آفتاب

خطرناک ترین گازهای گلخانه ای جهان



گازهای گلخانه ای را می شناسید؟ اگر می خواهید اطلاعاتتان را راجع به این مسئله مهم زیست محیطی افزایش دهید، خواندن این مطلب به شما بسیار کمک خواهد کرد.

احتمالا شما بارها و بارها نام گازهای گلخانه ای را در اخبار مختلف شنیده باشید. آیا دقیقا می دانید که گازهای گلخانه ای چه هستند و چه تاثیراتی بر روی کره زمین و زندگی شما خواهند گذاشت؟ گازهای گلخانه ای را می شناسید؟ اگر می خواهید اطلاعاتتان را راجع به این مسئله مهم زیست محیطی افزایش دهید، خواندن این مطلب به شما بسیار کمک خواهد کرد.


خطرناک ترین گازهای گلخانه ای جهان

چرا گازهای گلخانه ای؟

در بخش اول از این مطلب می خواهیم بدانیم که چرا به این گازها گلخانه ای گفته می شود. یک گلخانه را تصور کنید که دیوارهای شیشه ای داشته و داخل آن گل ها و گیاهان مختلفی در حال رشد و زندگی هستند. نور خورشید به گیاهان در طول روز تابیده و گیاهان از آن استفاده می کنند. در طول شب دیواره شیشه ای گلخانه اجازه خروج هوای گرم را نداده و محیط گلخانه همچنان گرم باقی خواهد ماند. گازهای گلخانه ای موجود در جو زمین نیز دقیقا همین کار را برای کره زمین انجام می دهند. در واقع گازهای گلخانه ای مانند یک عایق اطراف کره زمین را پوشش داده و برای حفظ بقای زمین و موجودات آن ضروری هستند.

تاثیر گازهای گلخانه ای بر جو

در صورت عدم وجود گازهای گلخانه ای دمای کره زمین تا 60 درجه فارنهایت سردتر از دمای کنونی آن خواهد بود. بنابراین وجود گازهای گلخانه ای به اندازه کافی در جو ضروری است. مشکل از جایی آغاز می شود که تولید این گازها بیشتر از اندازه استاندارد شود؛ در این صورت تعادل شرایط جوی را به هم ریخته و باعث افزایش بیش از اندازه دمای کره زمین می شوند.
مولکول های این گازها قابلیت جذب تابش های مادون قرمز را داشته و مجددا آن را به سطح زمین بازنشر می کنند. خوب است بدانید که افزایش این گازها در جو منجر به اسیدی شدن بیشتر آب های جهان شده است. این گازها با آب باران ترکیب می شوند که این اتفاق باعث اسیدی شدن آب باران و در نتیجه اسیدی شدن ذخایر آبی خواهد شد.
این علاوه بر این، گازهای گلخانه ای می توانند منجر به نازک شدن و یا سوراخ شدن لایه ازون نیز شوند. همانطور که می دانید لایه ازون زمین را در برابر اشعه ماورا بنفش مضر خورشید محافظت می کند. در صورت سوراخ شدن آن، شرایط آب و هوایی به شدت تغییر کرده و شاهد شیوع سرطان های پوستی خواهیم شد.


 لایه اوزون

عوامل تولید گازهای گلخانه ای

از جمله عوامل اصلی تولید گازهای گلخانه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوخت های فسیلی

این روزها سوخت های فسیلی نقش بسیار پررنگی در زندگی ماشینی بشر پیدا کرده اند. از این سوخت به طور گسترده در سیستم حمل و نقل و تولید برق و انرژی استفاده می شود. سوزاندن این سوخت منجر به تولید گاز کربن دی اکسید به عنوان یکی از گازهای گلخانه ای اصلی خواهد شد.

کشاورزی

کشاورزی در کنار مزایای بسیاری که برای بشر دارد، به دلیل وجود اکسید نیتروژن در کودها می تواند یکی از عوامل مهم در تولید گازهای گلخانه ای شمرده شود.

جنگل زدایی

همان طور که می دانید درختان و گیاهان، گاز کربن دی اکسید موجود را جذب کرده و به جای آن گاز اکسیژن تولید می کنند. با افزایش روند جنگل زدایی، میزان کربن دی اکسید موجود به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

زباله های صنعتی و محل دفن زباله

صنایع و کارخانه ها یکی از اصلی ترین منابع تولید گازهای گلخانه ای هستند که گازهای مضر تولید شده خود را در فضا آزاد می کنند. همچنین زباله های دفن شده منجر به تولید متان و گاز کربن دی اکسید خواهد شد.

