آفتاب

تفکیک دو مفهوم بنیادین در بلاک چین: غیر متمرکز و توزیع شده



فناوری های پشتیبانی شده از blockchain می توانند هماهنگی غیر متمرکز و هم ترازی انگیزه های انسانی را در مقیاس که فقط ساختارهای از بالا به پایین ، فرمان و کنترل قبل از آن می توانستند ، تسهیل کنند.

مطمئناً ، blockchain ها درمانی برای بیماری های جامعه نخواهند بود. هیچ ابزار یا فناوری واحد هرگز نمی تواند باشد. اما پذیرش آنها در مقیاس وسیع اجتماعی می تواند به طور بالقوه با برخی از نگرانی های Ito در مورد جهت کاهشی تکنیک-تبشیر و درخشان سیلیکون ولی مخالفت کند و ایمان به هوش مصنوعی را بیش از حد کند. اول ، انحصار مالی توسط Silicon Valley از کلیه داده ها و ارزش موجود در چشم انداز Web 2.0 می تواند دوباره توزیع مجدد کاربران کاربران در وب 3.0 آغاز شود. دوم ، عدم تمرکز اجتماعی با تسهیل در blockchain می تواند الگوهای مشارکت و همکاری انسانی را مجدداً توزیع و دوباره دموکراتیک کند. سوم ، blockchains توسط یک مقام مرکزی کنترل نمی شود بلکه توسط کل شبکه شرکت کنندگان کنترل می شود که خود قوانین مربوط به مشارکت را تعیین می کنند و می توانند براساس اجماع ، سیستم را برای تکامل انتخاب کنند. این باعث می شود آنها نسبت به سایر سازوکارهای تصمیم گیری برای گروههای بزرگی از مردم مقاوم در برابر سانسور و ذاتاً الاستیک باشند.

تعریف عدم تمرکز

از همه مهمتر ، فناوری های پشتیبانی شده از blockchain می توانند هماهنگی غیر متمرکز و هم ترازی انگیزه های انسانی را در مقیاس که فقط ساختارهای از بالا به پایین ، فرمان و کنترل قبل از آن می توانستند ، تسهیل کنند. عدم تمرکز فرآیند پراکندگی توابع و قدرت به دور از یک مکان یا مقام مرکزی است. در یک معماری غیرمتمرکز ، تشخیص مرکز خاص دشوار و غیرممکن است. شبکه جهانی وب در ابتدا به عنوان یک بستر غیر متمرکز توسعه یافت. فناوریهای بلاکچین مانند بیت کوین و اتریوم نمونه ای از معماری و سیستم های غیرمتمرکز هستند .

چالش ها

چالش هماهنگی گروه های انسانی و رفتار آنها با رفتارهای سازنده و صلح آمیز ، داستان اصلی تمدن بوده است. ادعای متداول در مورد پتانسیل فناوری blockchain برای تسهیل تمرکززدایی اجتماعی این است که می تواند قدرت را از مراکز – کلانشهرهای اصلی ، دولتها ، سازمانهای بزرگ سلسله مراتبی و شرکتها به سمت حاشیه ها سوق دهد. عدم تمرکز نیز یک چالش اجتماعی است: هر کس امروز در کره زمین زندگی می کند تحت الگوی سلسله مراتب و فرمان و کنترل از بالا به پایین زندگی کرده است ، بنابراین ما به عنوان حالت های سازمانی تمایل به پیش فرض از آنها داریم. وسوسه بازگشت به این حالت های هماهنگی آشنا در بعضی مواقع بسیار زیاد است و انتقال به یک الگوی اجتماعی کمتر متمرکز با ابزارهای دیجیتالی بومی نیاز به یک آگاهی دارد که بارها و بارها توسط شرکت کنندگان در شبکه ساخته شده است. آنها به همان اندازه که در جستجوی مسیرهای تولیدی و راههای آزادانه تعامل هستند ، به دنبال یک چشم انداز و هدف واحد ، یک نقطه پایانی بهینه سازی – یک تکینگی نیستند .

