آفتاب

برای سلامت خود عاشق میوه‌ها باش



درست است که در دنیای امروزه محدودیت‌های غذایی برای سالم ماندن و حفظ رژیم غذایی وجود دارد اما باز هم نباید از خوردن برخی از مواد غذای غافل شوید. یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که باید حتماً مصرف کنید میوه‌ها هستند.

متأسفانه برخی از مردم هستند که مصرف لبنیات خود را قطع می‌کنند. برخی دیگر ممکن است کافئین و یا گلوتن از دستور غذا به طور کلی حذف کنند. در حالی که این تصمیمات، سالم‌ترین تصمیمات برای همه انسان‌ها نیستند. درست است که در دنیای امروزه محدودیت‌های غذایی برای سالم ماندن و حفظ رژیم غذایی وجود دارد اما باز هم نباید از خوردن برخی از مواد غذای غافل شوید. یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که باید حتماً مصرف کنید میوه‌ها هستند. اما متأسفانه با این وجود در چندین سال گذشته شاهد کاهش مصرف میوه در کنار روند رو به افزایش حذف میوه از رژیم غذایی به عنوان بخشی از پاک‌سازی قند بودیم. این‌گونه دستورات اغلب توسط وبلاگ نویسان سلامت نوشته می‌شوند که کاملاً غلط است. ازآنجایی‌که خوردن میوه یکی از مهم‌ترین و مفیدترین عادت های غذایی است که می‌توانید در سبد غذایی خود قرار دهید، در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره مزایای استفاده از میوه صحبت کنیم.

چرا خوردن میوه مفید است؟

بر اساس ارقام بهداشت عمومی انگلستان تنها ۳۱ درصد از بزرگسالان و ۸ درصد از نوجوانان حداقل باید روزانه ۵ میوه و سبزیجات را در سبد غذایی خود قرار دهند. زیرا خوردن میوه می‌تواند تأثیر زیادی در سلامت بدن داشته باشد. با این حال بسیاری از کسانی که رژیم‌های غذایی مختلف را دنبال می‌کنند فکر می‌کنند که میوه‌ها چاق‌کننده هستند. در ادامه می‌خواهیم درباره این موضوع بیشتر بحث کنیم.

قندهای موجود در میوه مضر نیستند

در حالی که برخی از وبلاگ نویسان به صورت کاملاً غیرمسئولانه عنوان‌های هشدار دهنده درباره نقش میوه‌ها به عنوان یک ماده غذایی چاق‌کننده را نشان می‌دهند، اما این موضوع کاملاً غلط است. اخیراً یک روزنامه عنوان کرده که فروکتوز موجود در میوه‌ها چاق‌کننده هستند و می‌توانند باعث اضافه وزن افراد شود. فیث توگود، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: به کارگیری رژیم قند به طور قطع می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اما متأسفانه در بسیاری از این رژیم‌های محدودکننده میوه‌ها نقش کمی دارند و یا ممکن است اصلاً از آن‌ها استفاده نشود. در حالی که میوه به وضوح حاوی قند هستند، اما بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نقش چاق کنندگی دارند. اما با این حال من فکر می‌کنم که این موضوع کاملاً اشتباه است‌.

هیچ حقیقتی درباره اینکه میوه چاق کننده است وجود ندارد

بدون شک ما نمی‌توانیم افزایش نرخ چاقی را نادیده بگیریم یا اینکه تعداد افراد مبتلا به دیابت را ثابت نگه داریم. زیرا چاقی و دیابت روز به روز در حال افزایش است. اما خوردن قند تنها دلیل افزایش وزن نیست و می‌توان گفت این افزایش وزن است که باعث به وجود آمدن دیابت نوع ۲ می‌شود. در نتیجه بسیار بعید است که قند درگیر در افزایش وزن از میوه و آب میوه خالص به وجود آمده باشد. توگود می‌گوید: در بدن، همه کربوهیدرات‌ها قند هستند. بنابراین بله، سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد و سطح انسولین شما را افزایش پیدا می‌کند. سطح بالای انسولین با چاقی و بیماری قلبی مرتبط است. اما توجه داشته باشید که همه چیز به وعده‌های غذایی شما مرتبط است. به طور مثال خوردن یک خوشه کامل انگور به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا می‌تواند قند زیادی به بدن شما وارد کند. اما رژیم غذایی که همه باید رعایت کنند بر پایه اعتدال و تعادل است که مصرف میوه در آن باید به کار گرفته شود.

