آفتاب

آیا کربوکسی تراپی عوارض دارد؟ مزایا و عوارض کربوکسی تراپی



کربوکسی تراپی روش جدیدی برای درمان مشکلات و عوارض پوستی نیست و تقریبا از دهه 1900 از آن برای رفع بسیاری از مشکلات استفاده شده است.

کربوکسی تراپی اولین بار در دهه 1930 به عنوان روش درمانی در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت و امروزه هم به عنوان درمانی کاربردی برای رفع مشکلاتی نظیر از بین بردن سلولیت و ترک های پوستی یا سیاهی دور و زیر چشم شناخته می شود. این روش درمانی مناسب جوانسازی بخش های مختلف بدن و صورت است.
در ادامه به این روش درمانی که از آن برای رفع مشکلاتی همچون سلولیت یا افزایش کلاژن پوست بهره برده می شود، پرداخته و پس از آن به بررسی عوارض کربوکسی تراپی در کنار مزایای آن می پردازیم.

آیا کربوکسی تراپی عوارضی دارد؟

کربوکسی تراپی روش جدیدی برای درمان مشکلات و عوارض پوستی نیست و تقریبا از دهه 1900 از آن برای رفع بسیاری از مشکلات استفاده شده است. به همین علت پزشکان با عارضه هایی که ممکن است پس از استفاده این روش درمانی رخ دهد، آشنایی دارند؛ اما آیا این روش درمانی عوارض خاصی دارد؟
در پاسخ باید گفت کربوکسی تراپی به عنوان یک روش نسبتاً ایمن بین پزشکان شناخته می شود و عوارض مشاهده شده از آن در مقایسه با تاثیرات مثبتی که بر پوست و مو دارد، بسیار ناچیز است. به همین منظور اغلب متخصصان این روش درمانی را تحت عنوان روش درمانی کم عارضه به مراجعین خود معرفی می کنند.

مزایای کربوکسی تراپی

 
کربوکسی تراپی که به عنوان روش درمانی جوانساز پوست و ترمیم کننده موها شناخته می شود شامل تزریق گاز کربن دی اکسید به زیر پوست با هدف افزایش گردش خون، تقویت میزان کلاژن، کاهش سلولیت و ترک های پوستی است. همچنین این روش برای درمان جای جوش، شلی پوست و درمان سیاهی زیر چشم، از بین بردن خطوط ریز صورت و چین و چروک ها هم استفاده می شود.
کربوکسی تراپی روش درمانی غیرتهاجمی هست و مناسب بهبود وضعیت پوست و مو بدون هیچگونه جراحی است. در پاراگراف بعدی به عوارض کربوکسی تراپی هم خواهیم پرداخت.

• روش درمانی مناسب برای جوانسازی پوست به دور از هر گونه عارضه ای

کربوکسی تراپی با کمک تکنولوژی های روز توانسته به افزایش کلاژن سازی پوست و میزان گردش خون کمک کند و در نهایت منجر به جوانسازی و کاهش چین و چروک پوستی شود. از آنجایی که کربوکسی تراپی یک روش درمانی کم تهاجمی است، باعث ترمیم سریع تر پوست و مو شده و زخم کمتری ایجاد می کند.
حتی استرس مراجع کنندگان این روش درمانی به واسطه عدم وجود درد در آن کم شده و رضایت آنها افزایش یافته است. بد نیست بدانید برخی از متخصصین پوست از این روش درمانی برای رفع مشکلات پوستی همچون پسوریازیس هم بهره می برند.

• مناسب از بین بردن سلولیت و ترک های پوستی

به دلیل فرآیندی که طی مراحل کربوکسی تراپی انجام می شود، شلی پوست، ترک های پوستی، سلولیت، به واسطه تجدید کلاژن پوست در سریع ترین زمان ممکن از بین می روند. به همین علت اگر دنبال روشی برای از بین بردن سلولیت یا ترک های پوستی زایمان یا کاهش وزن هستید، حتما این روش را امتحان کنید.

