آفتاب

زردی نوزاد؛ تشخیص و درمان



زردی نوزاد تازه متولد شده بسیار شایع است و می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که نوزادان سطح بالایی از بیلی روبین در خون خود داشته باشند ، بیلی روبین ماده رنگی زرد است که در هنگام تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود.

در نوزادان بزرگتر و بزرگسالان ، کبد بیلی روبین را پردازش می کند و سپس آن را از طریق دستگاه روده عبور می دهد. با این حال ، کبد هنوز در حال تکامل نوزاد ممکن است به اندازه کافی بالغ نباشد تا بیلی روبین را از بین ببرد. در این هنگام شما میتوانید با دستگاه زردی نوزاد اقدام به درمان نوزاد کنید .
 

علت زردی نوزادان چیست؟

خبر خوب این است که در اکثر موارد ، زردی نوزاد تازه متولد شده با رشد کبد کودک و شروع تغذیه کودک ، خود به خود از بین می رود که به عبور بیلی روبین از بدن کمک می کند. در بیشتر موارد ، زردی طی 2 تا 3 هفته از بین می رود. زردی که بیش از 3 هفته ادامه یابد ممکن است علامت یک بیماری زمینه ای باشد.
علاوه بر این ، مقادیر زیاد بیلی روبین می تواند کودک را در معرض خطر ناشنوایی ، فلج مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی قرار دهد. نوزادانی که بیشترین خطر ابتلا به زردی نوزاد را دارند :
1.    نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از 37 هفته بارداری متولد شده اند)
2.    نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر یا شیر خشک دریافت نمی کنند.
3.    نوزادانی که گروه خونی آنها با گروه خونی مادرشان سازگار نیست.
4.    کبودی هنگام تولد ایجاد می شود.
5.    ناهنجاری در گلبول های قرمز کودک شما
6.    مشکلات کبدی
7.    و غیره

علائم زردی نوزاد تازه متولد شده چیست؟

اولین علامت یرقان ، زردی پوست و چشم کودک است.  سطح بیلی روبین معمولاً بین 3 تا 7 روز پس از تولد به اوج خود می رسد. اگر انگشتی که به آرامی روی پوست کودک فشار داده شود باعث زرد شدن آن ناحیه از پوست می شود ، احتمالاً نشانه زردی است.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟

در بیشتر موارد زردی طبیعی است ، اما گاهی اوقات زردی می تواند یک بیماری پزشکی زمینه ای را نشان دهد. زردی شدید همچنین خطر عبور بیلی روبین به مغز را افزایش می دهد ، که می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود.
در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید :
    زردی گسترش یافته یا شدیدتر می شود.
    کودک شما بیش از 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) تب می کند.
    رنگ زرد کودک شما عمیق تر می شود.
    کودک شما تغذیه ضعیفی دارد ، بی حال به نظر می رسد و گریه های شدید دارد.

زردی نوزاد تازه متولد شده چگونه تشخیص داده می شود؟

بیمارستان بیش از 72 ساعت پس از زایمان ، بیشتر مادران و نوزادان را ترخیص می کند. برای والدین بسیار مهم است که چند روز پس از تولد نوزادان خود را برای معاینه بیاورند زیرا سطح بیلی روبین بین 3 تا 7 روز پس از تولد به اوج خود می رسد.
رتگ زرد پوست ، زردی نوزاد را تأیید می کند ، اما ممکن است برای تعیین شدت زردی آزمایشات دیگری لازم باشد. نوزادانی که در 24 ساعت اول زندگی خود دچار زردی می شوند ، باید سطح بیلی روبین آن ها از طریق آزمایش پوست یا آزمایش خون بلافاصله اندازه گیری شود.
ممکن است برای بررسی اینکه آیا زردی نوزاد به دلیل یک بیماری زمینه ای است یا خیر ، انجام آزمایشات اضافی لازم باشد که ممکن است شامل آزمایش خون کودک (CBC) و ناسازگاری فاکتور رزوس (Rh) باشد. علاوه بر این ، ممکن است آزمایش کومبس برای بررسی افزایش تجزیه سلول های قرمز خون انجام گردد.

زردی نوزادان چگونه درمان می شود؟

با شروع بلوغ کبد کودک ، زردی خفیف معمولاً خود به خود برطرف می شود. تغذیه مکرر (بین 8 تا 12 بار در روز) به نوزادان کمک می کند تا بیلی روبین را از بدن خود عبور دهند.
زردی شدیدتر ممکن است به سایر درمان ها نیاز داشته باشد. فتوتراپی یک روش متداول و بسیار موثر در درمان زردی است که از نور برای تجزیه بیلی روبین در بدن کودک شما استفاده می کند.
در دستگاه فتوتراپی ، کودک شما روی تخت مخصوص زیر نور طیف آبی قرار می گیرد در حالی که فقط پوشک و عینک محافظ مخصوص دارد. یک پتو فیبر نوری نیز ممکن است در زیر کودک شما قرار گیرد.
برای اجاره دستگاه زردی حتما با شرکت های تخصصی یا مطب ها قرار داد ببندید. برای دریافت اطلاعات بیشتر از اجاره دستگاه زردی نوزاد در منزل و درمان زردی نوزاد تنها کافیست با شرکت زردی کلینیک ارائه کننده مدرن ترین دستگاه های فتوتراپی از طریق خطوط ارتباطی ۴۴۵۲۳۰۷۵ – ۰۲۱ و ۰۹۱۹۲۳۱۷۱۳۱ تماس بگیرید.

آیا می توان از زردی نوزاد جلوگیری نمود؟

هیچ راهی برای جلوگیری از زردی نوزاد وجود ندارد. برای پشگیری از زردی در دوران بارداری می توانید گروه خونی خود را آزمایش کنید. پس از تولد ، در صورت لزوم ، گروه خونی کودک شما آزمایش می شود تا احتمال ناسازگاری گروه خونی که منجر به زردی نوزاد می شود را رد کند. اگر کودک شما زردی دارد ، روش هایی وجود دارد که می توانید از شدیدتر شدن آن جلوگیری کنید :
اطمینان حاصل کنید که کودک شما از طریق شیر مادر تغذیه کافی دارد. در چند روز اول تغذیه کودک با 8 تا 12 بار در روز ، کمبود آب در بدن کودک را جبران می کند ، که به بیلی روبین کمک می کند تا سریع تر از بدن خارج شود.
اگر به نوزاد خود شیر نمی دهید ، برای هفته اول هر 2 تا 3 ساعت 1 تا 2 اونس شیرخشک به کودک بدهید. نوزادان نارس یا کوچک تر ممکن است مقدار شیر خشک کمتری مصرف کنند ، همچنین نوزادانی که شیر مادر نیز دریافت می کنند. اگر نگران هستید که کودک شما شیر خشک کم یا زیاد مصرف می کند یا حداقل 8 بار در 24 ساعت غذا نمی دهد ، با پزشک خود صحبت کنید.
کودک خود را با دقت در پنج روز اول زندگی از نظر علائم زردی مانند زردی پوست و چشم کنترل کنید. برای اجاره دستگاه زردی نوزاد می توانید با شماره های درج شده در وب سایت زردی کلینیک تماس بگیرید.





وبگردی