آفتاب

آشنایی با گواهینامه ایزو 45001 و اهمیت دریافت آن



استاندارد ایزو 45001 شامل الزامات و دستورالعمل هایی است که به سازمان ها کمک می کند تا این بار را با ایجاد چارچوبی برای بهبود ایمنی کارکنان، کاهش خطرات در محیط کاری و ایجاد شرایط بهتر و ایمن تر کار، در سراسر جهان اقدام کنند. ایزو 45001، در ۱۲ مارس ۲۰۱۸ منتشر شده‌ است.

در این مقاله مرکز تخصصی مشاور مدیریت ایزوسیستم به طور  کامل اهمیت اخذ ایزو 45001 را برای شما توضیح می دهد.
استاندارد و گواهینامه ایزو 45001 یکی از شناخته شده ترین استانداردها در ایران و جهان می باشد.
روزانه بیش از 7600 نفر از حوادث یا بیماری های مربوط به کار می میرند که این تعدادکشته بیش از 2.78 میلیون نفر در سال است.
برای مقابله با این مشکل، سازمان بین المللی ISO استاندارد ایزو 45001 (سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای) را توسعه می دهد.
استاندارد ایزو 45001 شامل الزامات و دستورالعمل هایی است که به سازمان ها کمک می کند تا این بار را با ایجاد چارچوبی برای بهبود ایمنی کارکنان، کاهش خطرات در محیط کاری و ایجاد شرایط بهتر و ایمن تر کار، در سراسر جهان اقدام کنند. ایزو 45001، در ۱۲ مارس ۲۰۱۸ منتشر شده‌ است.
با توجه به اینکه اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱  به یک هنجار و نیاز تجاری تبدیل شده، صرف‌نظر از این که آیا سازمان‌ها انتخاب می‌کنند که آن را قبول کنند یا خیر، برای شرکتها بسیار مهم است که بتوانند با آخرین توسعه و تحولات  کنار بیایند.
هدف اخذ ایزو 45001، مدیریت عالی سازمان، ایجاد یک محیط کاری امن و سالم برای کارمندان و بازدیدکنندگان است.
برای رسیدن به این هدف، با کنترل تمام عواملی که ممکن است منجر به بیماری، جراحت، و در موارد شدید باعث مرگ شوند، ایزو 45001 اثرات نامطلوب بر شرایط فیزیکی، ذهنی و شناختی فرد را کاهش و تمامی این جنبه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.
این استاندارد در حال حاضر توسط کمیته کارشناسان بهداشت و ایمنی حرفه ای توسعه می یابد و با سایر سیستم های مدیریت مانند ایزو 14001 (مدیریت محیط زیست) و ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) سازگار است.
استاندارد ایزو 45001 دیگر استانداردهای بین المللی در این زمینه مانند OHSAS 18001، دستورالعمل های سازمان بین المللی کار ILO-OSH، استانداردهای مختلف ملی و استانداردهای بین المللی کار و استاندارد بین المللی کنوانسیون های بین المللی را شامل می شود.

ارتباط ایزو 45001 و OHSAS 18001

تا پیش از نگارش استاندارد ایزو 45001 سازمان بین المللی ایزو استانداری ویژه مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای تدوین نکرده بود.
شاید بگویید که OHSAS 18001 که در سری IMS نیز مورد استفاده قرار می گیرد به این موضوع می پردازد اما قابل توجه است که استاندارد OHSAS 18001 را سازمان بین المللی ISO تدوین نکرده است.
استاندارد OHSAS 18001 به دلیل عدم وجود استانداری ویژه ایمنی و بهداشت شغلی توسط انستیتو استاندارد بریتانیا (BSI) تدوین و ارائه گردید.
حال با توجه به اینکه استاندارد ایزو 45001 نگارش و آماده ارائه است احتمال داده می شود که زین پس به جای OHSAS 18001 الزامات ISO 45001 مورد اجرا قرار گیرند.
از زمان انتشار اولین ویرایش OHSAS 18001 در سال ۱۹۹۹، این استاندارد یک سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی شناخته‌شده (OH & SMS) بوده که در آن سیستم‌های مدیریت ایمنی را می توان اجرایی و ارزیابی کرد. ۱۹ سال بعد یک استاندارد ISO جدید برای جایگزینی OHSAS ۱۸۰۰۱ عرضه شد؛ این استاندارد ایزو 45001 نام گرفت.
اگر در حال حاضر OHSAS ۱۸۰۰۱ را پیاده سازی کرده اید، بیشتر الزامات مربوط به ایزو ۴۵۰۰۱ را تشخیص خواهید داد. با این حال، تغییرات کمی از OHSAS ۱۸۰۰۱ وجود دارد که شما باید برای مهاجرت و انطباق با ایزو ۴۵۰۰۱ آماده شوید.

آیا اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ برای تمام سازمان ها مناسب است؟

ما پیش‌بینی می‌کنیم که اغلب سازمان‌ها از ایزو ۴۵۰۰۱ برای ایجاد یک سیستم مدیریت موثر OH & S استفاده خواهند کرد. داشتن یک سیستم مدیریت موثر همراه با اخذ گواهینامه های معتبر، منافع بسیاری را با عملکرد عالی به همراه دارد. صدور گواهی‌نامه نشانه و یک تاییدیه است که به مشتریان خارجی نشان می‌دهد که شما به این استاندارد توجه داشته و الزامات آن را برآورده کرده اید.

نحوه اخذ ایزو 45001 از مراکز معتبر

برای اخذ گواهینامه ایزو 45001 و سایر گواهینامه های معتبر ایزو لازم است از مراکز معتبر و دارای پروانه رسمی از وزارت صنعت، معدن  و تجارت اقدام نمایید.
ایزوسیستم دارای پروانه رسمی خدمات مشاور مدیریت از سازمان صنعت، معدن و تجارت و سابقه رتبه اول شرکت های فنی مهندسی در سال های 97 و 99 آماده ارائه خدمات صدور گواهینامه ایزو به شرکت ها و سازمان ها می باشد.
شما می توانید با شماره 33444814-023 و 33444813-023 با مرکز مشاور مدیریت ایزوسیستم تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان این شرکت استفاده کنید. همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت www.isosystem.org از خدمات ثبت آنلاین و با تخفیف ایزوسیستم بهره مند شوید.




وبگردی