اتلاف انرژی پرسنل ، تسریع در خدمات دهی و افزایش دقت در خدمات اشاره کرد . به علت استفاده زیاد از ترالی باید جنس آن ها از مواد اولیه با کیفیتی باشد . لازم است تا ترالی ها چرخ های روانی داشته باشند همچنین بیشتر ترالی ها مجهز به ترمز هستند .

  • انواع صندلی بیمارستانی

صندلی های بیمارستانی دارای انواع مختلفی هستند ، از صندلی های حمل بیمار و صندلی های سالن های انتظار گرفته تا محصولات تخصصی تر همچون صندلی خون گیری . صندلی های خون گیری در هر دو طرف دسته هایی برای گذاشتن دست دارند تا عملیات خون گیری راحت تر صورت گیرد . برخی از مدل های تاشو برای استراحت احتمالی شخص به علت افت فشار پس از نمونه گیری است .

تعدادی دیگر از تجهیزات هتلینگ بیمارستانی

تابوره

ویلچر

واکر و عصا

میز چرخدار کنار تخت بیمار

دستگاه ها و لوازم مرطوب کننده و تهویه هوا

زیر گردنی و زیر صورتی

کمد مخصوص بیمار

ترالی حمل دارو ، کپسول و غذا

تک پله کنار تخت

پاراوان یا پرده های تفکیک کننده فضا

محل قرارگیری چارت پزشکی

پایه سرم کنار تخت


کاربرد و مزایای تجهیزات پزشکی هتلینگ

همانطور که گفتیم تجهیزات هتلینگ در تمامی بخش های مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و علاوه بر بیمار ، نیاز همراه بیماران بستری در بیمارستان هم برطرف می کنند .

  • در بهداری کارخانه ها ، آمبولانس و مراکز امدادی برای تامین رفاه بیمار و پزشکان .

  • جهت جابجایی و استراحت اشخاص در منزل و مراکز درمانی کاربرد دارند .

  • تامین آسایش و راحتی اشخاص و جداسازی بخش های مختلف در بخش بستری به وسیله ی پاراوان

  • برای امدادرسانی هنگام وقوع تصادف و حوادث ناگهانی

جمع بندی

در این مقاله در مورد انواع هتلینگ توضیحاتی را ارائه کردیم تا با این تجهیزات و وسایل جانبی پزشکی بیشتر آشنا شوید . همانطور که گفتیم این تجهیزات به بیماران کمک می کنند تا آسایش و آرامش بیشتری در طول درمان خود در بیمارستان داشته باشند .

گالری تصاویر


وبگردی