آفتاب

مهمترین تفاوت پروفیل سنگین با سبک



پروفیل عمدتا به دو دسته سنگین و سبک تقسیم می‌شود که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند؛ بر همین اساس با توجه به این شاخصه‌ها قیمت پروفیل در هر یک از انواع آن متغیر خواهد بود.

آهن پرایس: اشکال مختلفی از پروفیل آهنی در بازار موجود است که هر یک به تناسب جنس، کیفیت و نحوه تولید در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت پروفیل در اشکال مختلف آن متغیر است و فاکتورهایی که بیان شد در تعیین قیمت روز پروفیل دخیل هستند.
پروفیل عمدتا به دو دسته سنگین و سبک تقسیم می‌شود که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند؛ بر همین اساس با توجه به این شاخصه‌ها قیمت پروفیل در هر یک از انواع آن متغیر خواهد بود. در ادامه به معرفی انواع پروفیل، مهمترین کاربردهای پروفیل سنگین و سبک و مشخصات هر یک پرداخته می‌شود.


مشخصات پروفیل سنگین

پروفیل سنگین به دو شکل مربع و مستطیل تولید می‌شود و مصارف صنعتی و ساختمانی دارد. ضخامت پروفیل سنگین معمولا بیشتر از 1.5 میلیمتر بوده و در ابعاد بالایی ساخته می‌شود به همین دلیل به پروفیل سنگین معروف است.
وزن، یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین قیمت پروفیل است، بر همین مبنا می‌توان گفت قیمت پروفیل سنگین بالاتر از قیمت پروفیل سبک است؛ به عبارتی اگرچه مواد اولیه به کار رفته در تولید پروفیل سنگین قیمت کمتری نسبت به مواد اولیه پروفیل سبک دارد اما به دلیل ضخامت و وزن بالا پروفیل سنگین گران‌تر است.
پروفیل سنگین عمدتا با نورد گرم و از ورق سیاه تولید و عرضه می‌شود به همین دلیل داراری قابلیت جوشکاری، خمکاری و پیچشی است؛ علاوه‌بر این سختی بالایی نیز دارد.


کاربردهای پروفیل سنگین

با توجه به استاندارد تولید، وزن محصول، مواد اولیه استفاده شده، ابعاد و ضخامت پروفیل می‌توان کاربردهای مختلفی برای پروفیل سنگین تعریف کرد. در ادامه به مهمترین کاربردهای پروفیل سنگین اشاره می‌شود.
•    صنعت خودروسازی
•    ساخت ماشین‌آلات صنعتی
•    صنعت ساختمان
•    صنایع دریایی
•    ساخت پروفیل در و پنجره

 

مشخصات پروفیل سبک

پروفیل سبک که در بازار به پروفیل مبلی هم شناخته می‌شود از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین پروفیل‌های موجود در بازار است که مصارف متنوعی در صنایع مختلف دارد.
تولید پروفیل سبک عمدتا با فرایند نورد سرد و از ورق روغنی انجام می‌شود بر همین اساس انتظار می‌رود قیمت پروفیل بیشتر از قیمت پروفیل سنگین باشد اما وزن و ضخامت از فاکتورهایی که است قیمت نهایی پروفیل را تعیین می‌کند؛ بر همین اساس قیمت تمام شده پروفیل سبک کمتر خواهد بود.
گفتنی است پروفیل سبک عمدتا تحت استاندارد EN 10219-29 و DIN 2394 و از ورق روغنی تولید می‌شود به همین دلیل ضخامت آن کمتر از 1.5 میلیمتر است و در نتیجه وزن سبکی دارد.
از مهمترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های پروفیل مبلی می‌توان به تنوع وزن و ابعاد، کیفیت بالا، دقت در ابعاد و تلورانس وزنی پایین، قابلیت جوشکاری و شکل‌پذیری بالا اشاره کرد.


کاربردهای پروفیل سبک

پروفیل سبک نیز به تناسب مواد اولیه، وزن پروفیل، ضخامت و ابعاد محصول، استاندارد و فرایند تولید، مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که استفاده از این محصول را در صنایع مختلف محدود می‌کند در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره می‌شود.
•    ساخت لوازم خانگی و الکترونیکی
•    ساخت مبلمان
•    ساخت خودرو و دوچرخه
•    صنایع نظامی
•    صنعت کشاورزی

مقایسه پروفیل سبک و سنگین


با توجه به مشخصاتی که برای پروفیل سبک و پروفیل سنگین بیان شد، می‌توان مهمترین تفاوت‌های این دو محصول را در نحوه‌ی تولید، وزن و ضخامت، مواد اولیه، کاربرد و قیمت پروفیل دانست که در ادامه به شرح هر یک پرداخته می‌شود.

نحوه تولید پروفیل

پروفیل سنگین با فرایند نورد گرم تولید می‌شود اما پروفیل سبک با روش نورد سرد ساخته و عرضه می‌شود.

مواد اولیه پروفیل

برای تولید پروفیل سنگین عمدتا از ورق سیاه استفاده می‌شود اما مواد اولیه استفاده شده در تولید پروفیل سبک ورق روغنی است که از وجوه تمایز کیفیت پروفیل‌ها محسوب می‌شود.

ضخامت پروفیل

ضخامت پروفیل سنگین بیشتر و بالاتر از 1.5 میلیمتر است درحالی که ضخامت پروفیل مبلی معمولا کمتر از 1.5 میلیمتر و سبک است.

کاربرد پروفیل

به تناسب ویژگی‌هایی که برای هر یک از پروفیل‌ها ذکر شد، کاربرد پروفیل سنگین با پروفیل سبک تا حدودی متفاوت است. پروفیل سنگین برای صنایع بزرگتری که به تحمل نیروی بالا نیاز است به کار می‌رود.
برای ساخت ستون ساختمان‌ها و سوله غالبا از پروفیل سنگین استفاده می‌شود اما در مواردی که دقت ابعادی، وزنی و ظرافت در کار اهمیت دارد، مانند لوازم خانگی و مبلمان از پروفیل سبک استفاده می‌شود.

 

قیمت پروفیل

قیمت ورق روغنی که اساس تولید پروفیل سبک است بالاتر از ورق سیاه است اما با در نظر گرفتن ضخامت، ابعاد و وزن هر یک از پروفیل‌ها می‌توان گفت نهایتا قیمت تمام شده پروفیل سنگین بیشتر از قیمت پروفیل سبک است.
قیمت انواع پروفیل سبک و سنگین روزانه روی سایت آهن پرایس درج می‌شود و در دسترس مخاطبان قرار دارد، برای خرید پروفیل می‌توانید ابتدا قیمت تمامی محصولات را روی سایت آهن پرایس بررسی کرده و سپس از طریق شماره 02154103 با کارشناسان آهن پرایس تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید.

گالری تصاویر


وبگردی