آفتاب

طراحی با مداد رنگی و مهمترین نکات آن



طراحی با مداد رنگی به دلیل ماهیت و منحصر به فرد بودن مداد رنگی یکی از سریع ترین، ساده ترین و در نتیجه رایج ترین و محبوب ترین تکنیک های طراحی است.

طراحی با مداد رنگی به دلیل ماهیت و منحصر به فرد بودن مداد رنگی یکی از سریع ترین، ساده ترین و در نتیجه رایج ترین و محبوب ترین تکنیک های طراحی است. بر خلاف مداد مشکی، مداد رنگی از نظر نوع به دسته های زیادی تقسیم نمی شود. تنها طبقه بندی مداد رنگی بر اساس خشک یا روغنی بودن مغز آنها است. مداد رنگی دارای ویژگی های خاصی مانند حمل آسان، استفاده آسان، پاک شدن آسان و ... است که باعث افزایش استفاده از آنها شده است.

آموزش مداد رنگی

یکی دیگر از ویژگی های طراحی با مداد رنگی امکان استفاده از آن بر روی انواع کاغذ با انواع بافت البته به جز کاغذ براق است. مناسب ترین انواع کاغذ برای طراحی با مداد رنگی، کاغذ بوچر، کاغذ اشتنباخ  فابریانو، کانسون و بسیاری از انواع دیگر است که با توجه به طرح مورد نظر انتخاب می شوند.

وسایل مورد نیاز برای طراحی با مداد رنگی شامل کاغذ یا مقوا در ابعاد دلخواه، تخته شاسی مناسب، مداد رنگی در رنگ های متنوع، مدل های طراحی، پاک کن و تراش می باشد. نقاشی با مداد رنگی با وجود سرعت بالا، سهولت استفاده و تجهیزات ساده اجرای حرفه ای، ابتدایی می تواند به یکی از زیباترین تکنیک های هنر طراحی تبدیل شود. در ادامه همراه ما باشید.

کاربردهای طراحی با مداد رنگی

علاوه بر این، طراحی با مداد رنگی در نوع خود هنری ارزشمند به حساب می آید و در بسیاری از زمینه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال طراحان لباس در طرح های اولیه خود از مداد رنگی برای نشان دادن ایده های خود استفاده می کنند. طراحان داخلی، معماران، گرافیست ها و همه افرادی که با موضوع طراحی و رنگ سروکار دارند باید اصول و تکنیک های طراحی با مداد رنگی را بدانند.

 

سبک های مختلف طراحی با مداد رنگی

هنر طراحی با مداد رنگی دارای دو سبک اصلی است که در زیر به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

سبک خطی

سبک خطی شامل استفاده از خط و خطوط در جهات مختلف است. از این خطوط می توان به صورت مورب، موازی، روی هم و ... برای ایجاد طرحی بدیع و با توجه به سلیقه و مهارت نقاش استفاده کرد.

سبک سایه پردازی

سبک سایه پردازی در این روش خط و خطوط ایجاد شده توسط مداد در یک جهت و در کنار هم قرار می گیرند به گونه ای که محو می شوند و اثری از آنها دیده نمی شود. در این سبک با استفاده از افزایش و کاهش شدت رنگ و نور حجم، ابعاد و ... نمایش داده می شود.

شناخت رنگ ها

یکی از موضوعات مهم در طراحی با مداد رنگی، شناخت رنگ ها است. در ادامه به ارائه رنگ های گرم و سرد و زیر مجموعه های آنها می پردازیم.

آبی، سبز و فیروزه ای رنگ های سرد و قرمز، زرد و نارنجی رنگ های گرم هستند. رنگ های سرد به طور کلی اثر آرام بخش دارند، در حالی که رنگ های گرم نشان دهنده هیجان و التهاب هستند. دسته رنگ سوم شامل رنگ هایی مانند سفید، سیاه و خاکستری می شود که به آنها رنگ های خنثی می گویند.

رنگ های خنثی همراه با رنگ های خانوادگی گرم و سرد ترکیب های بسیار خوبی هستند.

آموزش مدادرنگی به کودکان

آموزش طراحی با مداد رنگی

برای خلق آثار ارزشمند با مداد رنگی باید تکنیک های رنگ آمیزی، اصول رنگ آمیزی و سایه زدن با مداد رنگی را فرا گرفت. در زیر به آموزش گام به گام نقاشی با مداد رنگی می پردازیم.

