آفتاب

معرفی انواع پمپ های آبرسانی و سیرکولاتور



بهترین راه حل برای رفع مشکل فشار پایین آب، استفاده از پمپ ساختمانی در سیستم آبرسانی ساختمان است؛ زیرا این دستگاه ها به شکل قابل ملاحظه ای به افزایش فشار آب در مجتمع های مسکونی و تجاری کمک می کند.

در برخی از مواقع به دلیل مشکلات موجود در سیستم های آبرسانی شهری، میزان فشار ورودی به داخل ساختمان ها یا مجتمع های تجاری و اداری به حدی پایین است که آب به خوبی در واحدهای مختلف ساختمان توزیع نمی گردد. در این شرایط، مشکل افت فشار آب معمولا واحدهای واقع در طبقات بالای ساختمان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر آن فشار پایین آب گاها مانع کارکرد صحیح دستگاه هایی نظیر آبگرم کن های خانگی می شود و مشکلات فراوانی را برای ساکنین آنها به وجود می آورد. بهترین راه حل برای رفع این مشکل، استفاده از پمپ ساختمانی در سیستم آبرسانی ساختمان است؛ زیرا این دستگاه ها به شکل قابل ملاحظه ای به افزایش فشار آب در مجتمع های مسکونی و تجاری کمک می کند.

مزایای استفاده از پمپ

به طور کلی استفاده از این پمپ ها مزیت های زیادی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- استفاده از پمپ های آب خانگی موجب تقویت فشار آب می شود و آبرسانی به تمامی طبقات ساختمان را بهبود می بخشد.
- پمپ های آب در ساختمان ها به تنظیم فشار آب کمک می کنند و موجب می شوند تا آب فشار ثابتی داشته باشد.
- پمپ های آب ساختمانی علاوه بر افزایش فشار آب به لطف داشتن فیلتر، به بهبود کیفیت آب ورودی به واحدهای ساختمانی کمک می کنند.
- پمپ خانگی در انواع متعددی تولید می شود و در مقایسه با سایر پمپ ها در هنگام کار کردن صدای کمتری ایجاد می کند.
- پمپ های آب ساختمانی در مقایسه با پمپ های صنعتی از قیمت مقرون به صرفه و پایین تری برخوردار هستند.

انواع پمپ آب ساختمانی یا خانگی

به طور کلی پمپ های آب با مصارف خانگی در انواع مختلفی از جمله پمپ های آب ساختمانی بشقابی، پمپ های آب جتی، پمپ آب ساختمان محیطی، پمپ های آب خودمکش، پمپ های آب تک پروانه و پمپ های دو پروانه تولید می شوند که پرکاربردترین آنها از نظر قدرت یا توان موتور و کاربرد به شرح زیر هستند:

- پمپ های نیم اسب بخار

این نوع از پمپ های آب به دلیل قیمت پایین تر نسبت به پمپ های ساختمانی دیگر دستگاه هایی بسیار محبوب هستند. پمپ های نیم اسب بخار در مصارف خانگی کاربرد دارند، اما مناسب استفاده طولانی مدت نیستند.

- پمپ های یک اسب بخار بشقابی

پمپ های بشقابی جزو پمپ های پرکاربرد خانگی به حساب می آیند که با نیروی گریز از مرکز کار می کنند. این پمپ ها معمولا به لطف بهره مندی از پروانه بزرگ و در نتیجه دبی و هد بالا، صدای کمی تولید می کنند. در این پمپ ها پروانه در میان دو دیسک قرار گرفته است و حرکت آن موجب ایجاد نیروی گریز از مرکز می شود.

- پمپ های یک اسب بخار جتی

پمپ های جتی خانگی یکی از پر مصرف ترین پمپ های ساختمانی به حساب می آیند. این پمپ ها از طریق به وجود آوردن حالت خلا در بخش مکش پمپ و ترکیب کردن آب با هوا با یکدیگر، به پمپاژ سریع آب کمک می کنند.

- پمپ های یک اسب بخار دو پروانه

پمپ خانگی دو پروانه یک اسب بخار دارای بدنه ای از جنس چدن و استیل است و پروانه آن از برنج و باکالیت ساخته می شود. این نوع از پمپ های آب از توان یک اسب بخار برخوردار هستند و برای مصارف خانگی مناسب اند.