• تقویت کننده رشد موها و افزایش دهنده حجم آنها

 


کربوکسی تراپی به عنوان روش درمانی عالی برای تقویت موها شناخته می شود، در این روش تزریق مقادیر کمی CO2 یا دی اکسید کربن به بافت های زیرجلد مو از طریق سوزن انجام می گیرد. بدین ترتیب میزان  اکسیژن موجود در ناحیه افزایش پیدا می کند و جریان خون زیر پوست سر بیشتر می شود و از طریق تنظیم مواردی همچون سطح pH منجر به افزایش تولید کلاژن می گردد.
در نهایت این فرآیند باعث تقویت فولیکول های مو و تحریک آنها شده و رشد آنها را افزایش می دهد. این روش درمانی به عنوان راه حلی تضمینی برای بهبود ضخامت مو و بازسازی آن شناخته می شود و بیمارانی که مشکلاتی نظیر طاسی یا آلوپسی آندروژنتیک دارند، می توانند از آن بهره ببرند.

• کاهش سیاهی زیر چشم

 


تزریق گاز دی اکسید کربن باعث افزایش میزان گردش خون دور ناحیه چشم می شود، به همین علت پس از گذشت چندین دوره درمان سیاهی دور چشم کمرنگ شده و کم کم از بین می رود. البته عوارضی وجود دارند که ممکن است در اثر انتخاب اشتباه پزشک، به وجود آیند و در این صورت ممکن است کربوکسی تراپی منجر به آسیب دیدن چشم ها شود. شما می توانید برای آگاهی بیشتر در مورد رفع سیاهی دور چشم با کربوکسی تراپی به این مطلب از پارسی نیوز مراجعه کنید.

عوارض کربوکسی تراپی

در پاراگراف فوق به این مزایای انجام کربوکسی تراپی پرداختیم. در این به بخش لیستی از عوارضی که به طور معمول پزشکان پوست آنها را در دسته عارضه های جانبی کربوکسی تراپی قرار می دهند، می پردازیم.
از جمله این عوارض می توان به ایجاد کبودی در محل تزریق اشاره کرد. به عنوان مثال اگر برای رفع سلولیت یا ترک های پوستی بازوها و پاها به پزشک مراجعه می کنید، احتمال مشاهده کبودی پس از تزریق زیاد است. البته باید متذکر شد اغلب این کبودی ها پس از یک هفته از بین می روند. از دیگر عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ممکن است استفاده از کربوکسی تراپی برای از بین بردن ترک های پوستی و جای جوش باعث ایجاد دقایقی خارش بر ناحیه تزریق شده شود که این مشکل پس از دقایقی از بین می رود.
• اگر از این روش درمانی برای کاهش چربی یا سلولیت بدن استفاده می کنید، ترجیحا به مدت یک یا دو روز از حمام کردن یا استفاده از استخر، وان و جکوزی خودداری کنید.
• توصیه می شود افرادی که مشکلاتی همچون فشار خون دارند تا جای ممکن از این روش درمانی استفاده نکنند زیرا ممکن است میزان گاز وارد شده بر بدن باعث افزایش فشار خون آنها شود و مشکلاتی برایشان ایجاد کند. ترجیحا قبل از هر گونه اقدامی این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.
• داشتن احساس گرما یا گزگز پس از تزریق نیز به مدت یک الی دو روز طبیعی است. زیرا تزریق گاز به بدن باعث بهبود گردش خون می شود و داشتن حس گرما در این شرایط طبیعی است.
فراموش نکنید حتما نزد متخصص کاربلد برای درمان بروید و به هر پزشکی اعتماد نکنید زیرا پزشک غیرحرفه ای می تواند مشکلات غیرقابل جبرانی پس از درمان برایتان ایجاد کند.

جمع بندی

ما در این مطلب به صورت جامع به بررسی عوارض کربوکسی تراپی و مزایای استفاده از آن همچون از بین بردن سلولیت یا ترک پوستی در کنار رفع سیاهی دور چشم  با کربوکسی تراپی پرداختیم، در صورتی که سوالاتی در رابطه با مطالب ذکر شده دارید حتما آنها را با ما به اشتراک بگذارید.


گالری تصاویر


وبگردی