آفتاب

در خرید بذر به چه نکاتی توجه کنیم؟



مهم‌ترین نکته قبل از خرید بذر این است که بدانیم آیا نیازهای اولیه کشت و شرایط محیطی مورد نیاز برای پرورش این بذر را داریم یا نه.

خرید بذر بسیار لذت‌بخش است. معمولاً با دیدن تنوع بالایی از بذر سبزیجات، گل‌ها و گیاهان هیجان‌زده شده و تحت تأثیر قرار می‌گیریم و فوراً شروع به انتخاب محصولاتی که از آن‌ها خوشمان آمده می‌کنیم. بعضی از آن‌ها زیبای ظاهری دارند بعضی خوش طعم هستن و بعضی به چشم ما جدیدند و تازگی دارند؛ اما باید بدانید قبل از انتخاب و خرید بذر به نکات مهمی توجه کنید. این نکات کمک می‌کنند تا هم بذر را درست انتخاب کنید و هم نحوه کاشت و مقدمات آن را به درستی فراهم آوردید و اقلام مورد نیازی که زمان کاشت به آن‌ها نیاز دارید را نیز تهیه کنید.

نکات پایه خرید بذر


مهم‌ترین نکته قبل از خرید بذر این است که بدانیم آیا نیازهای اولیه کشت و شرایط محیطی مورد نیاز برای پرورش این بذر را داریم یا نه. واضح است که اگر بهترین و با کیفیت‌ترین بذرها را هم بخرید و بکارید اگر در شرایطی به دور از نیازهای اولیه گیاه کاشته شود بذر یا جوانه نمی‌زند و یا اگر سبز هم بکند گیاه سالم و زیبایی نخواهد شد و گلدهی و رشد مطلوبی ندارد. اینکه بذر برای جوانه زنی و رشد به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد یا نه و چه اقداماتی متناسب با نوع بذر باید قبل از کاشت بذر انجام شود نظیر خیس کردن، خراش دادن و سرمادهی و ... همه و همه مواردی هستند که قبل از انجام خرید بذر باید به آن‌ها دقت کنید. مورد بعدی انتخاب بستر کشت مناسب است هر بذری در یک نوع خاک بهتر به عمل می‌آید و حتی ممکن است یک بذر برای جوانه زنی به یک بستر و برای رشد به خاک دیگری نیاز داشته باشد؛ بنابراین این مورد را هم قبل از خرید مدنظر قرار دهید.

چه بستری اغلب برای کشت بذر انتخاب می‌شود؟


در خرید بذر به چه نکاتی توجه کنیم؟


در کنار خرید بذر تهیه خاک و بستر کشت هم انجام می‌شود. اگر بذری که می‌خواهید کشت کنید قرار است نشاء شود می‌توانید از کوکوپیت، پیت ماس و یا مخلوطی از هر دو به همراه کمی پرلیت استفاده کنید. این بستر تنها برای کاشت اولیه بذر و جوانه زنی تا چند برگی شدن نشاء کارایی دارد و بعد از آن باید به زمین اصلی یا گلدان با خاک مناسب انتقال داده شود. اگر می‌خواهید بذر را مستقیم در محل اصلی بکارید و یا بعد از تولید نشاء وقت انتقال به زمین اصلی است می‌توانید متناسب با بذر بستر خود را انتخاب کنید. مثلاً اگر قرار است بذر سبزیجات یا صیفی‌جات بکارید می‌توانید از خاک سبزی‌کاری یا مخلوط ماسه و ورمی کمپوست و خاک باغچه استفاده کنید یا از خاک‌های لومی که حاوی کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست است بهره بگیرید.

 برای کاشت بذر گل‌ها هم انتخاب خاک به نوع گل و گیاه برمی‌گردد برای مثال جهت کاشت اغلب گل‌ها و گیاهان زینتی خاک باغچه یا خاک بستر کاشت گیاهان آپارتمانی قابل استفاده هستند و می‌توان این خاک‌ها را نیز با ورمی کمپوست غنی‌تر کرد. دقت کنید خاک رس خالص برای کاشت این بذرها مناسب نیست. برای کاشت اولیه بذر سبزیجات و گیاهان زینتی از خاک برگ پودر شده و غنی شده هم می‌توانید استفاده کنید البته به شرط اینکه حتماً پودر شده باشد و به آن ورمی کمپوست و کمی ماسه ریز و سبک اضافه شود. در هر صورت هر خاکی که برای کاشت موجود باشد را می‌توانید با مخلوط کردن آن با انواع بسترها مثل پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت، خاک برگ و ... البته بسته به نیاز بذر و گیاه اصلاح کنید.

بذر سبزیجات و کشت بی‌دردسر


خرید بذر سبزیجاتی نظیر بذر ریحان، بذر شاهی، بذر تربچه، بذر تره و ... معمولاً بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و دلیل آن هم سهولت در کاشت و بازدهی سریع است. میانگین زمان برای به ثمر رسیدن و اولین مرحله در چیدن اکثر این سبزیجات یک تا دو ماه است. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با کشت بذر سبزیجات باید مدنظر قرار گیرد داشتن چند ساعت نور مستقیم آفتاب در محل کاشت است. بدون نور مستقیم قطعاً سبزیجات با کیفیتی نخواهید داشت. بذر فلفل، بذر لوبیا سبز و بذر لوبیا سبز نودلی نیز سرعت جوانه زنی و رشد بالایی دارند اما دوره رشد آن‌ها و رسیدن محصول طولانی‌تر خواهد بود؛ بنابراین اگر از آفتاب‌گیر بودن محل کاشت سبزیجات خود مطمئن هستید نوبت به انتخاب بذر و خاک مناسب می‌رسد. در صورت لزوم می‌توانید لوازم باغبانی را نیز تهیه کنید تا هنگام کاشت به دنبال بیلچه یا آبپاش نباشید و تمرکز خود را فقط روی کاشت بگذارید. دقت کنید کودی که برای کاشت بذر سبزیجات استفاده می‌شود بهتر است تنها از کودهای ارگانیک مثل ورمی کمپوست، کود اچ پی یا کود جلبک دریایی باشد اما در مورد گیاهان زینتی استفاده از کودهای دیگر نیز مجاز است.

برای خرید اینترنتی بهترین بذر، کود، خاک، گلدان و لوازم باغبانی به سایت فروشگاه گل و گیاه اطلسی ها به نشانی اینترنتی www.atlasiha.com مراجعه کنید و از تخفیفات ویژه عید استفاده کنید.






وبگردی