آفتاب

آیا وزن مخصوص آهن ۷۸۵۰ است؟



بهتر است بدانید آهن به عنوان یکی از اصلی ترین فلزات ابتدایی در جهان شناخته می شود و به علت سازگاری با بسیاری از مواد و محیط ها، کاربرد های بسیاری را به خود اختصاص داده است. از این ماده هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر مواد در صنایع مختلف استفاده می کنند.

به طور کلی امروزه به نسبت جرم به حجم یک ماده چگالی گفته می شود. جرم یک ماده نیز به وسیله ترازو اندازه گیری شده و در واحد کیلوگرم اعلام می گردد. همچنین حجم مقدار فضایی است که یک ماده اشغال می کند. همان طور که می دانید، آهن یکی از رایج ترین و پرکاربردترین فلزات اولیه کره زمین به شمار می آید که حدود 5 درصد از پوسته زمین را نیز تشکیل داده است. چگالی آهن که به آن دانسیته یا جرم حجمی این ماده گفته می شود، یکی از مهم ترین مؤلفه ها در محاسبات وزن ورق ها و مقاطع فولادی و آهنی مختلف به شمار می آید.
برای به دست آوردن وزن مخصوص یا چگالی آهن نیز باید جرم را بر حجم تقسیم کنیم. چگالی آهن نیز مانند اجسام دیگر بر واحد کیلوگرم بر متر مکعب محاسبه می شود. با این وجود می توان گفت چگالی آهن برابر با 7860 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. و به معنای این است که اگر یک مکعب یک متری از آهن داشته باشیم، وزن مخصوص آن 7860 کیلوگرم می باشد که نزدیک به بیش از 17000 پوند یا نزدیک به 9 تن است.
وزن مخصوص آهن نیز نسبت چگالی آن در مقایسه با چگالی یک ماده دیگر به طور معمول آب می باشد؛ به همین علت باید وزن مخصوص آهن را نسبت به آب حساب کنیم. فرمول وزن مخصوص آهن نیز به صورت زیر است:
وزن مخصوص = چگالی مواد / چگالی آب
جایگزینی مقادیر داده شده:
وزن مخصوص = (7850)  kg/m³ / 1000 kg/m³ = 7.85
با این وجود می توان وزن مخصوص آهن را نسبت به آب و همراه با چگالی 1000 کیلوگرم بر متر مکعب، 85/7 در نظر گرفت. البته بهتر است بدانید فولاد با داشتن درصدی از کربن، قوی تر و سخت تر از آهن می باشد و ویژگی های ساختاری بسیار بیشتری را به خود اختصاص می دهد؛ از این رو چگالی بیشتری در حدود 7750 تا 8050 به صورت متغیر دارد.

کاربرد آهن در صنایع مختلف

 


به طور کلی بهتر است بدانید آهن به عنوان یکی از اصلی ترین فلزات ابتدایی در جهان شناخته می شود و به علت سازگاری با بسیاری از مواد و محیط ها، کاربرد های بسیاری را به خود اختصاص داده است. از این ماده هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر مواد در صنایع مختلف استفاده می کنند. بیشترین کاربرد آهن به عنوان آلیاژهای فولاد و چدن می باشد که محصولات آن ها نیز بسیار رواج پیدا کرده اند. از جمله مهم محصولات کاربردهای آهن می توان به ساخت مقاطع و ورق های تخت فولادی اشاره داشت.
به سبب ساخت این محصولات انواع ورق ها و مقاطع در صنایع مهمی مانند خودروسازی، پتروشیمی، لوازم خانگی، لوله سازی، پروفیل سازی، ساخت و ساز و ... به کار برده می شوند. با این وجود بهتر است بدانید گستردگی کاربرد آهن و محصولات زیر مجموعه این ماده به قدری در صنایع افزایش پیدا کرده است که تمامی مصارف از جمله ساختمان سازی تا بسته بندی دارو، غذا، دستگاه های کاغذ سازی، مبلمان و ... را در بر گرفته است.
برای مثال می توان گفت حدود 90 درصد خودروهای امروزی از آهن آلات و مشتقات آن ساخته می شوند. این فلزات در قسمت های مختلفی مانند بدنه، شاسی، سیستم تعلیق، ترمز،  چرخ، صفحات بدنه، ستون، سقف، اگزوز، موتور و ... مورد استفاده قرار می گیرند. این موضوع به علت سازگاری آهن با اکثر مواد و محیط های دیگر است. همچنین این ماده در صورت ترکیب با سایر عناصر خواص بسیار منحصر به فردی را به دست می آورد که از جمله آن ها می توان به فرم پذیری بالا، مقاومت در برابر حرارت، زنگ زدگی و خوردگی و همچنین کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.
جالب است بدانید یکی از انواع آهن آلات، با نام فولاد ضد زنگ شناخته شده و کاربرد بسیاری را به خصوص در صنعت پزشکی به خود اختصاص داده است؛ زیرا میزان مقاومت آن در برابر خوردگی بالا بوده و استفاده از آن در ساخت وسایل بیمارستان، ایمپلنت های ارتوپدی، دریچه های قلب مصنوعی و ... نیز سبب کاهش خطر عفونت و سازگاری بیشتر با بدن انسان خواهد شد. راحت تمیز شدن این ماده نیز سبب شده تا از آن در ساخت تجهیزات بیمارستانی که به صورت مداوم نیاز به تمیز شدن و ضد عفونی شدن خواهد داشت. در نهایت می توان گفت آهن به صورت خام و به شکل مواد و آلیاژهای دیگر کاربردهای بسیار زیادی را در مصارف مختلف به خود اختصاص داده است و امروزه بدون استفاده از این محصولات، اکثر صنایع کارایی اصلی خود را از دست خواهند داد.