در مرحله اول وسایل لازم را آماده می کنیم، همانطور که قبلا هم اشاره کردیم وسایل طراحی با مداد رنگی بسیار ساده و به طور کلی در دسترس همگان است. انتخاب مدل یکی دیگر از مراحل طراحی است. در این مرحله با توجه به توانایی ها و سطح دانش در ایجاد طرح، مدل مناسب را انتخاب می کنیم. لازم به ذکر است که برای مبتدیان توصیه می شود از بین مدل های ساخته شده با تکنیک مداد رنگی مدلی را انتخاب کنند زیرا انتقال و تبدیل تکنیک های مختلف در این مرحله برای دانش آموزان مشکل خواهد بود.

مرحله بعدی طراحی مدل انتخاب شده است. استفاده از خطوط شطرنجی با مداد بسیار کم رنگ می تواند روند طراحی شما را آسان کرده و دقت کار شما را افزایش دهد. پس از اتمام مراحل ترسیم طرح اولیه و پاک کردن خطوط شطرنجی اضافی، نوبت به رنگ آمیزی طرح مورد نظر می رسد.

یکی از اصول رنگ آمیزی با مداد رنگی استفاده از رنگ های روشن در مرحله اول نقاشی است. استفاده از رنگ های روشن در مراحل اولیه کار به ایجاد طرحی تمیزتر و شفاف تر کمک می کند و پس از آن امکان استفاده از رنگ های تیره وجود دارد. تاثیر استفاده از رنگ های تیره بر روی رنگ های روشن بسیار خوب و موثر است، در حالی که استفاده از رنگ های روشن بر روی رنگ های تیره برای روشن تر شدن تن رنگ بسیار دشوار و در برخی موارد غیر ممکن است.

همان طور که گفتیم ابتدا باید درخشان ترین قسمت های طرح را رنگ آمیزی کرد. اگر رنگ مورد نظر به دست نیامد، می توانید مراحل رنگ آمیزی را دو یا سه بار تکرار کنید. در مرحله اول رنگ آمیزی فقط قسمت های برجسته شده از بافت کاغذ رنگ می شود، در صورتی که طبق طرح تصویر نیاز به حفظ بافت کاغذ داشته باشیم، برای تیره شدن رنگ قسمت های مورد نظر، مراحل رنگ آمیزی باید چندین مرحله انجام شود. در صورت عدم نیاز به حفظ بافت کاغذ با توجه به طرح مورد نظر می توان با اعمال فشار بیشتر به سطح کاغذ رنگ های زنده تری به دست آورد. در مرحله بعد می توانید قسمت های تیره طرح را رنگ آمیزی کنید.

در نقاشی با مداد رنگی و همچنین سایر تکنیک ها از رنگ ها و سایه های روشن تر برای نشان دادن برجستگی های طرح و رنگ های تیره برای نشان دادن عمق طرح استفاده می شود.

نکات دیگر برای طراحی با مداد رنگی:

     برای تراشیدن مداد از تراش دستی استفاده کنید. به دلیل ترکیب موم و روغن، مغز مداد به تراش آسیب می رساند و سرعت آن را کاهش می دهد. بنابراین با توجه به هزینه کم تراش های دستی می توانید پس از کاهش سرعت آن را با یک تراش دیگر تعویض کنید.

    طراحی با مداد رنگی ساده، زیبا و آسان است و شما هنر آموز عزیز باید صبور باشید. برای موفقیت در این سبک هنری باید با دقت و حوصله مطالعه و طراحی کرده و برای تسریع در پیشرفت خود باید بیشتر تمرین کنید.

سایه پردازی در نقاشی با مداد رنگی

دوره های آموزشی طراحی با مداد رنگی

با توجه به اینکه تکنیک طراحی با مداد رنگی یکی از محبوب ترین تکنیک ها در هنر طراحی به شمار می رود و از آنجایی که این دانش و آموزش در زمینه طراحی با مداد رنگی مورد نیاز است و در بسیاری از زمینه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، دوره های آموزشی طراحی با مداد رنگی لازم و مورد استفاده قرار می گیرند. دوره های آموزشی طراحی با مداد رنگی در بین علاقه مندان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، از این نظر بسیاری از مراکز آموزشی معتبر دوره هایی را برای طراحی با مداد رنگی برگزار کرده اند. یکی از این مراکز آموزشی معتبر، آموزشگاه نقاشی وصال در تهران است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با همکاران ما تماس حاصل نمایید.


گالری تصاویر


وبگردی