آفتاب

4 نمونه از مهمترین مزایای ورق رنگی برای سقف



ورق رنگی نوعی ورق گالوانیزه با پوشش استاتیک است که به‌خاطر داشتن قیمت مقرون‌به‌صرفه و مقاومت بالا، در تهیه انواع سقف شیروانی، سایبان، دیوارپوش و پوشش آلاچیق به کار می‌رود.

ورق‌‌ ‌رنگی گزینه مناسبی برای پوشش سقف خانه‌ و ویلا به شمار رفته و به سادگی می‌توان لیست بلندبالایی از مزایای استفاده از این محصول برای پروژهای مسکونی بیان کرد. ضربه‌پذیر بودن، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، حریق و داشتن وزن سبک تنها چند مورد از این ویژگی‌هاست که موجب شده کارفرمایان و پیمانکاران بتوانند روی این ورق‌ها، به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای پوشش انواع سقف و دیوارپوش حساب باز کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما دوستان گرامی را با کاربردها و علل انتخاب ورق‌های رنگی برای پروژه‌های مسکونی بیشتر آشنا کنیم.

مزایای ورق رنگی

ورق رنگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ورق رنگی نوعی ورق گالوانیزه با پوشش استاتیک است که به‌خاطر داشتن قیمت مقرون‌به‌صرفه و مقاومت بالا، در تهیه انواع سقف شیروانی، سایبان، دیوارپوش و پوشش آلاچیق به کار می‌رود. هر چند که کاربرد این محصول بیشتر به عنوان پوششی تزئینی در نظر گرفته می‌شود، ولی در عمل شاهد استفاده از ورق‌های رنگی در پروژه‌های ساختما‌ن‌سازی مختلفی هستیم. به طور مثال در شهرهای شمالی کشور که به دلیل بارندگی زیاد سقف بیشتر خانه‌‌ها به صورت شیب‌دار ساخته می‌شود، استفاده از این پوشش‌های رنگی به دلیل ضدزنگ بودن، زیبایی و سهولت اجرا برای سقف شیروانی بسیار متداول بوده و مصرف بسیار زیادی دارند.

به‌ دلیل استفاده از رنگ الکترواستاتیک روی ورق‌های رنگی، برخی افراد به این محصول "ورق‌ رنگی استاتیک" هم می‌گویند. در ادامه به چند نمونه از کاربردهای ورق‌های رنگی در صنایع مختلف اشاره می‌کنیم:

    پوشش سقف شیروانی، ویلا و ساختمان
    پوشش سقف سوله و آلاچیق
    پوشش بدنه بخچال و ماشین لباسشویی
    ساخت نمای دکوراتیو ساختمان
    ساخت کانتینر ماشین‌های سنگین
    ساخت انواع سقف کاذب
    ساخت پوشش بدنه انبار
    ساخت اتاقک خودرو

مزایای استفاده از ورق رنگی برای سقف خانه و ویلا

ورق رنگی

از شیروانی و سقف کاذب خانه بگیرید تا روکش دیوار و آلاچیق ویلاها‌‌‌. اجرای همه این قسمت‌ها با کمک ورق‌های رنگی امکان‌پذیر بوده و به همین خاطر است که شاهد مصرف بالای این محصولات در پروژه‌های ساختمانی هستیم. البته این اتفاق بی‌دلیل هم نیست و تعمیر و اجرای پوشش سقف با کمک ورق‌های رنگی شامل مزایای اقتصادی و فنی زیادی می‌شود که به این موارد در ادامه اشاره می‌کنیم.

صرفه اقتصادی بالا

اگر با دسته‌بندی ورق‌های صنعتی آشنایی داشته باشید، به خوبی می‌دانید که قیمت ورق رنگی گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌ها مانند ورق‌ روغنی صرفه اقتصادی بالایی داشته و به همین دلیل گزینه مناسبی برای پروژه‌های مسکونی و تجاری به شمار می‌رود.

پوشش این ورق‌ها‌ در کارخانه بعد از چربی‌زدایی و کروماته شدن، در کوره رنگ‌آمیزی می‌شود و نیازی به اقدام خاصی از سمت مصرف‌کننده برای رنگ‌کاری یا پاک‌سازی آن‌ها هنگام اجرا وجود ندارد. در حالی که اگر شخص بخواهد برای سایر پوشش‌ها مانند آجرنما، رنگ مدنظر خود را انتخاب کند، احتمالا با هزینه گزافی روبرو خواهد شد.

آماده‌سازی در سریع‌ترین زمان ممکن

به دلیل برخورداری از سازه سبک، نصب و آماده‌سازی سقف خانه با ورق‌‌های رنگی، انتخاب هوشمندانه‌ای می‌تواند باشد. علیرغم این‌که برای نصب این ورق‌ها فرد باید با اصول آهن‌کشی آشنایی داشته باشد، ولی پیاده‌سازی ورق‌های رنگی روی سقف به دلیل وزن سبک و طراحی نه چندان پیچیده آن‌ها، با ساده‌ترین ابزارهای دم دستی مانند پیچ، گل میخ و مته هم امکان‌پذیر است.

تنوع در طرح و رنگ

ورق‌های رنگی به دلیل مصرف بالایی که در مراحل تعمیر، بازسازی و اجرای پروژه‌های ساختمانی دارند، شامل رنگ‌های متنوعی هم می‌شوند و در حال حاضر چیزی نزدیک به 15 رنگ استاندارد برای این ورق‌ها تعریف شده است.

