آفتاب

اعلام روش جدید کد فراگیر اتباع خارجی + شرایط و مدارک لازم



کد فراگیر اتباع خارجی که به آن فیدا کد نیز گفته می شود به جای شماره ملی اتباع داخلی برای اتباع خارجی به کار می رود.

کد فراگیر اتباع خارجی یک کد دوازده رقمی است که به اشخاصی که دارای تابعیت بیگانه هستند و در ایران حضور دارند، اعطا می شود. کد فراگیر اتباع خارجی که به آن فیدا کد نیز گفته می شود به جای شماره ملی اتباع داخلی برای اتباع خارجی به کار می رود. اتباع خارجی با استفاده از کد فیدا می توانند از خدمات بهداشتی و درمانی، اداری و ... برخوردار شوند. برخی از مهمترین کاربرد های کد فیدا از قرار زیر است:

  • با استفاده از کد فراگیر، اتباع خارجی می توانند در کشور ایران به صورت قانونی فعالیت اقتصادی کرده و یا حتی به واردات و صادرات کالاهای قانونی بپردازند.

  • ثبت شرکت، گرفتن نمایندگی شرکت های خارجی و همچنین پیوستن به هیات مدیره و ... شرکت های ثبت شده در ایران مستلزم دارا بودن کد فراگیر اتباع خارجی می باشد.

  • انجام کلیه امور بانکی از جمله افتتاح حساب، دریافت وام و سایر تسهیلات مالی و اعتباری منوط به دریافت کد فراگیر است.

  • انعقاد قرارداد بیمه بازنشستگی، اشتغال، عمر و ... با شرکت های بیمه ای توسط اتباع بیگانه، منوط به دارا بودن کد فراگیر می باشد.

  • به طور کلی در صورتی که اتباع بیگانه دارای کد فراگیر نباشند، بسیاری از خدمات اداری، شرکت در کنکور و ... به آنان ارائه نخواهد شد.

در ادامه این نوشتار ضمن بررسی برخی از مهمترین قوانین و مقررات موجود در زمینه حقوق اتباع بیگانه، شیوه ثبت نام و مراحل دریافت کد فراگیر اتباع را تشریح خواهیم کرد.

 کد فراگیر

(ثبت درخواست و اظهارنامه برای صدور کد فراگیر اتباع خارجی)

شیوه ثبت درخواست و دریافت کد فراگیر اتباع

برای ثبت نام و دریافت کد فراگیر اتباع می بایست به سامانه جامع ثبت شرکت ها به نشانی اینترنتی irsherkat.ssaa.ir مراجعه شود. مراحل ثبت درخواست برای دریافت کد اتباع عبارتند از:

  • همانطور که اشاره شد نخستین گام برای دریافت کد فراگیر، مراجعه به سامانه اینترنتی جامع ثبت شرکت ها می باشد. برای انجام این کار می بایست با استفاده از یک دستگاه هوشمند و اتصال به اینترنت اقدام نمود.

  • پس از اتصال به درگاه اینترنتی ثبت شرکت ها، در صفحه اصلی این سایت باید گزینه «ثبت کد فراگیر اتباع» را بفشارید.

  • در اینجا باید فرم مربوط به اطلاعات شخصی را تکمیل نمایید. اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی متقاضی، جنسیت، سن، رنگ چشم، محل تولد و ... باید در این بخش وارد شوند.

  • در مرحله بعد، مدارک مربوط به متقاضی از جمله تصویر چهره او، شناسنامه خارجی و ... باید در سامانه مذکور بارگذاری شود. بدیهی است پیش از ثبت نام در سامانه باید مدارک مورد نیاز را اسکن نمایید.

  • هزینه صدور کد فراگیر اتباع نیز باید به صورت اینترنتی و از طریق درگاه های بانکی عضو شبکه شتاب صورت گیرد.

