آفتاب

هر سال نوای «یا علی اصغر» در فضای ۴۵ کشور می پیچد | کنفرانس حمایت از کودکان یمن برگزار می شود



دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) با اشاره به آغاز فعالیت مجمع از سال ۱۳۸۲ گفت: مجمع بدون هیچ گونه کمک دولت و یا نهادی های دولتی فعالیت می کند و تمام نیروها و امکانات کاملا مردمی و جهادی هستند.

خبرگزاری حوزه: مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) به عنوان یک سازمان مردم نهاد و یک هیئت بین المللی شیعی چند سالی است که با گسترش مراسم شیرخوارگان حسینی در چند هزار شهر و روستای ایران و ۴۵ کشور جهان و افزایش تعداد شرکت کنندگان به میلیون ها نفر، توانسته پویایی و حقانیت مکتب تشیع را معرفی کند.

آن طور که داود منافی پور، دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران می گوید: این مجمع بدون هیچ گونه کمک دولت و یا نهادی های دولتی فعالیت می کند و تمام نیروها و امکانات کاملا مردمی و جهادی هستند.

گفتگوی خبرنگار ما را دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) در ادامه بخوانید:

از چه زمانی و با چه هدفی مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) شروع به فعالیت کرد؟

قبل از همه باید تشکر کنم از خبرگزاری حوزه که واقعا یکی از رسانه های دینی و فرهنگی جامعه ایران است.

مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) سال ۱۳۸۲ به عنوان یک هیئت مذهبی تاسیس شد و ۱۸ سال از شروع آن گذشته است. خون حضرت علی اصغر (ع) یک نقطه عطف و بیدارگر است و ما باید به سمت این نقطه عطف بیدارگر حرکت کنیم.

 چه نهادها و یا افرادی از مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) حمایت می کنند؟

مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) از یک خانواده معمولی و سی نفر مسئول استان در ایران و ۴۵ نفر مسئول خارج از کشور تشکیل شده است و بدون هیچ گونه کمک دولت و یا نهادی های دولتی فعالیت می کند و تمام نیروها و امکانات کاملا مردمی و جهادی هستند. اگربودجه ی لازم و کافی را در اختیار داشتیم سرعت کارها بسیار بیشتر می شد، ولی بحمدلله راضی هستیم. در این سال ها برآیندهای عجیب و غریبی از شکفتن این حرکت به ما رسیده است به عنوان مثال در دانشگاه های مهم دنیا کرسی هایی با عنوان حضرت علی اصغر شناسی راه اندازی شده است.

نحوه برگزاری مراسم های مجمع به چه شکل است؟

این مراسم ها به این شکل است که مادران همراه فرزندان در گهواره و یا خردسال خود در اولین جمعه ماه محرم در ایران و ۴۵ کشور جهان از جمله  عراق، عربستان، استرالیا، آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فیلیپین، اوکراین، تانزانیا، سیرالئون به صورت همزمان گردهم می آیند و یک پیام واحد را بیان می کنند و محور اصلی آن پیام هم تعظیم مظلومیت و شهادت حضرت علی اصغر (ع) است. نقطه عطفش هم نذر نامه خوانی است که مادران،  فرزندان خود را نذر یاری منجی می‌کنند.

به لطف خداوند این نذر نامه خوانی در دنیا رواج پیدا کرده است و به ۱۳ زبان دنیا از جمله ایتالیایی، روسی، سواحلی، انگلیسی، عربی، ترکی، آذری، روسی و... ترجمه شده است که مادران هر کدام به زبان خودشان این نذرنامه را قرائت میکنند. بحمدلله این مراسم ها ابتدا از یک جلسه تشکیل شد و به مرور زمان به ۶ هزار جلسه رسیده است.

  نتایج این فعالیت ها چگونه بوده است؟

اتفاقات واقعی بسیاری در این مراسمات افتاده است. بخشی از آن ها کرامات است که  ما بنا به بعضی سیاست ها اقدام به ثبت آن ها نکرده ایم، اما در این ۱۸ سال نشده است  که جلسه ای صورت برگزار شود و کرامتی در آن رخ نداده باشد.

در مورد نتیجه اصلی فعالیت ها فقط یک چیز می تواند باشد و آن همان هدف سید الشهداء(ع) است که فرمود: من برای بیداری امت اسلام قیام کرده ام و نه برای حکومت و دنیای شما. لذا فعالیت اصلی این مجمع جهانی، بیدارگری است که یکی از منشاء های آن خون به زمین ریخته شده ی حضرت علی اصغر(ع) است و ما پیام عقلانیت و مظلومیت آن را با طرح این سوال آغاز می کنیم که: بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ؟

 این بیدارگری یک انقلاب ایجاد کرده است تا جایی که در سراسر جهان برادران اهل تسنن نیز بدون کمک مالی هرساله این مراسم باشکوه را برگزار می‌کنند.

آیا فعالیت های مجمع واکنش ها و دشمنی هایی را هم در پی داشته است؟ و علت این دشمنی ها چه چیزی می تواند باشد؟

اقداماتی که طی چندساله ی اخیر صورت گرفته‌ موجب توجه دشمنان اسلام خصوصا دشمن اصلی اسلام و قرآن یعنی رژیم غاصب صهیونیستی را در پی داشته است. این حرکت باعث شده، استکبار جهانی که همیشه به دنبال تقابل و دشمنی با اسلام است، مراکز خود را فعال کند و باعث کم رونق کردن و یا به صفر رساندن این حرکت انسانی شود. لذا این همایش‌ها و حضور مردمی را باید با قوت و انسجام بیشتری دنبال کنیم و فراموش نکنیم که علی‌اصغر(ع) نماد مقاومت و وحدت اسلامی است.

آیامجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی نیز  دارد؟

کار کارشناسی و تحقیقاتی در چندین حوزه صورت گرفته است. بخشی از آن ها در رابطه با بحث های نظری و فلسفی تشکیل خود مجمع است و در واقع پاسخ به سؤالاتی است که ممکن است در ذهن افراد جامعه مطرح شود. مثل اینکه چرا این کار انجام شده؟ یا چرا این قدر وسعت دارد؟

بخش دیگری با عنوان عاشورا پژوهی است. بی شک خون حضرت علی اصغر (ع) بلاغ است و به تنهایی می شود کل عاشورا را با این خون معرفی کرد، ولی خداوند به ما مدد کرده است تا در سایر موضوعات عاشورا نیز پژوه ها و فعالیت هایی داشته باشیم. مثلا شیعه بعد از ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا هنوز نماد مستندی ندارد. نمادهایی معرفی شده اند مانند علم و نخل و... اما اینها نماد نیستند. ما به این نتیجه رسیدیم از آنجا که کربلا صانعش خداست پس خودش هم نماد سازی کرده است خیلی سربسته خدمتتان عرض کنم  در روایتی به امام صادق (ع) عرض شد: وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند، ولی من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه ی جلسه عزا می کنید!؟ حضرت فرمودند: هنگامی که هلال ماه محرم دیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین (ع) را از عرش آویزان می کنند در حالی که پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل و بصیرت می بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود. (جزایری، خصائص الزینبیه ص۴۹، الهاشمی النجفی، ثمرات الاعواد، ص۳۶)

یکی از موضوعات دیگری که بنده روی آن کار کرده ام، تفاوت شیعه قبل و بعد از انقلاب است. این هدیه ای است که باید آن را وامدار حضرت امام خمینی (ره) بدانیم. اگر شما به کشورهای مختلف بروید، فرق شیعه ایرانی عصر انقلاب با سایر شیعیان کاملاً احساس خواهید کرد.

موضوع دیگری که در دست اقدام و پژوهش داریم، عنوان انقلاب اسلامی که زمینه ساز ظهور است تعبیر می شود و به عبارت دیگر انقلاب اسلامی امتداد حرکت سیدالشهداء(ع) است و حرکت سیدالشهدا (ع) زمینه ساز تمدن مهدوی است.

آیا این تحقیقات را به علما و فضلای حوزه هم عرضه کرده اید؟

بله؛ به آیات و حجج اسلام مدرسی، میرباقری، صدیقی، انصاریان، و... عرضه داشته ایم و در اجلاس هایی که در مشهد و سایر شهر ها برگزار شده است نیز با علما و فضلا مطرح کرده ایم.

شاید این سؤال پیش بیاید که جای این بحث ها در مشهد  یا قم است، پس چرا مرکز اصلی مجمع در تهران است؟

مرکز نگاه ها در عصر ما در تهران، عاصمه جمهوری اسلامی است. شاید باورتان نشود چند سال پیش فکر می کردم باید برای زندگی به مشهد بروم دعا و توسل هم کردم، اما بحمدالله باب هایی برایم باز شد که در این جا خیلی خبرها است و نقطه ثقل، پایتخت جمهوری اسلامی است.
بحثی در رسانه ها مطرح است با عنوان دکترین مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)، در این خصوص توضیحاتی بفرمایید

دکترین یک کار پژوهشی در حدود ۳۰۰ صفحه که بنده آن را در سی صفحه خلاصه کرده ام و موضوع اصلی آن جریان سیر انقلاب اسلامی و حرکت خاص حضرت امام خمینی(ره) است که بعد از ایشان وارث بر حق ایشان مقام معظم رهبری می باشند.

در آن بیان شده است که به تنهایی و با نیروی مظلومیت حضرت علی اصغر (ع) می توان در دنیا شیعه و غدیر را اثبات کرد. در این دکترین ثابت شده است که اگر فریاد «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» در قبل از انقلاب اسلامی ایران بلند می شد، تاثیرگذاری امروز بعد از انقلاب را نداشت و چه بسا دشمنان شروع به تحریف تاریخ و حذف اسناد آن می کردند.

روزی وهابیون آل‌سعود اقدام به برگزاری کنفرانس «تحریف تاریخ عاشورا» در دانشگاه محمد بن سعود کردند و عنوان داشتنند: «ایاکم و العالمیة علی الاصغر»؛ بترسید از اینکه علی اصغر (ع) جهانی شود، ولی امروزه بحمدالله به برکت وجود جمهوری اسلامی هر چه بخواهند دیگر نمی توانند جلوی این حرکت عظیم را بگیرند.

در راستای عینیت بخشی به اهداف مکتب سیدالشهدا(ع) برنامه ای هم برای دفاع از مردم مظلوم یمن خصوصا کودکان آن دارید؟

در طول ۷ سال جنگ یزیدیان و شمریان زمان با مردم مظلوم ولی مقتدر یمن تعداد زیادی کودک کشته شده است، اینها تنور داغی است برای این قصه پر غصه یمن مظلوم. چند سال پیش یک خیزی برداشته شده است، ولی باید محکم تر این حرکت را انجام دهیم ان شاء الله در سال آینده کنفرانسی هم با این موضوع برگزار خواهیم کرد.



وبگردی