آفتاب

آمادگی ایران برای کمک به تدوین اصول و هنجارهای فضای سایبری



نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران آمادگی دارد برای تدوین اصول و هنجارهای مورد نیاز فضای سایبری به مجمع عمومی سازمان ملل کمک کند.

ایسنا: مجید تخت روانچی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی امنیت فضای سایبری برگزار شده بود افزود: فضای سایبری فرصت‌های طلایی را برای بشر فراهم می‌کند تا به طور مداوم همه جنبه‌های زندگی خود را توسعه و ارتقا دهد.
وی گفت: چنین توانمندی برجسته‌ای بایستی در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه ترویج شود و جلوی سوء استفاده از آن، شامل ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه، باج خواهی، تهدید و استفاده از زور و دخالت در اموری که در صلاحیت داخلی هر کشور بوده و موجب نقض حاکمیت ملی آن‌ها می‌شود را گرفت.
بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، تخت روانچی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد روند نگران کننده‌ای از اتهام زنی‌های سیستماتیک برخی از کشورها علیه کشورهای دیگر و انتساب انجام حملات سایبری یا فعالیت‌های مشابه در فضای سایبری را به آن‌ها شاهد بوده ایم، دلیل این اتهام زنی‌ها را صرفا انگیزه‌های سیاسی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران، خود یکی از قربانیان حملات سایبری از طریق ویروس مخرب رایانه‌ای استاکس نت است که توسط آمریکا و اسرائیل به طور مشترک برای آسیب به تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز ایران ساخته شده بود.
تخت روانچی اضافه کرد فضای سایبری و تکنیک‌ها و فن آوری‌های مرتبط با آن باید منحصراً برای اهداف صلح آمیز مورد استفاده قرار گرفته و برای این منظور، کشورها باید با همکاری، مسئولیت پذیری و مطابقت کامل با قوانین بین المللی قابل اجرا اقدام کنند.
نماینده دائم ایران گفت: مجمع عمومی سازمان ملل بایستی به تلاش‌های خود برای توسعه و تدوین اصول و هنجارهای بین المللی مورد نیاز فضای مجازی ادامه دهد و در این زمینه ایران آمادگی دارد در تلاش مجمع عمومی در جهت تدوین اصول و هنجارهای مورد نیاز فضای سایبری مشارکت کند.




وبگردی