آفتاب

زبان ها چگونه بوجود آمدند؟



سالیان زیادی است چگونگی پیدایش زبان، ذهن زبان شناسان روانشناسان و زیست شناسان مختلفی را درگیر کرده است. مشکل اصلی این است که مدارک و اطلاعات بسیار کمی در این مورد برای زبان فسیلی وجود ندارد.

مقاله ای که اکنون در پیش و روی شماست به موضوعات زبان و نحوه پیدایش آن و در خصوص کتابهای آموزش زبان امروزی پرداخته است اما ابتدا بهتر است روشن کنیم منظور از سوال مطرح شده چیست و سپس به موارد دیگر بپردازیم. سوال این نیست که چگونه زبان‌های مختلف به مرور زمان به تدریج به زبان‌های امروز جهان تبدیل شدند. بلکه سوال اصلی نحوه کسب توانایی استفاده از زبان برای اولین بار در میان انسان‌ها می‌باشد. زبان رایج بین انسان‌ها، در هیچ کدام از اجتماعات موجود در طبیعت مشاهده نشده است. این زبان، توانایی بیان احساسات و افکار پیرامون موضوعات بی‌شما ر و نامحدودی مانند (آب و هوا، احساسات مختلف، جنگ و...) را دارد.
قطعا اینگونه نبوده که دسته‌ای از انسان‌های غارنشین دور هم جمع شوند و به یکباره تصمیم بگیرند که یک زبانی را خلق کنند. سالیان زیادی است چگونگی پیدایش زبان، ذهن زبان شناسان روانشناسان و زیست شناسان مختلفی را درگیر کرده است. مشکل اصلی این است که مدارک و اطلاعات بسیار کمی در این مورد برای زبان فسیلی وجود ندارد. تنها نمونه هایی از فسیل‌های جمجه اجداد ما در دسترس است که آن‌ها نمی توانند اطلاعاتی در مورد زبان گذشتگان ما بدهند. اما مطالعات حاصل از تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهند که آناتومی مجرای صوتی ( دهان، حلق و گلو) در هومینید‌ها که اجداد انسان‌ها هستند به گونه‌ای متفاوت‌تر از آنچه در انسان‌ها مشاهده می‌شود بوده است. مجرای صوتی هومینید‌ها اجازه خروج اصوات و ادای کلمات را به آن ها نمی داد و احتمالا اصوات آن ها محدود به خرخر کردن و جیغ کشیدن می‌شد. تغییر در آناتومی مجرای صوتی اجداد ما منجر به تسهیل خروج اصوات از آن شده و آن ها راحت‌تر و روان‌تر می‌توانستند اصوات مختلف را تولید کنند. عده‌ای از محققان نیز بر این باورند توانایی‌هایی منحصر انسان‌های جدید هم می تواند منجر به تولید زبان شود. این توانایی‌ها اعم از میل به برقراری ارتباط و مشارکت کردن در امور مختلف، توانایی تقلید صدا، توانایی به خاطر سپردن حجم زیادی از کلمات و اطلاعات می‌باشند. اما جدیدترین فرضیه حاضر، جهشی است که در ژن‌های انسان اتفاق افتاده است. جهش در ژن FOXP2 می تواند عامل ایجاد زبان در میان انسان‌ها باشد. عده‌ای این ژن را" ژن زبان" می‌نامند. به نظر می‌رسد این ژن، عملکرد نورونهای مغز که مسئول کنترل حرکات دهان و صورت انسان هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ژن، نسخه تغییر یافته ژنی است که در میمون‌ها وجود دارند.


 
آموزش زبان


کدام زبان و چرا ؟

ریشه شناسی زبان به علم و مطالعه و بررسی تاریخی واژه ها می گویند و این علم به این موضوع می-پردازد که واژه ها از کجا و چه زمانی وارد زبانی شده اند. همانطور که می دانیم زبان ابتدا به صورت تصویری بوده و بعدها طی سالیان و تغییراتی به شکل گفتاری تبدیل شده است و برای عنوان هر موضوعی از کلمه ای خاص استفاده شده است. در این مقاله سعی بر آن داریم تا در خصوص جایگاه زبان ها و نقش یادگیری آنها بپردازیم :
ما زبان های بیشماری داریم که برخی در حال انقراض و نابودی هستند مانند: تالشی، گروی، خلجی و... و نیز برخی از زبان ها بیش از بقیه حائز اهمیت هستند و به عنوان زبان بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند.
زبان های جهانی به ترتیب اهمیت آنها و تعداد سخنوران آن به 7 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، چینی و عربی.
اگر بخواهیم زبان ها را به جهت سهولت در یادگیری به ترتیب از آسان به سخت طبقه بندی کنیم عبارتند از: رده اول- انگلیسی و عربی، رده دوم- فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی و پرتغالی، رده سوم- روسی و آلمانی، رده چهارم- چینی و ژاپنی (که سخت ترین آنها هستند.)


