آفتاب

فلزیاب القای پالس PI - فلزیاب پالسی چیست؟



بر خلاف فلزیاب های VLF ، سیستم های PI می توانند همزمان ازیک سیم پیچ به عنوان فرستنده و گیرنده استفاده کنند، البته ممکن است در سیستم های PI از دو یا حتی سه حلقه استفاده شود.

در سیستم القای پالس ( pulse induction PI )، ابتدا با فرستادن جریان الکتریکی ، داخل سیم پیچ (coil) فلزیاب، یک پالس کوتاه قدرتمند تولید می شود و هر پالس یک میدان مغناطیسی کوتاه ایجاد می کند.
هنگامی که پالس ارسالی به پایان می رسد، جهت (polarity  ) میدان مغناطیسی ناگهان تغییر پیدا می کند، در نتیجه یک دامنه نوک تیز، که مدت چند میکروثانیه ( میلیونیم ثانیه) طول می کشد ایجاد می شود، به این پالس Reflected Pulse یا پالس برگشتی می گویند.

پالس برگشتی از برخورد پالس ارسالی دستگاه به جسم فلزی ایجاد می شود. این پالس سبب ایجاد یک جریان الکتریکی بسیار کوتاه ( 30 میکرو ثانیه ) در سیم پیچ فلزیاب می شود.
فلزیاب های القای پالس معمولا در هر ثانیه 100 پالس ارسال و دریافت می کنند. البته تعداد این پالسها می تواند قابل تغییر باشد.

پالسهایی که از جسم فلزی منعکس می شوند بسیار ضعیف هستند و تقویت کننده های الکترونیکی فلزیاب ، این سیگنالها را تقویت و به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کنند.
معمولا خروجی مدار فلزیاب القای پالس ، به یک مولد صوتی داده می شود و چنانچه سیم پیچ فلزیاب از روی جسم فلزی عبور کند صدای دستگاه تغییر می کند.

فلزیاب های القای پالس در تفکیک نوع فلزات خیلی خوب عمل نمی کنند اما معمولا عمق کاوش خوبی دارند.  

فلزیاب با سیستم فرکانس خیلی پایین ( Very low frequency VLF )

فلزیاب با سیستم نوسان ساز یکنواخت (beat-frequency oscillator BFO )

معرفی فلزیاب پالسی

از معروف ترین و قدیمی ترین نوع فلزیاب نقطه زن های پالسی هستند.

اولین سوالی برای کسانی که در این زمینه تازه کار هستند به وجود می اید این است که فرق فلزیاب پالسی با دیگر فلزیاب ها در چیست؟ و ایا چه مزیتی در این نوع فلزیاب وجود دارد که در دیگر فلزیاب ها نیست؟ پاسخ به این دو سوال میتواند معرف خوبی باشد برای سیستم. فلزیاب پالسی در حال حاضر بین انواع سیستم های داخل بازار به خاطر فرکانس کم بیشترین نفوذ را در زیر خاک دارد به همین علت در عمق بیشتری زیر خاک جنس های فلزی را پیدا میکند. در نتیجه مزیت مهم فلزیاب های پالسی عمق نفوذ بالای انهاست. از مزیت های دیگر این نوع فلزیاب ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

دارای لوپ بزرگ برای جستجوی مساحت بیشتر
هرچه قدر لوپ بزرگ تر شود عمق نفوذ نیز بیشتر میشود
دارای قدرت نویز پذیری کمتری از محیط هستند مانند: منابع فرکانس بالا موبایل، فرستنده های مخابراتی(دکل)و…..
فلزیاب های پالسی دارای لوپ و سیستم اصلی هستند که برای جستجو از انها استفاده می شود

به طور کلی میتوان فلزیاب های که با این نام در ایران شناخته میشوند را به چهار دسته کلی تقسیم کرد :
            Vlf - TR- Tl - Pi
برای مشاوره و خرید با ما در تماس باشید
09128953109
09126239909



وبگردی