آفتاب

چگونه از احساس در بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟



در این مطلب به موضوع به کارگیری احساس در محتوا خواهیم پرداخت تا اثربخشی و بازدهی محتواهای شما چندین برابر گردد.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید حتماً تا به حال واژه‌های تولید محتوا و بازاریابی محتوایی به گوشتان خورده است و متوجه اهمیت فراوان محتوا در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود شده‌اید. اگر هم یک بلاگر یا تولید کننده محتوا هستید حتماً این تجربه را داشته‌اید که محتواهایی که در آن‌ها بیشتر از احساسات استفاده کرده‌اید بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

در این مطلب به موضوع به کارگیری احساس در محتوا خواهیم پرداخت تا اثربخشی و بازدهی محتواهای شما چندین برابر گردد. البته اگر با موضوعات بازاریابی محتوایی یا احساسی آشنایی ندارید جای هیچ نگرانی نیست زیرا هم به طور خلاصه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت و هم برای توضیحات تکمیلی شما را به مقالات جامع‌تر ارجاع می‌دهیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا به شکل صحیح‌تر محتوایی (content marketing) یکی از استراتژی‌های بازاریابی است که در آن با استفاده از محتوا، با مخاطبین کسب‌وکار خود رابطه برقرار می‌کنید تا او را آماده استفاده از محصولات و خدمات خود نمایید. در این شیوه بازاریابی ابزار شما برای جذب مشتری، ترغیب او به خرید و وفادارسازی مشتریان فعلی محتوا است.

محتوای شما می‌تواند در فرمت‌های مختلف متنی،صوتی یا تصویری باشد و برای انتشار آن می‌توانید از انواع رسانه‌های آفلاین و آنلاین استفاده نمایید. از روزنامه و مجله گرفته تا رادیو و تلویزیون و حتی وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی.

بازاریابی محتوا یک بازی برد برد است. وقتی شما با تولید محتوا به مخاطبان خود منفعت می‌رسانید، در نهایت مخاطب هم با خریدش لطف شما را جبران کرده و به شما منفعت می‌رساند.

بیل گیتس می‌گوید: “محتوا پادشاه است”؛ ولی هر محتوایی شما را تبدیل به پادشاه نمی‌کند! تولید محتوا و بازاریابی محتوایی اصولی دارد که اگر رعایت نشوند شما به نتیجه مطلوب نمی‌رسید و تمام تلاش و کار طاقت فرسای شما در جهت تولید محتوا حیف و میل می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی محتوا توصیه می‌کنم مطلب بازاریابی محتوا چیست را در آکادمی بهمنی مطالعه فرمایید.

بازاریابی احساسی چیست؟

بازاریابی احساسی

بازاریابی احساسی یا هیجانی یا عاطفی به معنی کمک گرفتن از احساسات مختلف مثل شادی، غم، خشم، ترس و سایر عواطف انسانی برای ترغیب مخاطب به خرید محصول شماست. به کمک احساس، مخاطب شما را پیدا می‌کند، به خاطر می‌سپارد، با دیگران به اشتراک می‌گذارد و در نهایت تبدیل به مشتری شما می‌شود. به بیانی ساده‌تر شما در تلاش‌های بازاریابی خود، تبلیغات و سایر محتواهایتان به ‌گونه‌ای از احساسات کمک می‌گیرد تا فرد را ترغیب به انجام اقدام مدنظر خود کنید.

در بازاریابی احساسی وسیله شما برای ارتباط با مخاطب عواطف و احساسات است.در واقع شما با استفاده از یک عکس ، متن ، صدا ، ویدئو یا ترکیبی از آن‌ها کاری می‌کنید که یک احساس خاص در مخاطب برانگیخته شود و در پی آن احساس اقدام مدنظر شما را انجام دهد.

امروزه مردم در برابر تبلیغات واکسینه شده‌اند و دیگر به راحتی نمی‌توانید توجه آن‌ها را به خود جلب کنید. در دنیایی که محصولات، محتواها و شرکت‌های مشابهی وجود دارد برای اینکه دیده شوید باید از عنصری کمک بگیرید که در تصمیم خرید مخاطبان نقش اساسی دارد و آن چیزی نیست جز احساس!