بررسی ویژگی های ورق سیاه فولادی

 


ورق سیاه یکی از اصلی ترین محصولات تخت فولادی به شمار می آید که فلز پایه آن آهن می باشد. در واقع این محصول از اسلب که یک ماده اولیه و نیمه نهایی فولادی است، تولید می شود. فرآیند ساخت این ماده نیز نورد گرم بوده و در دمای بسیار بالا در حدود 900 درجه سانتی گراد انجام می گیرد. بهتر است بدانید انجام این فرایند به همراه دمای بالا سبب ایجاد یک سطح زبر و رنگی تیره برای فولاد خواهد شد..
از ویژگی های ورق های گرم می توان به استحکام کششی مطلوب، انعطاف پذیری، قابلیت جوشکاری، چکش خواری، گریدهای متنوع، داشتن بازه ضخامتی گسترده و خواصی که به صورت اختصاصی برای هر گرید در نظر گرفته می شوند، اشاره داشت. ضخامت این فلزات بسته به کارخانه تولید کننده از 2/1 تا 100 میلی متر، عرض از 650 تا 2000 میلی متر و طول آن ها متغیر بسته به سفارش خریداران می باشد. نحوه عرضه ورق های سیاه نیز با توجه به کارخانه تولید کننده به سه شکل رول، شیت فابریک و شیت برش خورده می باشد. قیمت ورق سیاه نیز به غیر از موارد ارزی و جهانی، بسته به مشخصات فنی و نوع کارخانه سازنده تعیین می گردد. با این وجود بهتر است استعلام نرخ این فلز را از یک شرکت فروشنده معتبر در این زمینه بگیرید.
از سایر ویژگی های این فلز می توان به ترکیبات و خواص شیمیایی بسیار ویژه اشاره کرد که سبب تولید انواع گریدهای معمولی، صنعتی و آلیاژی خواهد شد. استانداردهای تولید این فلزات نیز بر اساس کشورهای اروپا، آمریکا، آلمان، ملی و بین المللی می باشند. هر کدام از این کیفیت ها بر اساس ترکیبات شیمیایی خود، دارای یک درصدی از هر خاصیت می باشند. در واقع بر اساس استحکام کششی و تنش تسلیم برای کاربردهای مختلف در نظر گرفته می شوند. با این وجود بهتر است بدانید رایج ترین کیفیت های ورق سیاه با نام های ST37 و ST52 شناخته می شود.

نحوه تولید ورق سیاه

همان گونه که پیش تر اشاره شد، ورق سیاه یا آهن از طریق انجام فرآیند نورد گرم بر روی تختال یا اسلب فولادی تولید می گردد. در ابتدا اسلب ها که قطعات 9 تا 12 متری و به صورت مستطیلی شکل می باشند، در کوره های پیش گرم قرار گرفته تا در حدود 1200 درجه سانتی گراد بسته به آنالیز شیمیایی و نقطه ذوب فولاد حرارت ببینند. پس از گرم شدن تختال ها، آن ها را از واحد پوسته شویی عبور می دهند؛ زیرا پیش از ورود این فلزات به بخش نورد گرم، مرحله ریخته گری جهت مشخص شدن عرض ورق سیاه نهایی در دمای بالا انجام گرفته و سبب ایجاد پوسته هایی بر سطح آن ها شده است.
حال برای از بین بردن این پوسته ها، فرآیند پوسته شویی به وسیله فشار آب زیاد انجام می گیرد. پس از مرحله پوسته زدایی، تختال ها از زیر یک سری غلطک رفت و برگشتی که در خلاف جهت یک دیگر حرکت می کنند، در دو مرحله عبور می کنند. در مرحله نورد مقدماتی، ضخامت اسلب حدود 25 درصد کاهش یافته، اما در مرحله نورد نهایی ضخامت این فلز به حد مورد نظر برای ورق سیاه خواهد رسید.
در بخش بعدی، شیت ها در واحد کولینگ توسط بستر های خنک کننده حدود 500 تا 600 درجه سانتی گراد کاهش دما می یابند. در نهایت اگر تولید کارخانه بر اساس رول باشد، شیت ها وارد دستگاه کلاف پیچ شده و به صورت رول های گرم خارج می گردند، اما در صورت تولید کارخانه سازنده به صورت شیت های فابریک، این فلزات در بخش برش کاری، مراحل مختلف را طی کرده تا در ابعاد متناسب با سفارشات، با لبه های صاف و بدون موج به واحد بسته بندی منتقل گردند.

