آفتاب

اطلاعاتی جالب در مورد جغرافیای کانادا



از شمال تا جنوب، کانادا بیشتر از نیمی از نیم‌کره شمالی را در بر می‌گیرد. از شرق تا غرب این کشور حدود 7500 کیلومتر عرض دارد و 6 منطقه زمانی را شامل می‌شود.

از قله‌های باشکوهش تا جنگل‌های سرسبز و شهرهای پر جنب و جوشش، این سرزمین زیبا پر است از ویژگی‌های خارق‌العاده و شگفت‌انگیز. برخی از شگفت‌آورترین آنها مربوط به ویژگی‌های جغرافیایی کانادا است. در ادامه می‌خواهیم شما را کمی با جغرافیای این کشور آشنا کرده و برخی از جذاب‌ترین نکته‌ها در مورد آن را بازگو کنیم.

اعداد و ارقام در مورد جغرافیای کانادا

از شمال تا جنوب، کانادا بیشتر از نیمی از نیم‌کره شمالی را در بر می‌گیرد. از شرق تا غرب این کشور حدود 7500 کیلومتر عرض دارد و 6 منطقه زمانی را شامل می‌شود. کانادا با این که دومین کشور پهناور دنیا است، اما تنها نیم درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است. شمالی‌ترین بخش این کشور نوار قطبی است، جایی که یخ، برف و یخچال‌های قطبی بیشتر زمین را گرفته‌اند. بیشتر مردم بومی کانادا یا همان مردمان اولین تمدن در این منطقه زندگی می‌کنند.

کانادا طولانی‌ترین خط ساحلی در دنیا را دارد

با داشتن 243 هزار کیلومتر خط ساحلی که در اطراف 52455 جزیره در کانادا کشیده شده‌اند، این کشور طولانی‌ترین خط ساحلی در تمام جهان را دارد. اگر دوست دارید ایده‌ای کلی از مقدار این مسافت به دست آورید، باید به شما بگوییم که با یک پیاده‌روی 20 کیلومتری در هر روز، 33 سال زمان می‌برد که یک نفر بتواند در تمام خطوط ساحلی کانادا قدم بزند.

چند میلیون دریاچه در کانادا وجود دارند

اگر تعداد تمام دریاچه‌ها در تمام کشورهای دنیا را جمع بزنیم، به تعداد دریاچه‌های موجود در کانادا نمی‌رسند. در آخرین شمارش حدود 2 میلیون دریاچه در کانادا وجود داشتند؛ 563 تا از این دریاچه‌ها بیشتر از 100 کیلومتر مربع مساحت دارند. در میان برخی از بزرگترین دریاچه‌هایی که در تور کانادا می‌توانید ببینید، می‌توان به دریاچه هورون در انتاریو، دریاچه خرس بزرگ در قلمروهای شمال غربی و دریاچه سوپریور در انتاریو اشاره کرد. چندین دریاچه بسیار بزرگ در استان مانیتوبا هم وجود دارند. دریاچه‌های وینیپگوسیس مانیتوبا و وینیپگ در اینجا قرار دارند. دریاچه وینیپگ پنجمین دریاچه بزرگ در کانادا و یازدهمین در تمام دنیا است.

قدیمی‌ترین صخره‌های شناخته‌شده در تمام دنیا را می‌توان در کانادا یافت

سپر کانادا یک پدیده زمین‌شناختی است که از دریاچه سوپریور در جنوب تا جزیره‌های قطب شمال و از غربی‌ترین بخش کانادا تا گرین‌لند در شرق ادامه دارد. در این منطقه برخی از قدیمی‌ترین صخره‌ها و سنگ‌های روی سطح زمین را می‌توان پیدا کرد. در میان آنها یک صخره 4.28 میلیارد ساله وجود دارد که توسط زمین‌شناسان در سال 2001 کشف شد.

