آفتاب

انتخاب دفتر ازدواج و تمام آنچه لازم است در مورد ثبت عقد محضری بدانید!



اگر در ابتدای شروع یک زندگی و پیمان مشترک هستید و دقیقا نمی دانید برای انتخاب یک دفتر ازدواج مناسب، لازم است چه نکاتی را رعایت کنید، به کدام دفتر ازدواج بروید و چه مدارکی را برای ثبت عقد آماده کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا نکات عقد محضری و انتخاب یک دفتر ازدواج شیک را برایتان شرح دهیم.

ثبت عقد محضری در یک دفتر ازدواج شیک و مناسب یکی از اولین مراسم شیرینی است که پیش روی عروس و داماد ها قرار می گیرد. اگر در ابتدای شروع یک زندگی و پیمان مشترک هستید و دقیقا نمی دانید برای انتخاب یک دفتر ازدواج مناسب، لازم است چه نکاتی را رعایت کنید، به کدام دفتر ازدواج بروید و چه مدارکی را برای ثبت عقد آماده کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا نکات عقد محضری و انتخاب یک دفتر ازدواج شیک را برایتان شرح دهیم.


 دفتر ازدواج شیک


نکات مهم برای انتخاب یک دفتر ازدواج  شیک

گزینه اول بعد از توافق دختر و پسر، انتخاب دفتر ازدواج برای جاری کردن عقد محضری است. شاید برای خیلی از افراد انتخاب محضرخانه اهمیت زیادی نداشته نباشد، اما این مكان تنها مكانی است كه پیمان زناشویی آن جاری شده و جز اولین مراسمات رسمی مشترک عروس و داماد محسوب می شود. پس با انتخاب درست دفتر ازدواج، می توانید این روز را تا ابد در یاد خود و عزیزانتان ماندگار كنید.

موقعیت جغرافیایی

یكی از مهمترین نکاتی كه درباره انتخاب دفتر ازدواج باید به آن توجه کرد، موقعیت جغرافیایی آن و مسیر رفت و آمد میهمانان به آنجاست. سعی كنید برای آسانی رفت و آمد میهمانان محضری را انتخاب كنید كه برای همه دارای دسترسی آسان باشد.

نوع دكوراسیون و سفره عقد

شیك بودن و ظاهر زیبا برای دفتر ازدواج جز مهم ترین اصول برای انتخاب محضر محسوب می شود. وقتی برای بازدید از یک محضر می روید، ابتدا ورودی، داخل محضر و از همه مهم تر سفره عقد آن را مورد بررسی قرار دهید. این نکات در ثبت لحظات شما با دوربین اهمیت دارند و اگر کمی با سلیقه شما همخوانی نداشته باشند، شاید برای همیشه از روز دفتر ازدواج عقدتان خاطره خوبی نداشته باشید.

موسیقی

اکثر دفترهای ازدواج، این روزها به همه امكانات پخش موسیقی و سرگرمی دسترسی دارند. پس اگر می خواهید مراسم عقد محضر شما به عالی ترین شكل و زیباترین حالت برگزار شود، باید محضری انتخاب كنید كه دارای امكان پخش موسیقی باشد.

روشنایی و نورپردازی دفتر ازدواج

اگر عکاسی و فیلمبرداری عقد محضری برای شما اهمیت دارد، علاوه بر انتخاب آتلیه عکاسی مناسب، باید در انتخاب محضر، نور و روشنایی آن را نیز در نظر بگیرید.

پذیرایی در دفتر ازدواج

دفترهای عقد معمولا شیرینی، چای، كیك، میان وعده هایی مختلف و نوشیدنی ها را به شما برای پذیرایی ارائه می دهند؛ اما اگر میخواهید بعد از مراسم برای مهمان ها پذیرایی شام یا ناهار تدارک ببینید، این روزها بعضی از دفاتر ازدواج لوکس این امکان را به خوبی فراهم کرده اند.


  دفتر ازدواج با پذیرایی شما و ناهار


هر چیزی که برای ثبت عقد در دفتر ازدواج نیاز داریم

آزمایش های ازدواج

پیش از ثبت ازدواج، زوجین باید آزمایش هایی مثل اعتیاد و تالاسمی انجام دهند. برای انجام آزمایش باید محضر موردنظر را انتخاب كنید. سپس با مراجعه به دفتر ازدواج، معرفی نامه ای برای مراجعه به آزمایشگاه، بگیرید.
بعد از دریافت معرفی نامه، زوجین می توانند به هریك از آزمایشگاه های اعلام شده توسط سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مراجعه كنند. همچنین بعد از گرفتن نتایج آزمایش ها ظرف مدت یك ماه باید جهت ثبت ازدواج به دفتر ازدواج مراجعه كنند.

