آفتاب

راهنمای خرید قرآن + 6 نکته بسیار مهم برای خرید بهترین نسخه قرآن



جنس قرآن، مهم ترین عامل انتخاب یک نسخه مناسب است. منظور از جنس کتاب، به صورت کلی به طریقه ساخت، جنس و کیفیت مواد اولیه به کار رفته، چاپ، اندازه، صحافی و دیگر جنبه های ساخت یک کتاب است.

قرآن، کتابی بسیار مقدس بوده که برای خرید آن باید به عوامل بسیاری توجه داشت تا یک نسخه نفیس و مناسب از آن را خریداری کرد. با توجه به گستردگی نسخه های مختلف از لحاظ کیفیت، صحافی، ترجمه، خط، قطع و دیگر فاکتورها، انتخاب یک نسخه مناسب از قرآن برای افراد کار ساده ای نیست. به همین علت قصد داریم در این مقاله، به راهنمای خرید قرآن پرداخته و نکات مهم برای خرید یک نسخه ایده آل از این کتاب آسمانی را ارائه دهیم.

برای خرید به چه نکاتی توجه کنیم؟

جنس قرآن، مهم ترین عامل انتخاب یک نسخه مناسب است. منظور از جنس کتاب، به صورت کلی به طریقه ساخت، جنس و کیفیت مواد اولیه به کار رفته، چاپ، اندازه، صحافی و دیگر جنبه های ساخت یک کتاب است. در ادامه به بررسی فاکتورهای مختلف خرید یک قرآن مناسب و ایده آل می پردازیم.

جنس کاغذ و کیفیت آن

کاغذهای مختلفی برای چاپ قرآن مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آن ها کیفیت مرغوب تری دارند. اگر به دنبال یک قرآن نفیس و با کیفیت ساخت عالی هستید، به جنس کاغذ به کار رفته در آن توجه بسیاری داشته باشید.
کاغذهای مختلفی برای کتابت قرآن به کار می رود که مرغوب ترین آن ها، نوع وارداتی از کشورهایی همچون هند، اندونزی، روسیه، چین و کره جنوبی است که در فرایند ساخت، مواد دیگری به آن ها افزوده می شود تا دوامی چند برابری یافته و جوهر هر صفحه، به صفحات دیگر نفوذ نکند.

ترجمه کتاب

یکی از مهم ترین نکاتی که به هنگام خرید قرآن باید در نظر بگیرید، ترجمه آن است. کتاب قرآن از دیرباز توسط مترجمین فارسی زبان بسیاری، ترجمه شده که البته نمی توان گفت همه آن ها این کار را به خوبی انجام داده اند. در نتیجه باید قرآنی را خریداری کنید که ترجمه ای رسا و شیوا داشته باشد.
کتاب های قرآنی وجود دارند که کاملا بدون ترجمه ارائه می شوند. اما برای خارجی زبانانی که عربی نمی دانند، گزینه مطلوبی نیست. پیشنهاد می شود در صورتی که قصد دارید به صورت کامل متوجه بیانات قرآن شوید، از نسخه های دارای ترجمه استفاده کنید.
همانگونه که گفته شد، قرآن توسط مترجمین بسیاری ترجمه شده است که برخی از آن ها کیفیت ترجمه بهتری دارند. با توجه به سختی زبان عربی و همچنین مفهومی بودن آیات قرآن، لازم است که ترجمه به صورت حرفه ای و مفهومی صورت بگیرد.
اشتباهی که برخی از مترجمین کرده اند، این بوده که به علت رعایت امانت داری در ترجمه، قرآن را به صورت کلمه به کلمه ترجمه کرده اند که این کار باعث شده از درستی و جذابیت ترجمه آن کاسته شود. اما مترجمینی بوده اند که با توجه به این نکته حائز اهمیت، ترجمه ای دقیق و باکیفیت ارائه داده اند.
می توان گفت، اکثر ترجمه هایی که از حدود 20 سال قبل ارائه شده اند، ترجمه های خوب و با کیفیتی هستند اما از بهترین ترجمه های قرآن می توان به ترجمه استاد حسین انصاریان، استاد مهدی الهی قمشه ای، استاد ناصر مکارم شیرازی و استاد علی ملکی اشاره کرد.
نکته مهم در ترجمه قرآن آن است که ترجمه ها گاها بر اساس دانش مترجم، تفسیر و مفهومی است که مترجم از قرآن برداشت می کند و به همین علت، ممکن است شما از یک ترجمه، بیشتر از ترجمه دیگر لذت ببرید که اغلب سلیقه ای است. می توانید قبل از خرید، آثار چندین مترجم را بررسی کرده و دلنشین ترین آن ها را خریداری کنید.