یک نسخه از دریای مرده در کانادا وجود دارد

دریای مرده در خاورمیانه، برای غلظت بسیار بالای آبش در جهان معروف است. املاح و نمک موجود در آب‌های این دریاچه آن قدر زیاد هستند که شما هیچ‌گاه در آن غرق نخواهید شد و روی آب شناور می‌مانید. در تور کانادا هم می‌توانید چنین پدیده خارق‌العاده طبیعی را تجربه کنید. دریاچه مانیتوبا کوچک در استان ساسکاچوان با چشمه‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود، در نتیجه غلظت نمک‌های معدنی در آب‌های آن 180 هزار میلی‌گرم در هر لیتر است. این میزان نمک حل شده در آب و مساحت 13.3 کیلومتری مربعی دریاچه در کنار هم باعث شده‌اند این دریاچه نیروی شناوری بالایی داشته باشد.

شهر رجینا در مرکز جغرافیایی قاره آمریکای شمالی قرار دارد

رجینا مرکز استان ساسکاچوان با داشتن عرض جغرافیایی 50°27’ شمالی و طول جغرافیایی 104°37’ غربی تقریبا در مرکز قاره آمریکای شمالی قرار دارد.

6 شهر کانادا بیشتر از 1 میلیون سکنه دارند.

این شهرها تورنتو، مونترال، ونکوور، کلگری، ادمونتون و اتاوا هستند. از نظر جمعیت تورنتو جایگاه اول را دارد و بعد از آن مونترال و ونکوور قرار می‌گیرند. کانادا در میان دیگر کشورهای دنیا یکی از کم‌ترین تراکم‌های جمعیتی را دارد؛ در این کشور در هر کیلومتر مریع تنها حدود 4 نفر زندگی می‌کنند. در سال 2019 جمعیت این کشور پهناور تنها کمی بیشتر از 37 میلیون نفر بوده است.

بزرگترین و کوچک‌ترین استان‌های کانادا

با داشتن مساحت 1.5 میلیون کیلومتر مربعی، استان کبک بزرگترین استان کانادا به حساب می‌آید. در سوی دیگر، جزیره پرنس ادوارد قرار دارد که با 5660 کیلومتر مربع مساحت، عنوان کوچک‌ترین استان کانادا را از آن خود کرده است. در میان قلمروها، نوناوان بزرگترین آنها است که حدود یک پنجم مساحت کل کانادا (حدود 2 میلیون کیلومتر مربع) را از آن خود کرده است. با وجود چنین مساحتی، این قلمرو شمالی به خاطر آب و هوای سخت و دور افتاده بودنش تنها منزلگاه 28 هزار نفر است.

کانادا بزرگترین منبع آب شیرین در جهان است

با وجود میلیون‌ها دریاچه و رودخانه، آن چنان جای تعجب وجود نخواهد داشت اگر بدانید که کانادا این عنوان را هم از آن خود کرده است. برای نمونه خلیج سنت لورنس یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین خورهای رودخانه‌ای در تمام جهان است. آب این خور از دریاچه‌های بزرگ تامین می‌شود؛ مجموعه‌ای از دریاچه‌های آب شیرین به هم پیوسته که در منطقه شرقی قاره آمریکای شمالی قرار دارند.

در کانادا بزرگترین جزیره در داخل یک جزیره وجود دارد

کانادا یک جزیره در جزیره در بخش شمالگان خود دارد، جزیره‌ای که حدود 1.6 هکتار مساحت دارد. بخشی از این موضوع که این جزیره این مقدار ناشناخته مانده، مربوط به این واقعیت است که دسترسی  به آن فوق‌العاده سخت است. این جزیره در 120 کیلومتری داخل جزیره ویکتوریا هشتمین حزیره بزرگ دنیا قرار گرفته است.

بلندترین قله کانادا

قله لوگان در یوکون، بلندترین قله در تمام کانادا است. این کوه 5995 متر ارتفاع دارد و در پارک ملی و حفاظتگاه کلوآنه قرار گرفته است. این کوهستان به خاطر زمین‌شناس کانادایی، ویلیام ادموند لوگان، به این نام نامگذاری شده است.

مجموعه Bestcanadatours مجری مستقیم تورهای کانادا، برای همه هموطنان گرامی عافیت آرزومند است، امیدواریم این روزهای سخت شیوع بیماری کرونا با همکاری همدیگر، هر چه زودتر سپری شده و روزهایی امیدوارکننده را در پیش داشته باشیم.




وبگردی