بررسی مشخصات ورق سیاه اکسین

 


یکی از کارخانجات برتر ورق سیاه در کشور، شرکت فولاد اکسین خوزستان می باشد که در نزدیکی شهر اهواز واقع شده است. هدف از تأسیس این کارخانه، تولید ورق های سیاه با گریدهای مختلف معمولی، صنعتی و به خصوص آلیاژی به شکل ضخیم بار در نظر گرفته شده بود. امروزه ورق سیاه اکسین یکی از بهترین ورق های گرم تولیدی در کشور به شمار می آید و در بازه ضخامتی و ابعادی متنوعی به شکل شیت های فابریک تولید و عرضه می شود.
از مشخصات ورق سیاه اکسین نیز می توان به سطح ظاهری با کیفیت، داشتن ترکیبات شیمیایی خاص و کاملاً کنترل شده، دقت در تولید، بازه ضخامتی 5 تا 100 میلی متر و عرض متغیر از 1000 تا 4500 میلی متر و البته طول دلخواه اشاره کرد. جالب است بدانید تکنولوژی تولید ورق سیاه اکسین به قدری تکمیل است که این مجموعه توانسته است برخی از گریدهای آلیاژی که توسط سایر کارخانجات قابلیت تولید نداشته و پیش از این وارداتی بوده اند را با بهترین کیفیت تولید و عرضه کند.
از جمله کاربرد این گریدها می توان به ساخت لوله های انتقال گازهای سمی ترش و شیرین اشاره کرد که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. جالب است بدانید یکی دیگر از مصارف ورق های گرم اکسین در ساخت کوره های بار جاسک می باشد که تا پیش از آن نیاز به استفاده از ورق های آلیاژی وارداتی داشت.

نحوه خرید ورق سیاه اکسین از بورس کالا

 


پیش از هر خرید هر محصولی از بورس کالا ابتدا باید بدانید این ورق توسط کارخانه تولید کننده در چه روزهایی عرضه می شود. ورق سیاه اکسین اهواز به طور معمول در روزهای چهارشنبه هر هفته با تناژ بالا عرضه می شود. کیفیت این فلزات از گرید معمولی ورق سیاه با نام اختصاری st37 بوده که بیشتر برای کاربردهای عمومی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
با این وجود بهتر است بدانید نوع تسویه ورق های خریداری شده در بورس به دو صورت نقدی و اعتباری می باشد. نوع اعتباری یا ال سی صرفه بیشتری برای خریداران دارد؛ زیرا سبب شده تا 50 درصد از مبلغ کل در بازه زمانی اولیه خرید و 50 درصد مابقی در نزدیکی زمان تحویل پرداخت شود. با این حال باید گفت نوع تسویه ورق های سیاه اکسین به صورت تماماً نقدی می باشد؛ به طوری که در زمان خرید این محصول از بورس کالا باید مبلغ اصلی به صورت کامل پرداخت گردد. این موضوع برای برخی از تولید کنندگان صرفه اقتصادی ندارد؛ زیرا در برخی موارد ممکن است تحویل محصولات چند ماه طول بکشد.
ورق سیاه اکسین از نظر کیفیت ظاهری نیز در بهترین نوع خود عرضه شده و قیمت مقرون به صرفه ای دارد.که این سایت قیمت ورق آهن فولاد اکسین را وارد میکند .همچنین این محصول در بازه 8 ماهه سال 1402 حدود 22 بار عرضه شده است و قیمت پایه آن نیز در حدود 276050 ریال همراه بوده است. با این وجود برای خرید این محصولات ابتدا باید مشخصات فنی گرید معمولی را از جمله جوش پذیری و چکش خواری بالا در نظر گرفته تا نوع کاربرد آن مشخص شود.

جمع بندی

در نهایت می توان گفت فولاد یکی از اصلی ترین آلیاژهای آهنی به شمار می آید که سبب تولید محصولات و مقاطع تخت، گرد، منحنی و استوانه ای متعددی خواهد شد. محاسبه وزن این محصولات نیز یکی از مهم ترین دغدغه های خریداران شناخته می شود؛ زیرا برای محاسبه هزینه کلی، باید وزن محصولات را محاسبه نماییم. این موضوع با استفاده از جدول وزن محصولات یا استفاده از فرمول محاسبه وزن امکان پذیر است. برای استفاده از این فرمول نیز نیاز به داشتن چگالی آهن و فولاد و استفاده از آن ها در فرمول برای محاسبه وزن می باشد.


گالری تصاویر


وبگردی