آفتاب

جشنواره «فیلم‌های کوتاه تهران» دروازه راهیابی به اسکار شد



مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، گفت: با تأیید آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار)، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌عنوان یکی از دروازه‌های راه‌یابی آثار به جشن سالانه «اسکار» شناخته شد.

ایرنا: سیدصادق موسوی صبح امروز (شنبه ۱۲ تیرماه) در نشست خبری با عنوان دستاورد مهم سینمای ایران در حوزه بین‌الملل، گفت: مهمترین جایزه سینمای جهان جایزه‌ای است که آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک اهدا می‌کند، تخمین زده می‌شود یک میلیارد نفر به شکل زنده مراسم اسکار را می‌بینند، ما هم هر سال نماینده‌ای را به این رویداد معرفی می‌کنیم. این رویداد در بخش کوتاه هم مکانیزم خود را دارد. جشنواره فیلم‌های کوتاه تهران حالا از آن دسته از جشنواره‌هایی است که از نظر اسکار رویدادی معتبر شناخته می‌شود.

موسوی افزود: در حال حاضر با تلاشی که داشته‌ایم و مکاتبات فراوان و جمع‌آوری اطلاعات، برای افراد موثری که به جشنواره آمده‌اند معرفی نامه گرفتیم، مراحلی را گذراندیم و پنجشنبه این ایمیل برای ما آمد که این رویداد به‌عنوان یکی از دروازه‌های ورود به اسکار پذیرفته و به تعبیری یک رویداد مورد تأیید اسکار شده است. امروز این افتخار برای کشور عزیزمان و سینمای پر افتخار حاصل شده که یکی از دروازه‌های ورود به اسکار این جشنواره باشد.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی من این است که این موفقیت سبب شود تا آثار بیشتری به دست ما برسد. در میان تمامی جشنواره‌هایی که این اتفاق برایشان رخ داده ما تنها کشوری هستیم که حضور در جشنواره‌مان رایگان است. در مرحله اول مدارک ما رد شد، ولی ما گفتیم که به دلیل تحریم نمی‌توانیم یک دلار هم از افراد بگیریم. اگر جشنواره فیلم کوتاه تهران مثل بقیه جشنواره‌ها حق حضور از متقاضیان بگیرد، می‌تواند اندوخته‌ای نزدیک به ۲۵۰ هزار یورو داشته باشد. اگر روزی این محدودیت‌ها برطرف شود حضور رایگان را کنار خواهیم گذاشت اما ثبت‌نام برای ایرانی‌ها همچنان رایگان خواهد بود.

دبیر سی و نهیمن جشنواره فیلم کوتاه تهران، تأکید کرد: امروز ما تنها جشنواره‌ای هستیم که با این قدمت توانسته‌ایم با قواعد فرهنگی خودمان در این چهل سال کار کنیم و به این درجه از اعتبار جهانی برسیم. ۱۲۷ فستیوال این درجه را دارند که از میان آن‌ها ۴۲ جشنواره فقط در آمریکا هستند.

وی افزود: حقیقت امر این است که در آستانه جشنواره فیلم کوتاه تهران هستیم و همانطور که می‌دانید این جشنواره اواخر مهر برگزار می‌شود. انجمن سینمای ایران به عنوان قدیمی‌ترین انجمن سینمایی ایران، متولی برگزاری این جشنواره بوده و هست و این افتخار را داشته‌ام که چهار دوره دبیر این جشنواره باشم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، افزود: می‌دانید که در حال حاضر بیش از ده هزار جشنواره سینمایی معتبر و غیرمعتبر در جهان در حوزه فیلم و تصویر در حال برگزاری هستند که بسیاری معتبر نیستند اما برخی جشنواره‌ها اثرگذارند. وقتی در سال ۹۶ برای اولین بار دبیر این رویداد شدم، با توجه به حجم آثار و تاریخچه این جشنواره به نظر می‌رسید این جشنواره یک سرمایه ملی است. ولی آن‌طور که بایسته و شایسته‌ آن بود، هنوز شناخته‌شده نبود. به زعم خود می‌دانستم می‌توان جشنواره فیلم کوتاه را مهمترین جشنواره غرب آسیا معرفی کرد.

جشنواره «فیلم‌های کوتاه تهران» دروازه راهیابی به اسکار شد

موسوی ادامه داد: امروز هم جوایز نقدی این جشنواره ارزش بالایی دارد. بیش از ۶ هزار فیلم در سال‌های اخیر به دست ما رسیده و مجموع این مولفه ها نشان می‌دهد جشنواره ما رویدادی معتبر است. اما حق بزرگی از آن شناخته نشده و برای آن هم پیگیری نشده بود. شاید باور نداشتیم که می‌توانیم به آن برسیم. ما از دو سال پیش به این فکر کردیم که این جشنواره را به سطح یکی از جشنواره‌های مورد تأیید آکادمی اسکار در سطح جهانی برسانیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هر فیلمی که بتواند جایزه بزرگ جشنواره ما را اخذ کند، به‌صورت مستقیم به اسکار معرفی می‌شود، گفت: از این پس هر ساله ما باید به اسکار بگوییم کدام فیلم موفق به اخذ این جایزه شد. همین حالا که پلتفرم‌های بزرگ در دنیا هستند، به محض اینکه یک فیلم در این جشنواره شرایط حضور در اسکار را دریافت کند در سطح آن پلتفرم‌ها هم قرار می‌گیرد. باعث تاسف است که برخی فیلمسازان خوب ایرانی پیش از این حاضر نبودند اولین نمایش فیلمشان در جشنواره فیلم کوتاه تهران باشد، ولی حالا دیگر می‌توانند این کار را کنند.

موسوی افزود: این بخت بلند من و همکارانم است که توانستیم به این افتخار دست پیدا کنیم. این افتخار را به همه تبریک می‌گویم. این نهال نحیف حالا به درختی تنومند تبدیل شده و جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها جشنواره ایرانی است که این درجه را در اسکار و به نام «تهران» دارد.

وی با بیان اینکه تلاش داشتیم در سکوت این روند انجام شود و پس از رسیدن به نتیجه خبرا آن را به سینمادوستان برسد، افزود: ما باید قواعد اسکار را رعایت کنیم و سعی می‌کنیم بر همین پایه عمل کنیم. مثلاً هر سال بین یکم تا پانزدهم اکتبر باید بگوییم برگزیده چه فیلمی بوده است. با در نظر گرفتن جایگاه ترکیه، ایران و مصر در میان کشورهای مسلمان باید بگوییم ما اولین کشور مسلمان در این رده از اعتبار سینمایی هستیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه به سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و توضیح داد: بیش از ۲۷۰ فیلم ایرانی در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند. این جشنواره حالا با اعتبار و عزت بیشتری برگزار می‌شود. در بخش آموزش بین‌المللی که سال گذشته مدرسان آن به صورت رایگان آمدند، باید بگویم ۳۳ هزار نفر در ایران محتوای این نشست‌ها را دیدند. امیدواریم که هم‌چنان جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از فرصت‌هایی باشد که پرچم ایران را در سطح جهانی بالا ببرد.




وبگردی