آفتاب

معرفی انواع شیرگازی



شیر گازی دارای 2 پورت است که از یک طرف سیال وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود، داخل تمامی شیرهای گازی گوی کروی شکل وجود دارد که به شفت متصل شده است.

شیر گازی از خانواده شیرآلات صنعتی است که از آن برای کنترل جریان سیال استفاده می‌گردد. شیر گازی دارای 2 پورت است که از یک طرف سیال وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود، داخل تمامی شیرهای گازی گوی کروی شکل وجود دارد که به شفت متصل شده است. وظیفه این گوی قطع و وصل کردن جریان سیال است که این کار را با کمک اهرمی که در بالای شیر قرار گرفته است انجام می‌شود. این عمل در تمامی شیرهای گازی به صورت ربع گرد 90 درجه یا یک چهارم چرخشی صورت می‌گیرد.
شیر گازی در اشکال مختلفی تولید و عرضه می‌گردد که عملکرد همة آنها تقریبا به یک شکل است. اما شرایط تلید، میزان تحمل دما و فشار در هر یک از انها متغییر است. یکی از پر مصرف ترین شیرهای گازی شیر گازی استیل 2 تیکه است. شیرهای گازی از اجزای مختلفی ساخته شده است که شامل: قسمت بدنه، گوی کروی شکل برای کنترل جریان سیال، اورینگ‌ها و واشر تفلونی برای اب بند کردن و اهرمی در بالای شفت برای باز وب سته کردن گوی ساخته می‌شود. شیر گازی عمدتاً از سایز 8/3 تا 4 اینچ با اتصال دنده ای، چسبی، جوشی، نیپل دار  کلمپی عرضه می‌گردد.
شیرهای گازی یا همان BALL VALVE از نظر قیمت از تمامی شیرآلات صنعتی مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر هستند. شرایطی که در تولید شیر گازی به‌خصوص در طراحی آن رعایت شده است باعث شده تا هرکس با هر میزان آشنایی با شیر گازی بتواند به‌راحتی از آن در خطوط پایپینگ صنعتی و ساختمانی خود استفاده کند.



متریال تولید شیر گازی

شیر گازی از مواد مختلفی ساخته شده است که به 2 روش ریخته گری و فورج عرضه می‌گردد. مواد تشکیل دهنده شیر گازی یا همان بال ولو شامل: استنلس استیل 316 و 304، مونل، اینکونل، LF2، PVDFضد اسید، UPVC، الومینیوم برنز می‌باشد. که از هرکدام از انها بسته به متریال تولید در شرایط مختلفی استفاده می‌گردد به طور مثال: از شیر گازی استیل 316 و PVDF برای سیال‌های اسیدی و خورنده و از شیر گازی الومینیوم برنز برای اب شور دریا و از شیر گازی فولادی کربن استیل برای اب و بخار استفاده می‌گردد. شیرهای گازی با فشارهای مختلف عرضه می‌گردد که شامل:1000WOG، 2000WOG، CL800، CL2500 می‌باشد. شیرهای گازی از نظر نوع تولید به 2 دسته تقسیم می‌شوند که یک دسته از انها در خطوط پایپینگ ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند: شیر گازی برنجی، و یک دسته دیگر در خطوط پایپینگ صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند: شیر گازی استیل و فولادی.

انواع شیر گازی

همان‌طور که اشاره شد شیرهای گازی دارای مدل‌های مختلف هستند که شامل مدل یک‌تکه و 2 تکه و 3 تیکه نیپل دار و جوشی و کلمپی می‌باشد که در این میان پر مصرف ترین انها شیرهای گازی استیل 2 تیکه و 3 تیکه می‌باشد که با متریال استیل ضد زنگ 304 و 316 عرضه می‌گردد.


 

عملکرد شیر گازی

عملکرد باز و بست شیر گازی یا همان بال ولو به‌صورت اهرمی دستی و پنوماتیک موتور خور صورت می‌گیرد که تفاوت این 2 در نحوة باز وبست ان است. به این شکل که شیر گازی اهرمی توسط اهرمی که بالای ان نصب شده توسط اپراتور باز و بسته می‌شود اما شیر گازی پنوماتیک موتور خور توسط اکچیوتر یا موتور برقی که در بالا یان نصب شده است با فرمان باد و برق بدون تداخل نیروی انسانی باز و بسته می‌شود و جریان سیال را کنترل می‌کند. شیرهای گازی بسته به کلاس کاری خود از 20 بار تا 170 بار فشار را تحمل می‌کند.




ویژگی شیر گازی

•    اتصال آسان به خطوط پایپینگ
•    عملکرد باز و بست 90 درجه ربع گرد
•    امکان تعویض گوی و تفلون در صورت خرابی
•    تحمل فشار 25 بار
•    تحمل دمای 200 درجه سانتی گراد
•    امکان نصب به‌صورت افقی و عمودی

 

کاربرد شیر گازی

شیرهای گازی عمدتاً به‌خاطر طراحی ساده و وزن سبکی که دارند قیمت تمام شده پایین‌ تری نسبت به دیگر ولوهای صنعتی دارند و به‌خاطر وزن کمتری که دارند باعث کاهش سنگینی وزن خطوط پایپینگ می‌گردند. این شیرها عمدتاً از متریال‌های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی ساخته می‌شوند. شیرهای بال ولو گازی دارای تنوع بالای نیز هستند که تمام این عوامل باعث می‌گردد نا از شیر گازی در صنایع مختلف مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع دارویی و غذایی و صنایع آرایشی و بهداشتی، کارخانه‌ های تولید کاغذ، کارخانه‌ های تولید قیر، تصفیه‌ خانه‌ ها و غیره برای انواع سیال‌ های اسیدی و خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.


 

پرفروش‌ ترین برندهای شیر گازی

همان‌طور که اشاره شد شیرهای گازی یا بال ولو ها با متریال مختلف تولید می‌شود که پرفروش‌ترین برندهای آن شامل: برند نیتون و کیتز برای شیر گازی استیل و برند کیتز و سیم ایتالیا برای متریال شیر گازی برنجی از پرفروش‌ ترین‌ ها هستند.

قیمت خرید شیر گازی

قیمت خرید انواع شیر گازی بسته به سایز و متریال تولید آن و عملکرد ولو متغیر است. شما می‌توانید برای دریافت کاتالوگ و لیست قیمت انواع شیر گازی با مشاورین فولاد پارسه واردکننده و نمایندگی فروش انواع شیر گازی در ارتباط باشید.



گالری تصاویر


وبگردی