میوه‌ها حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های خوب هستند

توگود می‌گوید: هر چیزی که ما می‌خوریم حاوی کربوهیدرات، از جمله قندهای طبیعی، به گلوکز، سوخت مغز، تجزیه می‌شود. ماهیچه‌های ما برای عملکرد خوب به این قندهای طبیعی نیاز دارند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که میوه‌ها در داشتن سلامت روانی بسیار مهم هستند. فیبر علاوه بر فواید فوق، یک دوست خوب برای روده ما است. توگود متخصص تغذیه می‌گوید: فیبر شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد، روده‌هایتان را به طور منظم در حرکت نگه می‌دارد و روده‌تان را سالم نگه می‌دارد. توگود درباره مولتی ویتامینها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها می‌گوید: آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی همه با هم در حمایت از سیستم ایمنی و سلامت عمومی کار می‌کنند. آن‌ها به محافظت از سلول‌های ما در برابر آسیب کمک می‌کنند، بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 و سرطان را کاهش می‌دهند. 

نقش میوه ها در تامین ویتامین ها و مواد معدنی بدن


هیدراتاسیون در حالی که میوه سهم زیادی در مصرف مایعات شما ندارد، اما همچنان نقش خود را ایفا می‌کند. توگود می‌گوید: بدن متکی به هیدراته شدن است و حتی کم ‌آبی بدن می‌تواند عملکرد صحیح آن را مختل کند و باعث شود احساس خستگی بیشتری کنید. از نظر راحتی باید گفت میوه‌ها و سبزیجات شباهت زیادی به یکدیگر دارند. اگر چه سبزیجات حاوی قند کمتری هستند. توگود می‌گوید: میوه‌ها قابل حمل‌تر هستند و خوردن آن‌ها به صورت خام آسان‌تر است. بنابراین احتمال اینکه آن را بخورید بیشتر است. او همچنین می‌گوید: مصرف میوه‌ها به عنوان میان وعده فرصت بسیار خوبی برای دریافت مواد مغذی آن‌ها است. در نتیجه به جای خوردن یک تخته شکلات می‌توانید یک سیب و یک آلو بخورید و بدن خود را سالم نگه دارید.

آیا کالری‌های موجود در میوه باعث چاقی می‌شوند؟

توگود می‌گوید: «هر چیزی که بیش از حد خورده شود چاق کننده است. هنگامی که بدن شما کالری اضافی دارد شروع به ساختن چربی می‌کند که این یک کالری مازاد است. دکتر هیزل والاس معتقد است که بسیاری از سوءتفاهم‌ها از طبقه‌بندی ما از قندها ناشی می‌شود. او می‌گوید: برخی از انواع قند به طور طبیعی در غذاها یافت می‌شوند، مانند فروکتوز در میوه‌ها، گلوکز در عسل و لاکتوز در شیر. در حالی که برخی دیگر به غذاها اضافه می‌شوند. ما به این قندهای افزوده شده  "قندهای رایگان" می‌گوییم. این قندها شامل قندهایی است که توسط سازنده، آشپز یا مصرف کننده به غذا و نوشیدنی اضافه می‌شود. همچنین قندهایی به نام"قندهای طبیعی" وجود دارند که عسل، شربت‌ها و آب‌ میوه‌ها به طور کاملاً طبیعی وجود دارند.
دکتر والاس می‌گوید این قندهای رایگان هستند که ما باید کمتر آن‌ها را مصرف کنیم، زیرا به استثنای آب میوه‌های طبیعی، آن‌ها به کالری اضافی و پوسیدگی دندان کمک می‌کنند. اما قندهای موجود در میوه‌ها و سبزیجات در این دسته قرار نمی‌گیرند. این به این دلیل است که میوه‌ها و سبزیجات کامل حاوی مواد خوبی از جمله فیبر، ویتامین‌ها  و مواد معدنی و فیتونوترینت‌ها(مواد شیمیایی گیاهی)هستند. فیبرها باعث می‌شوند تا جذب قند از روده به جریان خون کاهش پیدا کند. در نتیجه قند کمتری به جریان خون وارد می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آب پرتقال تازه حاوی پلی فنول به نام هسپریدین است که جذب قندها را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید، میوه‌ها یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در رژیم‌های غذایی و داشتن بدنی سالم محسوب می‌شوند. در همین جهت در این مقاله درباره مزایای میوه و چندین باور غلط درباره آن صحبت کردیم تا با اطمینان بیشتر بتوانید این مواد غذایی مفید را مصرف کنید. در حالی که مصرف بیش از حد قند می‌تواند برای بدن ضرر داشته باشد، اما این موضوع درباره انواع مختلفی از میوه‌ها صدق نمی‌کند. در عوض آن‌ها غذاهای واقعی و سرشار از مواد مغذی و سیر کننده هستند. در نتیجه اگر علاقه مند به خوردن میوه هستید و از رژیم کم کربوهیدرات استفاده نمی‌کنید، حتماً میوه بخورید. همچنین سعی کنید بیشتر میوه‌ها را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و مبتنی بر غذاهای واقعی بخورید تا از مزایای سلامتی آن‌ها لذت ببرید.

گالری تصاویر


وبگردی