آفتاب

جای بخیه عمل ماموپلاستی



برخی از عمل های زیبایی سینه، برش های کوچکی برای عمل نیاز دارند و به همین دلیل جای بخیه بعد از عمل کمتر مشخص است اما در حالت کلی باید به این موضوع توجه کنید که انجام عمل ماموپلاستی بدون برش و طبیعتا بدون اسکار امکان پذیر نیست.

جای بخیه عمل ماموپلاستی

سینه ها نقش مهمی در زیبایی شناختی خانم ها دارند به همین دلیل بسیاری از زنان تصمیم به انجام عمل زیبایی سینه می گیرند. برخی از خانم هایی که سینه های کوچکی دارند، پروتز سینه را انتخاب می کنند و خانم هایی که سینه هایشان بسیار بزرگ است و باعث بروز مشکلاتی در بدنشان شده است، ماموپلاستی یا عمل جراحی کوچک کردن سینه را انتخاب می کنند.
برخی از عمل های زیبایی سینه، برش های کوچکی برای عمل نیاز دارند و به همین دلیل جای بخیه بعد از عمل کمتر مشخص است اما در حالت کلی باید به این موضوع توجه کنید که انجام عمل ماموپلاستی بدون برش و طبیعتا بدون اسکار امکان پذیر نیست.
جای بخیه عمل ماموپلاستی بسته به تکنیکی که جراح شما استفاده می کند متفاوت است. در ابتدا اسکارهای شما دارای برجستگی هستند و التهاب دارند به همین دلیل رنگ آن رو به صورتی بودن یا قرمزی می رود. این جای بخیه رفته رفته تیره می شود و بسیار همرنگ پوست خود بیمار می رود. از بین رفتن رنگ تیرگی پوست کمی زمان می برد اما روش هایی وجود دارد که می تواند جای بخیه ماموپلاستی را زود از بین برد.

کشیدن بخیه بعد از جراحی ماموپلاستی

بسیاری از جراحان از بخیه های قابل جذب برای عمل ماموپلاستی استفاده می کنند و بخیه هایی که غیر قابل جذب نیستند تقریبا 5 الی 10 روز بعد از جراحی، بسته به صلاحدید پزشک، کشیده می شوند. نکته ای که در خصوص کشیدن بخیه بعد از جراحی ماموپلاستی وجود دارد این است که برای بیماران دردناک نیست و قابل تحمل است. بعد از کشیدن بخیه جای بخیه باید تمیز شود تا عفونت نکند.
جراحان با تجربه برش های ماموپلاستی را به گونه ای می زنند که خط اسکار زیر سوتین یا مایو پنهان شود و از نظر زیبایی مشکلی نداشته باشد. روش هایی مانند لیزر، مکمل ویتامین E، کرم های مخصوص یا ژل های اسکار می تواند در رفع جای بخیه عمل ماموپلاستی به بیمار کمک کند.

آیا می‌توان از ایجاد جای بخیه عمل ماموپلاستی پیشگیری کرد؟

در طی عمل ماموپلاستی، جراح باید برش هایی را اعمال کند تا چربی های اضافی بافت سینه را بردارد. بسته به شرایط مختلفی، برش ها می توانند کوتاه باشند به همین دلیل جای زخم کمتری را از خود باقی می گذارند اما اینگونه نیست که عمل شما کاملا بدون برش باشد.
جراحی ماموپلاستی کاهشی که به آن ریداکشن هم گفته می‌شود یکی از پرمخاطب‌ترین و رایج‌ترین عمل‌های سینه به شمار می‌رود. عمل ماموپلاستی کاهشی به بانوانی توصیه می‌شود که از بزرگ بودن و سنگینی سینه‌ها رنج می‌برند و دنبال ظاهر دلخواه خود هستند.

آیا احتمال بدتر شدن جای بخیه عمل ماموپلاستی وجود دارد؟

سیستم ایمنی بدن در مواجه با یک زخم همه تلاش خود را به کار می گیرد تا جای زخم را ترمیم کند اما در صورتی که نکات و دستورالعمل های جراح را رعایت نکنید، جای بخیه عمل ماموپلاستی شما بدتر می شود. برخی از عواملی که می تواند جای زخم را بدتر کنند عبارت اند از:
•    خراشیدن جای زخم
•    خاراندن زخم
•    کبود کردن آن
•    استفاده از داروهایی که اجازه نمی دهند زخم بسته شود.
•    ماساژ اشتباه سینه ها
•    کشیدن بخیه ها بدون اطلاع پزشک