- پمپ های یک و نیم اسب بخار دو پروانه

بدنه این پمپ های دو پروانه، از استیل و چدن ساخته می شود. این پمپ ها دارای پروانه ای برنجی و باکالیتی هستند و با توان یک و نیم اسب بخار کار می کنند که از این نظر این مدل از پمپ ها در مقایسه با پمپ های یک اسب بخار دو پروانه قوی تر هستند. برای پمپ های آتش نشانی گاهی از این مدل نیز استفاده می گردد.

- پمپ های دو اسب بخار

پمپ های دو اسب بخار خانگی از بازدهی بالا و عملکرد قابل ملاحظه ای برخوردار هستند. این پمپ ها مناسب استفاده در مجتمع های مسکونی با مساحت بالا هستند. پمپ ساختمانی آب دو اسب بخار در هنگام کار کردن صدای کمی تولید می کند، مصرف انرژی آن پایین است و در عین حال تعمیر و نگهداری از آن نیز با قیمت نسبتا مناسبی قابل انجام است.


پمپ سیرکولاتور چیست؟

پمپ های سیرکولاتور جزو پمپ هایی به شمار می آیند که در بخش های مختلف خانگی و صنعتی کاربرد گسترده ای دارند. واژه سیرکولاتور در این پمپ ها در زبان فارسی به معنای سیستمی است که موجب گردش سیالات مختلف در مداری بسته می شود. این پمپ ها از نظر دسته بندی در گروه پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ قرار می گیرند و از نظر جنس بدنه، در دو مدل با جنس های استیل و جنس چدن تولید می شوند. پروانه این پمپ ها نیز از جنس های چدن، برنج و استیل ضد زنگ ساخته می شود. این پمپ ها بسته به نوع خود از قابلیت سیرکوله کردن یا گرداندن سیالاتی تا دمای صد الی صد و سی درجه سانتی گراد برخوردار هستند و دور موتور آنها معمولا بین هزار و پانصد تا سه هزار دور در دقیقه است.
از برخی از انواع این پمپ ها در مجتمع های مسکونی بهره گرفته می شود. بر این اساس این پمپ ها وظیفه به چرخش در آوردن آب گرم موجود در دیگ حرارت مرکزی ساختمان و انتقال آن به رادیاتورها و فن کوئل ها را بر عهده دارند و از این طریق به گرمایش ساختمان کمک می کنند.

کاربرد پمپ سیرکولاتور

به طور کلی این نوع از پمپ ها با توجه به جنس پمپ و نوع آن کاربردهای متفاوتی دارند که برخی از آنها به شرح زیر است:
- این نوع از پمپ ها بسته به نوع پمپ می توانند به گردش سیالاتی نظیر آب با دمای منفی ده تا صد و سی درجه سانتی گراد کمک کنند.
- از پمپ سیرکولاتور می توان برای به گردش در آوردن آب سرد و گرم جهت کارکرد رادیاتورها استفاده نمود.
- این نوع از پمپ ها در سیستم های گرمایش از کف به منظور به گردش در آوردن آب گرم در داخل لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند.
- این پمپ های سانتریفیوژ در سیستم های تهویه مطبوع جهت سیرکوله کردن آب به کار گرفته می شوند.
- مدل خطی پمپ سیرکولاتور با بدنه و پروانه ای از جنس استیل، برای انتقال سیالات و مواد شیمیایی استفاده می شود.
- پمپ های خطی سیرکولاتور با کاربرد صنعتی و دارای پروانه و بدنه استیل در سیستم های شستشو بکار گرفته می شوند.
- این پمپ های گریز از مرکز برای به گردش در آوردن آب در سیستم های پکیج و شوفاژ نیز کاربرد دارند.
- در تجهیزات استخرها، از این نوع پمپ های سانتریفیوژ صنعتی استفاده فراوانی می شود.
- در سیستم های گرمایشی و همچنین سیستم های حرارت مرکزی از این نوع پمپ های سیرکوله استفاده می کنند.
- این پمپ های گریز از مرکز کاربرد بسیاری در سیستم های گرمایش مرکزی و سیستم های تهویه هوا دارند.

گالری تصاویر


وبگردی