چگونه در محتوا از احساس استفاده کنیم؟

احساس در محتوا

در مقاله بازاریابی احساسی در آکادمی بهمنی به طور مفصل به موضوع بازاریابی احساسی پرداخته‌ام. در اینجا به مهم‌ترین نکات این مقاله اشاره می‌شود:

  • در مقالات سایت خود از تصاویر مختلف استفاده کرده و سعی کنید با المان‌های مختلف آن را زیباتر سازید.
  • اگر موضوعی یا داستانی را تعریف می‌کنید بیشتر به جزئیات بپردازید. پرداختن به جزئیات باعث می‌شود احساس بیشتری در مخاطب برانگیخته شود.
  • از کپی رایتینگ و کلمات و صفات قدرتمند در مطالب خود استفاده کنید.
  • داستان بگویید. داستان‌ها باعث به کار افتادن قوه تخیل مخاطب می‌شوند.
  • تصویر سازی کنید. گاهی نشان دادن و تصویرسازی آینده‌ ایده‌آلی که فرد با استفاده از محصولات و خدمات شما پیدا می‌کند هیجانی شدید به فرد منتقل کرده و محرک انگیزه و الهام‌بخشی قوی برای اقدام مخاطب است.
  • انجمن یا چالش و مسابقه بسازید. مردم دوست دارند عضو یک جمعیت یا گروه خاص باشند. این عضویت به آن‌ها حس پذیرفته‌ شدن، دوستی و هیجان می‌دهد و نوعی از وفاداری به برند را در مشتریان به وجود می‌آورد.
  • احساسات مختلف را به مخاطب القا کنید. برای مثال در یک کمپین فروش با مشخص کردن زمان پایان تخفیف و یادآوری آن حس ترس را به مخاطب القا می‌کنید.
  • به مخاطب حس خاص بودن و قدرتمند بودن بدهید. چه بهتر که این حس قهرمانانه را با استفاده از محصول شما پیدا کند.
  • یک سبک زندگی خاص را القا کنید. برای شرکت ردبول با اسپانسر شدن برنامه‌های ورزشی، محصولات خود را در کنار سبک زندگی ورزشکاران می‌آورد.
  • به محتوای خود حس راز و رمز بدهید. برای مثال طرح یک پرسش در ابتدای محتوا می‌تواند باعث کنجکاوی مخاطب شود و او را تا پایان محتوا با شما همراه کند.
  • مخاطب شناسی کنید. با شناسایی درست پرسونای مخاطب بهتر متوجه نیازها و خواسته‌های او می‌شوید و او شما را برای رفع نیاز و خواسته‌اش یا رسیدن به آرزویش در کنار خود می‌بیند.
  • شوخ طبع باشید. اگر بتوانید مخاطب خود را بخندانید او خیلی سریع‌تر با شما احساس صمیمیت می‌کند.
  • مخاطب را متعجب کنید. اگر میخواهید اسم و برند شما همواره در ذهن مخاطب بماند سعی کنید او را متعجب یا شگفت زده کنید. این کار را می‌توانید با زیر سوال بردن یک باور اشتباه یا به چالش کشیدن یک ایده انجام دهید.
  • به مطالب محبوب و یا ترند در سطح جامعه اشاره کنید. اشاره به برخی سکانس فیلم‌ها یا موضوعی رایج در جامعه که مخاطب شما متوجه آن شود اثرگذاری محتوای شما را چندین برابر کرده و محتوای شما بهتر به خاطر سپرده می‌شود.

نتیجه گیری

آخرین خرید بزرگی که انجام دادید را به یاد بیاورید؟ محرک و انگیزه نهایی شما برای خرید احساسی بود یا منطقی؟ انسان‌ها با احساسشان خرید می‌کنند و سپس با منطق آن را توجیه می‌کنند. بله شما ممکن است ساعت‌ها وقت صرف کنید و مشخصات کالاهای مختلف و قیمت‌هایشان را با هم مقایسه کنید ولی در زمان تصمیم‌گیری نهایی این احساس شماست که بر منطق غلبه می‌کند.

احساس عنصری است که با افزودن آن به محتوا و تبلیغات خود می‌توانید خود را از سایر رقبا متمایز کنید. با استفاده از احساس به برند خود جنبه انسانی می‌بخشید و مردم خیلی سریع با شما احساس صمیمیت کرده و شما را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند. در پایان توصیه می‌کنم حتماً  به آکادمی بهمنی سر بزنید و از سایر آموزش‌ها و دوره‌های مرتبط با رشد آنلاین کسب و کار استفاده نمایید.

گالری تصاویر


وبگردی