مراقبت از زخم برای جای بخیه عمل ماموپلاستی

جراح شما به احتمال زیاد بیشتر روی پوشیدن سوتین جراحی و پانسمان بعد از ماموپلاستی تاکید می کند. سپس راهکارهایی را به شما می دهد که باعث می شود جای بخیه عمل ماموپلاستی بهبود پیدا کند. به نکات زیر در این باره توجه کنید:

ماساژ صحیح زخم

ماساژ هرگز نباید به گونه ای باشد که فشاری روی سینه ها یا جای زخم ایجاد کند. در ماساژ دادن جای زخم صبور باشید و حرکات را به صورت آرام و با نوک انگشت انجام دهید. ماساژ به صورت دایره ای و افقی و عمومی انجام می شود. ماساژ صحیح می تواند منجر به تحریک کلاژن سازی پوست شود و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد. همچنین ماساژ می تواند درد یا خارش ناشی از جراحی را کاهش دهد.

 لیزر درمانی (Fractionated lasers)

اگر جای بخیه عمل ماموپلاستی از بین نرود، می توان از لیزر درمانی برای از بین بردن جای بخیه استفاده کرد. این روش معمولا در یک جلسه صورت می گیرد و می تواند یک راه حل بسیار موثر برای جای بخیه عمل ماموپلاستی باشد. در مورد بهترین روش درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از روش هایی مانند بانداژ سیلیکونی، ژل‌ ها و پماد های مخصوص زخم

بانداژهایی که حاوی سیلکون هستند می توانند پوست را آبرسانی کنند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهند. همچنین این بانداژها می توانند خارش و درد ناشی از جای بخیه عمل ماموپلاستی را کاهش دهند.

استفاده از کرم ضد آفتاب

برای اینکه سینه های شما مقابل اشعه فرابنفش قرار نگیرند، استفاده از کرم ضد افتاب با SPF30 اهمیت زیادی دارد. عدم استفاده از کرم ضد آفتاب باعث می شود تا جای بخیه عمل ماموپلاستی تیره تر شود.

مراجعه به پزشکی حاذق

از جمله مهمترین عواملی که باعث می شود جای بخیه بعد از عمل ماموپلاستی محو شود، انتخاب یک پزشک ماهر است. در غیر این صورت نه تنها نتیجه دلخواه خود از عمل را به دست نمی آورید بلکه عوارض ناشی از عمل برای شما نیز افزایش پیدا می کند.

مراقبت ‌های بعد از عمل ماموپلاستی

برخی از مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی عبارت است از:
•    داروهای خود را به موقع و مرتب مصرف کنید.
•    حداقل تا دو هفته بعد از عمل از مشروبات الکلی استفاده نکنید و سیگار نکشید.
•    از انجام فعالیت های سنگین تا زمانی که جراحتان اجازه نداده است پرهیز کنید.
•    به خوبی استراحت کنید و برای بهبودی عجله نکنید.
•    زخم خود را دستکاری نکنید.
•    حداقل دو هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید.
•    مصرف نمک را به حداقل برسانید.
•    از سوتین جراحی خود تا زمانی که جراح دستور دهد استفاده کنید.
•    جای بخیه را خشک و تمیز نگه دارید.

پرسش‌ های متداول

آیا جای بخیه بعد از جراحی ماموپلاستی قابل اجتناب است؟
خیر. جای زخم و بخیه در هر نوع جراحی سینه چه پروتز سینه چه ماموپلاستی امری کاملا اجتناب ناپذیر است اما در برخی از تکنیک های از برش های کوتاه تری برای ماموپلاستی استفاده می شود.
چه مدتی طول می‌کشد تا جای بخیه عمل ماموپلاستی محو شوند؟
تقریبا 6 ماه زمان می برد تا جای بخیه از حالت برجستگی خارج شود و پوست شما کاملا صاف شود. جای بخیه را می توان در زیر سوتین یا لباس شنا پنهان کرد.
آیا اسکار یا جای بخیه ناشی از عمل ماموپلاستی دائمی هستند؟
هر عمل جراحی که نیاز به برش داشته باشد دارای درجاتی از اسکار هستند که از بین نمی رود.


 
دکتر کامبیز ایزدپناه متخصص جراحی زیبایی پلاستیک

سخن پایانی

فراموش نکنید که انواع جراحی‌های پلاستیک، ترمیمی و زیبایی باید با ظرافت و دقت انجام شود تا نتیجه حاصل از آن طبیعی و مطلوب باشد. اگر قصد انجام هر کدام از جراحی های فوق را دارید، شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع جراحی‌های زیبایی، مقالات سایت را  به آدرس https://www.drkambizizadpanah.net مطالعه نموده و یا نمونه کارهای بیشتری را در پیج اینستاگرام دکتر ایزدپناه مشاهده کنید.


گالری تصاویر


وبگردی