استحکام بالا و سازگاری با شرایط جوی مختلف

‌ورق‌های رنگی در شرایط جوی مختلف عملکرد قابل قبولی دارند و نیازی به سرویس و رسیدگی منظم به آن‌ها در اثر تغییر رنگ، زنگ‌زدگی و نفوذ باران و سایر موارد وجود ندارد. این در حالی است که در گذشته شخص در صورت استفاده از ورق‌های فلزی در نمای بیرونی خانه باید هرچند سال یک‌بار بخاطر زنگ‌زدگی شروع به رنگ‌آمیزی دیوارها می‌کرد، یا نما‌های سفالی که زمان و تخصص زیادی برای اجرای آن‌ها نیاز بود و در آخر هم به خاطر شکنندگی باید خیلی از آن‌ها مراقبت می‌شد.

پیشنهاد به مطالعه: کاربرد انواع سقف کاذب در ساختمان

برای سقف شیروانی از چه نوع ورق رنگی استفاده کنیم؟

ورق گالوانیزه با پوشش رنگ استاتیک گزینه‌ای ایده‌آل برای سقف شیروانی منازل، ویلاها و کارگاه‌ها محسوب می‌شود. این ورق با طرح‌های مختلفی مانند طرح سفال و کرکره، می‌تواند نمای دکوراتیو منحصربفردی برای خانه سقف ایجاد کرده و به تخلیه سریع جریان آب، برف و تگرگ از سطح بام کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل اگر قصد انتخاب پوشش برای سقف و یا حصار‌کشی بخش خاصی از منزل را دارید، انتخاب ورق‌ رنگی برای اجرایی کردن طرح و ایده شما،‌ مناسب خواهد بود.

انواع ورق رنگی


انواع ورق رنگی

تفاوت اصلی ورق‌های رنگی به فرم قالب‌گیری، فاصله شیارها و الگوهای آن‌ها مربوط می‌شود. در واقع تفاوتی میان نورد و پوشش این ورق‌ها وجود ندارد و تنها تفاوت‌های‌ ظاهری باعث تقسیم‌بندی آن‌ها می‌شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از انواع این ورق‌ها اشاره خواهیم کرد.

ورق رنگی طرح شادولاین


ورق شادولاین از محبوب‌ترین طرح‌های موج‌دار میان ورق‌های رنگی است که با ضخامت 17 تا 70 صدم میل بیشتر به عنوان پوشش سقف ساختمان، سوله، ویلا و کارگاه استفاده می‌شود. این ورق‌ همچنین قابلیت استفاده روی ساندویچ پانل ساختمان را‌ نیز‌ دارد.

ورق رنگی طرح کرکره‌ای یا سینوسی


این ورق از مدل‌های قدیمی میان ورق‌های رنگی به شمار می‌رود که با داشتن شکل موجی و نمای جذابی که دارد، ایده پرطرفداری برای استفاده به عنوان پوشش سقف و دیوارپوش سوله‌ و ساختمان‌ها‌ محسوب می‌شود.

ورق رنگی طرح ذوزنقه


ورق ذوزنقه‌ای مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی مختلف از جمله رطوبت و حریق دارد و به همین خاطر علاوه بر ساختمان‌، برای پوشش سقف و دیواره‌های کارگاه‌ هم گزینه ایده‌آلی است.

ورق رنگی طرح سفال


این نوع ورق‌ به روش کوره‌ای رنگ‌آمیزی شده و به دلیل داشتن طرح آجری بیشتر به عنوان پوشش دکوراتیو ویلا، آلاچیق‌ و پوشش استفاده می‌شود.

ورق رنگی طرح لمبه یا دامپا


این ورق حالت کانال‌کشی داشته و با داشتن موج‌های مستطیل شکل برای سقف‌های کاذب و پوشش داخلی ساختمان‌ها گزینه مناسبی به شمار می‌رود. البته ورق رنگی لمبه می‌تواند نقش ورق کانکسی برای دیوارپوش ساختمان‌ها را هم ایفا ‌کند.

قیمت ورق رنگی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت سفارش رول‌ ورق‌ رنگی به ضخامت، رنگ و نوع ورق انتخابی مشتری بستگی دارد. این هزینه عموما بر اساس متر مربع محاسبه شده و در حال حاضر از پنجاه هزار تومان تا دویست هزار تومان متفاوت است. ضربه‌پذیری بالا و مقاومت در برابر رطوب در کنار طول عمر بالا از مهم‌ترین پارامترهایی هستند که کارفرمایان موقع انتخاب ورق‌های رنگی برای خانه و ساختمان به آن‌ توجه می‌کنند. همچنین رنگ انتخابی این رول‌ها ‌هم روی قیمت نهایی آن‌ها بی تاثیر نیست و در حال حاضر رنگ‌های قهوه‌ای سوخته، قرمز و نارنجی به دلیل تقاضای بالای مشتریان، قیمت بیشتری در بازار دارند. در مقابل رنگ‌های سبز و آبی تقریبا در یک رنج قیمتی هستند.

در پایان باید گفت طبق پژوهش های انجام شده، ورق های گالوانیزه رنگی از نظر دوام، کارآمدی و پایداری یکی از بهترین انتخاب ها برای سقف ساختمان ها هستند. ورق‌های رنگی صفحات موج‌داری هستند که با رنگ پودری (استاتیک) پوشش داده شده‌اند و در ساخت دیوارپوش و سقف ساختمان مصرف زیادی دارند. ضخامت این ورق‌ها به دلیل قابلیت شکل‌دهی بالا خیلی زیاد نبوده و با این وجود در مقابل ضربه، تابش اشعه UV و حریق شاهد عملکرد مناسبی از آن‌ها هستیم.

گالری تصاویر


وبگردی