آفتاب

نکاتی که باید هنگام حفاری چاه در نظر داشت



حفاری چاه آب رایج ترین روشی است که برای رفع نیازهای آبی استفاده می شود. هدف از انجام این کار این است که با انجام اقدامات فنی لازم برای اطمینان از فرایند حفاری و ایمنی چاه اطمینان حاصل شود که آب به روشی تمیز از داخل زمین استخراج می شود.

حفر چاه آب فرایندی است که قدمت آن به ۸ هزار سال قبل باز می گردد . این کار با توجه به ساختار زمین شناسی زمین , با روش های مختلفی انجام می شد. اولین چاه های آب تاریخ با دست حفر شدند تا تمدن های باستانی ، آبی سالم و پاک داشته باشند . درست است که نیازهای ما به آب تغییر نکرده است اما فناوری حفاری دستی چاه آب از آن زمان به بعد راه زیادی را طی کرده است .
امروزه در مناطق خاصی از ایران و جهان حفاری چاه آب با دست انجام می شود با این حال حفاری مکانیکی برای پیمانکارانی که به دنبال جایگزینی چاه های آب به صورت سریع تر و کارآمدتر هستند یک راه حل ایده آل است.

حفاری چاه آب چیست؟

حفاری چاه آب رایج ترین روشی است که برای رفع نیازهای آبی استفاده می شود. هدف از انجام این کار این است که با انجام اقدامات فنی لازم برای اطمینان از فرایند حفاری و ایمنی چاه اطمینان حاصل شود که آب به روشی تمیز از داخل زمین استخراج می شود.
برای انجام این کار قبل از حفر چاه آب باید به اهمیت مطالعات زمین شناسی توجه شود ، زیرا خطر نرسیدن به آب پس از حفاری بدون بررسی ، زیاد است . به همین دلیل مطالعه زمین و آب توسط مهندسان و تصمیم گیری در مورد اینکه حفاری در کدام منطقه انجام شود بسیار مفید است و از هزینه های زیاد جلوگیری می کند.

چگونه یک چاه آب حفر کنیم؟

قبل از حفاری چاه آب باید زمین بررسی شده و از وجود آب در اعماق زمین اطمینان حاصل شود. انجام عملیات بر روی سنگ های سخت و خاک های نرم نیز متفاوت است. برای خاک های نرم، روش گلی با خاکی که از اخلاط خاک و آب تشکیل می شود ترجیح داده می شود اما برای سنگ های سخت روش هوا ترجیح داده می‌شود زیرا این روش بر روی سنگ ها موثرتر خواهند بود.
پس از بررسی زمین، نقطه ای که آب بیشترین فشار را دارد مشخص می شود . حفاری تا نقطه ای که آب در آن قرار دارد ادامه می یابد سپس با کمک مته ، آب توسط لوله حفاری بدون مخلوط شدن با خاک زیاد محافظت می شود. شن حفاری تمیز شده بین لوله محافظ و دیوار به زمین ریخته می شود سپس چاه تمیز می شود و با پیستون و هوای فشرده برای استفاده در هر زمان آماده می شود.


هنگام حفر چاه آب چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

یکی از مهمترین مواردی که در حفاری دستی چاه آب باید به آن توجه کرد انتخاب تجهیزات مناسب حفاری است . روش انتخاب شده برای زمین شناسی باید مناسب باشد و هزینه های آن هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت در نظر گرفته شوند.
قبل از حفاری چاه آب باید یک مطالعه اولیه انجام شده و ارزیابی های هیدروژئولوژیکی، ژئوفیزیک و زمین شناسی در رابطه با نوع خاک و عمقی که آب در آن استخراج می شود انجام گیرد . در پایان این فرایندها اصل حداکثر سود با اطمینان از اینکه از کجا می توان آب را به طور موثرتری استخراج کرد ، محقق می شود .
از آنجایی که زیر زمین ساختار پیچیده تری نسبت به سطح زمین یا بالای آن دارد در حفاری بدون بررسی احتمال آسیب و خطر وجود دارد.
علاوه بر موارد فوق ، استفاده از نیروی انسانی ماهر و باسایقه یکی از عوامل کاهش خطراتی مانند ریزش دیواره ها و گاز گرفتگی است. 
ریزش دیواره چاه ، خصوصا در مناطقی که زمین سست است یکی از خطراب و آسیب های رایج حفاری چاه است. 
در ایران برای جلوگیری از ریزش چاه از کول سیمانی چاه استفاده می شود . کول ، سازه ای بنتی است که بر اساس کاربرد ممکن است با میلگرد مسلح شده باشد. انواع کول سیمانی ، شامل کول میله ای ، کول انباری ، کول تخم مرغی و.. است که در حفر چاه آب ، چاه فاضلاب ، قنات و... استفاده می شود .
کول بتنی ، ضمن استحکام بخشی به دیواره ها ، از ریزش آن جلوگیری می کند. قیمت کول سیمانی ، دوام و استحکام ساختار بتنی آن و ایمنی چاه ، از دلایل کاربرد این سازه در حفاری هاست . 
کول ترابی : تولیدکننده انواع کول بتنی چاه 
تلفن مستقیم: 09123904472
kaval.ir

گالری تصاویر


وبگردی