تذهیب و خطاطی کتاب

 تذهیب و خطاطی کتاب


تذهیب، به هنری گفته می شود که با استفاده از آن، فضاهای خالی قرآن را با استفاده از طلا و رنگ های گوناگون مزین می کنند. تذهیب موجب زیباتر شدن قرآن می شود. به علت گران بودن طلا، در نسخه های معمولی که در بازار وجود دارند، تذهیب با استفاده از آب طلا به کار نمی رود، بلکه با استفاده از رنگ ها و نگاره های مختلف، صورت می گیرد.
خط کتاب نیز متغیر است. انواع مختلفی از قرآن با خطاطی های مختلف وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به نستعلیق، کوفی و نسخ اشاره کرد. یکی از مهم ترین خط های موجود، خط نسخ بوده که به قلم عثمان طه، خطاط سوری، در نیم قرن گذشته رواج یافته است و در حال حاضر، اکثر کتاب های قرآنی که مشاهده می کنیم با این خط کتابت شده اند.
خط عثمان طه زیبایی خاصی داشته و این زیبایی باعث شده که مورد توجه قرار گیرد. با این حال شما می توانید نسخه های مختلف قرآن که با خط های گوناگون و توسط خطاطان مطرح کتابت شده اند، خریداری کنید و این موضوع سلیقه ای است. اگر به دنبال یک نسخه با ویژگی خوانش ساده هستید، قرآنی که از فونت و خط ایرانی نازنین، برای کتابت آن استفاده شده را خریداری کنید.

قطع (اندازه و ابعاد) کتاب قرآن

کتاب آسمانی قرآن در ابعاد مختلفی تهیه می شود. بسته به نیاز خود می بایست نسخه ای را تهیه کنید که بهترین همخوانی را با نیازهای شما داشته باشد. معمولا نسخه های مختلفی از قرآن عرضه می شود که برخی سایز کوچک و برخی سایز بزرگ تر دارند. قطع های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها (از بزرگ به کوچک) موارد زیر هستند:
•    رحلی بزرگ
•    رحلی کوچک
•    وزیری
•    رقعی
•    پالتویی
•    جیبی
در صورتی که به دنبال یک نسخه از قرآن هستید که آن را در منزل قرار دهید یا می خواهید قرآن عروس خریداری کنید، بهتر است از نسخه بزرگ آن استفاده کنید. چون نیازی به حمل آن ندارید و متون نیز بزرگ تر و خواناتر هستند. اما اگر قصد دارید یک قرآن داشته باشید که آن را با خود حمل کنید، پیشنهاد می کنیم از نسخه های سایز کوچک تر و جیبی استفاده کنید که حمل آن ها ساده تر است.

قاب قرآن

 قاب قرآن


قاب قرآن، ضمن حفاظت از قرآن، باعث زیباتر شدن آن می شود. همه نسخه های قرآن با قاب ارائه نمی شوند و قاب را می توان محصولی جداگانه دانست. اما برخی از قرآن ها همراه با قاب ارائه می شوند.

جلد کتاب و کیفیت صحافی

کتاب قرآن، با جلدهای مختلفی ارائه می شود. با توجه به اهمیت معنوی این کتاب، سعی می شود که کیفیت صحافی بالایی به هنگام جلدآرایی وجود داشته باشد. با این حال، برخی از کتاب های قرآن، دارای جلدهای بهتری هستند. همچنین در برخی از جلدهای کتاب، از چرم های اصل، طلا و سایر اشیاء قیمتی استفاده می شود که البته به کار بردن آن ها در تعیین قیمت نهایی نیز موثر خواهد بود.

بهترین قرآن کریم برای خرید

در این مقاله به ارائه نکاتی پرداختیم که با دانستن و رعایت کردن آن ها به هنگام خرید قرآن می توانید مطلوب ترین نسخه ای که با نیازهای شما همخوانی دارد را تهیه کنید. لازم به ذکر است که به علت گستردگی نسخه های مختلف قرآن که دارای خطاطی های مختلف، ترجمه های مختلف، صفحه آرایی، جلدآرایی و کیفیت ساخت متنوع هستند، بهتر است ابتدا نیازهای خود را در یک کاغذ وارد کرده و یک چک لیست بسازید تا در نهایت بهترین و مطلوب ترین نسخه قرآن را خریداری نمایید.
در انتشارات پیام عدالت، طیف گسترده ای از مرغوب ترین و با کیفیت ترین نسخه های مختلف قرآن عرضه می شود و شما می توانید با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را برای خرید بیابید.


گالری تصاویر


وبگردی