قانون گذاری

قانون کانوی اظهار داشت: “سازمان هایی که سیستم هایی را طراحی می کنند محدود به ایجاد طرح هایی هستند که نسخه ای از ساختارهای ارتباطی این سازمان ها هستند.” ساختار و سبک گروهی از برنامه نویسان که در حال ایجاد یک ابزار نرم افزاری هستند ، تأثیر به مراتب بیشتری از محصول نهایی نسبت به مفروضات ارائه شده در مورد نحوه استفاده کاربران مورد نظرشان خواهد داشت. با این منطق ، شبکه ای از افراد که در تلاش برای ساختن ابزارهای نرم افزاری برای تسهیل تمرکززدایی هستند ، باید خودشان را متمرکز کنند: متنوع ، متقابل به طور تصادفی ، معاشرت در اطراف پروژه ها ، انجام آزمایشات ، کشت یا رها کردن آنها در حالت روان و همبستگی. Ito پیشنهاد می کند ، “طراحی شرکت کنندگان” ، طراحی سیستم ها توسط شرکت کنندگان و “در واقع اخلاق اصلی یک اکوسیستم غیرمتمرکز است. 
یک اکوسیستم نوظهور از رفتارهای گروهی خود سازماندهی ناشی می شود. چالش شناختی در پذیرش غیرممکن بودن اساسی در طراحی یا نقشه برداری چنین سیستمی ، اجازه دادن به حلقه های بازخورد ، فضای خود را به حلقه می زند ، و بعضی از اهداف بعضی اوقات شکست می خورند ، قابل توجه است. مغز ما به دلیل انسجام ، تمایل دارد سیستم هایپرپل پیچیده را ساده یا انتزاعی کند. آنها حتی اگر اغلب سیگنالهای نادرست هستند ، می توانند سیگنال ها را در سر و صدا تشخیص دهند. اما سیستمهای سازگار پیچیده ذاتاً قادر به خود تنظیم و تکامل مداوم هستند .

لجرهای توزیع شده

لجر توزیع شده یک پایگاه داده است که با اجماع مشترک و در چندین سایت ، موسسات یا جغرافیای مختلف به اشتراک گذاشته می شود و توسط چندین نفر قابل دسترسی است. این اجازه می دهد تا معاملات “شاهد” عمومی داشته باشند. شرکت کننده در هر گره از شبکه می تواند به ضبط های مشترک در آن شبکه دسترسی داشته باشد و می تواند یک نسخه مشابه از آن داشته باشد. هرگونه تغییر یا اضافی در لجر راهنمای کاربر در عرض چند ثانیه یا دقیقه برای همه شرکت کنندگان منعکس و کپی می شود .
یک لجر توزیع شده بر خلاف دفتر مرکزی متمرکز است ، که نوع لجر ای است که بیشتر شرکت ها از آن استفاده می کنند. یک دفتر مرکزی متمرکز بیشتر مستعد حملات سایبری و کلاهبرداری است ، زیرا یک نقطه شکست را دارد .
زیر بنای توزیع شده همان فناوری است که توسط blockchain استفاده می شود ، همان فناوری است که توسط بیت کوین استفاده می شود. Blockchain نوعی از لجر توزیع شده است که توسط بیت کوین استفاده می شود .
دو مزیت مهم عدم تمرکز

۱- کاربران می توانند در یک سیستم بی اعتماد شرکت کنند .