آزمایش های مربوط با ازدواج

•    آزمایش عدم اعتیاد از هر دو نفر
•    بررسی بیماری سیفلیس برای آقایان
•    بررسی زوجین از نظر تالاسمی
•    تزریق واكسن كزاز برای خانم ها
•    گذراندن كلاس مشاوره تنظیم خانواده

نکات آزمایش های پیش ازدواج

1.    پاسخ آزمایشگاه های خصوصی، جهت ثبت ازدواج، اعتبار ندارد
2.    پاسخ آزمایشگاه های دولتی یك شهر برای دفترخانه رسمی شهر دیگری، اعتبار ندارد.
3.    در روز ثبت عقد، اصل شناسنامه دختر و پسر، باید به دفترخانه تحویل شود. وگرنه، اجازه ثبت وجود ندارد.
4.    اگر پسر یا دختر یا هر دو، به سن قانونی نرسیده باشند، حتما باید از دادگاه، گواهی رشد بگیرید و به دفترخانه، بدهید.

مدارك لازم برای ثبت ازدواج

برای  ثبت ازدواج مثل سایر كارهای رسمی، به مداركی نیاز است  که لازم است متقاضیان ازدواج، آنها را فراهم ساخته و به دفترخانه ارائه دهند تا دو كار برایشان انجام شود:
1.    صدور معرفی نامه آزمایشگاه توسط دفترخانه، برای  انجام آزمایش های پیش از ازدواج
2.    بعد از دریافت جواب آزمایش و تكمیل شدن مدارك، ثبت عقد و ازدواج به طور رسمی
3.    اصل شناسنامه دختر و پسر- دو صفحه كپی از صفحه اول شناسنامه های دختر و پسر
4.    اگر دختر یا پسر یا هردو، برای ازدواج دوم اقدام کرده اند، كپی صفحه دوم شناسنامه آن ها هم لازم است.
5.    جهت ثبت ازدواج دوم، باید طلاق نامه رسمی یا گواهی فوت همسر سابق، به دفترخانه داده شود.
6.    دو قطعه عكس از دختر و دو قطعه عكس از پسر
7.    یك صفحه كپی پشت و رو از كارت ملی دختر و یك صفحه از پسر
8.    اصل شناسنامه پدر دختر
•    در ازدواج اول دختران، به اجازه پدر و حضور او در دفتر عقد و امضا او نیاز داریم.
•    شناسنامه پدر دختر برای اطمینان به زنده بودن او، گرفته می شود.
•    اگر پدر دختر در دنیا نباشد، كپی گواهی فوت او کفایت می کند.
•    اگر پدر دختر، حاضر به ازدواج او نباشد، دختر باید به دادگاه مراجعه کند و تقاضای اجازه ازدواج خود را به دفترخانه ارائه دهد
•    اگر پدر دختر، آدرس مشخص نداشته باشد یا به هر علتی، حضور او در جلسه عقد امکان پذیر نباشد، باید اجازه ازدواج از دادگاه صادر شود.
•    اگر پدر دختر زندان باشد، باید با حق دادگاه و هماهنگی های انجام شده، منشی، به زندان برود و از امضای او را ثبت کند.



 ثبت عقد محضری در دفتر ازدواج



مشاوره پیش از ازدواج

یكی از مراحلی كه زوجین باید پیش از ازدواج بگذرانند مشاوره پیش از ازدواج است. همیشه اطلاعاتی كه از دوست، آشنا و یا فامیل به ما می رسند از صحت كامل برخوردار نیستند، به خصوص مسایلی روش های پیشگیری از بارداری، مراقبت های بارداری و… در كلاس های مشاوره پیش از ازدواج اطلاعات لازم در زمینه های فوق به زوجین داده شده و پاسخگویی به سوالات بهداشتی آنان انجام می شود. راهنمایی زوج ها برای مراجعه به مراكز بهداشتی، و درمانی در زمان مناسب و آشنایی با روش كار مراكز و خدماتی كه ارائه می شود وظایف مشاورین محسوب می شود.

امیدواریم توانسته باشیم ابهامات در زمینه انتخاب و مراحل ثبت ازدواج که برای شما به وجود آمده را رفع کنیم. برای مقالات بیشتردر این زمینه و آشنایی با شیک ترین دفاتر ازدواج میتوانید به سایت سوربان مراجعه کنید.
سوربان چیست؟ سوربان یک سایت بسیار قدرتمند در زمینه معرفی دفتر عقد و سالن های عقد و ازدواج و سایر خدمات عروسی است که آن ها را همراه با تصاویر و ویژگی هایی که دارند به مخاطبین معرفی می کند. در صورتی که نیاز دارید از این موارد استفاده کنید به  وب سایت سوربان مراجعه کنید و در صورت نیاز با ما تماس بگیرید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.
www.soorban.com




وبگردی