آفتاب

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟



شناخت تفاوت های میان سرور اختصاصی ایران و سرور مجازی سبب انتخاب بهترین سرور برای وب سایت یا کسب و کار اینترنتی می‌شود که در همین راستا این مطلب را به بررسی تفاوت سرور اختصاصی ایران و سرور مجازی اختصاص داده‌ایم پس تا پایان با ما همراه باشید.

چه تفاوت هایی میان سرور مجازی و سرور اختصاصی وجود دارد؟

• عملکرد سرورها

عملکرد سرورها با یکدیگر تفاوت دارند و همین مورد در زمان انتخاب سرور اهمیت پیدا می‌کند. عملکرد سرور و کارایی آن زمانی بسیار اهمیت پیدا می‌کند که ترافیک روی سایت شما زیاد باشد. اگر چنین سایتی دارید، سرور اختصاصی دارای عملکرد و کارایی قدرتمندتری است.
در واقع سرور اختصاصی چون تنها به یک سایت اختصاص دارد و تنها میزبانی یک سایت را برعهده دارد، کارایی و سرعت بهتری دارد بنابراین صفحات در زمان کمتری بارگیری می‌شود.
سرور مجازی نیز از سرعت قابل قبولی برخوردار است، اما اگر در این بین سایت‌هایی که روی یک سرور قرار می‌گیرد همگی دارای ترافیک بالایی باشند، سرعت و عملکرد سرور کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

• نگهداری و ارتقا سرورها

یکی دیگر از تفاوت‌های میان سرور مجازی و سرور اختصاصی نحوه نگهداری آن است که معمولا نگهداری سرور مجازی ایران راحت‌تر از سرور اختصاصی است. در سرورهای اختصاصی اگر عیب و ایرادی ایجاد شود، مدت زمان بیشتری نیاز است که سرور به حالت اولیه خود برگردد.
در سرورهای مجازی این نگهداری راحت‌تر است و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. یک نکته مهم این است که برای ارتقا سرور اختصاصی نیاز به خرید یک سخت‌افزار جدید است که معمولا هزینه بردار است.
در مقابل در سرورهای مجازی و با میزان هزینه کمتری این ارتقا انجام می‌شود. در واقع در سرور مجازی شما در خواست خود را برای تغییرات به شرکت ارسال می‌کنید و شرکت این تغییرات را با هزینه بسیار کمتری انجام می‌دهد.

• قابلیت ارتقا و توسعه سازی

کسب و کار و وب سایت شما رشد خواهد کرد و شما می‌توانید سروری را انتخاب کنید که پا به پای پیشرفت وب سایت شما، قابلیت ارتقا داشته باشد. در سرور اختصاصی تمام منابع و ظرفیت را در همان ابتدا در اختیار کاربر قرار می‌دهد و جای پیشرفتی دیگر باقی نمانده است.

مجازی یا اختصاصی کدام بهتر است


 
در مقابل در سرور مجازی این امکان فراهم شده که با پیشرفت وب سایت و رشد آن، سرور نیز رشد کند و اختیارات جدیدتری را در اختیار کاربر قرار دهد.
این مورد یکی از تفاوت‌های مهم سرور مجازی و اختصاصی به حساب می‌آید.

• قیمت سرور

قیمت سرور معمولا یکی از معیارهای انتخاب به حساب می‌آید که باید گفت، سرور اختصاصی با توجه به اینکه تمام و کمال در اختیار یک سایت قرار می‌گیرد، دارای قیمت بیشتری نسبت به سرور مجازی یا VPS است.
در مقابل سرور مجازی با قیمت مناسب‌تری که دارد، طرح‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این تفاوت قیمت به میزان منابع، امنیت، کارایی و غیره بر می‌گردد که قیمت سرور اختصاصی با توجه به این موارد بیشتر از سرور مجازی است.

• میزان امنیت سرور

هم سرور مجازی و هم سرور اختصاصی هر دو از امنیت قابل قبولی برخوردار هستند. با توجه به اینکه سرور اختصاصی تنها به شما تعلق دارد پس امنیت کامل آن تنها به شما بستگی دارد که می‌توانید از نرم افزارهای خاص امنیتی استفاده کنید.
سرور مجازی نیز از امنیت قابل قبولی برخوردار است و این امنیت را می‌توانید با نصب نرم افزارهای امنیتی بیشتر کنید، اما به دلیل آنکه افراد دیگری نیز متناسب با نیاز خود از این سرور استفاده می‌کنند، گاهی اوقات ممکن است که به دلیل بی‌احتیاطی بعضی کاربران این امنیت تا حدودی کاهش یابد.
پس به طور کلی سرور اختصاصی از لحاظ امنیت نسبت به سرور مجازی برتری قابل توجهی دارد.

سرور مجازی ایران
 

اختصاص منابع

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که در بین سرور مجازی ایران و سرور اختصاصی وجود دارد، تخصیص منابع است. همان طور که گفته شد، در سرور اختصاصی تمام منابع به طور کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد و در این منابع با کاربر دیگری شریک نخواهید بود.
در سرور مجازی منابع بین شما و کاربرهای دیگر تخصیص داده می‌شود و این تفاوت بسیار قابل توجه است که برای این تفاوت باید مبلغ بیشتری نیز بپردازید.
این تفاوت‌ها در زمان انتخاب سرور مجازی یا سرور اختصاصی اهمیت دارند و شما باید متناسب با نیاز خود یکی را انتخاب کنید زیرا هر کدام مزیت‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که عملکرد و کارایی آن‌ها را مشخص می‌کنند.


گالری تصاویر


وبگردی