آفتاب

نکاتی در مورد حیات در کره ماه برگرفته شده از مجموعه سفر به ماه شهزاد دانا



در سطح ماه سالانه وقوع حدود 3000 زلزله تخمین زده شده است که ناشی از برخورد شهاب سنگ ها و یا فعالیت های شیمیایی و آتشفشانی در عمق پوسته ماه است .

 
شهزاد دانا که در مجموعه سفر به ماه خود (تی تو مون) روی تحقیق و خلق ایده هایی جدید برای حیات فرازمینی انسانها روی این کره تمرکز دارد ، به صورت پراکنده نکاتی جالب در مورد نوع حیات و چالش های پیش روی ما انسانها روی کره ماه پس از مهاجرت از زمین آورده است که ما در این مطلب سعی کرده ایم گوشه ای از آنها را جمع آوری کنیم.

اتمسفر ماه

کره ماه هم مانند زمین دارای جو است . جو ماه البته نسبت به جو زمین بسیار رقیق است و عملاً امکان تنفس را به انسانها نمی دهد . اتمسفری که در نتیجه فعالیت های پوسته سطح ماه و گازهای منتشره از آن ساخته شده است . گازهایی چون هیدروژن ، هلیوم ، نئون و آرگون در جو ماه بصورت ناچیز و ناپدار وجود دارند که هیچ یک کمکی به تنفس انسان نکرده و به همین دلیل برای ادامه حیات روی ماه نیاز به ساخت فضاهای سرپوشیده دارای اکسیژن می باشد.

زلزله های سطح ماه

در سطح ماه سالانه وقوع حدود 3000 زلزله تخمین زده شده است که ناشی از برخورد شهاب سنگ ها و یا فعالیت های شیمیایی و آتشفشانی در عمق پوسته ماه است .

جاذبه و میدان مغناطیسی در ماه

سطح ماه دارای نیروی جاذبه به مراتب کمتر از کره زمین است که این امر باعث میشود سرعت سقوط اجسام روی کره ماه کندتر باشد . برای مثال میتوانید یک جسم شکننده و سبک را از ارتفاع کم رها کنید بدون اینکه در اثر برخورد به سطح کره ماه آسیب ببیند. البته همین نیروی جاذبه کم ماه بر روی موارد مختلفی چون جزر و مد دریاها در زمین موثر است. کره ماه همچنین فاقد میدان های مغناطیسی است و قطب نما روی آن کار نمی کند.

دمای کره ماه

دمای سطح ماه در بازه تقریبی -200 تا +300 درجه سلسیوس متغیر است . در نقاطی از ماه که در معرض نورخورشید هستند دما به شدت بالا و در نقاطی که شاید هیچ وقت در معرض نور خورشید قرار نگرفته اند ، دما به شدت پایین است. شب و روز در ماه با زمین کاملاً متفاوت و شدت تغییرات دما بسیار بالاست.
شهزاد دانا در مجموعه سفر به ماه این موارد را که در اینجا فقط به گوشه کوچکی از آنها ارائه شد ، به صورت چالش هایی می بیند که برای ممکن ساختن حیات انسان روی ماه نیاز است از طریق خلق ایده هایی جدید بر آنها فائق آمد. ایده ها و راهکارهایی که در واقع دلیل اصلی پیدایش مجموعه سفر به ماه آقای دانا هستند. با وجود این چالش ها ، اما کره ماه به دلیل نزدیکی به زمین ، شرایط جوی قابل تحمل تر نسبت به گزینه های دیگر در منظومه شمسی و نحقیقات خوب انجام شده روی آن ، باز هم به عنوان یک گزینه تراز اول برای حیات فرازمینی انسان ها در آینده نزدیک باقی می ماند!




وبگردی