آفتاب

معرفی 5 تکنولوژی نوین در بسته بندی مواد غذایی



فناوری‌های مربوط به صنعت بسته بندی مواد غذایی، همگام با یافته‌های جدید علمی نیز افزایش می‌یابد. اما در بین این تکنولوژی، 5 مورد کاربرد و نقش بزایی در توسعه و پویایی صنعت بسته بندی غذایی داشته است.

با توجه به مشکلات رایج به وجود آمده در صنعت بسته بندی مواد غذایی، در طی چندین سال اخیر برخی از تکنولوژی‌های پیشرفته و نوین بهره‌برداری شده است. چند مورد از این تکنولوژی‌های نوین توانسته‌اند تحولات عظیمی در صنعت بسته بندی مواد غذایی و ماشین آلات بسته بندی به وجود بیاورند. برای نمونه، با بهره‌گیری از این فناوری‌ها، پروسه بسته بندی، حمل و نگهداری از محصولات غذایی تا حد زیادی آسان‌تر شده و هزینه‌های مربوطه نیز کاهش یافته است. یکی از این تکنولوژی‌ها استفاده از دستگاه شیرینگ و روش‌های وکیوم ربرای بسته بندی است که در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

معرفی محصولات شرکت نادی پک - دستگاه بسته بندی

 

منظور از تکنولوژی بسته بندی مواد غذایی چیست؟

از گذشته تا به امروز، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی انسان‌ها، حفاظت و نگهداری از مواد غذایی به صورت طولانی مدت بوده است. امروزه خوشبختانه با توجه به افزایش روزافزون علم و تکنولوژی، از برخی فناوری‌های پیشرفته به منظور کاهش مشکلات رایج مربوط به صنعت غذایی از جمله فساد مواد غذایی استفاده می‌شود. البته هدف اصلی بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها، حفظ کیفیت مواد غذایی و محافظت از آن‌ها در برابر عوامل محیطی مخرب است.
از طرفی در صنعت غذایی با استفاده از فناوری‌ها سعی بر این بوده است تا علاوه بر حفظ سلامت و بهداشت مواد غذایی، فرایند بازیافت پسماندهای حاصله نیز تا حد زیادی بهبود یابد.

پرکاربردترین تکنولوژی‌ها در بسته بندی محصولات غذایی

فناوری‌های مربوط به صنعت بسته بندی مواد غذایی، همگام با یافته‌های جدید علمی نیز افزایش می‌یابد. اما در بین این تکنولوژی، 5 مورد کاربرد و نقش بزایی در توسعه و پویایی صنعت بسته بندی غذایی داشته است:
•    بسته بندی هوشمند مواد غذایی
•    بسته بندی میکرو
•    بسته بندی ضد میکروبی
•    بسته بندی محلول در آب
•    بسته بندی منجمد کننده و گرم کننده
فیلم استرچ را از کجا بخریم؟

1- بسته بندی هوشمند مواد غذایی

بسته بندی‌های هوشمند مواد غذایی، این قابلیت را دارند که مفید یا مضر بودن ماده غذایی را به مصرف کننده اطلاع دهند. در واقع تیمی از محققین نخبه در دانشگاه‌های کانکتیکات، دانشگاه راتگرز و کرافت فودز گرد هم آمده‌اند تا روی پروژه زبان الکترونیکی تحقیقات خود را انجام دهند.
تحت این فناوری، بسته بندی مواد غذایی می‌تواند به واسطه حسگرهای موجود، مزه غذا را تغییر داده و یا در چنانچه غذا حاوی میکروب یا سم بود را به مصرف کننده اطلاع دهد. این فرایند با تغییر رنگ به کاربر هشدار داده می‌شود.

2- بسته بندی میکرو

یکی از برترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت بسته بندی غذایی، بسته بندی میکرو است. این نوع بسته بندی با بهره‌گیری از فناوری نانو ابداع شده است که معجزه بسته بندی نامیده می‌شود. میکروفیلم، ماده اصلی سازنده بسته بندی‌های میکرو است. این نوع از بسته بندی‌ها از آب، پلیمر محلول و ذرات رس تشکیل شده‌اند.
بسته بندی‌های میکرو فیلم، بر خلاف بسته بندی‌های معمولی، عاری از هر گونه میکروب و باکتری بوده و به همین دلیل برای محافظت ویژه از محصولات غذایی مناسب هستند. اما لازم به ذکر است که این تکونولوژی نیاز به ماشین آلات بسته بندی پیشرفته و هزینه‌بری دارد.
برای نمونه با استفاده از این بسته بندی‌ها، می‌توان گاز موجود در انواع نوشابه را به مدت بسیار طولانی محبوس کرد. البته هم‌زمان با این رویداد، شرکت شیمیایی Bayer با استفاده از ذرات نانو رس توانسته فیلم پلاستیکی تحت عنوان Durethan را تولید کند. این متریال بسته بندی از تجزیه شدن محصولات غذایی تحت اکسیژن جلوگیری می‌کند.

3- بسته بندی ضد میکروبی

یکی دیگر از بهترین و کارسازترین تکنولوژی‌ها در صنعت مواد غذایی، بسته بندی‌های ضد میکروبی است. همان طور که از نام آن‌ها پیداست، بهترین عملکرد را در محافظت از محصولات غذایی در برابر باکتری‌ها و میکروب‌ها دارند. پوشش نانو ذرات نقره در این بسته بندی‌ها می‌توانند از نفوذ و عبور هر گونه ماده شیمیایی و باکتری خطرناک به داخل محصولات جلوگیری کنند.
شرکت معتبر کداک، اولین شرکتی است که توانسته به این فناوری در بسته بندی مواد غذایی دست یابد و با استفاده از آن محصولاتی با درصد طراوت و طول عمر بالا را به بازار عرضه کند.

4- بسته بندی محلول در آب

در کشور آمریکا، یک شرکت تولید کننده انواع محصولات محلول در آب، با بهره‌گیری از برخی تکنولوژی‌های پایه توانسته سیستم مدرن تحویل خوراکی را راه‌اندازی کند. در این سیستم کیسه‌های غذایی محلول در آب نیز نقش آفرینی می‌کنند. تا حالا به این فکر کرده بودید که بسته بندی‌های مواد غذایی بتوانند در آب حل شوند؟ امروزه محققین به این فناوری دست یافته‌اند، یعنی بسته بندی محصولات غذایی به راحتی در آب داغ حل شده و ماهیت مایع مانندی به خود می‌‌گیرند. این دسته از متریال‌های بسته بندی برای محصولاتی اعم از پودرهای نوشیدنی، سوپ، سس و مواردی از این قبیل مناسب هستند.

5- بسته بندی منجمد کننده و گرم کننده

فناوری بی‌بدیل در صنعت غذایی که همگان را شگفت زده کرده است، بسته بندی خودکار گرم کن و سرد کن نام دارد. این تکنولوژی باعث می‌شود تا مصرف کننده بدون نیاز به وسیله‌‌ای حرارتی، به راحتی محتویات بسته بندی را توسط ظرف بسته بندی گرم کند! برای نمونه نوعی از نوشیدنی‌ها هستند که با آزاد شدن مایع محتویات داخل خود را سرد کرده و همچنین دمای آن‌ها تا 30 درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد.
بسته بندی‌های خود گرم شونده، برای محصولاتی اعم از سوپ، پاستا، برنج و... مناسب بوده و فرایند داغ شدن آن‌ها تنها در مدت 15 دقیقه انجام می‌دهند.


 

گالری تصاویر


وبگردی