  • پس از ثبت درخواست صدور کد فراگیر، برای شخص کد رهگیری ارسال می شود. موضوع توسط مامور اداره ثبت مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه مانع قانونی برای صدور کد فراگیر وجود نداشته باشد، ظرف مهلت حدود ده روز کد فراگیر به نام شخص خارجی صادر می شود. چنانچه مانع قانونی مثل محکومیت کیفری برای شخص متقاضی وجود داشت، دلایل عدم صدور کد به وی اعلام می شود. در صورتی که مدارک متقاضی ناقص باشد، به وی اخطار رفع نقص ارسال می شود.

دریافت کد فراگیر اتباع برای اداره امور مالیاتی

یکی از انواع خدمات دولتی که برای دارندگان کد فراگیر اتباع ارائه می شود، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی است. چنانچه اتباع بیگانه به دلیل داشتن درآمد، دارایی و ... مشمول پرداخت مالیات شوند، می بایست در اداره امور مالیاتی کشور، پرونده مالیاتی تشکیل دهند. مطابق با ماده 274 قانون مالیات های مستقیم اگر اتباع بیگانه مشمول پرداخت مالیات از پرداخت مالیات خودداری کنند، به مجازات حبس تعزیری محکوم می شوند.

آیا اتباع بیگانه برای طرح شکایت کیفری به کد فراگیر اتباع نیاز دارند؟

بدون تردیدی یکی از خدمات مورد نیاز برای همه ساکنین یک کشور، عدالت قضایی است. اتباع بیگانه خواه به صورت مجاز وارد ایران شده باشند و خواه به صورت غیر مجاز، دارای عدالت قضایی هستند. در نتیجه اگر اتباع بیگانه بزهدیده جرمی واقع شوند، حتی اگر کد فراگیر نداشته باشند باید به شکایت کیفری آنان رسیدگی شود. این در حالی است که بسیاری از اتباع بیگانه به دلایلی مثل ورود غیر مجاز به کشور و ... از پیگیری کیفری جرایمی که بر علیه ایشان ارتکاب می یابد خودداری می کنند.

 اخذ کد فراگیر اتباع

(حقوق اتباع بیگانه)

ضمانت اجرای عدم دریافت کد فراگیر چیست؟

آنچنان که گذشت کد دوازده رقمی فراگیر اتباع بیگانه به جای کد ملی اتباع ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین عدم دریافت کد فراگیر اتباع، موجب محرومیت شخص از خدمات عمومی و اداری گوناگونی مثل داشتن حساب بانکی، دریافت گواهینامه رانندگی و ... می شود.

منظور از کد فراگیر مالیاتی برای اتباع خارجی چیست؟

در مورد اشخاص و شرکت های خارجی که مشمول پرداخت مالیات در ایران و هستند، باید کد فراگیر مالیاتی صادر شود. صدور این کد در صلاحیت سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد. در حال حاضر برای صدور کد فراگیر مالیاتی می بایست به سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir مراجعه گردد.

هر شخص یا شرکت خارجی برای این که بتواند در کشور ایران فعالیت اقتصادی داشته باشد، باید کد فراگیر مالیاتی را دریافت کند. پس از تکمیل فرم درخواست صدور کد، برای شما کد رهگیری ارسال شده و ظرف مدت یک هفته کاری درخواست صدور کد مورد بررسی قرار می گیرد. در ابتدا اطلاعات ثبت شده توسط متقاضی، در مرکز صدور کد فراگیر استعلام می شود. در صورتی که مانع قانونی برای صدور کد فراگیر مالیاتی وجود نداشته باشد، کد فراگیر مالیاتی به نام شخص متقاضی صادر می شود.

مروری بر برخی از مهمترین مقررات حقوقی در خصوص اتباع بیگانه

یکی از مهمترین قوانین لازم الاجرایی که در مورد زندگی اتباع بیگانه در کشور وجود دارد، قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران می باشد. هرچند این قانون در سال 1310 هجری به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است، ولیکن غالب مقررات مندرج در آن همچنان لازم الاجرا می باشد. مطابق با ماده 1 قانون مذکور هرگونه ورود به قلمروی کشور ایران و اقامت در آن مستلزم اجازه مامورین دولتی است. به عبارت دیگر برای این که اتباع خارجی به صورت قانونی وارد ایران شده و در آن اقامت داشته باشند، باید پاسپورت و گذرنامه مربوط به کشور ایران را داشته باشند.