 آموزش زبان


زبان انگلیسی

از این میان زبان انگلیسی اهمیتی بیشتر از بقیه دارد و به گونه ای حائز اهمیت است که تقریبا در سراسر جهان از آن به عنوان زبان دوم جهت یادگیری و  آموزش در آموزشگاه ها و مدارس استفاده می شود.
به عنوان یک نکته می توان ذکر نمود که زبان پارسی با توجه به اینکه در گروه زبان های بین المللی جای نمی گیرد، ریشه در زبان های مهمی از جمله انگلیسی و عربی دارد و برخی از واژه ها از زبان ما وارد زبان های مذکور شده اند مانند لغات: suger (شکر)، orange (نارنگ)، saffron (زعفران)، jungle (جنگل)، lemon (لیمو)، bazaar (بازار) و...
و به دلیل اینکه در زبان انگلیسی به طور حتمی دنبال جایگزینی و معادل سازی برای این واژه ها نبوده اند اصالت اصلی کلمات پارسی حفظ گردیده و با تغییر اندکی آن هم به جهت سهولت در تلفظ به کار برده می شوند.
در ادامه بحث ابتدا به ذکر این مورد می پردازیم که چرا آموزش زبان دوم برای ما اهمیت دارد و سپس بیان می کنیم کدام زبان برای آموزش ما فارسی زبانان سهولت بیشتری دارد.
یادگیری زبان دوم به تقویت حافظه، افزایش اعتماد بنفس، افزایش میزان دقت و توجه، افزایش فرصت های شغلی و غیره کمک می کند.
حال سوال پیش  می آید که چرا برای یادگیری یک زبان به عنوان زبان دوم اغلب به یادگیری زبان انگلیسی می پردازیم:
1- زبان انگلیسی زبان بازرگانی و تجارت دنیاست.
2- با آموزش زبان انگلیسی می توانیم سرگرمی های بیشتری برای خود به وجود آوریم مثل تماشای فیلم ها- مطالعه کتاب و سایر سرگرمی هایی که از نام بردن آن اجتناب کرده ایم که غالبا به زبان انگلیسی هستند.
3- زبان انگلیسی زبان اینترنت و تکنولوژی است که در بسیاری از علوم مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه شاهد آنیم که بسیاری از علوم با این زبان عجین شده اند.
البته باید به این نکته متذکر شد که در قرون اخیر با توجه به نفوذ و استعمار کشورهای وسیعی چون استرالیا و یا هند که از آن به عنوان شبه قاره نیز یاد می شود زبان انگلیسی در فرهنگ این مردم ریشه کرده و امروزه بسیاری از این کشورها به راحتی به زبان انگلیسی صحبت می کنند.
نکته مهم تر اینکه زبان انگلیسی به جهت سهولت در یادگیری در رتبه اول قرار دارد و با توجه به اینکه حجم بسیار گسترده ای از واژه ها و اصطلاحات را در خود جای داده است اما یادگیری آن به مراتب ساده تر از سایرین است، بطوری که تقریبا در سراسر جهان از آن استفاده می شود. سختی زبان انگلیسی بیشتر مربوط به تلفظ صحیح و نوع گویش آن می باشد.

زبان آلمانی

امروزه زبان آلمانی در کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از هنرجویان در پی کتاب های آموزش زبان آلمانی بر آمده اند اما آیا زبان‌آموزان آلمانی مازوخیست هستند؟ آیا آن‌ها هیچ راه راحت‌تر و لذت بخش تر از اینکه این زبان را یاد بگیرند پیدا نکرده‌اند؟ مارک توئین در این‌باره می‌گوید:
" کسی که زبان آلمانی را یاد نگرفته‌است. نمی‌تواند هیچ ایده‌ای در مورد یک زبان سخت و گیج کننده داشته باشد. "
اگر واقعا این‌گونه است، پس چرا تعداد زیادی از مردم دنیا سعی در یادگیری این زبان دارند؟

•    زبان آلمانی، زبان مبتکران و مخترعان است

آلمان، مهد شاعران و فیلسوفان است. گفته شده است که بسیاری از اندیشه‌های حال حاضر از این کشور منشا می‌گیرد.

•    زبان آلمانی، یکی از مهم‌ترین زبان‌ها در جامعه دانشگاهی است.

با وجود تعداد زیادی دانشمند برنده جایزه از کشور خود ، تعجب آور نیست که زبان آلمانی در جامعه دانشگاهی بسیار مهم است.
•    آلمان، دروازه‌ایست برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر
یکی از دلایلی که باعث شده است، آلمان در جامعه علمی رتبه بالایی داشته باشد، شهرت جهانی دانشگاه‌های این کشور است.در سال 2011 این کشور، چهارمین کشور دنیا برای مقصد دانشجویان خارجی بوده است.

•    آلمان، قطب اقتصاد دنیاست

آلمان نه تنها رتبه خوبی در جامعه علمی دارد بلکه یکی از قطب‌های بزرگ اقتصاد دنیا محسوب می‌شود.

•    شباهت زیاد بین زبان انگلیسی و آلمانی

هزارن واژگان هم ریشه بین زبان آلمانی و انگلیسی وجود دارند. بنابراین افرادی که تا حدودی به زبان انگلیسی تسلط دارند، یادگیری این زبان برایشان راحت تر است.
در جدول زیر به رتبه بندی  زبان ها در سال 2020 بر اساس سخنوران آن اشاره نموده ایم که می تواند درخور توجه باشد این جدول بر اساس رتبه بندی SIL International ارائه شده است و کشورمان ایران در جایگاه 25 این جدول جای گرفته است.


 آموزش زبان


البته با توجه به اینکه تعداد افرادی که به زبان چینی صحبت می کنند با توجه به جمعیت چین از همه زبان ها بیشتر است و همچنین با توجه به اینکه چین از بزرگترین قطب های اقتصادی دنیا محسوب می شود دور از انتطار نیست که در آینده ای نزدیک شاهد گسترش آموزش زبان چینی در سایر کشورها باشیم.
منبع : فروشگاه کتاب ایران




وبگردی