آفتاب

از مزایا و خواص دانه به و دمنوش آن چه می‌دانید؟



دانه‌های به، دانه‌های کوچک با رنگ مایل به قهوه‌ای هستند که معمولاً وقتی میوه به مصرف می‌شود، به دور ریخته می‌شوند. این دانه‌ها یک تاریخچه طولانی در طب سنتی و آشپزی در انواع فرهنگ‌ها در سراسر جهان دارند.

در دنیای مواد غذایی، برخی از مواد غذایی نظیر تخم کتان، تخم شربتی و دانه چیا بدون شک تمام توجه را به خود جلب کرده‌اند. با این وجود، در میان این مواد مغذی مشهور، جواهرات پنهانی وجود دارند که لایق توجه بیشتری هستند. برخی از این گوهرهای پنهان، دانه به، دانه‌ آفتابگردان و برگ انجیر هستند. خواص چای برگ انجیر (fig leaf tea benefits) در بسیاری از مقالات انگلیسی مورد بررسی قرار گرفته و خواص تخمه آفتابگردان نیز در منابع فارسی و انگلیسی به وفور بررسی شده است. اما در این میان، خواص دانه به مغفول مانده است. به همین دلیل در این مقاله، به بررسی مزایا و خواص دانه به و نحوه تأثیر آنها بر سلامت جسمی افراد می‌پردازیم.

مزایا و خواص دانه به

آشنایی با دانه به

قبل از اینکه به مزایا و خواص دانه به بپردازیم، ابتدا باید با دانه به آشنا شویم. میوه به میوه‌ای است که به خانواده Rosaceae تعلق دارد و شبیه سیب و گلابی است. خود میوه به، به دلیل طعم خاصی که در حالت خام دارد، به اندازه میوه‌های هم رده خود نظیر سیب و گلابی خیلی محبوب نیست و به طورمتداول مصرف نمی‌شود. امروزه، در بسیاری از موارد این میوه به صورت پخته در خورشت ها و غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

دانه‌های به، دانه‌های کوچک با رنگ مایل به قهوه‌ای هستند که معمولاً وقتی میوه به مصرف می‌شود، به دور ریخته می‌شوند. این دانه‌ها یک تاریخچه طولانی در طب سنتی و آشپزی در انواع فرهنگ‌ها در سراسر جهان دارند.

ارزش غذایی دانه به

دانه ‌های به منبعی غنی از ترکیبات مختلفی هستند که برای سلامتی شما بسیار مفید هستند. در ادامه، به معرفی ارزش غذایی دانه به می‌پردازیم:

  1. فیبر: دانه‌های به منبع عالی فیبر خوراکی هستند که برای سلامت گوارش بسیار مهم هستند. فیبر به تنظیم حرکات روده، پیشگیری از یبوست و به داشتن روده‌هایی سالم کمک می‌کند.
  2. ویتامین‌ها: دانه های به حاوی ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین C و مجموعه ویتامین‌های گروه B از جمله تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)  و نیاسین (B3) هستند.
  3. مواد معدنی: دانه‌ های به غنی از مواد معدنی نظیر پتاسیم و مس هستند.
  4. ترکیبات فنولی: این دانه‌ها همچنین حاوی ترکیبات فنولی مانند کوئرسیتین (quercetin) و کائمفرول (kaempferol) هستند که به خاطر ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی‌شان مشهورند.
  5. پروتئین: دانه‌ های به، مقدار معقولی از پروتئین دارد که همین امر آنها را به عنوان یک افزودنی ارزشمند برای گیاه‌خواران تبدیل می‌کند.

مزایا و خواص دانه به

حال که با ترکیبات موجود در دانه به آشنا شدیم، به مزایا و خواص دانه به می‌پردازیم: 

سلامت گوارش

یکی از معروف‌ترین مزایا و خواص دانه به، تأثیر مثبت آنها بر سلامتی سیستم گوارش است. فیبر بالای این دانه‌ها به تنظیم حرکات روده کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، فیبر حل‌شونده در دانه‌های به می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کند. این فیبر یک ماده ژله مانند ایجاد می‌کند که جذب قند و کلسترول در روده‌ها را کاهش داده و به پایداری قند خون و سلامت قلب کمک می‌کند.  

میوه به

کنترل وزن

محتوای فیبر در دانه‌های به، نقش مهمی در کنترل وزن دارد. فیبر موجود در دانه به، باعث ایجاد حس سیری می شود، در نتیجه اشتها کنترل شده و این امر از خوردن بیش از حد جلوگیری می‌کند.

سلامت پوستی

دانه‌های میوه به، به دلیل خواص نرم‌کنندگی که دارند برای سلامت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی دانه های به درون آب قرار می‌گیرند، لعاب گرفته و یک حالت ژل مانند ایجاد می‌کنند که این ژل طبیعی می‌تواند به صورت موضعی روی پوست مورد استفاده قرار گیرد. این ژل به آبرسانی پوست کمک می‌کند و پوست را نرم و لطیف می‌کند. به همین دلیل، امروزه از این دانه ها در تولید مرطوب کننده ها و ماسک های پوستی استفاده می‌کنند.  

سلامت دستگاه تنفس

مواد  لیز آب یا موسیلاژ (mucilage) موجود در دانه‌های به آنها را به یک گزینه عالی برای مشکلات دستگاه تنفسی تبدیل کرده است. وقتی چای یا ژل خوراکی دانه به مورد استفاده قرار گیرد، گلو آرامش پیدا می‌کند و علائم سرفه و درد گلو را کاهش پیدا می‌کند. ژل دانه به، به عنوان یک خلط آور طبیعی عمل می‌کند و در از بین بردن مخاط از مسیر تنفسی کمک می‌کند.

خواص ضد التهابی

دانه‌های به حاوی ترکیبات فنولی مانند کوئرسیتین و کائمفرول هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند. این ترکیبات ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کنند. این مواد می‌توانند به افرادی که به بیماری‌های التهابی مانند التهاب مفاصل یا آلرژی‌ها رنج می‌برند، کمک کنند.

سلامت قلب

پتاسیم موجود در دانه به، در تنظیم فشارخون مؤثر است. به همین دلیل، استفاده از دانه به در رژیم غذایی شما می‌تواند به حفظ سطوح سالم فشارخون و کاهش خطر فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

مزایا و خواص دانه های به

بهبود سیستم ایمنی

یکی دیگر از مزایا و خواص دانه به، تأثیر آنها بر روی سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C موجود در دانه های به، نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. ویتامین C خواص آنتی اکسیدانی دارد که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می‌کند.

سلامت استخوان

مس، یکی از مواد معدنی موجود در دانه به است. مس نقش مهمی در حفظ و رشد استخوان‌های قوی و سالم و همچنین ایجاد کلاژن استخوان دارد. مس عنوان مهم‌ترین ماده معدنی برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان (osteoporosis) شناخته می‌شود.

نحوه استفاده از دانه‌ های به در رژیم غذایی

حال که با مزایا و خواص دانه به آشنا شدید، ممکن است بپرسید چگونه می‌توان آنها را به وعده‌های غذایی روزانه اضافه کرد؟ دانه های به را می‌توان به صورت چای همراه با عسل و لیمو مورد استفاده قرار داد. همچنین می‌توان این دانه ها را در سالاد ها، اسموتی ها و دسرها مورد استفاده قرار داد.  

گالری تصاویر


وبگردی