آفتاب

روش های نگهداری از گیربکس اتوماتیک که باید بدانید



با رعایت نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک و با دانستن روش های مراقبت از گیربکس میتوانید طول عمر جعبه دنده اتومات را افزایش دهید

امروزه اکثر خودروهای تولیدی در دنیا از گیربکس های اتوماتیک بهره میبرند. گیربکس های اتوماتیک از تکنولوژی و پیچیدگی بسیار بالایی تشکیل شده اند و نسبت به گیربکس های دستی بسیار حساس تر میباشند.

 نگهداری گیربکس اتوماتیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید توجه و دقت بیشتری برای مراقبت از این نوع جعبه دنده ها داشته باشید.

 این نوع گیربکس ها به صورت خودکار حالت دنده را تغییر میدهند و رانندگی کردن با این نوع خودروها بسیار آسان است. در صورت خراب شدن این نوع جعبه دنده ها، باید هزینه های زیادی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود پرداخت کنید.

 اگر شما از جمله افرادی هستید که به خودروی خود اهمیت بیشتری میدهید و دوست ندارید مشکلاتی برای جعبه دنده شما پیش آید، باید به راهنمای نگهداری گیربکس اتوماتیک آشنایی کافی داشته باشید.

 ما در ادامه این مقاله روش های نگهداری از گیربکس اتوماتیک را خواهیم گفت و شما با رعایت این نکات به خوبی میتوانید از آن مراقبت کنید و طول عمر جعبه دنده خود را افزایش دهید.

درباره حروف روی دنده گیربکس اتوماتیک بیشتر بدانید

حروف روی دنده گیربکس اتوماتیک

بر روی دنده گیربکس اتوماتیک حروف انگلیسی P ،D ،N ،R نوشته شده است که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. این حروف راهنمای استفاده صحیح از دنده برای رانندگان خودرو است که باید به خوبی نکات و نحوه استفاده از آن را بدانید.

  • P (Park): این علامت نمایانگر حالت پارک است و هنگام توقف کامل خودرو و پارک کردن، باید دنده را در این وضعیت قرار دهید. برخی از خودروها نیز در این حالت روشن میشوند.
  •  R (Reverse): برای حرکت به عقب یا در واقع دنده عقب گرفتن از این وضعیت دنده استفاده میشود.
  •  N (Neutral): از این حالت برای خلاص کردن گیربکس های اتوماتیک استفاده میشود. اگر هنگام حرکت باشید، خودرو در حالت خلاص به کار خود ادامه میدهد و اگر توقف کرده باشید خودرو ثابت است. برای جابجایی دستی خودرو و حل دادن نیز از این وضعیت استفاده میشود.
  •  D (Drive): برای حرکت خودروهای اتوماتیک باید وضعیت دنده را در حالت D قرار دهید. خودرو با توجه به افزایش یا کاهش سرعت، حالت دنده را به صورت اتوماتیک تغییر میدهد و نیازی به دخالت دستی راننده نیست.

روش های نگهداری از گیربکس اتوماتیک

روش های نگهداری از گیربکس اتوماتیک

برای مراقبت و نگهداری از گیربکس اتوماتیک و افزایش طول عمر مفید آن باید یک سری از نکات را بشناسید و آنها را به نحو احسن انجام دهید. با رعایت این نکات، گیربکس خودرو کمتر در معرض خرابی قرار میگیرد و کارایی و عملکرد گیربکس نیز افزایش می یابد.

توجه به چراغ هشدارها

روشن شدن چراغ خطاها و هشدارها نشانه های از خرابی گیربکس های اتوماتیک است. با مشاهده هر کدام از این خطاها باید در اولین فرصت به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کرده و آنها را برطرف کنید.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را در زمان مشخصی انجام دهید. تعویض روغن یکی از مهمترین اقدامات برای نگهداری گیربکس اتوماتیک است و از فرسودگی و خرابی زودرس قطعات داخلی آن جلوگیری میکند. روغن گیربکس به مرور زمان غلیظ و کثیف میشود، خاصیت و کارایی خود را از دست میدهد.

روغن انتخاب شده باید مناسب و سازگار با جعبه دنده شما باشد تا بتواند عملکرد و کارایی بهتری داشته باشد.

سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک

انجام سرویس های دوره ای گیربکس توسط تعمیرکاران حرفه ای در زمان مشخص شده، نقش مهمی در نگهداری و مراقبت گیربکس اتوماتیک دارد. سرویس های دوره ای معمولا در فاصله زمانی بین 30000 تا 60000 کیلومتر توصیه شده است. این فاصله زمانی برای برخی از افراد با توجه به محیط و شرایط رانندگی آنها میتواند متفاوت باشد. با انجام سرویس دوره ای به مشکلات احتمالی جعبه دنده آگاه خواهید شد و از وقوع ایرادات جدی پیشگیری میکنید.

مراقبت از سیستم خنک‌ کننده

سیستم خنک‌ کننده گیربکس از داغ شدن بیش از حد جعبه دنده جلوگیری میکند. روغن گیربکس با گرم شدن بیش از حد، خاصیت خود را از دست میدهد و قطعات داخلی جعبه دنده در معرض خرابی قرار میگیرند.