چنانچه اتباع بیگانه بدون مجوز قانونی به ایران وارد شوند و در ایران بچه دار شوند، معمولاً برای فرزندانشان شناسنامه صادر نمی شود. در نتیجه یکی از دلایل افزایش شمار آمار کودکان بدون شناسنامه همه روزه در حال افزایش است.

مطابق با ماده 2 قانون مذکور در موارد زیر ماموران وزارت امور خارجه، باید از صدور ویزا برای اشخاص زیر خودداری کنند:

  • چنانچه صحت اسناد ارائه شده توسط متقاضی صدور ویزا مورد تردید باشد.

  • اگر شخصی مطابق قوانین ایران به عنوان تبعه ایرانی شناخته شود، اما بخواهد با ویزای خارجی سفر کند، ویزا برای او صادر نمی شود.

  • چنانچه حضور شخص خارجی در ایران با امنیت ملی یا نظم عمومی در تضاد باشد، صدور ویزا برای وی ممنوع می باشد.

  • چنانچه ثابت شود شخص خارجی که درخواست صدور ویزا را ثبت کرده است، در گذشته مرتکب جرم و جنایت شده و سوابق محکومیت موثر کیفری دارد، صدور ویزا در مورد وی ممنوع خواهد بود.

  • چنانچه شخص خارجی قبلاً از ایران خارج شده باشد نیز صدور ویزا در مورد وی ممنوع خواهد بود.

 اداره اتباع وزارت امور خارجه

(اداره کل امور اتباع خارجی)

جمع بندی

کد فراگیر اتباع بیگانه یک کد دوازده رقمی است که برای اتباع بیگانه که به طور قانونی در ایران اقامت گزیده اند، صادر می شود. برای آن که اتباع بیگانه بتوانند از خدمات اداری مثل افتتاح حساب بانکی، دریافت گواهینامه رانندگی و ... استفاده کنند باید کد فراگیر اتباع خارجی در مورد آنان صادر شود. همانطور که در این نوشتار به بررسی آن پرداختیم، در حال حاضر کد فراگیر اتباع خارجی از طریق سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها صادر می شود. کد فراگیر اتباع خارجی در مورد اشخاصی صادر می شود که مطابق با قوانین ایران وارد کشور شده و در آن اقامت دارند.

در صورتی که ثابت شود ورود شخص متقاضی به ایران بنا به دلایلی مثل سابقه محکومیت موثر کیفری، غیر قانونی بوده است صدور کد فراگیر اتباع خارجی در مورد او ممکن نخواهد بود. کلیه اطلاعات مربوط به شخص متقاضی از جمله نام و نام خانوادگی، نام پدر، نشانی محل تولد، سن، قد و ... باید در تقاضای صدور کد فراگیر اتباع ثبت شوند.

در کنار کد فراگیر اتباع خارجی، یک کد فراگیر مالیاتی نیز باید برای اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که در ایران فعالیت اقتصادی می کنند نیز صادر شود. همانطور که اشاره شد صدور این کد در صلاحیت سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد. صدور این حکم به خاطر آن است که اشخاص حقیقی و حقوقی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند مشمول پرداخت مالیات بر درآمد و ... می باشند. در واقع اشخاص خارجی باید به عنوان مودی مالیاتی در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت نام کرده و اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را بارگذاری کنند. کد فراگیر مالیاتی برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی و محاسبه مالیات مورد استفاده قرار می گیرد.

ثبت درخواست صدور کد فراگیر اتباع خارجی را می توانید به موسسات ثبتی و حقوقی بسپارید.

گالری تصاویر


وبگردی