معرفی گازهای گلخانه ای

بعد از آن که با مفهوم و عملکرد گازهای گلخانه ای و منابع تولید آن ها آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که چه گازهایی، گازهای گلخانه ای هستند؟

دی اکسید کربن

همان طور که در بخش های بالاتر نیز اشاره شد، دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای گلخانه ای است که محصول تنفس جانداران بوده و فتوسنتز گیاهان به آن بستگی دارد. براساس برخی از گزارش ها سطح این گاز در جو زمین تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است. با وجود آن که این گاز قوی ترین گاز گلخانه ای شناخته نمی شود، اما بیشترین نقش را در تغییرات اقلیمی ایفا می کند.

بخار آب

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید بخار آب موجود در جو نیز جزئی از گازهای گلخانه ای است که حتی بیشترین نقش را نیز ایفا می کند. هر چه سطح زمین گرمتر باشد، میزان تبخیر آب نیز بیشتر شده و غلظت بخار آب در جو افزایش پیدا می کند.

متان

متان دومین گاز مهم گلخانه ای است که از تجزیه مواد آلی به ویژه پوسیده شدن گیاهان در مرداب ها تشکیل می شود. به همین دلیل به آن گاز مرداب نیز گفته می شود.

ازون

ازون یک اکسیژم 3 اتمی است که معمولا ناپایدار بوده و اکسید کنندگی بالایی دارد. این گاز در بسیاری از واکنش ها مانند گاز کلر عمل کرده و به دلیل خاصیت اکسید کنندگی در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این لایه از ورود پرتوهای پر انرژی و پرتوهای فرابنفش به سطح زمین جلوگیری می کند.

نیتروزاکساید

این گاز یکی از ترکیبات گاز نیتروژن است که به دلیل تولید حالت سرخوشی به آن گاز خنده نیز گفته می شود. این گاز آلوده کننده هوا، بی رنگ و بی بو و غیر قابل اشتعال است که از زمین های کشاورزی متصاعد شده و نقش بسیار زیادی در تخریب لایه ازون دارد. میزان آلایندگی این گاز 300 برابر دی اکسید کربن بوده و می تواند تا 10 درصد منجر به افزایش دمای زمین شود. این گاز منشا باکتریایی دارد اما افزایش میزان استفاده از نیتروژن در کودهای شیمیایی، انتشار این گاز را تا حد زیادی افزایش داده است.


 گاز گلخانه ای

خطرناک ترین گاز گلخانه ای جهان

در چند سال اخیر دانشمندان از کشف گاز گلخانه ای جدیدی به نام پرفتورتیلامین خبر داده اند که می تواند تاثیر مخرب بسیار زیادی بر لایه ازون داشته باشد. این گاز در اوایل قرن 20 برای تولید برق مورد استفاده قرار می گرفته است اما امروزه در صنعت انرژی به کار می رود. این گاز 7100 برابر بیشتر از گاز کربن دی اکسید می تواند بر محیط زیست تاثیر منفی داشته و در حال حاضر خطرناک ترین گاز گلخانه ای شناخته می شود که دمای کره زمین را به شکل چشمگیری افزایش داده و می تواند حیات را با خطرات جدی مواجه کند.

خرید گازهای صنعتی و آزمایشگاهی از پارس هوای البرز

استفاده از گازهای صنعتی و آزمایشگاهی در صنایع مختلف بیشتر از قبل شده است. کیفیت این گازها می تواند تاثیر قابل توجهی بر حفظ سلامت محیط زیست داشته باشد. از این رو حتما گازهای مورد نیاز خود را از شرکت ها و تولید کنندگان معتبر خریداری کنید.
شرکت پارس هوای البرز (https://parshavayealborz.com/) یکی از شرکت های معتبری است که به طور تخصصی در زمینه تولید و توزیع کلیه گازهای صنعتی، آزمایشگاهی، مخلوط های گازی و تجهیزات مرتبط فعالیت دارد. این شرکت همچنین در زمینه تست سیلندرهای گاز فولادی و آلومینیومی بدون درز، بازرسی و آزمون های دوره ای آنالیز گازهای خالص و ترکیبی از دانش روز و تجهیزات لازم برخوردار بوده و می تواند خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتریان خود ارائه کند.


گالری تصاویر


وبگردی