انجام تعمیرات به موقع

اگر مشکلاتی برای جعبه دنده شما پیش آمده است آنها را جدی بگیرید و به یک تعمیرکار تخصصی گیربکس اتومات مراجعه کنید. بی توجهی به مشکلات جزئی میتواند به مرور زمان به مشکلات بزرگ تبدیل شود.

جلوگیری از حمل بار اظافه

از خودروی اتومات خود به عنوان یدک کش استفاده نکنید. همچنین حمل بار اظافه به گیربکس خودرو فشار وارد میکند و در معرض خرابی قرار میگیرد.

تعمیرات خود سرانه

 در صورتی که گیربکس اتومات خودروی شما دچار مشکلاتی شده است، بهترین کار مراجعه به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک است. گیربکس های اتوماتیک بسیار حساس هستند، بنابراین از دستکاری و تعمیرات خود سرانه آن جلوگیری کنید.

تعمیرگاه تک گیربکس یکی از بهترین و مجهزترین تعمیرگاه های ایران است و شما میتوانید با مشاهده هر گونه مشکلاتی در جعبه دنده اتومات خود به صورت مستقیم با کارشناسان تک گیربکس تمام بگیرید و مشورت کنید.

نکاتی که هنگام رانندگی با خودروهای اتوماتیک باید از آن اجتناب کنید

هنگام رانندگی با خودروهای اتوماتیک، راهنمایی ها و نکاتی وجود دارد که باید آن را را بدانید و از انجام دادن آنها خودداری کنید. با رعایت این نکات، گیربکس خودرو کمتر در معرض خرابی قرار میگیرد و شما مجبور نیستید برای برطرف کردن آن به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

برخی از نکات مهم برای نگهداری و مراقبت از گیربکس اتوماتیک عبارت اند از:

خلاص نکردن کردن خودرو در ترافیک

برخی از رانندگان در توقف های کوتاه مثلا در ترافیک یا پشت چراغ قرمز حالت دنده را در وضعیت N یا همان خلاص قرار میدهند که این اقدام کاملا اشتباه است. بهترین کار این است که دنده در وضعیت D باقی بماند. تغییر زیادی وضعیت دنده از حالت D به N و بر عکس باعث استهلاک بیشتر گیربکس های اتوماتیک میشود و سریعتر در معرض خرابی قرار میگیرند.

گاز ندادن درجا

برخی از افراد بعد از روشن کردن خودرو و قبل از قرار دادن دنده در حالت D اقدام به گاز دادن درجا میکنند. این اقدام کار اشتباهی است و به مرور زمان باعث خرابی قطعات داخلی جعبه دنده اتوماتیک میشود.

از خلاص کردن خودرو در سرازیری بپرهیزید.

عده ای از رانندگان برای کاهش مصرف سوخت در سراشیبی ها اقدام به خلاص کردن دنده میکنند، این تصور کاملا اشتباه است. خلاص کردن خودرو نه تنها مفید نیست، بلکه به مرور زمان قطعات داخلی گیربکس را در معرض خرابی قرار میدهد. گیربکس های اتوماتیک به گونه ای طراحی شده اند که به صورت خودکار در سرازیری ها مصرف سوخت را کنترل میکنند و نیازی به خلاص کردن دنده نیست.

تغییر ندادن وضعیت دنده هنگام حرکت

هنگام رانندگی با خودروهای اتوماتیک سعی کنید وضعیت دنده را تغییر ندهید. تعییر دنده در اکثر خودروهای اتوماتیک هنگام حرکت به قطعات جعبه دنده آسیب میرساند.

قبل از توقف کامل وضعیت دنده را در حالت P قرار ندهید.

یک پین قفل کننده داخل دنده، متصل به شیفت خروجی گیربکس قرار دارد. با قرار دادن وضعیت دنده در حالت P هنگام رانندگی، باعث شکسته شدن این پین میشود. پس سعی کنید اول به طور کامل توقف کنید، سپس وضعیت دنده را در حالت قرار دهید.

رانندگی با پا روی پدال ترمز

هنگام رانندگی سعی کنید پای خود را از روی پدال ترمز بردارید است. این اقدام باعث تخریب ترمز و صدمه زدن به گیربکس اتوماتیک میشود.

رانندگی صحیح و اصولی

رانندگی صحیح و اصولی یکی دیکر از روشهای نگهداری از گیربکس اتوماتیک است. از سرعت های غیر معقول و شتابگیری ناگهانی جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

گیربکس های اتوماتیک یکی از مهمترین قسمت های خودرو محسوب میشود و در صورت خرابی و بی توجی کردن به آنها سایر بخش های خودرو را نیز درگیر میکند. هزینه تعمیرات گیربکس های اتوماتیک نسبت به قسمت های دیگر آن بسیار زیاد است.

بنابراین با با رعایت نکات و روش های مراقبت و نگهداری از گیربکس اتوماتیک میتوانید از خرابی زودرس جعبه دنده جلوگیری کنید.

منبع: takgearbox.com


گالری تصاویر


وبگردی