پوزیدون هو ، شریک عمومی OUTLIERS می گوید: “عدم تمرکز ، مسئولیت اعتماد به نفس را با داشتن چندین شركت كننده برای مدیریت یك شبكه حل می كند. كاربران لازم نیست به مركز اصلی اعتماد داشته باشند و پروتكل ها برای جلوگیری از رفتار بد طراحی شده اند.” شتاب دهنده سرمایه گذاری مستقر در سانفرانسیسکو میزبان کنفرانس Outliers Hashed خواهد بود ، که شامل یک مسابقه زمین با 9 استارت آپ است که نشان دهنده قدرت blockchain است .
VC ها به دلیل گسترش موارد استفاده و همچنین پیش بینی های خوش بینانه ، سرمایه گذاری شرکت های با تمرکز غیر متمرکز را تأمین می کنند. طبق گفته گارتنر ، Blockchain تا سال 2030 ارزش تجاری جدیدی به ارزش 3.1 تریلیون دلار ایجاد خواهد کرد .

2- خطر نقص سیستمی را کاهش می دهد

هیچ جا اعتماد به نفس مهم تر از سیستم های پولی نیست.
عدم تمرکز باعث افزایش ارزهای دیجیتالی به دلیل توانایی آن برای جلب اعتماد کاربر شده است. نارسایی سیستمیک در اقتصادهای پرفشاری خون مانند زیمبابوه و ونزوئلا رخ می دهد .
تاد کراس لند ، بنیانگذار و مدیر عامل CoinZoom ، تبادل رمزنگاری ارز بعدی ، می گوید: “این یکی از دلایلی است که سیستم عامل های تبادل دیجیتال در سراسر جهان گسترش می یابند.” “در مورد ما ، CoinZoom آنچه را که ما اعتقاد داریم اولین قدم به سمت تصویب انبوه برای دارایی های دیجیتال است ، از طریق کارت بدهی CoinZoom Visa ، فراهم می کند که به مشتریان امکان می دهد بیت کوین ، اتریوم یا سایر دارایی های دیجیتالی خود را به راحتی در سراسر جهان خرج کنند .”
راه حل
افزایش ارزش ارز دیجیتال نیز نشانگر شک و تردید مردم در انگیزه ها ، اخلاق یا صلاحیت بانک های مرکزی و برنامه ریزان دولت است. و پروتکل اساسی آنها ، عدم تمرکز ، یک پادزهر برای شکست بسیار بزرگ است. تنها نقاط شکست می تواند یک سیستم اقتصادی مانند بانک وال استریت را که نیاز به کمک مالی گسترده دارد ، از بین ببرد ، مبادا سیستم مالی را خراب کند.
در فن آوری ، نقاط نقص تنها می توانند یک شبکه را متوقف کنند ، مانند خرابی یک وب سایت یا نرم افزار ATM. در سیستم های غیرمتمرکز ، گره ای که به صورت آفلاین می رود ، حجم کار خود را به گره های دیگر منتقل می کند ، به این معنی که برنامه ها می توانند در حال اجرا و کار باشند.

مزایای لجرتوزیع شده

در حالی که لجر های متمرکز مستعد حمله سایبری نیستند ، لیدرهای توزیع شده ذاتاً حمله آنها سخت تر است زیرا همه نسخه های توزیع شده برای موفقیت در یک حمله به طور همزمان باید مورد حمله قرار گیرند. علاوه بر این ، این سوابق در برابر تغییرات مخرب توسط یک حزب واحد مقاوم هستند. با دستکاری و حمله دشوار است ، رهبران توزیع شده امکان شفافیت گسترده را فراهم می کنند.
لجر های توزیع شده همچنین ناکارآمدی عملیاتی را کاهش می دهند ، میزان زمان انجام معامله را سرعت می بخشند ، خودکار می شوند و بنابراین عملکرد 24/7 دارند که همگی هزینه های کلی را برای اشخاصی که از آنها استفاده می کنند کاهش می دهد.
سرفصلهای توزیع شده همچنین امکان دسترسی آسان اطلاعات را فراهم می کند ، که باعث می شود در صورت انجام بررسی های صورت های مالی ، دنباله حسابرسی برای حسابداران آسان باشد. این امر به حذف احتمال تقلب در کتابهای مالی یک شرکت کمک می کند. کاهش استفاده از کاغذ نیز فایده ای برای محیط زیست دارد.
منبع :
آی ماینر



وبگردی