آفتاب

از کفپوش ورزشی چه می دانید؟



کفپوش ورزشی دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی بوده و برای هر ورزش لازم است از کفپوش مخصوص به آن ورزش استفاده نمود .

اگر تاکنون به سالن های ورزشی سر پوشیده یا سرباز رفته باشید احتمالا متوجه پوشش کف زمین شده اید.این پوشش که کفپوش نام دارند از ارکان اساسی سالن های ورزشی محسوب شده و طبق دستور فدراسیون ورزش نصب آنها الزامی است.
کفپوش ورزشی دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی بوده و  برای هر ورزش لازم است از کفپوش مخصوص به آن ورزش استفاده نمود .

جنس کفپوش های مختلف ورزشی از چیست؟

به طور کلی نوع و جنس کفپوش برحسب ورزش و فضایی که ورزش در آن انجام می شود مانند سالن های سرپوشیده و یا کفپوش ورزشی روباز متفاوت است. قیمت کفپوش ورزشی نیز بستگی به نوع و کاربرد آن دارد.
کفپوش هایی که برای سالن های سرپوشیده و فضای داخلی باشگاه های ورزشی برای استفاده در ورزش هایی مانند فوتسال ، والیبال ، بسکتبال و غیره که با توپ انجام می‌شوند مورد استفاده قرار می گیرند ، شامل موارد زیر می باشند :

- کفپوش های چوبی ورزشی


این نوع کفپوش ها بیشتر از جنس چوب درخت افرا بوده و علاوه بر دوام و ماندگاری زیاد دارای ظاهری زیبا و شیک می باشند و از آن ها بیشتر در سالن های بسکتبال استفاده می شود .
کفپوش چوبی قابلیت آن را دارند که بتوان با رنگ آرم تیم ها را بر روی آن نقاشی نمود و همچنین به دلیل نصب راحتی که دارند می توان از آنها در سالن های چند منظوره  استفاده کرد و پس از انجام فوتبال آنها را جمع نموده و با  کفپوش های دیگر جایگزین نمود.

- کفپوش های لاستیکی

یکی دیگر از کفپوش های رایج مورد استفاده در مکان های ورزشی کفپوش لاستیکی است که تهیه آن‌ها توسط مواد بازیافتی لاستیکی صورت می گیرد.
جنس لاستیکی این کفپوش ها باعث می شود که بتوان آنها را علاوه بر سالن های سر پوشیده در فضای سرباز ورزشی نصب و استفاده نمود .
به عنوان مثال هم می‌توان از کفپوش لاستیکی برای ورزش های دو و میدانی استفاده نمود و هم در سالن های بدنسازی.
از مزایا و ویژگی های این نوع کفپوش ها می توان به  دوام و مقاومت زیاد و نصب و نگهداری آسان آنها اشاره نمود.

- کفپوش چمن مصنوعی

این نوع کفپوش ها که ظاهری شبیه به چمن طبیعی دارند از جنس الیاف پلیمری بوده و نصب آنها در مکان هایی صورت می گیرد که قابلیت قرار دادن و کاشت چمن طبیعی وجود ندارد.
این محصول در برابر اشعه یو وی خورشید و شرایط مختلف جوی مانند برف و باران باعث شده است که از آن درسالن های سرباز ورزشی مانند استادیوم های ورزشی بین‌المللی استفاده شود.

- کفپوش تارتان

اگر به تماشای مسابقات دو و میدانی علاقه داشته باشید حتماً متوجه کفپوش های نصب شده بر روی زمین شده‌اید. این کفپوش ها از جنس دانه های ریز پلاستیکی هستند که با نام تارتان معروف بوده و عملکرد ورزشکاران را افزایش می دهد.

- کفپوش فومی

در ورزش‌هایی مانند ورزش‌های کششی و رزمی از نوعی کفپوش که از جنس فوم می باشد ، استفاده می شود. این نوع کفپوش ها دارای ابعاد ، رنگ و ضخامت های مختلفی بوده اما مناسب برای ورزش های مخصوص کودکان نیستند.


مزایای استفاده از کفپوش ورزشی

- یکی از مزایای کفپوش های ورزشی قابلیت ضربه گیری و جذب شوک از بدن ورزشکاران می باشد که باعث جلوگیری از آسیب به بدن ورزشکاران می شود.
- کفپوش های ورزشی سبک و بادوام بوده و نگهداری از آنها آسان است.
- این نوع کفپوش ها برای همپوشانی روی سطوح مناسب هستند.
- سازگاری با محیط زیست یکی دیگر از مزایای کفپوش های ورزشی می باشد.
- کفپوش های ورزشی معمولاً به طرز شگفت‌انگیزی در برابر آب مقاوم بوده و درزهای کمی دارند که از ایجاد باکتری و کپک زدن جلوگیری می کند.
- تمیز کردن این گونه کفپوش ها بسیار راحت بوده و به تکنیک های خاصی احتیاج ندارد.
- کفپوش های ورزشی همچنین از دوام و انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشند.

نحوه نگهداری از کفپوش های ورزشی

به طور کلی نگهداری و تمیز کردن کفپوش های ورزشی بسیار آسان است نکته مهم دانستن نحوه انتخاب کفپوش مناسب برای هر ورزش می باشد، زیرا با انتخاب نوع مناسب ، دوام و نگهداری آن بسیار ساده خواهد بود.
هر نوع کفپوش ورزشی به نگهداری خاصی نیاز دارد ، زیرا با مواد مختلفی ایجاد شده‌اند.
به عنوان مثال کفپوش های لاستیکی باید هر از گاهی با شدت های مختلف تمیز شوند. کفپوش های چوبی نیز باید گاهی اوقات توسط لاک مخصوص جلا داده شوند.
به همین ترتیب تمیز کردن روزانه کفپوش های ورزشی با کمک جاروبرقی و تمیز کردن گوشه های آنها و عدم استفاده از واکس و سیلیکون توصیه می شود.

برای تمام کفپوش های ورزشی توجه به برخی از قوانین مانند عدم ریختن مواد غذایی بر روی آنها یا عدم اجازه استفاده از کفش های نامناسب بر روی آنها ضروری است  ،همچنین لازم است از محصولات تمیز کننده نامناسب استفاده نکنید.

سخن پایانی

هنگام خرید کفپوش ورزشی باید ورزش هایی که قرار است روی آن انجام شود ، سطح مسابقاتی که باید انجام شود و فعالیت های غیر ورزشی در نظر گرفته شود تا بتوان یک انتخاب مناسب و اصولی داشت.

پایافلور : تولید کننده کفپوش ورزشی - 09123100736
www.payafloor.com

گالری تصاویر


وبگردی